Beantwoord

Klacht over betalen voor gratis nummers

• 27 december 2017
  • 7 reacties
  • 504 Bekeken

Op de laatste factuur zijn kosten in rekening gebracht voor het bellen naar 2 gratis 0900 nummers:
09000699
09003310550
Deze nummers worden gebruikt om bij de firma Omnibuzz taxi ritten te reserveren voor mijn bejaarde moeder. Ik heb hierop contact opgenomen met T-Mobile klantenservice en om opheldering gevraagd. Hier kreeg ik te horen dat als er kosten berekend worden dat deze dan door Omnibuzz zelf worden opgelegd.
Bij navraag kreeg ik van de firma Omnibuzz het volgende antwoord:
"De extra berekende kosten van 0900 zijn kosten berekend vanuit uw Provider. Wij berekenen geen extra belkosten."
Dit betekend dus dat ik niet alleen ben misleid door uw klantenservice maar dat T-Mobile dus geld berekend voor gratis nummers. De kosten zou ik daarom graag zsm gecrediteerd zien.

M.v.g.

Paul Hazenbosch
icon

Beste antwoord door ShadowLea 27 december 2017, 23:52

0900 nummers zijn niet gratis. Alle 09x nummers kosten geld.
Je bent in de war met 0800 nummers.

Per 1 juli 2017 zijn alle providers per wet verplicht het standaard tarief te rekenen voor 0900 nummers.

Je betaald voor bellen naar 0900 dus net zo veel aan je providers als wanneer je belt naar een gewoon nummer. Heb je een belbundel? Dan gaan deze kosten uit je bundel, net als alle andere nummers.

0900 nummers bestaan uit twee kosten: Beltarief en Informatietarief.
Beltarief zijn de kosten van het telefoontje per je abonnement. Dit wordt door je provider bepaald. (Dit is dus normaal tarief, en gaat uit de bundel)
Informatietarief zijn de kosten die de aanbieder van het nummer (Omnibuzz in dit geval) vraagt voor gebruik van het nummer. Dit bedrag staat los van jouw contract met T-Mobile, en valt dus ook buiten je normale beltarief.

De aanbieder van een informatienummer (0900) is verplicht een melding te geven via de bellijn van de kosten van een service nummer voor ze je doorverbinden. De aanbieder moet het beltarief en het informatietarief apart vermelden.

Heb je een contract zonder belbundel (bestaan die nog?) of ben je over je belbundel heen, dan betaal je voor zowel het bellen als de aanbiederskosten.

Wat de klantenservice van T-Mobile je heeft verteld klopt precies. Vanuit de provider vallen 0900 nummers onder 'gewone nummers'. Alle extra kosten komen vanuit de aanbieder van het service nummer, en daar kan de provider niets tegen doen.

Omnibuzz is degene die je heeft misleid. (Tenzij je dus over je bundel heen was, of een abonnement zonder belbundel hebt.)

T-Mobile heeft niets fout gedaan, en hoeft dus ook geen enkele cent terug te betalen.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 3
Badge +2
Aangezien het om 0900 nummers gaat lijkt het mij dat Omnibuzz de boel oplicht door te vertellen dat ze gratis zijn en dat de fout niet bij T-Mobile ligt.
https://www.belfabriek.nl/artikelen/wat-is-het-verschil-tussen-een-0800-en-een-0900-nummer
Reputatie 7
Badge +9
0900 nummers zijn niet gratis. Alle 09x nummers kosten geld.
Je bent in de war met 0800 nummers.

Per 1 juli 2017 zijn alle providers per wet verplicht het standaard tarief te rekenen voor 0900 nummers.

Je betaald voor bellen naar 0900 dus net zo veel aan je providers als wanneer je belt naar een gewoon nummer. Heb je een belbundel? Dan gaan deze kosten uit je bundel, net als alle andere nummers.

0900 nummers bestaan uit twee kosten: Beltarief en Informatietarief.
Beltarief zijn de kosten van het telefoontje per je abonnement. Dit wordt door je provider bepaald. (Dit is dus normaal tarief, en gaat uit de bundel)
Informatietarief zijn de kosten die de aanbieder van het nummer (Omnibuzz in dit geval) vraagt voor gebruik van het nummer. Dit bedrag staat los van jouw contract met T-Mobile, en valt dus ook buiten je normale beltarief.

De aanbieder van een informatienummer (0900) is verplicht een melding te geven via de bellijn van de kosten van een service nummer voor ze je doorverbinden. De aanbieder moet het beltarief en het informatietarief apart vermelden.

Heb je een contract zonder belbundel (bestaan die nog?) of ben je over je belbundel heen, dan betaal je voor zowel het bellen als de aanbiederskosten.

Wat de klantenservice van T-Mobile je heeft verteld klopt precies. Vanuit de provider vallen 0900 nummers onder 'gewone nummers'. Alle extra kosten komen vanuit de aanbieder van het service nummer, en daar kan de provider niets tegen doen.

Omnibuzz is degene die je heeft misleid. (Tenzij je dus over je bundel heen was, of een abonnement zonder belbundel hebt.)

T-Mobile heeft niets fout gedaan, en hoeft dus ook geen enkele cent terug te betalen.
Je zegt dat als het een gewoon tarief nr. is en 0900 het vooraf aangeeft dat er geen extra kosten zijn is het hetzelfde als naar een gewoon nummer bellen waarom moet je dan 2 x betalen als het 0900 nr gewoon tarief als een gewoon nummers zijn er ook geen extra kosten waarom moet t-mobile dan eerst het gewone tarief en dan nog eens het gewone tarief rekenen als het 0900 nr. gewoon 020 1234567 was geweest was er toch ook alleen maar 1 keer kosten gerekend. Ik noem dit verkapte legale diefstal Alle providers doen dit volgens mij maar zolang KPN en die dieven in den haag er niets aan kunnen verdienen zal he zo blijven
Ok, gebruik interpunctie... Er zijn meerdere mensen die je laatste reactie getracht hebben te vertalen naar lopende zinnen, maar zonder punten komma's of correct startende en stoppende zinnen komen we er niet uit.

Het enige wat ik eruit haal is dat jij niet begrijpt hoe 0900 nummers werken, waarom die nummers uit twee tarieven bestaan en dan komt er een raaskal van dieven in Den Haag. Op dat kan ik allemaal maar met 1 antwoord reageren:

Lees de uitleg van Lea rustig en netjes door, dat verklaart alles voor deze betaalnummers.
He Loco.
Ik zal het voor jou simpel houden en voor Lea ook. Even tussendoor Ik begrijp heeeeeeeeel goed hoe 0900 nummers werken, ik kom niet van .......!
Quote van Lea : "Per 1 juli 2017 zijn alle providers per wet verplicht het standaard tarief te rekenen voor 0900 nummers.

De aanbieder geeft aan : " Dit Voor dit nummer betaald u uw normale beltarief." Een ander zoals de politie geeft aan :" Voor dit nummer betaald u uw normale beltarief."
Geen extra belkosten betekent bij mij :" Alleen uit mijn belbundel." . Hetzelfde gaat op voor het politienummer.
Waarom worden deze 0900 nummers dan buiten de bundel gehouden en waarom moet ik dan extra betalen.
Ik bel weinig en mijn vrouw ook. Het 0900 nummer dat ik bel is voor als ik met pech sta met mijn rolstoel buiten. Het bedrijf heeft geen ander nummer, anders zou ik dat bellen. Het is dus geen informatie nummer.
Wij hebben " samen " ingeschakeld omdat er nog mensen zijn die T-Mobile hebben(Leuk gratis met elkaar onderling bellen). Ta-Tu , Ta-Tu. MIS. Gaat van je belbundel af.
Als belt met t mobile krijg je alleen het standaard antwoord wat Lea ook opsomt, maar een andere uitleg kan je vergeten. Ik heb wel eens met een informatie nummer gebeld en toen hoorde ik :" Voor dit INFORMATIE NUMMER betaald u 0 Euro.". Mooi niet want het werd buiten de bundel gezet en dus kwamen de kosten boven op de kosten van mijn abonnement.
En jullie vinden dat o.k. en normaal ?
Ik hoop dat jullie twee er nu wel uitkomen.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi H.b.u.,

Onze klantexperts proberen jou zo goed mogelijk te helpen, het sarcasme in jouw berichtje is daarom niet nodig. Uiteraard kunnen zij niet in jouw abonnement of facturen kijken, dus dat ben ik meteen even voor je gaan doen!

Ik zie dat je gebruikmaakt van een bundel van 50 belminuten per maand. Als ik dat naast jouw factuurspecificatie van 28-12-2017 leg, dan ze ik dat je veel meer gebeld hebt dan 50 minuten. Dit verklaart de kosten die je gemaakt hebt. Op pagina 1 van de specificatie zie ik al meer dan 60 minuten naar vaste nummers. Daarna komen nog de specificaties van de andere telefoongesprekken, op pagina 2 bijvoorbeeld nog 103 minuten naar service-nummers. Normaal gesproken zouden deze gesprekken gewoon binnen de bundel vallen, mits de bundel niet al volledig verbruikt is. Voor het bellen naar T-Mobile nummers zijn zover ik zie, geen kosten in rekening gebracht.

Hopelijk heb ik op deze manier wat duidelijkheid gegeven en is het nu ook voor jouzelf te verklaren waar de kosten vandaan komen. Laat het me vooral weten als je er toch meer vragen over hebt, want die beantwoord ik met plezier. 🙂
Ik zie dat Jaimy je helemaal van je alle benodigde informatie heeft voorzien.

Wel ga ik wijzen op het volgende, want het gebruik van de 'zieligheids'-factor is ronduit beledigend en toont gebrek van argumentatie. Jouw rolstoel situatie is geen argument voor jouw telefoonrekening situatie, het gebruik van 0900 nummers doet niets af van waarom je ze gebruikt/nodig hebt. Je reactie is initieel onnavolgbaar, gevolgd door een reactie waarin je toont dat wel degelijk te kunnen doch nu overgoten met respectloos en beledigend gedrag. Dat benadrukt dat je initieel niet eens de moeite wilde nemen om beleefd en netjes te communiceren. Wat verwacht je nu, medelijden en respect? Het enige wat je benadrukt is dat je niet op normale wijze wil communiceren, ongeacht of dat met gebrek aan interpunctie of beleefdheid is, en denkt met een grote mond door het leven te mogen gaan.

Er komt een moment dat mensen dat niet meer pikken. Er komt een moment dat jij in de regen wordt achter gelaten, mogelijk zelfs in je rolstoel, want je vergeet dat je mensen om je heen nodig hebt. Dat hebben wij allemaal... van tijd tot tijd. Dan is het handig niet met een grote en onbeleefde mond te beginnen en 'argumenten' als dieven in Den Haag te gebruiken.

Reageer