Vraag

Hoge kosten na bellen Italiaans ‘servicenummer’

• 14 september 2020
  • 3 reacties
  • 218 Bekeken

Goedemiddag, ik ben benieuwd of iemand dit ook herkent en mij eventueel uit kan leggen hoe de volgende situatie mogelijk is. Ik heb vanuit Italië met mijn Nederlandse telefoon het nummer van de Italiaanse serviceprovider WindTre gebeld. In eerste instantie heb ik het nummer ‭+39 393 3934077‬ gebeld. Dat is het nummer van hun klantenservice als je vanuit het buitenland belt. Later die dag heb ik ze weer gebeld maar dan via het nummer +39 159. Dat is eveneens het nummer van diezelfde klantenservice maar dan als je vanuit Italië belt. In beide gevallen krijg je exact hetzelfde te horen en dezelfde mensen te spreken. Echter: het eerste nummer bellen kost me niets; het tweede nummer bellen kost me (achteraf gezien in de app) € 5,22 per minuut! 
Dit overigens zonder enige waarschuwing dat de klantenservice bellen via dit nummer extra geld kost. 

Ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben en of jullie eventueel de kosten volledig gecrediteerd hebben gekregen.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +10

@Manueeltje 

normale nummers vallen in de eu binnen je bundel. dit geld niet voor buitenlandse betaalnummers. hiervoor worden extra kosten in rekening gebracht. Het melden van kosten is volgens mij technisch niet mogelijk (alleen voor nl betaalnummers verplicht) de kosten worden achteraf door de gast provider gemeld aan TMNL.

Je heb dit nummer zelf gebeld.

Dank voor je reactie. Misschien was mijn vraag niet duidelijk. Het nummer 159 is een gratis nummer in Italië, behalve als je dat vanuit het buitenland belt. Nou heb ik dat nummer niet vanuit het buitenland gebeld maar vanuit Italië maar wel met een NL telefoon. Daar zit mijn onduidelijkheid in en verwarring. Vandaar dat ik benieuwd was of iemand dit ook al eens meegemaakt had.

Reputatie 5
Badge +5

Het zou ook kunnen dat WindTre bedoelt dat het 159 nummer alleen gratis is als je met een Italiaans nummer belt. Ik spreek zelf geen italiaans, dus ik heb het even met Google Translate moeten doen. 

Zoals @Hidden.nld aangeeft is het de buitenlandse provider die de gemaakte kosten bij T-Mobile meldt. T-Mobile verwerkt dit dan eventueel in je factuur. Wellicht dat er iets is misgegaan aan de kant van WindTre.

Inderdaad wel een verwarrende situatie.

-Gilbert

Reageer