Sticky

[FAQ] Alles over de inhoud van jouw factuur en factuurspecificatie

  • 30 november 2018
  • 0 reacties
  • 2896 Bekeken

Reputatie 7
Badge +19
  • T-Mobile Moderator
  • 3819 reacties

In dit topic vind je alle informatie over facturen en factuurspecificaties. Heb je vragen rondom de betaling van facturen, check dan dit topic.


Tip: Via My T-Mobile kun je al jouw facturen inzien. Daar kun je dus allereerst zelf je facuren en specificatie controleren. Heb je de factuur en specificatie bekeken en zijn er dan nog onduidelijkheden, lees dan snel verder in deze FAQ.

Mijn factuur klopt niet en is hoger dan normaal. Hoe komt dat?
Dit kan door verschillende dingen gebeuren. Op je eerste factuur betaal je meestal aansluitkosten en betaal je voor een langere periode dan 1 maand. Dit komt omdat je de nieuwe maand vooruit betaalt. Daarnaast kan het zijn dat je bijvoorbeeld kosten hebt gemaakt buiten je bundel doordat je bijv. een aankoop hebt gedaan in de Play Store, gebruik hebt gemaakt van een sms-dienst, naar servicenummers of naar/in/vanuit het buitenland hebt gebeld. Andere kosten kunnen bijvoorbeeld zijn administratiekosten n.a.v. een te late betaling of kosten voor een vervangende simkaart.

Controleer in dit geval altijd je factuur en factuurspecificatie via My T-Mobile of de My T-Mobile App. Op je factuur vind je de precieze kosten.

Op mijn factuur zie ik dat er kosten in rekening zijn gebracht voor sms-diensten of FTMSC mobiele betalingen. Wat is dat?
Deze kosten worden in rekening gebracht als je een sms’je hebt gestuurd naar een betaalde sms shortcode (4-cijfers), dit gebeurt bijvoorbeeld als je gaat stemmen tijdens een live tv-show.

Een FTMSC betaling (ofwel een Mobiele Betaling) wordt in rekening gebracht als er een dienst is afgenomen die mobiel wordt betaald. Bijvoorbeeld credits die je voor een game aanschaft.

Alle info en uitleg over sms-diensten en FTMSC betalingen én over hoe je dit kunt uitzetten of blokkeren, vind je in dit topic: FTMSC Betaling (mobiele betaling) en SMS diensten.

Op één factuur wordt meerdere keren dezelfde abonnementen en bundels in rekening gebracht. Hoe kan dat?
Als je een nieuw abonnement hebt, je contractsverlenging is ingegaan of je hebt een bundel gewijzigd, dan kan het zijn dat je meerdere keren op je factuur dezelfde benamingen ziet staan. Dit komt omdat je abonnement of bundels naar rato worden berekend. Als je bijvoorbeeld op de helft van de maand je abonnement aanpast, dan betekent dat dat je op de vorige factuur teveel hebt betaald. Dit bedrag wordt dan in mindering gebracht. Als je je abonnement hebt verhoogd, dan wordt voor diezelfde periode het nieuwe bedrag berekend. Daarnaast betaal je de nieuwe maand vooruit.

Op onze website hebben we de uitleg in makkelijke stappen vermeld. Klik hieronder op de factuur die voor jou van toepassing is:
Eerste factuur
Factuur na wijzigen abonnement of bundel(s)
Eindfactuur

Ik moet ineens veel meer betalen en zie dat ik geen korting meer krijg. Hoe kan dat?
Bij het aangaan van je abonnement kan het zijn dat je een korting op je abonnement of bundels ontvangt voor een van tevoren bepaalde periode. Na deze periode wordt de korting beëindigd en betaal je het normale maandbedrag. Dit kan ook weleens tegelijk vallen met de einddatum van de contractperiode.

Loopt je abonnement binnen 4 maanden af, dan mag je je abonnement al gaan verlengen. Dit kan in combinatie met een nieuwe telefoon (die je direct ontvangt) of zonder toestel (Sim Only). In beide gevallen gaat je verlenging pas in na afloop van de huidige contractperiode. Is je contractperiode al verlopen, dan gaat de verlenging direct in.

Check het aanbod voor een verlenging in de Online Shop.

Er zijn administratiekosten in rekening gebracht, terwijl ik al lang heb betaald.
In de factuurnotificatie, op de factuur, op de acceptgiro en op My T-Mobile vind je de uiterste betaaldatum van de factuur. Als het bedrag op deze datum niet is ontvangen, ontvang je een herinnering. Is het openstaande bedrag dan nog niet betaald, dan worden er administratiekosten in rekening gebracht. Op je eerstvolgende factuur zie je dit staan als ‘Administratiekosten naar aanleiding van betalingsherinnering op [datum]. Het kan zijn dat je deze factuur ontvangt als je het bedrag al betaald hebt. Het gaat echter op het moment dat de betaling nog niet bij ons binnen was.

Om in het vervolg administratiekosten te voorkomen is het belangrijk om op tijd te betalen. Het makkelijkst gaat dit via automatische incasso. Betaal je op dit moment nog via acceptgiro, dan kan je via My T-Mobile je betalingswijze veranderen naar automatische incasso.

Ik zie geen BTW-bedragen op de factuur staan. Hoe kan ik daar alsnog aan komen?
Standaard ontvang je als klant met een particulier abonnement elke maand een factuur waarop geen aparte btw wordt vermeld. Dat doen we, omdat we de facturen graag zo eenvoudig mogelijk willen houden. Wil jij toch liever facturen ontvangen waarop wél wordt vermeld hoeveel btw je betaalt? Stuur dan een (gratis) sms naar 7425 met de tekst BTW AAN. Je kunt de btw-specificatie ook via My T-Mobile aanvragen.

Oude facturen
Wij kunnen je een overzicht toesturen van de laatste - maximaal 7 - facturen. Daarop kun je precies zien hoeveel btw er per factuur in rekening is gebracht. Je kunt dit jouw btw-overzicht eenvoudig zelf aanvragen via My T-Mobile.

Er staat op mijn specificatie dat ik sms’jes heb gestuurd naar het buitenland, terwijl ik dat helemaal niet heb gedaan.
Hier zien we vaak dat het nummer niet juist is ingevoerd op je toestel. We zien bijvoorbeeld vaak terug dat er een sms wordt gestuurd naar bijvoorbeeld 00106123456789. Dit wordt gezien als een internationale sms. De internationale toegangscode is namelijk 00. Daarna komt de landcode. In bovenstaand voorbeeld is dat 1, dit is de landcode van Canada en de Verenigde Staten. Doordat nu de combinatie 001 is gemaakt, wordt dit gezien als een sms naar Canada of Verenigde Staten. Zorg er dus altijd voor als je naar een Nederlands nummer wilt sms’en dat je het nummer invoert als +31 en dan het telefoonnummer zonder 0, dus bijv. 06123456789 wordt +316123456789.
Op mijn specificatie staat dat ik meerdere sms’je op hetzelfde tijdstip heb verzonden. Hoe kan dat?
Eén sms’je kan uit maximaal 160 tekens bestaan. Als je meerdere tekens wilt versturen, dan maakt je toestel er automatisch een 2e of 3e, etc, sms’je van.

Heb je nog andere vragen over de inhoud van jouw factuur of factuurspecificatie? Laat het dan in een reactie in dit topic weten! We reageren hier zo snel mogelijk op!

0 reacties

Geen reactie

Reageer