Beantwoord

Onredelijke kosten papieren factuur of te weinig (gratis!) betaalopties

• 29 april 2019
  • 1 reactie
  • 631 Bekeken

Sinds de verlenging van mijn abonnement staan er plotseling extra kosten op mijn factuur á €3,04 per maand inzake "kosten papieren factuur". (Ik ontvang ook een papieren factuur)

Ik heb hier zojuist een onaangenaam telefonisch gesprek over gehad met de klantenservice. Samengevat, ze gaven me de volgende keuze:
1) ik krijg een papierenfactuur en dan kan ik zelf mijn betaalmoment kiezen (binnen de gestelde datum), maar dan betaal ik €3,04 per maand hiervoor. Of....
2) ..ik krijg digitaal bericht wanneer mijn digitale factuur klaarstaat, die ik vervolgens kan inkijken, máár dan kan ik niet mijn eigen betaalmoment kiezen en word ik verplicht tot een automatische incasso (die ik niet wil!).

Ik ben het hier niet mee eens. Ik wil zélf mijn betalingsmoment kiezen, maar dat kan alleen via een papierenfactuur waar ik €3,04 per maand voor moet betalen, terwijl ik voorheen niets betaalde.

Ik heb het één en ander uitgezocht en de kosten die T-mobile in rekening brengt voor de mogelijkheid om zelf te betalen (dus via een papieren factuur) zijn veel te hoog. Dit is in de consumentenwet van 2014 geregeld. De wet stelt dat een bedrijf "niet meer dan de werkelijke kosten" mag doorberekenen. Dus als een bedrijf €0,20 moet betalen aan de bank voor een acceptgiro, dan mag deze alleen dat bedrag doorrekenen aan de consument. Ze mag geen (in)directe personeelskosten of machinekosten ofzo doorberekenen. En daarbij, ik stuur de acceptgiro niet op, ik gebruik alleen de gegevens op het papier om vervolgens een bankoverschrijving te doen.

Verder zijn de betaalopties te beperkt. Een rechter heeft een uitspraak gedaan: "Het is immers onredelijk bezwarend te achten om consumenten op straffe van een kostenopslag feitelijk te dwingen tot het afgeven van een machtiging tot automatische afschrijving". En dat is precies wat hier gebeurt. Als ik geen automatische incasso wil, dan moet ik dus €3,04 per maand extra betalen. Ongehoord!

Samengevat: ik wil, zoals de afgelopen tig jaren dat ik al klant ben (!) zelf bepalen wanneer ik betaal en dat zónder kosten.
Ik verzoek hierbij T-mobile om de kosten van een papieren factuur te schrappen van mijn rekeningen en mijn geld van de afgelopen maanden daarvoor terug te storten, of te crediteren op de volgende rekening.

Ik ontvang graag uw reactie.
icon

Beste antwoord door Jaimy 1 mei 2019, 10:47

Hoi PR01,

Dankje voor je bericht! De papieren factuur brengt inderdaad kosten met zich mee en uiteraard kan dat altijd uitgezet worden door via incasso te betalen. In dat geval heb je geen extra kosten. De kosten voor de papieren factuur en acceptgiro zijn vanaf het begin al met jou gecommuniceerd; je kunt ze namelijk terugvinden in jouw prijsplan, zie hier.

Ik kan me je punt goed voorstellen, maar ik wil ook eerlijk tegen je zijn en zeggen dat ik hier niks aan kan veranderen. Mocht ik je verder kunnen helpen met het wijzigen van de betalingmethode, dan mag je dat hier altijd even aangeven zodat we je daarmee verder kunnen helpen!
Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +19
Hoi PR01,

Dankje voor je bericht! De papieren factuur brengt inderdaad kosten met zich mee en uiteraard kan dat altijd uitgezet worden door via incasso te betalen. In dat geval heb je geen extra kosten. De kosten voor de papieren factuur en acceptgiro zijn vanaf het begin al met jou gecommuniceerd; je kunt ze namelijk terugvinden in jouw prijsplan, zie hier.

Ik kan me je punt goed voorstellen, maar ik wil ook eerlijk tegen je zijn en zeggen dat ik hier niks aan kan veranderen. Mocht ik je verder kunnen helpen met het wijzigen van de betalingmethode, dan mag je dat hier altijd even aangeven zodat we je daarmee verder kunnen helpen!

Reageer