Bmobil fraude via FTMSC sms betaling

• 2 augustus 2020
  • 13 reacties
  • 667 Bekeken

Een paar dagen geleden kreeg ik ineens een smsje dat ik geabonneerd zou zijn op een “dienst”.  Aangezien ik niets heb geactiveerd of geklikt ging ik uit van spam, toch nog even mijn verbruiksgegevens bekeken maar hier bleek niks aan extra kosten gemaakt te zijn. Afgedaan als spam. Totdat ik vandaag enkele dagen later weer een zelfde berichtje kreeg. Dit zette me aan om op het internet te gaan graven. Tot mijn grote verbazing is dit een grote fraude situatie en heb ik de tijd genomen om het helemaal uit te zoeken. 

Sms berichten vanuit 8877

Hoe kan het in vredesnaam dat een overduidelijke nepdienst zomaar zonder enige informatie verstrekking, acceptatie of wat dan ook geld in rekening kan brengen via je “betrouwbare” verlener van communicatie. Na het lezen van veel vergelijkbare reacties is het mij overduidelijk dat deze partij via malware wellicht via apps of advertenties een abonnement weet af te sluiten. Het bedrijf dat erachter zit is http://bmobil.net/ gevestigd te Singapore met een Miroslav Dimitrov als directeur (in Bulgarije...) dit is openbare informatie verkregen via linkedin.

De nepdiest

Vervolgens kom je terecht bij Payinfo, in eerste instantie niet een erg betrouwbaar uitziende website. Waar je dan inderdaad dit soort fraude abonnementen kan stopzetten. Zodoende dit gedaan, vervolgens naar de Tmobile settings waar je allerlei betaalvormen via je telefoonrekening kan stopzetten. Als klant ben ik hier nooit over geïnformeerd dat ik zomaar in een dergelijke situatie terecht kan komen door T-mobile. Dit soort transacties zouden in eerste plaats niet eens mogelijk moeten zijn of zeer streng gecontroleerd moeten worden. Waarom staan mijn settings überhaupt standaard aan, is het niet veel beter als dit soort fraude veel voorkomt de betalingsettings automatisch uit te zetten.

De totale financiële schade is nog beperkt gebleven tot 10 euro. waarvoor ik een klachtenformulier heb ingediend, ik ga er vanuit dat dit netjes door T-mobile wordt opgelost. ECHTER de schade in mijn vertrouwen in T-mobile is nog verre van herstelbaar.  Een bedrijf dat toelaat dit soort fraude “diensten” zomaar de toegang wordt verleend tot haar betalende klanten bestand is ongehoord.

In feite treedt T-mobile hierdoor op als een financiële dienstverlener van transacties, en moet dan voldoen aan de voorwaarden van de AFM. Ik verneem graag de reactie van T-mobile want ik neem niet genoegen met een zwak antwoord. En bij het uitblijven van een passende oplossing zal ik inderdaad stappen ondernemen richting het AFM.

13 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Een financiële dienst is als T-Mobile bijvoorbeeld je een lening verstrekt voor een nieuw toestel. Dan voeren ze ook een lasten en inkomen check uit, volgens de richtlijnen van de AFM. Je kan een bepaalde hoeveel geld buiten je bundel besteden aan b.v. roaming, extra databundels, het bellen naar het buitenland, naar 09xy nummers of premium sms. Dat valt allemaal in de overeenkomst die jij met de provider hebt afgesloten. Boven een maximum kan de provider je afsluiten en een aanbetaling vragen, nog steeds conform de algemene voorwaarden. 

Wel heeft de overheid en consumenten bond een aantal jaren aan alle providers gevraagd om een blokkade mogelijkheid voor premium sms. Via allerlei websites of enails worden mobiele gebruikers verleid om zich op een sms abonnement aan te melden. De stichting payinfo is dus opgericht door alle providers en sms dienstaanbieders en er is publiekelijk bekend gemaakt dat je daar in kan zien welke sms abonnementen je hebt en eventueel kan blokkeren.

Reputatie 7
Badge +18

Als je naar de website van bmobil gaat en je kiest Nederland dan staat er dat je van tevoren akkoord gaat met de algemene voorwaarden bij het downloaden van content en daar zou dan volgens mij eea in moeten staan.

In ieder geval top van je dat je de nodige handelingen al hebt gedaan.

Bedankt voor de reactie Eric, T-mobile zal best alle noodzakelijke richtlijnen volgen voor het verstrekken van een lening, dat is ook niet mijn probleem. Waar het mij om gaat dat ze een financiële transactie aan het verrichten zijn namens een andere partij zonder toestemming van de klant. Ik maak hier dan ook de vergelijk met een bank, een bank geeft ook niet zomaar een automatische machtiging uit. Daar moet een klant zeer specifiek toestemming voor hebben gegeven. Als een bank dit toch doet hebben ze heel wat uit te leggen aan de AFM. Nu moet ik als klant actie ondernemen om een onrechtmatige machtiging terug te draaien. Dit is een omgekeerde wereld en kan niet zomaar in algemene voorwaarden worden weggeschreven. T-mobile treed hier compleet fout op als een partij die financiële transacties aanbied. Bovendien als een leverancier van financiële diensten moet T-mobile de klant specifiek inlichten over deze financiële dienstverlening, dit kan niet zomaar weggeschreven worden als is ooit in het nieuws geweest. 

Bedankt voor de reactie Waqqas, dat staat inderdaad mooi op hun website. Ik wist hiervoor echter niet eens van hun bestaan af laat staan dat ik ook maar iets heb geaccepteerd. Ze weten helaas waar ze mee bezig zijn, en proberen zo nog “echt” over te komen. De website van phone medic is al een stuk schaarser. Laten we deze fraude praktijken niet goed praten. Ik ben niet de eerste en ook niet de laatste gedupeerde.

Reputatie 5
Badge +6

Dus als je een 0900 nummer belt is dat ook een financiële transactie?  Er vloeit geld van jou via de t-mobile  factuur naar een provider waar het 0900 nummer wordt gehost en daar wordt de exploitant van het 0900 nummer uitbetaald. Precies hetzelfde als met de sms. Ook 09xy nummers kunnen 1,60 per gesprek kosten. Mooi voorbeeld is 'marktplaats omhoog bellen'.

Er is dus geen sprake van fraude of illegale praktijken door providers. T-mobile doet precies hetzelfde als alle andere telecommunicatie aanbieders. Dit is allemaal binnen de wet en als jij hier geen gebruik van wilt maken kun je het bellen naar premium 09xy nummers of het versturen en ontvangen van premium smsjes allemaal blokkeren. 

Ja klopt. Een financiële transactie is een overeenkomst of communicatie tussen een koper en een verkoper om een ​​actief om te ruilen voor betaling. Het gaat om een ​​verandering in de status van de financiën van twee of meer bedrijven of individuen. 

In dit geval is er wel degelijk sprake van oplichting want ik heb geen dienst afgenomen en T-mobile heeft deze oplichting gefaciliteerd.

Ik snap niet waarom je hier zo makkelijk over doet. Het is toch onacceptabel dat een malafide organisatie zomaar kosten in rekening kan brengen en dat dit zomaar wordt gehonoreerd. Of ben je het daar niet mee eens?

ik wil wel eens weten hoe ze zo bij jou hebben kunnen komen? via een app? en heb je dit “uitgezet” in de instellingen van je telefoon of via tmobile?

vreemd dit...en ook wel een beetje zorgelijk dat dit zonaar kan.

kinderen hebben hier ook geen idee van..die kunnen nu dit ook krijgen?

Niet als je als verantwoordelijke ouder netjes de boel geblokkeerd heb zodat jeT-Mobile geen kosten laat verrekenen.

Is hetzelfde probleem met Google app store, daar kun je ook de kraan open of dicht doen.

heb nu alles geblokkeerd. bedankt voor the heads up

Ik heb dit dus net ook gehad. Precies hetzelfde. Bij mij wordt er 5 euro in rekening gebracht. Geen toestemming gegeven voor dat en geen apps hebben toegang tot mijn sms. Iemand van tmobile een oplossing? Dit ruikt naar fraude!!

Reputatie 5
Badge +6

Ik heb dit dus net ook gehad. Precies hetzelfde. Bij mij wordt er 5 euro in rekening gebracht. Geen toestemming gegeven voor dat en geen apps hebben toegang tot mijn sms. Iemand van tmobile een oplossing? Dit ruikt naar fraude!!

Ook hier weer, ga naar www.payinfo.nl en blokkeer deze betaalmethode.

Ook hier weer, ga naar www.payinfo.nl en blokkeer deze betaalmethode.

Heb alles van bovenstaande gelijk gedaan. Neemt niet weg dat ze zonder mijn toestemming een 'abonnement' afsluiten. Nu maar wachten op een antwoord van Tmobile nav het onderzoek dat ze gaan doen.

Reputatie 2

Ook wij hebben dit nu meegemaakt zonder toestemming ik weet niet hoevaak 5 euro en smsjes naar het buitenland in rekening gebracht.Ook kunnen wij aantonen dat het ook gebeurd is terwijl je zelf aan het werk bent. En als je snacht ligt te slapen.want ga geen extra kosten betalen die ik niet heb gemaakt.Dit is echt schandalig dat dit zomaar kan gebeuren.Ook wij hebben inmiddels alles geblokkeerd en een onderzoek ingesteld.en hoop dat ze dit echt goed gaan onderzoeken en tegen de mensen zeggen die een abonnement nemen waarschuwingen voor zulke praktijken dat ze zelf alles moeten blokkeren om dit te voorkomen.

Reputatie 7
Badge +20

Hi @vano12 

Goed dat je de blokkade hebt ingesteld. Vanaf nu kun je geen kosten meer maken aan betaalde diensten! Je kan binnen 30 dagen een terugkoppeling verwachten van het onderzoek. Als je nog andere vragen hebt of als ik nog ergens bij kan helpen, laat het vooral weten!

Reageer