Beantwoord

Vraag over fraude met 'sim-swapping'

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
Beste T-Mobile,

Ik heb enkele vragen rondom het nieuwe verontrustende fenomeen 'sim-swapping':

1. Wat zijn de veiligheidsmaatregelen die jullie treffen bij T-Mobile om ‘sim-swapping’ te voorkomen?
2. Zijn er in 2018 al gevallen van ‘sim-swapping’ bekend bij T-Mobile? Zoja, hoeveel precies?
3. Ondernemen jullie bij T-Mobile extra maatregelen n.a.v. de recente berichtgeving rondom ‘sim-swapping’?
4. Hoe kunnen klanten van T-Mobile zich beter beveiligen tegen 'sim-swapping'?

Dank voor de verheldering alvast!
icon

Beste antwoord door David 12 december 2018, 08:41

Hi @Roy1234,

Zoals @Aelonius terecht aangeeft kan ik niet op alle vragen antwoord geven, ik denk dat je dit ook kunt begrijpen. Als ik iedereen ga vertellen welke beveiliging ik op mijn huis heb zitten, dan maak ik het de boeven alleen maar eenvoudiger! 😉

Op dit moment geven we het wachtwoord bij klantcontact als extra check. Dit is een eigen gekozen wachtwoord en zal altijd worden opgevraagd door de medewerker die je spreekt. Dit gebeurt in de winkel, aan de telefoon, via Social Media en via deze Community.

Er worden echter ook extra strenge identiteitschecks uitgevoerd bij situaties waarin het om een simkaart gaat. Dit is al sinds tijden zo en is een zeer sterke maatregel. We stellen hierin vragen die alleen de contractant kan weten. Als blijkt dat hier fraude wordt gepleegd, dan kan daar ook een melding van worden gemaakt.

Via de Community zit er ook al een extra check op doordat je met je My T-Mobile account ingelogd moet zijn om geholpen te kunnen worden met vragen waarbij jouw gegevens ingezien moeten worden. Als je ingelogd bent zonder account kun je of doorverwezen worden of er wordt via privébericht zo'n identiteitscheck gedaan.

Iedereen die in contact staat met onze klanten weet hoe streng we moeten controleren op dergelijke gevallen. Dit was altijd het geval en is nu (met het nieuws wat naar buiten is gekomen) dus ook zeker zo!

Mocht je nog andere vragen hebben, dan horen we het graag.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +18
Beste Roy,

Je kunt een wachtwoord laten instellen dat de medewerker jou dient te vragen bij telefonisch contact.
Zie dit topic.

Groet, Folkert
Is dat de enige maatregel?
Dus wanneer je toevallig geen wachtwoord hebt ingesteld loop je dus veel risico?
Reputatie 7
Badge +18
Ik denk dat de medewerkers van T-Mobile echt wel opletten, zeker nu dit sim swapping verhaal in de media is. Zonder wachtwoord loop je inderdaad een wat groter risico maar of dat veel is durf ik niet te zeggen. Het hele sim swapping fenomeen is nu echt voor het eerst echt in het nieuws. Criminelen verzinnen nu eenmaal elke keer iets nieuws. Enkele jaren geleden had ook nog nooit iemand van b.v. ransomware of phishing gehoord...
Ja precies, dank voor je reactie Folkert.

Ik ben erg benieuwd naar de reactie van T-Mobile.
Reputatie 4
Badge +1
Hey @Roy1234,

Ik wacht ook even de reactie af. Er zal waarschijnlijk niet veel inhoudelijk gedeeld worden over alle beveiligingsmaatregelen, omdat het delen van alle procedures uit veiligheidsoverweging niet echt verstandig is.

Zet in ieder geval voor jezelf even een account wachtwoord op je account via de T-Shop, en check even of jouw wachtwoord voor My T-Mobile ook echt veilig is. Dat kun je nu alvast zelf doen in afwachting van T-Mobile.
Reputatie 7
Badge +20
Hi @Roy1234,

Zoals @Aelonius terecht aangeeft kan ik niet op alle vragen antwoord geven, ik denk dat je dit ook kunt begrijpen. Als ik iedereen ga vertellen welke beveiliging ik op mijn huis heb zitten, dan maak ik het de boeven alleen maar eenvoudiger! 😉

Op dit moment geven we het wachtwoord bij klantcontact als extra check. Dit is een eigen gekozen wachtwoord en zal altijd worden opgevraagd door de medewerker die je spreekt. Dit gebeurt in de winkel, aan de telefoon, via Social Media en via deze Community.

Er worden echter ook extra strenge identiteitschecks uitgevoerd bij situaties waarin het om een simkaart gaat. Dit is al sinds tijden zo en is een zeer sterke maatregel. We stellen hierin vragen die alleen de contractant kan weten. Als blijkt dat hier fraude wordt gepleegd, dan kan daar ook een melding van worden gemaakt.

Via de Community zit er ook al een extra check op doordat je met je My T-Mobile account ingelogd moet zijn om geholpen te kunnen worden met vragen waarbij jouw gegevens ingezien moeten worden. Als je ingelogd bent zonder account kun je of doorverwezen worden of er wordt via privébericht zo'n identiteitscheck gedaan.

Iedereen die in contact staat met onze klanten weet hoe streng we moeten controleren op dergelijke gevallen. Dit was altijd het geval en is nu (met het nieuws wat naar buiten is gekomen) dus ook zeker zo!

Mocht je nog andere vragen hebben, dan horen we het graag.

Reageer