Beantwoord

Factuur - wat een service...

• 16 maart 2016
  • 6 reacties
  • 160 Bekeken

Mijn factuur is €15 euro hoger dan het normaal zou moeten zijn. Overige verbruikskosten van €9 kon ik al de hele maand zien op mijn verbruikstatus, maar ik kon hier pas wat over vragen/zeggen als mijn factuur binnen was. Nu is mijn factuur binnen, ligt het bedrag aanzienlijk hoger dan normaal. Ik bel de klantenservice voornamelijk i.v.m. die overige verbruikskosten, vertellen ze me dat ik weer op de volgende factuur moet wachten, omdat het dan waarschijnlijk wel verrekend wordt door Het Systeem. Verder betaal ik nu ineens vooruit? En vandaar staan bedragen er dubbel op. Ook dit wordt de volgende keer weer verrekend door Het Systeem... Dus mensen kunnen blijkbaar niks meer voor je betekenen, Het Systeem doet alles zelf? Nou maar hopen dat ik dan inderdaad €15 euro korting heb op mijn volgende factuur en Het Systeem zijn werk doet, want medewerkers kunnen dit kennelijk niet meer. (Verder geen negatieve gevoelens naar de vrouw die mij hielp, enkel naar de werkwijze van T-Mobile tegenwoordig.) :?
icon

Beste antwoord door Thalina 17 maart 2016, 14:46

Hoi Maaike,

Allereerst welkom op het forum!

De reden is minder leuk, want het is natuurlijk nooit fijn als je schrikt van je factuur. Ik heb gelijk in Het Systeem ( 😉 ) gekeken om te zien wat er precies is gebeurd. En ik ga proberen om dit zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Ik sta bij Webcare bekend om het feit dat ik het leuk vind om facturen uit te leggen, dus dat moet goed komen! :)

Ik zie dat je op 15/2 een 1GB internetbundel hebt toegevoegd. Aangezien je met een factuur altijd betaald voor de komende maand, was deze wijziging bij je factuur van 15/2 nog niet bekend en heb je nog niet vooruit betaald voor deze internetbundel. Vandaar dat je met jouw factuur van 15/3 met terugwerkende kracht betaald hebt voor deze 1GB van 15/2 tot en met 10/3. Dat had je namelijk nog niet betaald, maar wel gebruikt. Daarnaast betaal je met je factuur altijd vooruit voor de komende maand, dus op jouw laatste factuur betaal je ook de 1GB bundel voor 11/3 tot en met 10/4.

Eigenlijk hetzelfde geldt voor jouw belbundel. Op 19/2 heb je je belbundel van 120 minuten naar onbeperkt bellen aangepast. Op de factuur van 15/3 krijg je van 19/2 tot en met 10/3 geld terug voor jouw 120 minuten belbundel (dit heb je namelijk met de factuur van 15/2 vooruit betaald, maar die periode niet gebruikt). Daarnaast betaal je van 19/2 tot en met 10/3 met terugwerkende kracht voor jouw nieuwe onbeperkt belbundel. Omdat je vooruit betaalt met elke factuur, staat er ook op de factuur van 15/3 de kosten voor jouw bundel onbeperkt bellen van 11/3 tot en met 10/4. Ik kan je in ieder geval geruststellen: je betaalt nooit dubbel!

Als laatste staan er nog gebruikerskosten buiten bundel op jouw laatste factuur. Op de 11de van de maand ontvang je altijd je nieuwe tegoed. Omdat je op 19/2 je belbundel hebt aangepast, krijg je van 11/2 tot en met 19/2 tegoed naar verhouding van je oude belbundel. Je ontving voor deze periode ongeveer 35 minuten. In die periode had je al meer gebeld waardoor je kosten buiten je bundel hebt gemaakt.

Als je de komende tijd niets wijzigt aan jouw abonnement, dan is jouw komende factuur weer zoals je het gewend bent.
Een heel verhaal, maar ik hoop dat het meer duidelijkheid geeft. Als je nog aanvullende vragen hebt, stel ze gerust! Dan gaan we die natuurlijk beantwoorden 🙂
Bekijk origineel

6 reacties

Medewerkers van T Mobile kunnen helaas gewoonweg geen uitleg geven over facturen. Ik heb het idee dat ze ze zelf niet eens snappen. Echt een heel groot minpunt van T Mobile. Hier zouden ze echt wat aan moeten doen.
Hoi maaike09, welkom op het forum.

De maandbundels worden altijd vooruitbetaald, da's al sinds jaar en dag zo. Als er daarnaast kosten buiten de bundel worden gemaakt, kunnen die pas aan het einde van de bundelmaand verrekend worden, wanneer de factuur wordt opgemaakt.

Kan het zo zijn dat je een verlenging bent aangegaan? Dat 'ziet' het systeem namelijk inderdaad niet zoals een mens dat zou zien. Ofwel je betaalt in eerste instantie voor een hele maand van het oude abonnement, het teveel betaalde bedrag wordt daarna op de volgende factuur weer in mindering gebracht. Zo betaal je uiteindelijk niet teveel. Op deze pagina vind je meer uitleg over de facturen na een wijziging.

Een T-Mobile Moderator kan je er meer informatie over geven. 🙂
Badge +7
Hi maaike09,

T-Mobile werkt net zoals alle andere provider met een geautomatiseerd facturatiesysteem. De abonnementskosten worden daarbij altijd vooruit gefactureerd. Vind er na jouw billdate (de datum waarop je jouw bundel krijgt) een wijziging plaats (verlenging, of bundel verhogen) dan wordt dit op de maand erna gecorrigeerd. Je krijgt dan de abonnementskosten van jouw oude abonnement dat je teveel op de vorige factuur hebt betaald terug en krijg je de kosten voor jouw nieuwe abonnement te zien.

Tenzij je een verlening hebt teruggedraaid zul je de factuur erop geen correcties zien. Wel dat er slechts voor 1 maand precies gefactureerd wordt, in plaats van 1 maand plus correcties.
Reputatie 6
Badge +17
Hoi Maaike,

Allereerst welkom op het forum!

De reden is minder leuk, want het is natuurlijk nooit fijn als je schrikt van je factuur. Ik heb gelijk in Het Systeem ( 😉 ) gekeken om te zien wat er precies is gebeurd. En ik ga proberen om dit zo duidelijk mogelijk uit te leggen. Ik sta bij Webcare bekend om het feit dat ik het leuk vind om facturen uit te leggen, dus dat moet goed komen! :)

Ik zie dat je op 15/2 een 1GB internetbundel hebt toegevoegd. Aangezien je met een factuur altijd betaald voor de komende maand, was deze wijziging bij je factuur van 15/2 nog niet bekend en heb je nog niet vooruit betaald voor deze internetbundel. Vandaar dat je met jouw factuur van 15/3 met terugwerkende kracht betaald hebt voor deze 1GB van 15/2 tot en met 10/3. Dat had je namelijk nog niet betaald, maar wel gebruikt. Daarnaast betaal je met je factuur altijd vooruit voor de komende maand, dus op jouw laatste factuur betaal je ook de 1GB bundel voor 11/3 tot en met 10/4.

Eigenlijk hetzelfde geldt voor jouw belbundel. Op 19/2 heb je je belbundel van 120 minuten naar onbeperkt bellen aangepast. Op de factuur van 15/3 krijg je van 19/2 tot en met 10/3 geld terug voor jouw 120 minuten belbundel (dit heb je namelijk met de factuur van 15/2 vooruit betaald, maar die periode niet gebruikt). Daarnaast betaal je van 19/2 tot en met 10/3 met terugwerkende kracht voor jouw nieuwe onbeperkt belbundel. Omdat je vooruit betaalt met elke factuur, staat er ook op de factuur van 15/3 de kosten voor jouw bundel onbeperkt bellen van 11/3 tot en met 10/4. Ik kan je in ieder geval geruststellen: je betaalt nooit dubbel!

Als laatste staan er nog gebruikerskosten buiten bundel op jouw laatste factuur. Op de 11de van de maand ontvang je altijd je nieuwe tegoed. Omdat je op 19/2 je belbundel hebt aangepast, krijg je van 11/2 tot en met 19/2 tegoed naar verhouding van je oude belbundel. Je ontving voor deze periode ongeveer 35 minuten. In die periode had je al meer gebeld waardoor je kosten buiten je bundel hebt gemaakt.

Als je de komende tijd niets wijzigt aan jouw abonnement, dan is jouw komende factuur weer zoals je het gewend bent.
Een heel verhaal, maar ik hoop dat het meer duidelijkheid geeft. Als je nog aanvullende vragen hebt, stel ze gerust! Dan gaan we die natuurlijk beantwoorden 🙂
Hallo Thalina,
Je legt het inderdaad duidelijker uit dan wat ik aan de telefoon heb gehoord. Dankjewel.

Maar hoe T-mobile omgaat met het omzetten van een abonnement en dan dus de belminuten verrekenen, vind ik niet kunnen. Nu betaal ik dus ineens veel meer omdat ik overige verbruikskosten heb gemaakt, omdat jullie de belminuten terugdraaien naar 35 minuten. Ergens begrijpelijk, maar jullie geven wel een korting van 2 euro omdat ik naar onbeperkt ben gegaan, maar innen tegelijkertijd dan maar wel 10 euro van mijn overige verbruikskosten waaraan je dus grof geld verdient. Ik vind dit een hele kromme manier om geld af te pakken van mensen. Ik betaal liever die 2 euro extra, zodat ik gewoon de belminuten heb verbruikt waar ik recht op zou hebben, dan achteraf ineens veel meer te moeten betalen, zodat T-mobile er meer aan verdient... Ik vind dit een hele oneerlijke manier van handelen en ben het er niet mee eens dat ik dat geld nu schuldig zou moeten zijn aan jullie.
Badge +7
Hi Maaike,

Ik kan begrijpen dat je het vreemd vind ineens kosten te krijgen buiten jouw bundel vooral als je jouw bundel juist hebt verhoogd.

T-Mobile mag juridisch je niet facturen voor iets wat je niet afneemt. En daarmee gekoppeld mag je dus ook niet minuten gebruiken waarvoor je niet hebt betaald. Ik weet het klinkt krom maar zo is de wetgeving. Wel ben ik het met je eens dat dit misschien beter zichtbaar/uitgelegd moet worden voordat je jouw bundel verhoogd. Zodat je er rekening mee kunt houden door de bundel niet te verhogen en de rest van de maand niet meer zelf te bellen.

Met het Stel Samen en Stel Bij abonnement kun je jouw bundels zelf aanpassen naar jouw wens. De korting die je had kunnen krijgen toen je het contract afsloot voor de bundels, gelden ook als je jouw bundel aanpast. Had je de bundel verlaagd had je minder korting gekregen.

groeten,
Robert

Reageer