Beantwoord

Niet verbruikt internet toch in rekening gebracht

• 23 april 2014
  • 2 reacties
  • 124 Bekeken

Beste T-mobile, 

Afgelopen dinsdag kreeg ik, zoals iedere maand, een factuur. 
Echter was het ditmaal een factuur van €40,97, terwijk ik een abonnement heb van €27,43. 
Vanaf december 2012 ben ik abonnee bij T-mobile. In deze gehele periode ben ik nog nooit over mijn bundel gegaan en ben ik nog nooit in de buurt gekomen van een verbruik van 700 mb. 

Echter bleek op de factuur dat ik op 24 maart 2014 ineens 153, MB verbruikt heb. Terwijl het maximale wat ik op een dag ooit heb verbruikt 60 mb is geweest. Ik heb nagekeken of ik die dag ergens geweest ben, maar dit is niet zo. Deze maandag ben ik op mijn werk en thuis geweest, dit zijn plaatsen waar ik aangesloten ben op wifi. Het lijkt mij stug dat ik in het uur dat ik naar huis gereden ben 153 mb heb verbruikt. 

Om wat verheldering te vragen heb ik de klantenservice gebeld. Daar konden ze mij geen verklaring geven voor het vele gebruik. De tips waren om wifi aan te zetten als het kan en geen youtube te openen of muziek te streamen. Dit was echter niet van toepassing omdat ik de wifi zo veel mogelijk gebruik en geen gebruik maar van youtube en streamingsprogramma's. 

Als ik kijk naar het mb verbruik op mijn telefoon (iphone 4) geeft deze aan dat ik vanaf 20 september 2013 in totaal 3,4 gb aan data heb verbruikt. Nu heb ik mijn facturen erbij gepakt en het data gebruik vanaf 20 september 2013 bij elkaar geteld. Hierbij kwam ik uit op een verbruik van 3,6 gb. 

Beste T- mobile, waar komt dit verschil vandaan? 
En waar komen deze extra kosten ineens vandaan? 

Met vriendelijke groet, 
Strik
icon

Beste antwoord door iamPuk 24 april 2014, 07:10

@Strik en welkom op het forum. :)

Providers registreren het dataverbruik anders dan de toestellen. Zo wordt bij jouw abonnement data afgerond op 1MB per dag. Deze registratie doet je toestel niet.

Of je iPhone of 1 of meerdere apps kunnen de oorzaak van het hogere dataverbruik zijn. Providers kunnen niet aangeven welke apps dit zijn. Providers registreren alleen het verbruik en niet wat je toestel allemaal doet.

• Zoals de klantenservice aangeeft kun je het beste mobiele datverbinding uitzetten bij gebruik van Wi-Fi.
  • YouTube en muziek streamen ook alleen via de Wi-Fi.
  • Automatisch updaten van apps op handmatig zetten.
  • Gebruik je een cloudservice zet dan automatisch uploaden uit.
  • Als je je iPhone gebruikt als een personal hotspot dan verbruik je ook al meer MB.

Het zijn maar enkele voorbeelden waar je op kan letten en die je MB's kan besparen. 🙂
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 5
Badge +13
@Strik en welkom op het forum. :)

Providers registreren het dataverbruik anders dan de toestellen. Zo wordt bij jouw abonnement data afgerond op 1MB per dag. Deze registratie doet je toestel niet.

Of je iPhone of 1 of meerdere apps kunnen de oorzaak van het hogere dataverbruik zijn. Providers kunnen niet aangeven welke apps dit zijn. Providers registreren alleen het verbruik en niet wat je toestel allemaal doet.

• Zoals de klantenservice aangeeft kun je het beste mobiele datverbinding uitzetten bij gebruik van Wi-Fi.
  • YouTube en muziek streamen ook alleen via de Wi-Fi.
  • Automatisch updaten van apps op handmatig zetten.
  • Gebruik je een cloudservice zet dan automatisch uploaden uit.
  • Als je je iPhone gebruikt als een personal hotspot dan verbruik je ook al meer MB.

Het zijn maar enkele voorbeelden waar je op kan letten en die je MB's kan besparen. 🙂
@ strik

Welkom op het T-Mobile Forum!

Begrijpelijk dat je even contact zoekt. Even ter aanvulling: wij kunnen niet inzien waaraan je de MB's verbruikt hebt, deze data is vanwege de wet op privacy niet beschikbaar. Je kan natuurlijk wel 24/7 de status van je datategoed checken via My T-Mobile en de T-Mobile App. Daarnaast kan je op de meeste toestellen ook via 'datagebruik' in de toestelinstellingen meer informatie achterhalen over jouw datagebruik.

Om te achterhalen waar je MB's precies aan opgaan zou je een applicatie kunnen installeren die bijhoudt welke applicatie hoeveel MB verbruikt. Let wel op dat een externe datateller inderdaad kan afwijken van de datateller op My T-Mobile. Meer informatie kan je lezen in deze blog.

Reageer