informatie

Mobiele internetdiensten (FTMSC) betalen via je factuur

  • 12 December 2018
  • 41 reacties
  • 49546 Bekeken
Mobiele internetdiensten (FTMSC) betalen via je factuur
Reputatie 7
Badge +9

Bij Odido je via je factuur betalen voor diensten van derde partijen. Vaak gaat het bij diensten van derde partijen om een abonnement van een specifieke dienst.

 

Wij krijgen regelmatig vragen over mobiele internet diensten en in dit topic leggen we je uit wat het is en wat je hier tegen kunt doen als het ongewenst is. 

 


 

Wat zijn FTMSC diensten?

​​​Er zijn drie soorten diensten:

  • Sms-diensten: Hierbij betaal je voor het versturen of ontvangen van een sms. Op je factuur vind je deze onder de noemer 'sms dienst' of zie je een 4-cijferige nummer. Een voorbeeld is sms'en naar je favoriete TV-show.
  • Diensten Mobiel Internet: Op je factuur zie je FTMSC staan. Dit geeft aan dat er een dienst is afgenomen die mobiel wordt betaald. Een voorbeeld hiervan zijn credits die je voor een bepaalde game aanschaft.
  • Apps betalen via je factuur: Meer informatie? Klik hier

 

Afmelden voor mobiele internetdiensten

Via de website van Payinfo kan je meer informatie opvragen over de lopende abonnementen op mobiele betalingen en SMS diensten.

Ga naar www.payinfo.nl
Klik op 'Inzien & opzeggen'
Geef je mobiele nummer op
Vul de code in die je via sms krijgt
Je ziet nu alle abonnementen en betalingen van de afgelopen 3 maanden
Selecteer de dienst die je wilt opzeggen.

 

Waar kan ik alle details bekijken?

Als je alle details van je aankopen wil weten, dan kun je deze terugvinden op www.payinfo.nl. Payinfo is een samenwerking tussen alle mobiele providers, de verkopende partijen en de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten.

Het werkt als volgt:

  • Ga naar www.payinfo.nl
  • Klik op 'Inzien & opzeggen'
  • Geef je mobiele nummer op
  • Vul de code in die je via sms krijgt
  • Je ziet nu alle abonnementen en betalingen van de afgelopen 3 maanden


Blokkeren via Mijn Odido

Via Mijn Odido is er de mogelijkheid om deze diensten te blokkeren door middel van een blokkade voor 'aankopen bij derde partijen'.


Niet eens met de kosten

Wanneer je het niet eens bent met de kosten die hiervoor in rekening zijn gebracht kun je het online meldingsformulier indienen. Er zal dan onderzoek worden gedaan naar de desbetreffende dienst en de wijze waarop je bent aangemeld. Binnen 30 dagen kun je een terugkoppeling verwachten.


Ik wist niet dat ik gebruik maakte van een van deze diensten, hoe kan dat?

Er zijn inderdaad gevallen waarbij je zonder dat je het door hebt wordt verleid om in te gaan op bijvoorbeeld een nep-vragenspel waardoor je vervolgens ongemerkt kosten maakt. Wij willen iedereen dan ook adviseren om hier goed op te letten en regelmatig je factuur te controleren.


Waarom zetten jullie de mogelijkheid niet standaard uit?

Wij zetten dit niet standaard uit om de mogelijkheid van sms-diensten een dienst is die ook wordt geleverd door bedrijven die in een bepaalde klantbehoefte voorzien. Bijvoorbeeld het stemmen tijdens Tv-programma's.


Verdienen jullie geld aan deze diensten?

Wanneer het gaat om een betrouwbare vorm van een sms-dienst rekenen wij inderdaad een vergoeding die in normale verhouding staat tot de dienst die wij leveren. Wel hebben we een zeer ruim coulancebeleid voor de frauduleuze vorm van deze sms-diensten. Bij compensaties verdienen wij hier uiteraard niets aan.


Heb je nog vragen over mobiele internetdiensten? Laat het ons weten in dit topic.


41 reacties

Reputatie 4
Een vraagje, Hajar.



Gezien dat er onder My T-Mobile drie verschillende betalingsgerelateerde blokkades mogelijk zijn, is het misschien een idee om deze drie kort te benoemen waarvoor ze dienen, zodat wij als klanten ook eenduidig onderscheid hebben in de functies van de blokkades? Dat maakt het makkelijker om zelf blokkades te plaatsen.
Reputatie 7
Badge +9
Hi Aelonius,



Bedankt voor het meedenken. Bovenaan de tekst zie je de 3 soorten diensten die er zijn en wat ze inhouden. Op die manier kan je ze herkennen.



Er zijn drie soorten diensten:

Sms-diensten: Hierbij betaal je voor het versturen of ontvangen van een sms. Op je factuur vind je deze onder de noemer 'sms dienst' of zie je een 4-cijferige nummer. Een voorbeeld is sms'en naar je favoriete TV-show.

Diensten Mobiel Internet: Op je factuur zie je FTMSC staan. Dit geeft aan dat er een dienst is afgenomen die mobiel wordt betaald. Een voorbeeld hiervan zijn credits die je voor een bepaalde game aanschaft.

Apps betalen via je factuur: Meer informatie? Klik hier





Hoop dat het nu duidelijk is. 🙂
vandaag had ik klassieke muziek op YouTube aanstaan en me zoon zat aan me telefoon en ik pakte hem af. Even later krijg ik een sms dat ik een GamePlaneet abonement ben aangegaan en dat het me 5 euro per maand kost. Dit is pure diefstal en dat in mijn geval t-Mobile en in bredere zin alle telefoonmaatschappijen hier aan meedoen vind ik beschamend en je reinste facilitering van diefstal. Nu lees ik in veel reacties dat Telecombedrijven dit niet zelf mogen uitzetten en dat heel veel mensen dit wel willen. Ik denk dat de mensen die deze optie wel ingeschakeld willen hebben dat het niet zo makkelijk gaat dat door een peuter met 1 of 2 toetsen je een betaling vent aangegaan, dit gezegd hebbende zijn er net zoveel als niet meer mensen die deze dienst niet willen hebben dus het argument dat heel veel mensen het wel “aan” willen hebben staan kan ook de container in. Dit is trouwens de eerste x dat ik communiceer op een platform en het kost me de grootste moeite om het proper te houden, het is niet dat ik op droog zaad zit door die 5 euro maar het gaat me om de eenvoud dat ik blijkbaar geld kwijt ben als me zoontje van 2 de telefoon 5 sec in ze handen heeft en dat de telefoonmaatschappijen achter deze werkwijze en mogelijkheid staan..... BIZAR

schaam jullie echt, fijn kerstmis en geniet van elkaar🎄
Reputatie 7
Badge +3
@Siemy Ik begrijp jouw frustratie wel maar bedenk dat als je een commerciële dienst als YouTube gebruikt dat dit soort dingen op de loer liggen, YouTube leeft van reclame en dan klik je zo ongemerkt even een duur abonnement aan.



Volg alle tips op die Hajar hierboven aangegeven heeft om dit in de toekomst te voorkomen en probeer via dit formulier je 5 euro terug te vragen.



En met kleine kinderen thuis altijd je telefoon van een scherm vergrendeling voorzien want voor een klein kind is er niks mooiers dat zomaar overal op te tikken en kijken wat er gebeurt...
Reputatie 1
Vind het allemaal flauwekul wat hierboven wordt beschreven.

Krijg zomaar ineens een sms met het volgende erin....



Gratis Bericht: Bedankt voor de aanmelding bij topglambabes.com je betaalt EUR 4.50 per week van TCS via je telefoonrekening. Voor vragen ga naar https://topglambabes.com/?whi=8232_4051b&merchant_ref=5c10fb4a84a98369609960 of bel met 31-202620951. Afmelden of meer info ga naar www.payinfo.nl



Gelijk werd er 4,50 euro afgeschreven van mijn telefoonrekening !!!



NEE en niets afgesloten of zo T-Mobile... !!!!

Niets geen SMS gestuurd naar ze of op een andere manier iets afgesloten bij deze ...

Deze kwam zomaar koud op m'n dak.

DIT mag simpelweg niet zomaar kunnen...



Meerdere mensen hebben hier inmiddels melding van gemaakt en topic is nu ook maar gelijk gesloten....





T-Mobile moet klanten beter helpen en beschermen hierin

en niet zomaar doorzetten naar een topic over hoe je dingen kan aanpassen

in je acc instellingen.



Weet niet of dit nu alleen bij T-mobile speelt, zo ja dan

hebben ze binnenkort 3 klanten minder..
Beste,




Op een of andere manier heeft IzePlay het voor elkaar weten te krijgen dat ze wekelijks 7,50 in rekening brachten voor iets waar ik geen toestemming heb gegeven.



Nu ben ik eens gaan bellen met dit bedrijf en na +/- n 30 min in de wacht gooit men de hoorn erop, hierop ben ik gaan bellen naar het kantoor waar IzePlay gevestigd zou zijn ( elements Offices ) uit het gesprek met de receptie blijkt dat dit gewoon een virtueel kantoor is en zij alleen post krijgen en verder niets.



IzePlay is onderdeel van IzeSoft B.V en IzeSoft B.V is weer een onderdeel van Creative Clicks B.V, en creative Clicks BV is weer een onderdeel van en ga zo maar door! Het is zo opgezet dat je haast bijna geen contact kunt krijgen met deze bedrijven.



Inmiddels heb ik het telefoonnummer van Creactive Clicks weten te bemachtigen en heb mee gesproken. Men spreekt geen Nederlands en weet ook niets van IzePlay of IzeSoft B.V. De persoon die ze wel kennen is Dhr Ramòn van den Bulk ( Owner & Founder ) die jammer genoeg vandaag niet aanwezig was.



Andere bedrijfjes waarmee deze meneer de boel oplicht zijn o.a ook Gamazing ( waar je ook geen contact mee kunt krijgen )



Inmiddels heeft T-mobile mij meer als 120,00 euro in rekening gebracht en waarvan men nu doodleuk zegt vul maar een formulier in dan doen we onderzoek.



T-mobile doe je onderzoek en accepteer dit bedrijf gewoon niet! Dhr Ramon van den Bulk is al 9 jaar bezig met dit soort praktijken met zn bvtjes



Overigens heb ik met jullie een overeenkomst T-mobile en niet met ene IzePlay/IzeSoft etc.
En zoals ik lees in de Gedragscode voor Betaalde SMS - en Mobiel Internet Diensten (1 januari 2018 ) PDF zou ik bij de aanmeldprocedure een bevestigings SMS met daarin 'betalen' moeten terugsturen.



Artikel 24

Start Abonnementsdienst

Alvorens een Abonnementsdienst start, dient de Eindgebruiker na de initiële aanmelding naar keuze van de Content Provider:

a.ofwel een Aanmeldbevestigingsverzoek per gratis SMS-bericht te hebben ontvangen

overeenkomstig het bepaalde in artikel 25 en vervolgens zelf de initiële aanmelding te hebben bevestigd. Deze laatste bevestiging vindt plaats indien de Eindgebruiker na ontvangst van

het Aanmeldbevestigingsverzoek zelf actief een SMS-bericht verstuurt vanaf het mobiele apparaat

waarnaar de berichten moeten worden gestuurd met daarin:-voor Gedeelde Shortcodes: en ‘BETALEN’ naar de ,-voor Unieke Shortcodes: het woord ‘BETALEN

’ naar de
Reputatie 7
Hoi ArendJanHendrikus en Dreeke68,



Ik wil jullie echt van harte aanraden het onderzoeksformulier in te vullen; wanneer er sprake is van dit soort ongewenste kosten, dan zijn wij daar heel coulant in en komt dat zeker goed!



Verder kun je FTMSC diensten vanuit jouw My T-Mobile account blokkeren, zodat dit niet meer kan gebeuren.



Daarnaast blokkeren wij FTMSC niet automatisch, omdat veel mensen dit gebruiken voor bijvoorbeeld meespelen aan spellen/quizzen (denk aan Top 2000 of Raad het geluid) of betalen voor bijvoorbeeld games die ze spelen.



Nogmaals: ik raad jullie zeker aan het onderzoeksformulier wél in te vullen, juist zodat dit soort praktijken bekend worden én jullie natuurlijk de kosten kunnen terugkrijgen!
Beste jaimy,



dank voor je reactie. Formulier heb ik ingevuld maar het is wel zo dat als telecom providers tientallen meldingen krijgt over een bedrijf dat de boel oplicht je de mensen hierachter niet toestaat nog meer mensen de dupe laat zijn. Ik begrijp dat tmobile dit niet doet aangezien jullie over de verdiensten een comissie ontvangen.



dit hele gedoe kost mij en andere tijd doordat we moeten gaan bellen/formulier invullen.



Wel makkelijk geld verdienen op deze manier, je schrijft je in bij de kvk, wat software/ spelletjes online plaatsen en wekelijks geld cashen van mensen. Niemand die je stopt.



Je kunt mij niet wijsmaken dat men wilt betalen voor izeplay met hun spelletjes uit 1990.
Reputatie 1
Wat een flauwekul,

T-Mobile hoort hun klanten te beschermen in dit soortgelijke oplichting en dat doen ze niet!

Steken hun kop in het zand en verwijzen ze hun klanten om een kansloos onderzoeksformulier in te vullen.

Ik heb nu betaald voor iets wat er niet eens is, gewoon zonder ergens op te klikken en of accoord te gaan met iets.

Je moet maar iets gaan aanpassen in je instellingen wordt er dan gezegd nadat je opgelicht bent, alsof het je eigen schuld is.



Tijd dat je naar je klanten gaat luisteren!!

Er zijn nu al zat gedupeerden......



Weet niet wat er nu belangrijker is, klanten die hun spelletjes uit 1990 op die manier betalen of bedrijven die op deze manier vrijspel hebben om geld afhankelijk te maken zonder dat je accoord gaat.



Jij T-Mobile ....

moet je klanten beschermen, zo simpel is het.

En niet met dat slap argument komen.
dit dus. Inmiddels de keuze gemaakt om augustus mijn abo te stoppen bij t-mobile. Verwacht er helemaal niets meer van.
Reputatie 1
Nee ach je bent niet de enige,

blijkbaar vind T-Mobile belangrijker dat er bepaalde klanten standaard gebruik kunnen maken van dat zogenaamde makkelijk betalen bij spelletjes, top 2000 ed...

Dat er klanten erdoor gedupeerd worden is dan helaas jammer blijkbaar.
Vind het allemaal flauwekul wat hierboven wordt beschreven.

Krijg zomaar ineens een sms met het volgende erin....



Gratis Bericht: Bedankt voor de aanmelding bij topglambabes.com je betaalt EUR 4.50 per week van TCS via je telefoonrekening. Voor vragen ga naar https://topglambabes.com/?whi=8232_4051b&merchant_ref=5c10fb4a84a98369609960 of bel met 31-202620951. Afmelden of meer info ga naar www.payinfo.nl

Gelijk werd er 4,50 euro afgeschreven van mijn telefoonrekening !!!



NEE en niets afgesloten of zo T-Mobile... !!!!

Niets geen SMS gestuurd naar ze of op een andere manier iets afgesloten bij deze ...

Deze kwam zomaar koud op m'n dak.

DIT mag simpelweg niet zomaar kunnen...



Meerdere mensen hebben hier inmiddels melding van gemaakt en topic is nu ook maar gelijk gesloten....





T-Mobile moet klanten beter helpen en beschermen hierin

en niet zomaar doorzetten naar een topic over hoe je dingen kan aanpassen

in je acc instellingen.



Weet niet of dit nu alleen bij T-mobile speelt, zo ja dan

hebben ze binnenkort 3 klanten minder..




Ik had precies hetzelfde en ben het helemaal met dreeke68 eens! Op de een of andere manier hebben ze het SMS systeem gehackt. Op de tijd dat ik die SMS kreeg was ik er geeneens op m'n telefoon bezig! De lui die hier achter zitten moeten opgespoord worden en gestopt i.p.v. dat ze geld krijgen / beloond worden voor hun misdaden en wij de rekening...
Heb dus ook zo'n ervaring met gameplaneet.....kost 5 euro per week. Heb me noet aangemeld en al helemaal geen accoord gegeven. Net in de tmobile app betaling opties uitgezet. En een onderzoeksformulier ingevuld. Ga er dan ook vanuit dat er niks meer in rekening word gebracht en dat gemaakte kosten gecompenseerd worden.



Mss moet tmobile opties op UIT zetten en klanten die met quiz shows e.d. mee willen spelen dit bewust aan laten zetten.



Groet,
Reputatie 1
Welkom in de wereld van T-mobile....,

Die 1e 5 euro ben je kwijt, daar helpt dat formulier niet tegen.

T-mobile haalt dat bij de volgende afrekening gewoon van je rekening af, zoals ze dat tot nu toe bij alle gedupeerden hebben gedaan.

Vervolgens leggen ze de schuld gewoon weer terug.
Reputatie 7
Badge +9
@Stikopgelicht Goed dat je de onderzoeksformulier hebt ingevuld. Je ontvangt binnen 30 dagen een terugkoppeling. Maar ik verwacht wel dat het goed komt met het terugkrijgen van de kosten.
@Stikopgelicht Goed dat je de onderzoeksformulier hebt ingevuld. Je ontvangt binnen 30 dagen een terugkoppeling. Maar ik verwacht wel dat het goed komt met het terugkrijgen van de kosten.



Dit is niet correct wat je zegt. inmiddels 5 weken verder en nog geen reactie binnen op het onderzoek. Je collega geeft aan 4 tot 6 weken.



Zoals ik heb aangegeven verwacht ik volgende week de uitslag, heb ik deze niet dan zet ik er een advocaat op. win ik 100% zeker aangezien niets klopt.



Moet je eens kijken hoe snel jullie zijn als een factuur niet voldaan is.


Heb je last van izeplay? zoja dit is gewoon een brievenbus firma in leiden. neemt telefoon niet op, post halen ze bijna tot niet af heb ik vernomen van de receptie. Bedrijf ( Creative Clicks ) wat hierachter zit is gevestigd in Amsterdam
@ t-mobile



https://www.google.com/search?q=0900-2110211&ei=PoBhXNetE8KN0gXG07CABA&start=10&sa=N&ved=0ahUKEwjXxNv467PgAhXChrQKHcYpDEAQ8NMDCIUB&biw=1280&bih=607



en maar vol blijven houden dat mensen hier 'behoefte' aan hebben.... sure aan websites van een paar tientjes en spelletjes uit 1990.



Gaat jullie puur om de commissie
Ik heb dat formulier weken geleden ingevuld. Nooit meer iets van gehoord. Ik blijk iets van 70 a 80 euro betaald te hebben waar ik niks vanaf wist.



Hoe kan ik hier iets aan doen?
Net ook voor de zekerheid bij mijn vrouw dr account gekeken... Die betaald blijkbaar 37,50 per maand extra! En dit al meer dan een jaar. Aangezien we altijd voldoende geld op de rekening hebben is dit nooit opgevallen.



Compleet absurd dit.
Reputatie 7
Hi @patjakker1,



Ik zie dat het bedrag bij jou al is verrekend met jouw laatste factuur en er zal ook nog een deel worden verrekend met de komende factuur. Dit is dus al onderzocht en vergoed! Voor jouw vrouw kun je hetzelfde proces volgen, dan wordt dit ook voor haar nagekeken.
Beste David,



Uiteindelijk kreeg ik 20 euro terug...met een vrij neerbuigend mailtje als bonus....



Dit is een fractie van het bedrag wat wel in rekening is gebracht. Kan ik hier nog iets aan doen?
Het eerdere bedrag wat in mindering is gebracht waarnaar jij waarschijnlijk refereert komt door een verlenging van abonnement lijkt me. Dat is die 13 euro...
Reputatie 7
Hoi Patjakker1,



De vergoeding van deze specifieke kosten wordt gedaan door een andere afdeling, die dit tot in de puntjes uitzoeken en dan beoordelen. Ik heb daarom verder geen invloed op de hoogte van de coulance. Gelukkig staan de FTMSC-betalingen nu uit in jouw account, dus dit gaat jou niet meer overkomen!

Reageer