Vraag

Belkosten Cyprus

• 22 september 2019
  • 15 reacties
  • 698 Bekeken

Afgelopen zomer op vakantie geweest naar Cyprus. Eindstand nu een extra factuur wegens bellen in het buitenland zeg maar het dubbele van het normale bedrag. Heb zelf onbeperkt bellen in de EU. Als ik de kosten opzoek op https://www.t-mobile.nl/mobiel-abonnement/buitenland/dekking-buitenland dan staat er ook dat het vanuit je bundel gebeurd. Ook toen ik naar 5545 PRIJS CYPRUS stuurde werd het gezegd dat bellen binnen dit land, naar Nederland en de rest van de EU gratis is. Waarom zijn deze kosten er ineens?

15 reacties

Reputatie 4
Badge +3
Was je op dat moment daadwerkelijk verbonden met een netwerk in Cyprus of misschien Turkije, Syrië of Libanon? Als het goed is staat het land op de specificatie van je factuur.
Reputatie 7
Badge +10
Noord-Cyprus is geen onderdeel van de eu. als je verbonden was met een netwerk in het noorden valt het dus buiten de bundel.
heb je geen welkoms sms gekregen bij aankomst ?
Was je op dat moment daadwerkelijk verbonden met een netwerk in Cyprus of misschien Turkije, Syrië of Libanon? Als het goed is staat het land op de specificatie van je factuur.
Als het goed is wel. Had qua bereik een zodanige sterkte dat dat voor me gevoel niet mogelijk was. Ik kan me nog iets herinneren van CYTA of iets in die richting.

Noord-Cyprus is geen onderdeel van de eu. als je verbonden was met een netwerk in het noorden valt het dus buiten de bundel.
heb je geen welkoms sms gekregen bij aankomst ?

Nee die heb ik niet gekregen wat ik al apart vond. Dus dat was ook al niet handig.
Reputatie 4
Badge +3
Zou je op je factuur specificatie kunnen nakijken voor welk land er data in rekening is gebracht?
Zou je op je factuur specificatie kunnen nakijken voor welk land er data in rekening is gebracht?
Heel raar. Maar er staat Turkije. Terwijl ik niet in Turkije was.
Het maakt niet uit of je in Turkije was of niet. Cyprus bestaat uit een Grieks deel en Turks deel, Hidden.nld gaf het al aan. Ook ik lees uit je reactie dat je verbonden was met een Turks netwerk op Cyprus.
Het Griekse deel - netwerk, valt binnen de Roam like at home, de EU roamingregels.
Het maakt niet uit of je in Turkije was of niet. Cyprus bestaat uit een Grieks deel en Turks deel, Hidden.nld gaf het al aan. Ook ik lees uit je reactie dat je verbonden was met een Turks netwerk op Cyprus.
Het Griekse deel - netwerk, valt binnen de Roam like at home, de EU roamingregels.

Hoe zou ik moeten weten dat dat niet binnen de EU roamingregels valt. Heb onder andere geen welkomst sms gehad. Het volledige eiland valt onder de EU althans volgens de officiële Europese Unie website. Gezien dat en dat ik in heel de EU kan bellen lijkt het er toch op dat ik gewoon vanuit de bundel zou kunnen bellen?

Hoe zou ik dan kunnen weten dat ik verbonden was met een Turks netwerk? Ik was onder andere verbonden met CYTA wat een Cypriotische aanbieder is.
Reputatie 7
Badge +10
het is niet altijd te begrijpen.
Zo is het Nederlandse deel van Sint-Maarten 1,27 per minuut en het franse deel valt in je eu bundel.

wellicht dat een moderator het kan verklaren
het is niet altijd te begrijpen.
Zo is het Nederlandse deel van Sint-Maarten 1,27 per minuut en het franse deel valt in je eu bundel.

wellicht dat een moderator het kan verklaren

Het wordt je ook niet echt duidelijk gemaakt. Het enige wat je duidelijk wordt gemaakt is dat je je extra factuur tijdig moet betalen.
Het is ook iets wat je goed moet controleren.
Op deze pagina lees je het bij:

Hoe zit het met gedeelde landen?

Ook Hier lees je het. Een medewerker zal zich waarschijnlijk nog bij je melden.
Reputatie 4
Badge +3

Zou je op je factuur specificatie kunnen nakijken voor welk land er data in rekening is gebracht?Heel raar. Maar er staat Turkije. Terwijl ik niet in Turkije was.

Je zit dan zo dicht bij Turkije dat je toestel daar met het netwerk verbonden is geweest. We zien dat vaker als je in de buurt van landsgrenzen van de EU komt. Het kan zelfs zo zijn, dat als je toestel in het vliegtuig aan heeft gestaan je over Turkije vliegt om uiteindelijk te landen op Cyprus en zo toch verbonden raakt met een netwerk in Turkije. Het gaat er dus niet om in welk land je je bevindt, maar met welke netwerken je verbinding maakt.
Als je op vakantie gaat naar landen in de buurt van de grens van de EU is het verstandig om handmatig een netwerk te kiezen op moment van aankomst. Je voorkomt dan dat je toestel per ongeluk verbinding maakt met een (sterker) netwerk van een (niet EU) buurland.
Voor wat betreft de welkomst sms, deze is puur ter informatie. Het gebeurt helaas wel vaker dat sms berichten door netwerken in verre vreemde landen niet net zo goed wordt afgeleverd als door de kwalitatieve netwerken in Nederland.

Zou je op je factuur specificatie kunnen nakijken voor welk land er data in rekening is gebracht?Heel raar. Maar er staat Turkije. Terwijl ik niet in Turkije was.
Je zit dan zo dicht bij Turkije dat je toestel daar met het netwerk verbonden is geweest. We zien dat vaker als je in de buurt van landsgrenzen van de EU komt. Het kan zelfs zo zijn, dat als je toestel in het vliegtuig aan heeft gestaan je over Turkije vliegt om uiteindelijk te landen op Cyprus en zo toch verbonden raakt met een netwerk in Turkije. Het gaat er dus niet om in welk land je je bevindt, maar met welke netwerken je verbinding maakt.
Als je op vakantie gaat naar landen in de buurt van de grens van de EU is het verstandig om handmatig een netwerk te kiezen op moment van aankomst. Je voorkomt dan dat je toestel per ongeluk verbinding maakt met een (sterker) netwerk van een (niet EU) buurland.
Voor wat betreft de welkomst sms, deze is puur ter informatie. Het gebeurt helaas wel vaker dat sms berichten door netwerken in verre vreemde landen niet net zo goed wordt afgeleverd als door de kwalitatieve netwerken in Nederland.

Hoe had ik dan kunnen weten dat het een netwerk uit Turkije is? En volgens mij was ik verbonden met CYTA en dat is een Cypriotisch bedrijf vanuit het Griekse gedeelte. Ondanks dat het puur ter informatie is is het wel zuur dat die informatie er niet is.
Reputatie 4
Badge +3
Je zou op de factuur specificatie kunnen kijken wanneer de data is verbruikt en of dat tijdens of na de vlucht is geweest. Ik neem ook aan dat je niet 24/7 hebt bekeken met welk netwerk je telefoon was verbonden, dus het kan best zijn dat dit gebeurd terwijl je niet op je telefoon keek. Je telefoon gebruikt ook data op de achtergrond.
Je zou op de factuur specificatie kunnen kijken wanneer de data is verbruikt en of dat tijdens of na de vlucht is geweest. Ik neem ook aan dat je niet 24/7 hebt bekeken met welk netwerk je telefoon was verbonden, dus het kan best zijn dat dit gebeurd terwijl je niet op je telefoon keek. Je telefoon gebruikt ook data op de achtergrond.
Het zijn geen data kosten met belkosten. En het is gebeurd toen ik gewoon aan land was en verbonden was met een Grieks Cypriotische provider.
Reputatie 4
Badge +3
Sorry, bellen ipv data inderdaad. Welk land (van het netwerk) staat erbij op de factuur? Indien dat een Turks (of ander non-EU) netwerk geweest is, dan is je telefoon toch daarmee verbonden geweest. Die provider kan alleen de bel tijden en nummers weten als je echt met dat netwerk verbonden bent geweest.

Reageer