Beantwoord

Enorme belkosten buiten bundel sinds uitbraak coronacrisid

Zoals velen werk ik sinds een paar weken vanuit huis. En ja, dan bel je dus voor je werk onbewust bijna automatisch meer. Met je eigen telefoon. 

Per toeval kijk ik zojuist in mijn app en zie tot mijn verbazing extra kosten van +180 euro (!) aankomen voor mijn nieuwe factuur. Niet een paar euro extra, nee: honderdtachtig! Waar ik normaal 20 euro betaal. Het is in één woord: absurd.

Ja, ik heb deze bundel zelf afgesloten. Ja, ik heb gekozen voor 120 belminuten. Ja, ik heb gekozen dat elke cent daar buiten meteen in rekening wordt gebracht. Had ik voorzien dat ik vanaf half maart net als een groot deel van NL vanuit huis werkt? Nee, natuurlijk niet. Is het eerste wat ik toen dacht: nu moet ik elke dag even in de T-Mobile app mijn verbruik bekijken? Nee, natuurlijk niet.

Op dit forum is al menig keer genoemd dat het natuurlijk vreemd is dat je als provider wel attendeert op overschrijding van je databundel, maar niet van je belbundel. De reactie is elke keer hetzelfde, quasi klantvriendelijk verhaal vanuit T-Mobile dat je heel eenvoudig in de app je verbruik kunt zien en je bundel heel eenvoudig kan verhogen. Totaal gebrek aan realiteitszin. Of dan nog het argument dat andere providers dan ook geen waarschuwing sturen. Nee, inderdaad, want het verdienmodel van alle telecomproviders is overduidelijk: als de klant niet oplet, proberen we over zijn rug zoveel mogelijk geld te verdienen. Schandalig.

Feitelijk verdient T-Mobile hiermee extra aan de corona crisis, want ik ben echt niet de enige die dit sinds medio maart overkomt.

Mijn vraag aan T-Mobile is: handhaven jullie deze aanpak en is geld het enige dat telt, of dragen jullie ook je steentje bij om in deze crisis wat meer met elkaar rekening te houden? Zoals diverse grote, internationale ICT-bedrijven dat doen bijvoorbeeld?

Kom op en beken kleur zou ik zeggen.

icon

Beste antwoord door pipodeclown_2 4 april 2020, 00:19

Werk je voor een werkgever? Als die je geen telefoon met abonnement verschaft dan lijkt het me niet meer dan normaal dat je je zakelijke belkosten declareert.

Bekijk origineel

16 reacties

Dus, omdat er nu een corona crisis is moet degene die nog wel kan werken al is het thuis maar voor zijn eigen zuunigheid gecompenseerd worden, want die 30 euro per jaar goedkoper is tochmaar mooi meegenomen.

Kom op man, wees een echte vent, zorg dat degene die het echt nodig hebben de aandacht krijgen, huil effe uit, verhoog de bundel naar unlimited en door.

Fijn dat je allemaal aannames over mijn situatie doet en die typeert als "voor zijn eigen zuinigheid" en "uithuilen". Je weet er niets van.

Reputatie 5
Badge +5

Werk je voor een werkgever? Als die je geen telefoon met abonnement verschaft dan lijkt het me niet meer dan normaal dat je je zakelijke belkosten declareert.

Als jij 2.50 wil besparen door 120 minuten bellen te nemen is dat in mijn ogen verkeerde zuinigheid.

1 keer te lang en je betaald het er al bij, en nu gaan piepen want ik dacht er even niet aan, maar wel een bewuste keuze gemaakt zoals je zelf zegt.

Ik vind dit gewoon misbruik willen maken de situatie, er is wat aan de hand en wij Hollanders willen en moeten weer overal voordeeltjes hebben, liefs gratis.

@Doornekamp33: Je doet er nog even een paar aannames bij zie ik, met je "het gewoon misbruik willen maken van de situatie" en "weer overal voordeeltjes hebben". Je kent mijn situatie niet, dus onzinnig om dat zo te beoordelen.

@pipodeclown_2: goed punt ja. Al zit mijn werkgever ook niet in een luxe situatie momenteel.

Punt blijft dat ik de handelswijze van T-Mobile in zijn algemeenheid op dit punt allesbehalve in het belang van de klant vind. Ook in normale tijden. Nu in een crisistijd vermoed ik dat veel meer mensen erdoor, agv thuis te werken, worden overvallen met extra kosten tot gevolg. Ik ben benieuwd of T-Mobile daarover zijn schouders ophaalt of niet en het beste met zijn klanten voor heeft.

Reputatie 5
Badge +5

Een notificatie voor verbruik buiten de bundel zou inderdaad mooi zijn, maar ook de telecom partijen zijn niet voorbereid op een Corona aanval, dus dat is niet 1-2-3 geregeld. Wil natuurlijk niet automatisch zeggen dat providers dan nu maar geacht worden om dit verlies te nemen en van iedereen het verbruik buiten de bundel te compenseren.

@pipodeclown_2: dat ben ik met jou eens. Ik vind ook niet dat T-Mobile die extra kosten volledig moet kwijtschelden, want de extra belminuten heb ik wel gemaakt. Maar ik heb sterk de indruk dat daarop een grote marge zit. En dus dat er goed aan verdiend wordt. Dat is in mijn ogen in de huidige situatie verre van passend. Buitenproportioneel. Absurd. Welk label je er op wil plakken.

Mooi dat je het aannames vind, zal mij een biet wezen.

Jij neemt bewust 120 minuten en gaat daar nu door omstandigheden overheen, heb je ook zelf gedaan.

Als jij bewust 120 minuten neemt in je abbo dan neem je ook bewust het risico dat je er overheen kunt gaan, en nu jou werkgever het moeilijk heeft moet TM het maar uit coulange voor een deel vergoeden.

Zal nog een aanname doen, piepen om iets wat je zelf bewust hebt gedaan proberen af te schuiven op een partij die er niks mee te maken heeft, vind ik op persoonlijke titel zelf immorreel.

Zijn genoeg bedrijven en personen die het nu moeilijk hebben, maar ook personen die het niet meer kunnen na vertellen, en iemand die nog een baan heeft, dus inkomsten, voor hoelang, ik hoop tot je pensioen gaat voor 180 euro lopen klagen, ik ben ook aardig aan het interen maar hou rekening met bepaalde omstandigheden, ik zing het wel uit en help mensen in mijn omgeving waar mogelijk, klaag niet maar draag het.

(Verrek zeg, ben geen echte Hollander lijkt het wel)

@Doornekamp33: doe vooral wat jij allemaal nodig vindt, inclusief oordelen over een ander obv wat je zelf invult wat de situatie is. Daar kan ik me niet aangesproken door voelen. 

Ik heb voldoende duidelijk gemaakt wat mijn punt is.

Mooi man, succes verder met je bewusteleventje.

Klopt dat je je punt hebt gemaakt dat je eigenlijk je eigen kosten niet wil betalen.

Reputatie 7
Badge +19

@rogiermar

180 euro is een flinke bedrag, heb je alleen maar naar 06 nummers gebeld en eventueel andere nummers in Nederland?

Met een bundel van 120 minuten moet je dit toch wel door hebben gehad dat je te veel belt dus maar eens de app bekijken? Misschien kon je hier veel eerder achterkomen.

Als je voor 180 euro hebt gebeld dan heb je elke dag wel flink lopen bellen. Als je voor €2,50 onbeperkt bellen had genomen dan was je nooit zo diep in de kosten gegaan.

De corona crisis is nog lang niet voorbij dus dat zou je zeker kunnen doen. 😉

@Waqqas: het zijn normale gesprekken binnen NL en inderdaad veel meer minuten geweest dan die 120. Met een telefonisch werkoverleg van een uur, bijvoorbeeld, schiet dat hard op.

Ik heb er werkelijk niet bij stilgestaan, ook niet om de app eerder te bekijken. Gewoonweg om dat er allemaal andere zaken in deze tijd spelen. Plus dat onbewust de gedachte cq verwachting bij mij was dat T-Mobile een bericht stuurt als je over de bundel bent. Zoals ik bij data wel eens krijg. Dan anticipeer ik daarop en vermijd je onnodig extreem hoge kosten. De afdronk bij mij blijft dat bij bellen zo een melding bewust niet wordt gestuurd en het zodoende een opzettelijk verdienmodel is. Dat staat me eraan tegen. Nog meer  in deze crisistijd. 

Inmiddels heb ik het abonnement inderdaad aangepast. Want dat vele bellen zal nog wel doorlopen vermoed ik.

Dit is een goede les voor de volgende keer. Gewoon je verlies nemen en voor 2,50 onbeperkt bellen nemen.

Je moet verantwoordelijkheid nemen voor je handelen en je niet verschuilen achter het Coronavirus.

Ik heb hier op het forum ook wel eens iemand gezien, die ook hoge kosten had omdat hij een nieuwe liefde had ontmoet. Die wilde ook compensatie.

Heel veel mensen lijden verlies door het coronavirus buitenhun macht en dat is heel wat meer dan die 180 euro van jou.

@Hakuin: ik heb nu denk ik een aantal keer aangegeven dat ik de handelswijze op zich al niet in het klantbelang vind en dit in de huidige crisis nóg meer laakbaar vind. Ik vermoed dat meer mensen hierdoor overvallen worden en dat is in mijn ogen dan wel een vreemde manier om veel meer aan je klant te verdienen. Want blijkbaar zou die 180 euro met 2,50 extra abonnementskosten gedekt zijn. Tel uit de winst.

Men mag dat een prima handelswijze van T-Mobile vinden. Ik vind dat niet en kaart dat aan. Met de bijbehorende context.

Verder weet je niet hoeveel schade ik lijd door de coronacrisis. Het argument dat er anderen zijn die het slechter hebben, zou je bij vrijwel elke klacht kunnen hanteren. Dat vind ik onzinnig.

Reputatie 5
Badge +5

Je doet het naar mijn mening ten onrechte overkomen alsof T-Mobile bewust iets doet om in deze tijd extra aan haar klanten te verdienen. Het is altijd zo geweest dat er geen notificatie op de belbundel zat. Dat is niet super handig, maar geen reden om ze Ineens te beschuldigen van het opzettelijk benadelen van klanten. Zorginstellingen en onderwijsinstellingen kunnen gratis prepaidkaarten met 50GB tegoed aanvragen bij T-Mobile (en ja daar zit een marketing waarde achter). T-Mobile zit dus niet stilletjes in een hoekje te zwijgen en handen te wrijven om alleen maar aan deze crisis te verdienen.
Dat je niet gedacht hebt aan je belbundel is heel spijtig en een enorm dure les. Misschien dat een moderator iets voor je kan doen, maar ik verwacht eerlijk gezegd geen compensatie.

@pipodeclown_2: die 50GB prepaid kaarten zijn inderdaad een genereus gebaar. Dergelijke partijen kunnen dat deck ik goed gebruiken. Geen twijfel over wat mij betreft. 

Mijn stelling is niet dat T-Mobile iets heeft bedacht om juist in deze tijd extra te verdienen. Het business model zal niet met een crisis als deze in het achterhoofd bedacht zijn, schat ik in. Daarentegen leunt het wel op een onoplettende klant. Dat is niet per ongeluk, maar met opzet, daar ben ik van overtuigd. Anders was zo een reminderbericht allang ingesteld. En ik vermoed dat in deze tijd, juist door vele thuiswerkers en het feit dat veel mensen iets anders aan hun hoofd hebben dan hun belbundel in de gaten te houden, in de praktijk T-Mobile daarmee dus meer verdient dan normaal.

Dat maakt zo een werkwijze in mijn ogen nog eens extra verkeerd. 

Reageer