Sticky

[Info] Mijn abonnementskosten zijn verhoogd: inflatiecorrectie 2020

  • 12 december 2019
  • 18 reacties
  • 3279 Bekeken
[Info] Mijn abonnementskosten zijn verhoogd: inflatiecorrectie 2020
Reputatie 7
Badge +20
  • T-Mobile Moderator
  • 8889 reacties

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland, dit heet prijsinflatie. Deze prijsinflatie heeft ook effect op onze kosten en daarom verhogen wij elk jaar de vaste maandkosten van de meeste abonnementen. Hiervoor gebruiken wij het inflatiepercentage dat is vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het verhogen van de kosten als gevolg van de prijsinflatie noemen wij inflatiecorrectie. Hieronder vind je meer informatie en de meest gestelde vragen over dit onderwerp:


Wat houdt de inflatiecorrectie in?

In januari 2020 verhogen wij de vaste kosten van een abonnement met 2,7%. Dit zie je terug vanaf de eerste factuur die je in 2020 krijgt.


Waarom een inflatiecorrectie?

Ieder jaar stijgen de prijzen in Nederland. Met deze prijsinflatie stijgen ook onze kosten. Daarom passen wij een inflatiecorrectie toe op onze abonnementstarieven.

 

Hoe hoog is de inflatiecorrectie?

De inflatiecorrectie voor dit jaar is vastgesteld op 2,7%. Wij volgen - zoals voorgaande jaren - de door het Centraal Bureau voor de Statistiek berekende inflatie (consumentenprijsindex) over de maand juni. Je maandelijkse abonnementstarief gaat met dit percentage omhoog.

 

Hoe is het inflatiepercentage bepaald?

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekent elke maand de hoogte van de inflatie op consumentenproducten en -diensten. Ze meten de procentuele verandering van de Consumenten Prijs Index (CPI) ten opzichte van dezelfde periode het jaar daarvoor. Onze aanpassing baseren wij , net zoals alle voorgaande jaren, op het Consumenten-prijsindexcijfer van het CBS van de maand juni van het voorafgaande jaar. Dit inflatiepercentage was 2,7% in juni 2019.

 

Hoe ben / word ik geïnformeerd over de inflatiecorrectie?

Deze inflatiecorrectie is in lijn met onze beloften en de contractuele afspraken met onze klanten. We informeren Thuis klanten via de nieuwsbrief van december en daarnaast zien alle klanten de inflatiecorrectie toegepast op de rekening in januari, met een verwijzing naar meer informatie op de website.

 

Wanneer gaat de correctie in?

Wij corrigeren het abonnementstarief elk jaar op 1 januari. Contracten die na 1 oktober 2019 zijn afgesloten of verlengd, zullen pas volgend jaar gecorrigeerd worden met het dan geldende inflatiepercentage.


 

Abonnement

 

Hoe kan het dat ik geen verhoging zie op mijn factuur?

Als je een abonnement hebt afgesloten of verlengd sinds 1 oktober 2019, dan geldt deze inflatiecorrectie niet voor jouw abonnement.

 

Geldt inflatiecorrectie voor alle abonnementen?

Voor mobiele abonnementen geldt:
Heb je je abonnement na 5 december 2010 nieuw aangesloten of verlengd? Dan wordt deze in prijs verhoogd.
Maar is je huidige abonnement na 1 oktober 2019 ingegaan? Dan is er zo weinig tijd verstreken dat de prijzen niet verhoogd worden.

Voor T-Mobile Thuis abonnementen geldt:
Heb je je huidige abonnement na 1 oktober 2019 aangevraagd? Dan is er zo weinig tijd verstreken dat de prijzen niet verhoogd worden.

 

Ik heb een mobiel abonnement, hoe wordt de prijsverhoging berekend?

We berekenen inflatiecorrectie over:

  • het maandbedrag (de vaste afgesproken kosten) van je mobiele abonnement
    inclusief de kortingen op het maandbedrag


We berekenen geen inflatiecorrectie over:

  • aanvullende mobiele diensten zoals Deezer en Videoland 
  • de maandelijkse betaling voor je toestel
  • kosten buiten je mobiele bundel zoals bellen naar servicenummers 
  • eenmalige tarieven zoals aansluitkosten of het bestellen van een nieuwe simkaart 
  • kortingen die je krijgt over aanvullende diensten, via T-Mobile Samen of T-Mobile Klantvoordeel


Ik heb T-Mobile Thuis, hoe wordt de prijsverhoging berekend?

We berekenen inflatiecorrectie over:

  • het maandbedrag van je internet abonnement
    inclusief permanente kortingen* op het maandbedrag en inclusief Klantvoordeel Meer snelheid
  • het maandbedrag van je televisie abonnement
    inclusief eventueel Mobiel+Thuis voordeel
  • het maandbedrag van je Vast Bellen abonnement 
     *(Internet 80, Postcodekorting, Glasvezel Internet 750)


We berekenen geen inflatiecorrectie over: 

  • extra TV pakketten zoals Themapakketten, FOX Sports en Film1 
  • beltarieven voor vast Bellen 
  • tijdelijke kortingen zoals actiekortingen van T-Mobile Thuis 
  • eenmalige tarieven zoals activatiekosten

 

 


18 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Waqqas,

Yes, jouw berekening klopt inderdaad helemaal! :thumbsup:

Wat ik wel bijzonder vind is dat ik nu 33,64 per maand betaal inclusief die oude 5 euro korting. Als ik wil verlengen en omdat ik maar 1 T-Mobile product heb kost me dat 36 euro en zit ik er een jaar aan vast.

Simpelweg een constatering, meer niet. Ik ga niet verlengen dus 😉 (ja ik blijf wel)

Apart dat iedereen akkoord gaat met een verkapte prijsverhoging. Tijdens je contract looptijd mag dit niet. Is een uitspraak over geweest. Dit geldt niet voor contracten voor onbepaalde tijd.

Maar als je dus een 1- of 2- jarig contract hebt afgesloten mogen ze dus in die periode niet even gaan verhogen onder het mom van inflatiecorrectie.

 

 

  

Reputatie 7
Badge +16

Hallo @David 

Meteen even een vraag

Voor mijn mobiel unlimited is het duidelijk €30÷100×102,7= €30,81 - € 5 euro klantvoordeel dus €25,81.

Voor thuis heb ik klantvoordeel uit & thuis dus €37,50÷100×102,7= €38,51 - €10 pakketkorting dus €28,51

Klopt dit?

Thuis is besteld op 28 september en actief op 1 november, 100 mb en vast bellen.

Mobiel actief op 23 september.

Hallo,

Wat kunnen we doen als de inflatiecorrectie niet klopt met de berekening zoals T-mobile deze uitlegt op de website?

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Funnos

Zou je kunnen aangeven wat er volgens jou niet klopt aan de berekening? Dan kunnen we met je meekijken en nagaan wat er aan de hand is!:slight_smile:

Hi David,

Volgens mijn berekening is de inflatie bijna 10 cent te hoog, nu is er een inflatie van 44ct berekend terwijl dit volgens jullie berekening op de website 35ct moet zijn.

 

Apart dat iedereen akkoord gaat met een verkapte prijsverhoging. Tijdens je contract looptijd mag dit niet. Is een uitspraak over geweest. Dit geldt niet voor contracten voor onbepaalde tijd.

Maar als je dus een 1- of 2- jarig contract hebt afgesloten mogen ze dus in die periode niet even gaan verhogen onder het mom van inflatiecorrectie.

 

 

  


Hi ERIKsin,

Goede informatie ;-)

Maar waar kunnen we dit dan aankaarten en op welke website kunnen deze informatie vinden?

Als het niet mag, dan gaan we zeker protest aantekenen ;-)

 

Reputatie 7
Badge +16

@Funnos

Hoeveel betaal je eigenlijk voor je abonnement zonder inflatie?

Pak de prijs exclusief klantvoordeel 

Ik betaal 0,81 cent inflatie.

Toen €30 voor unlimited zonder klantvoordeel ÷100×102,7 = €30,81

Dankjewel Waqqas, de website vermeld ‘inclusief kortingen’. Omdat klantvoordeel voor mij ook onder een korting valt, nam ik dit mee in de berekening. Maar als ik het klantvoordeel niet meeneem, dan betalen we nog maar 1ct per maand te veel aan t-mobile.

even kijken ongeveer 5 miljoen klanten die 1ct teveel betalen is toch een lekkere €50.000 per maand extra ;-)

Daar zou ik het ook wel voor doen ;-)

Reputatie 7
Badge +16

@David onder geldt inflatiecorrectie voor alle abonnementen? Moet het toch 5 december 2019 zijn ipv 5 december 2010?

Reputatie 7
Badge +20

 @Waqqas, nee hoor, moet 2010 zijn, zoals het nu in de FAQ staat. :slight_smile:

Toch vind ik iets heel vreemd. Als ik eenzelfde T-mobilethuis abonnement af zou sluiten (alles-in-1 abonnement) dan is deze goedkoper dan wat ik nu betaal als jarenlang zijnde T-Mobile Thuis klant. Vanwaar dit verschil, en waarom worden bestaande klanten hierin benadeeld?

Reputatie 1

Toch vind ik iets heel vreemd. Als ik eenzelfde T-mobilethuis abonnement af zou sluiten (alles-in-1 abonnement) dan is deze goedkoper dan wat ik nu betaal als jarenlang zijnde T-Mobile Thuis klant. Vanwaar dit verschil, en waarom worden bestaande klanten hierin benadeeld?

Dat is het ding met de inflatie soms kom je op een overslagpunt dan is het zinvol om te verlengen. Zijn bepaalde voorwaarden of voordelen veranderd zul je de afweging moeten maken wat weegt zwaarder. Zeker bij mobiele abonnementen kan verlengen voor een nieuw nulpunt zowel voor als nadelen hebben.

Toch vind ik iets heel vreemd. Als ik eenzelfde T-mobilethuis abonnement af zou sluiten (alles-in-1 abonnement) dan is deze goedkoper dan wat ik nu betaal als jarenlang zijnde T-Mobile Thuis klant. Vanwaar dit verschil, en waarom worden bestaande klanten hierin benadeeld?

Dat is het ding met de inflatie soms kom je op een overslagpunt dan is het zinvol om te verlengen. Zijn bepaalde voorwaarden of voordelen veranderd zul je de afweging moeten maken wat weegt zwaarder. Zeker bij mobiele abonnementen kan verlengen voor een nieuw nulpunt zowel voor als nadelen hebben.

T-mobilethuis wordt automatisch verlengt….. verlengen heeft dus geen zin. Wel wordt je gewoon benadeeld, en dat vind ik heel vreemd. Verder ben ik een oud Vodafone klant, en volgens mij stond de inflatiecorrectie niet in de algemene voorwaarden. Bij de overname naar T-mobile zou er niets veranderen voor de klanten die zijn over genomen….. schijnbaar dus wel!

Reputatie 1

Die overname is ondertussen alweer even geleden ik kan me voorstellen dat er ondertussen nieuwe voorwaarden zijn. Je hebt niet helemaal ongelijk dan zal je elk jaar moeten wisselen van provider of je daar nu zo gelukkig van wordt.

Ik zit in hetzelfde schuitje de reden waarom ik voor mijn huidige provider heb gekozen is vorig jaar afgebouwd, nu sta ik al met één been op het groene gras van het moeder bedrijf. Het is wel heel naïef als ik verwacht dat de nu gunstige voorwaarden en prijzen nog heel lang behouden blijven. 

Het is nu dus zo ga ik blijven of verhuis ik alles. 

Die overname is ondertussen alweer even geleden ik kan me voorstellen dat er ondertussen nieuwe voorwaarden zijn. Je hebt niet helemaal ongelijk dan zal je elk jaar moeten wisselen van provider of je daar nu zo gelukkig van wordt.

Ik zit in hetzelfde schuitje de reden waarom ik voor mijn huidige provider heb gekozen is vorig jaar afgebouwd, nu sta ik al met één been op het groene gras van het moeder bedrijf. Het is wel heel naïef als ik verwacht dat de nu gunstige voorwaarden en prijzen nog heel lang behouden blijven. 

Het is nu dus zo ga ik blijven of verhuis ik alles. 

Het gaat erom dat alles en iedereen op eenzelfde hoop wordt gegooid terwijl dit dus niet klopt omdat er altijd klanten (kunnen) zijn die bij een overname mee zijn gekomen. Dit moeten ze met alle gemak in het systeem terug kunnen vinden, tenzij ze daar destijds de moeite niet voor hebben genomen dit ook in het systeem op te nemen. Blijft dus altijd overeind staan dat ze zich zullen moeten houden aan de regels van de regels die daarvoor vastliggen bij de ACM, en de klanten dus 3 maanden van tevoren daarvan op de hoogte stellen. Die mogen ze niet zomaar in de wind slaan en naast zich neerleggen. 

Reputatie 1

Klopt maar wat denk je dat er na verloop van tijd bij KPN gaat gebeuren? Met alle Telforters en de XS4ALL klanten nu horen we nog alles blijft hetzelfde dat zal echt niet jaren zo blijven.

Reageer