Een paar dagen geleden kreeg ik ineens een smsje dat ik geabonneerd zou zijn op een “dienst”. Aangezien ik niets heb geactiveerd of geklikt ging ik uit van spam, toch nog even mijn verbruiksgegevens bekeken maar hier bleek niks aan extra kosten gemaakt te zijn. Afgedaan als spam. Totdat ik vandaag enkele dagen later weer een zelfde berichtje kreeg. Dit zette me aan om op het internet te gaan graven. Tot mijn grote verbazing is dit een grote fraude situatie en heb ik de tijd genomen om het helemaal uit te zoeken.

Hoe kan het in vredesnaam dat een overduidelijke nepdienst zomaar zonder enige informatie verstrekking, acceptatie of wat dan ook geld in rekening kan brengen via je “betrouwbare” verlener van communicatie. Na het lezen van veel vergelijkbare reacties is het mij overduidelijk dat deze partij via malware wellicht via apps of advertenties een abonnement weet af te sluiten. Het bedrijf dat erachter zit is http://bmobil.net/ gevestigd te Singapore met een Miroslav Dimitrov als directeur (in Bulgarije...) dit is openbare informatie verkregen via linkedin.

Vervolgens kom je terecht bij Payinfo, in eerste instantie niet een erg betrouwbaar uitziende website. Waar je dan inderdaad dit soort fraude abonnementen kan stopzetten. Zodoende dit gedaan, vervolgens naar de Tmobile settings waar je allerlei betaalvormen via je telefoonrekening kan stopzetten. Als klant ben ik hier nooit over geïnformeerd dat ik zomaar in een dergelijke situatie terecht kan komen door T-mobile. Dit soort transacties zouden in eerste plaats niet eens mogelijk moeten zijn of zeer streng gecontroleerd moeten worden. Waarom staan mijn settings überhaupt standaard aan, is het niet veel beter als dit soort fraude veel voorkomt de betalingsettings automatisch uit te zetten.
De totale financiële schade is nog beperkt gebleven tot 10 euro. waarvoor ik een klachtenformulier heb ingediend, ik ga er vanuit dat dit netjes door T-mobile wordt opgelost. ECHTER de schade in mijn vertrouwen in T-mobile is nog verre van herstelbaar. Een bedrijf dat toelaat dit soort fraude “diensten” zomaar de toegang wordt verleend tot haar betalende klanten bestand is ongehoord.
In feite treedt T-mobile hierdoor op als een financiële dienstverlener van transacties, en moet dan voldoen aan de voorwaarden van de AFM. Ik verneem graag de reactie van T-mobile want ik neem niet genoegen met een zwak antwoord. En bij het uitblijven van een passende oplossing zal ik inderdaad stappen ondernemen richting het AFM.