Inflatiecorrectie

Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

144 reacties

@tito1985: hoe is het met jouw zaak tegen de T-mobile want ik strijd ook tegen ze en blijkbaar zijn ze totaal respectloos als er blijkbaar al een uitspraak is bij de Geschillencommissie om gewoon voet bij stuk te houden. SCHANDALIG!
Ik hoor graag van je , uiteraard als er andere mensen hier zijn die al verder met ze zijn gekomen hoor ik dat ook graag.
T-Mobile denkt dat ze groot zijn en alles kunnen doen maar daar ben ik het dus niet mee eens.

We moeten met z'n allen een vuist tegen ze maken!
Dus als je de inflatiecorrectie moet betalen hoeven wij ons ook niet aan ons 2 jarige contract te houden want we hebben getekend voor het bedrag wat het abbonement op dat moment kost waar is anders een contract voor als toch de prijzen zomaar aangepast kunnen  worden.
Inflatiecorrectie?! Stond zeker in de kleine lettertjes? Ik maak al jaren gebruik van de diensten van T-mobile maar dit heb ik nog niet eerder mee gemaakt. En ik ben het er ook zeker niet mee eens. Bij het verlengen van je T-Mobile contract verwacht je niet plotseling totaal andere voorwaarden die overigens erg afwijken van het gebruikelijke in de markt. Als T-Mobile eenzijdig de spelregels wijzigt dan zeg ik mijn contract op en zien ze mij nooit meer terug.

Doei T-Mobile, nu opzoek naar een klantvriendelijk alternatief die niet probeert de laatste cent uit een contract te persen!
Reputatie 5

.......totaal andere voorwaarden die overigens erg afwijken van het gebruikelijke in de markt....

Ik heb even gegoogled maar kwam dit bij alle providers in hun voorwaarden tegen.
Op dit moment dus "gebruikelijk".
In het verleden inderdaad niet.
Lonen worden bevroren ivm crisis maar tmobile laat prijzen stijgen ivm inflatie???? Psycho
En dit dan: ik heb een abonnement wat € 37,40 ex btw per maand kost. De eerste 12 maanden krijg ik 50% korting op de abonnementskosten, dus € 18,70 ex btw korting per maand. Nu is de inflatiecorrectie toegepast en kost het abonnement € 38,18 maar de korting blijft gewoon € 18,70. DAT IS DUS GEEN 50% MEER, T-MOBILE !!! Dat er uberhaupt een inflatiecorrectie wordt toegepast is al te beschamend voor woorden, maar om dan ook nog eens keihard te liegen over de korting die je je klanten geeft gaat mij echt te ver! Hoogste tijd om de Consumentenbond, TROS Radar, TROS Opgelicht en Kassa te informeren!
Reputatie 2
Eerder gezegd snap ik niet waarom een heel aantal mensen zo moeilijk doet over een inflatiecorrectie van nog geen euro in de maand.

Ten eerste: Je gaat toch ook niet bij de bakker klagen als je brood een paar cent duurder wordt? Nou dus alles wordt duurder per jaar dus waarom je telefoonabonnement niet?

Ten tweede: Als je die halve/hele euro per maand niet extra kan missen, moet je miss even na gaan of je niet een te duur abonnement hebt genomen...

Ten derde: Mijn 2-jarig contract loopt bijna af en de prijs per maand is in die 2 jaar door 2x inflatiecorrectie en de btw-verhoging gestegen van €31,95 naar €33,61. Dit komt neer op een toename van €1,66 per maand en dat is een procentuele toename van wel 5%. Andere artikelen zijn in die tussentijd veel meer in prijs gestegen dan mijn abonnement!

Dus kortom ik snap eigenlijk niet wat de reden is van deze boze reacties...
als mijn contract af gelopen is geen T mobile meer voor mij en mijn vrouw  inflatie correctie hoe verzinnen ze het geld klopperij

Eerder gezegd snap ik niet waarom een heel aantal mensen zo moeilijk doet over een inflatiecorrectie van nog geen euro in de maand.Ten eerste: Je gaat toch ook niet bij de bakker klagen als je brood een paar cent duurder wordt? Nou dus alles wordt duurder per jaar dus waarom je telefoonabonnement niet?Ten tweede: Als je die halve/hele euro per maand niet extra kan missen, moet je miss even na gaan of je niet een te duur abonnement hebt genomen...Ten derde: Mijn 2-jarig contract loopt bijna af en de prijs per maand is in die 2 jaar door 2x inflatiecorrectie en de btw-verhoging gestegen van €31,95 naar €33,61. Dit komt neer op een toename van €1,66 per maand en dat is een procentuele toename van wel 5%. Andere artikelen zijn in die tussentijd veel meer in prijs gestegen dan mijn abonnement!Dus kortom ik snap eigenlijk niet wat de reden is van deze boze reacties...

een contract vast is een vast contract???

Dus als je de inflatiecorrectie moet betalen hoeven wij ons ook niet aan ons 2 jarige contract te houden want we hebben getekend voor het bedrag wat het abbonement op dat moment kost waar is anders een contract voor als toch de prijzen zomaar aangepast kunnen worden.

Goed gezegd
Reputatie 2
Het moet niet gekker worden, geen aankondiging over een inflatie correctie.

Ik heb nogmaals mijn contract nagelezen, hierin staat dat T-mobile eenzijdig, het contract mag veranderen. Als dit in het nadeel is van de klant, is T-mobile verplicht tenminste 4 weken vooraf individueel de klant op de hoogte te brengen.

Helaas heeft T-mobile ons niet op de hoogte gebracht. Wil je zelf dit nalezen kijk dan onder paragraaf 2 2.3

T-mobile houd zich niet aan de voorwaarden van het contract. En ik ben het eens met vele andere van jullie, heb nog nooit een inflatiecorrectie meegemaakt zolang ik klant ben bij T-mobile. Ga hier ook niet mee akkoord.
Ben heel benieuwd wat T-mobile gaat doen met deze achtelijke actie
Reputatie 5

als mijn contract af gelopen is geen T mobile meer voor mij en mijn vrouw  inflatie correctie hoe verzinnen ze het geld klopperij

Zoek dan vast een cursus rooksignalen of ga postduiven fokken, want ik zie bij geen enkele provider nog inflatiecorrectieloze overeenkomsten.
Reputatie 5

Het moet niet gekker worden, geen aankondiging over een inflatie correctie.

Ik heb nogmaals mijn contract nagelezen, hierin staat dat T-mobile eenzijdig, het contract mag veranderen. Als dit in het nadeel is van de klant, is T-mobile verplicht tenminste 4 weken vooraf individueel de klant op de hoogte te brengen.

Helaas heeft T-mobile ons niet op de hoogte gebracht. Wil je zelf dit nalezen kijk dan onder paragraaf 2 2.3

T-mobile houd zich niet aan de voorwaarden van het contract. En ik ben het eens met vele andere van jullie, heb nog nooit een inflatiecorrectie meegemaakt zolang ik klant ben bij T-mobile. Ga hier ook niet mee akkoord.
Ben heel benieuwd wat T-mobile gaat doen met deze achtelijke actie

Je kijkt naar welke tekst? De algemene voorwaarden? Die zijn algemeen!
Lees ook de voorwaarden die bij je prijsplan horen, eens door.
Ik heb ze hier voor je neergezet. Ik mag je verwijzen naar de laatste pagina.
Voordeelsim
Mag ik even hierop wijzen:
De bakker verplicht me niet zijn brood 2 jaar lang te kopen. En als dat zo was, dan zou ik zonder kosten die verplichting naast me neer mogen leggen omdat zijn brood duurder is geworden.

betaal jij de provider maar eens 1,50 euro minder per maand, moet je kijken of zij zich druk gaan maken over dat luttele bedrag tegenover hun omzet...

Ik heb overigens ook gevraagd of het andersom ook zo werkt:

.....
In de voorwaarden van uw tariefplan vindt u terug dat uw abonnement wordt aangepast als gevolg van inflatie. De voorwaarden vindt u op de T-Mobile website: http://www.t-mobile.nl/persoonlijk/media/pdf/service-contact/nieuwe-prijslijsten/smart-plus.pdf. Op de factuur van januari 2013 bent u op de hoogte gebracht van deze wijziging in uw maandelijkse kosten.
....

Mijn respons:
...
Een contract wordt aangegaan op basis van een prijsafspraak voor (een) geleverde dienst(en). Bij tijdelijke contracten is tussentijdse verhoging niet gebruikelijk. Of past u uw slarissen van werknemers en prijsafspraken met ZZP'ers tijdens de looptijd van een bepaalde-tijd-contract c.q. looptijd van een project ook vanaf 1 januari automatisch aan aan de inflatie?

Ik behoef zeer graag antwoord op deze laatste vraag.
....

Hun respons hierop:

Wanneer u inhoudelijke vragen heeft met betrekking tot uw abonnement wil ik u met alle plezier helpen. Uw vraag staat hier echter los van.

There you go! Nietwaar?
Als Antoinette Herzenberg deze vraag zou stellen, dan had ze waarschijnlijk wel een antwoord gekregen... weliswaar helemaal gedraaid en verstopt, met handige woordjes hier en daar om toch op hetzelfde uit te komen: deze vraag beantwoorden we niet. Want we zijn een transparante onderneming!
edro schreef:

Zoek dan vast een cursus rooksignalen of ga postduiven fokken, want ik zie bij geen enkele provider nog inflatiecorrectieloze overeenkomsten.

Dat iedereen het doet maakt nog niet dat het 'eerlijk'/etisch is om deze voorwaarde erin te zetten...
Reputatie 5

Mag ik even hierop wijzen:
De bakker verplicht me niet zijn brood 2 jaar lang te kopen. En als dat zo was, dan zou ik zonder kosten die verplichting naast me neer mogen leggen omdat zijn brood duurder is geworden.

Als de bakker met jou een contract heeft en de inflatiecorrectie staat daar in, dan heb je geen recht om op die grond de overeenkomst te ontbinden.

In de voorwaarden van uw tariefplan vindt u terug dat uw abonnement wordt aangepast als gevolg van inflatie. De voorwaarden vindt u op de T-Mobile website: http://www.t-mobile.nl/persoonlijk/media/pdf/service-contact/nieuwe-prijslijsten/smart-plus.pdf. Op de factuur van januari 2013 bent u op de hoogte gebracht van deze wijziging in uw maandelijkse kosten.
....
Mijn respons:
...
Een contract wordt aangegaan op basis van een prijsafspraak voor (een) geleverde dienst(en). Bij tijdelijke contracten is tussentijdse verhoging niet gebruikelijk. Of past u uw slarissen van werknemers en prijsafspraken met ZZP'ers tijdens de looptijd van een bepaalde-tijd-contract c.q. looptijd van een project ook vanaf 1 januari automatisch aan aan de inflatie?

Als in het contract met medewerker of leverancier (ZZP-er etc.) hier een bepaling over is opgenomen, dan betaalt ook T-Mobile deze verhoging. Dat is toch logisch? Je onderhandelt iets uit en dan kom je die verplichtingen na. Met medewerkers is dat over het algemeen in een CAO geregeld [T-Mobile: CAO Kabel & Telecom], op leveranciersniveau kan dat vaker verschillen. (onhandigheid/gretigheid van de ZZP-er)[/quote]

Wanneer u inhoudelijke vragen heeft met betrekking tot uw abonnement wil ik u met alle plezier helpen. Uw vraag staat hier echter los van.

Ik vind dat T-Mobile jou dat niet hoeft uit te leggen en ze deze vraag dus naast zich neer mogen leggen. 

De discussie tussen jou en T-Mobile zou moeten gaan over of er een contractuele basis bestaat, waardoor zij gerechtigd zijn om een inflatiecorrectie door te berekenen.
Niet over vergelijken met bakkers (appels) en peren.

(ik ben gewoon een klant, net als jij, dus ik spreek niet namens T-Mobile)
Reputatie 4
Ik zal even wat toevoegingen doen aangezien ik wat meer juridische kennis heb.

Bepaalde bedingen in Algemene Voorwaarden zijn vernietigbaar, maar ik denk niet dat hier sprake van is.
Even een juridisch kader:

Artikel 6:233 BW schreef:

Artikel 233

Een beding in algemene voorwaarden is vernietigbaar

a. indien het, gelet op de aard en de overige inhoud van de overeenkomst, de wijze waarop de voorwaarden zijn tot stand gekomen, de wederzijds kenbare belangen van partijen en de overige omstandigheden van het geval, onredelijk bezwarend is voor de wederpartij; of
b. indien de gebruiker aan de wederpartij niet een redelijke mogelijkheid heeft geboden om van de algemene voorwaarden kennis te nemen.

Artikel 233 van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek noemt de gronden waarop algemene voorwaarden vernietigbaar zijn.
Ten eerste kan het gaan om onredelijk bezwarende algemene voorwaarden. Om te kijken of daar sprake van is staat er een zwarte en een grijze lijst in artikel 236 en 237. De zwarte lijst noemt bedingen die altijd onreedelijk bezwarend zijn, T-Mobile kan dus geen tegenbewijs hiervoor leveren. In de grijze lijst staan bedingen die mogelijk onredelijk bezwarend zijn, hier is wel tegenbewijs mogelijk.

Als ik deze artikelen door kijk zie ik niets staan over inflatiecorrecties. Wel over een prijsverhoging binnen 3 maanden nadat je het contract hebt afgesloten. Als jij dus in juni een abonnement afsluit en in juli vindt er een inflatiecorrectie plaats, dan mag het niet bij jou. Maar in alle andere gevallen mag dit wel, omdat het een contractueel beding is.

Edro had het over de terhandstelling, ook hier is een bepaling over.

Artikel 6:234 BW schreef:

Artikel 234

1. De gebruiker heeft aan de wederpartij de in artikel 233 onder b bedoelde mogelijkheid geboden, indien hij de algemene voorwaarden voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan de wederpartij ter hand heeft gesteld, de voorwaarden overeenkomstig de in artikel 230c voorziene wijze heeft verstrekt of, indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, voor de totstandkoming van de overeenkomst aan de wederpartij heeft bekend gemaakt dat de voorwaarden bij hem ter inzage liggen of bij een door hem opgegeven Kamer van Koophandel en Fabrieken of een griffie van een gerecht zijn gedeponeerd, alsmede dat zij op verzoek zullen worden toegezonden. Indien de voorwaarden niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan de wederpartij ter hand zijn gesteld, zijn de bedingen tevens vernietigbaar indien de gebruiker de voorwaarden niet op verzoek van de wederpartij onverwijld op zijn kosten aan haar toezendt. Het omtrent de verplichting tot toezending bepaalde is niet van toepassing, voor zover deze toezending redelijkerwijze niet van de gebruiker kan worden gevergd.
2. De gebruiker heeft tevens aan de wederpartij de in artikel 233 onder b bedoelde mogelijkheid geboden, indien hij de algemene voorwaarden voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan de wederpartij langs elektronische weg ter beschikking heeft gesteld op een zodanige wijze dat deze door haar kunnen worden opgeslagen en voor haar toegankelijk zijn ten behoeve van latere kennisneming of, indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, voor de totstandkoming van de overeenkomst aan de wederpartij heeft bekend gemaakt waar van de voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen, alsmede dat zij op verzoek langs elektronische weg of op andere wijze zullen worden toegezonden.
Indien de voorwaarden niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan de wederpartij langs elektronische weg ter beschikking zijn gesteld, zijn de bedingen tevens vernietigbaar indien de gebruiker de voorwaarden niet op verzoek van de wederpartij onverwijld op zijn kosten langs elektronische weg of op andere wijze aan haar toezendt.
3. Voor het op de in lid 2 bedoelde wijze bieden van een redelijke mogelijkheid om van de algemene voorwaarden kennis te nemen is de uitdrukkelijke instemming van de wederpartij vereist indien de overeenkomst niet langs elektronische weg tot stand komt.

Een lang artikel, maar het komt er op neer dat Algemene Voorwaarden voor de consument inzichtelijk moeten zijn.
Dat houdt in dat je er altijd bij moet kunnen. Er moet bijvoorbeeld een pdf zijn die je kunt opslaan.
Als de AV gewoon op de website staan zonder PDF dan mag dat niet. Maar aangezien T-Mobile de voorwaarden op haar website vermeldt met een PDF er bij mag dit wel en is er geen reden voor vernietiging.

Samengevat: er is is geen reden voor vernietiging van de AV om 2 redenen.

1. Inflatie staat niet op de zwarte of grijze lijst. Prijsverhogingen mogen niet binnen 3 maanden maar dit gebeurt ook niet.
2. De voorwaarden staan in een PDF op de website, dus je kunt ze opslaan ter latere kennisneming. Ze zijn dus ter hand gesteld en ook hier is aan voldaan.

Kortom, er is geen reden tot vernietiging op grond van art. 6:233 jo. 6:234 BW.
Reputatie 2
De inflatiecorrectie viel mij ook op. Op zich ergens wel begrijpelijk, maar kloppen die percentages wel?
Op de factuur staat dat het inflatiepercentage voor 2014(!) is vastgesteld op 2,9%. Volgens mij bestaat dat cijfer niet voor het komend jaar, en over 2013 was het 2,5% (http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=70936NED&D1=0&D2=(l-34)-l&HD=081020-1258&HDR=T&STB=G1)

Hoor graag van u T-Mobile
Reputatie 5
@FSlaap zie mijn reactie in dit topic.

Het topic waarin jij reageert heeft betrekking tot 2013 ik wil je vragen om de discussie in het topic waarnaar ik verwijs door te zetten. Ik zal dit topic sluiten om zo het overzicht te bewaren.