Beantwoord

verwijderen bkr

• 12 maart 2020
  • 7 reacties
  • 1109 Bekeken

T-mobile staat twee maal op mijn BKR met twee verschillende contractnummers. Op zich geen probleem.

Bij deze wil ik mijn verklaring afleggen omtrent de BKR codering A en erachter de H voor het krediet met het contractnummer 33694585.

Het contract waarop de codering A is ontstaan, werd gebruikt door mijn ex vriendin. Het was toen der tijd voor haar niet mogelijk om op haar naam een abonnement af te sluiten, waarop er een abonnement op mijn naam werd afgesloten.

Na het einde van onze relatie, heeft zij toen der tijd niet alle betalingen verricht zoals afgesproken. 

Op den duur heeft dit, op 28-05-2019, voor een A codering gezorgd op mijn BKR registratie. Dit heb ik zelf toen per direct opgelost en afgelost waarop er, op 12-06-2019, een H codering achter werd geregistreerd. 

Na toen heb ik zelf de rest van de betalingen verzorgd en het toestel ingenomen.

In ieder geval heb ik mezelf onlangs bezig gehouden met het kopen van een woning. Hierop is er mij verteld dat de A codering, onlangs de H codering erachter, een probleem zou zijn. 

Uiteraard leverde dit mij problemen op en heb ik als poging en advies/antwoord van de T-mobile medewerker, voortijdig het contract afgekocht. 

Ik heb alleen begrepen van de bank dat dit ook niet voldoende is. Ik kom niet door het systeem met een negatieve BKR. Dit geldt voor mij overigens ook als ik een auto wil leasen of zelfs in de min wil staan voor duizend euro bij mijn eigen bank.

Vanuit de klantenservice van T-mobile kom ik niet verder. Zij zeggen dat zij er niks mee kunnen doen.

T-mobile hanteert de BKR systeem om ervoor te zorgen dat zijn klanten tijdig hun verplichtingen aflossen bij T-mobile. Op deze manier behartigd T-mobile haar ‘belangen’, het tijdig innen van de vorderingen/verplichtingen, omdat de consumenten de eigen kredietwaardigheid niet negatief wil laten registreren bij het BKR systeem.

Bij deze word ik nu onterecht en onbewust als niet kredietwaardig bestempeld. Op dit moment heb ik een vaste dienstverband en heb ik het belang om een woning te kopen. 

Al vele jaren ben ik klant bij T-mobile en heb nooit problemen gehad. Graag wil ik daarom dat T-mobile bij deze mijn belangen zwaarder laat overwegen en de registratie onder het contractnummer 33694585 verwijderd bij de BKR systeem. T-mobile zou dit als enige kunnen doen omdat zij dit hebben doorgevoerd en alleen zelf kunnen wijzigen/verwijderen (afmelden).

Telefonisch kom ik bij de klantenservice van T-mobile niet verder. Ik word daarbij enkel van het kastje naar de muur gestuurd.

icon

Beste antwoord door Mitch 13 maart 2020, 10:39

Hoi @Gknshnn,

Ik heb mij even ingelezen en ik kan mij voorstellen dat je graag zou zien dat de coderingen worden verwijderd.

Alle kredietverstrekkers moeten op grond van de Wet financieel toezicht verplicht deelnemen aan een stelsel van kredietregistratie. In Nederland wordt hiermee het Centraal Krediet Informatiesysteem (hierna: CKI) bedoeld. Het Bureau Krediet Registratie (hierna: BKR) gebruikt dit systeem om een dossier bij te houden voor elke persoon in Nederland die een krediet heeft afgesloten. Indien er tijdens de looptijd van het krediet zich betalingsachterstanden of andere onregelmatigheden voordoen dan moet de kredietverstrekker dit registreren in het CKI. Dat maakt het dat het geen ‘vrij’ systeem is waar kredietverstrekkers vanwege een situatie die zich gevoelsmatig (en vanuit begrip op basis van sympathie) wellicht ontleent voor coulance, hier ook gehoor aan kunnen/mogen geven. 

Neemt niet weg dat het natuurlijk zeer ongelukkig is dat een achterstand is ontstaan door een situatie waarin je ogenschijnlijk zelf weinig tot geen aandeel in hebt gehad. Ik heb even zitten neuzen in jurisprudentie en ik ben deze uitspraak tegengekomen: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBOVE:2018:4797&showbutton=true&keyword=algemene+verordening+gegevensbescherming.

Ik moet daarin bekennen dat gezien hetgeen de Rechtbank overweegt, niet waarschijnlijk is dat er een grond is waarop de registratie kan worden verwijderd. Desalniettemin wil ik er wel tijd en energie in steken om in ieder geval minimaal navraag te hebben gedaan. Dit heb ik dan ook zojuist gedaan. Zodra ik een terugkoppeling heb laat ik het weten. Ik wil de verwachting wel managen; op basis van wat ik lees (jouw verhaal en de uitspraak) lijkt het mij onwaarschijnlijk dat de registratie kan worden verwijderd.

Mocht niet helemaal duidelijk zijn wat de overwegingen zijn van de Rechtbank, laat het dan vooral weten. Dan lopen we de uitspraak samen even door.  

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @Gknshnn 

Dit vond ik op de site van het BKR :

De H staat voor Herstel. Deze code wordt gemeld als je weer bij bent met je betalingen. Zo wordt geregistreerd dat er op je lopende lening geen betalingsachterstand meer is. Het kan voorkomen dat je lening - gelijk na het betalen van je achterstand - wordt beëindigd. In dat geval wordt er geen herstelmelding geregistreerd, maar alleen een einddatum van de lening.

Als je een betalingsachterstand snel oplost, kun je daarmee aantonen dat er sprake was van een incident en niet van een structurele schuldenproblematiek.

De H wordt na 5 jaar verwijderd

Ik wil dat de H en al helemaal verwijderd worden. Want zowel de H als de einddatum maakt niet veel uit voor de lening dat ik wil afsluiten. T-mobile mag best coulant wezen tegenover mij door te zien dat het inderdaad een incident is geweest, en dit bij de bkr te verwijderen. Anders krijg ik mijn lening niet.

Reputatie 7
Badge +19

Wacht hiervoor even de reactie van T-mobile webcare af, ze zullen reageren binnen de 24/48 uur.

Als nou blijkt dat T-Mobile er weinig aan kan doen, neem dan eens hier een kijken.

https://www.coderingvrij.nl/hoe-werkt-het/werkwijze

Die hebben mij een link hier naar toe gestuurd. Ik word alleen maar doorverwezen en niet echt geholpen.

Reputatie 7
Badge +19

Ik heb zojuist nog even een andere optie toegevoegd in mijn vorige reactie voor het geval dat..

Beste, dat soort bedrijven kloppen je af. T-mobile zelf heeft mij geregistreerd en zij zelf kunnen mij weer afmelden. Ik kom alleen op geen enkele manier in contact met die afdeling!!!

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @Gknshnn,

Ik heb mij even ingelezen en ik kan mij voorstellen dat je graag zou zien dat de coderingen worden verwijderd.

Alle kredietverstrekkers moeten op grond van de Wet financieel toezicht verplicht deelnemen aan een stelsel van kredietregistratie. In Nederland wordt hiermee het Centraal Krediet Informatiesysteem (hierna: CKI) bedoeld. Het Bureau Krediet Registratie (hierna: BKR) gebruikt dit systeem om een dossier bij te houden voor elke persoon in Nederland die een krediet heeft afgesloten. Indien er tijdens de looptijd van het krediet zich betalingsachterstanden of andere onregelmatigheden voordoen dan moet de kredietverstrekker dit registreren in het CKI. Dat maakt het dat het geen ‘vrij’ systeem is waar kredietverstrekkers vanwege een situatie die zich gevoelsmatig (en vanuit begrip op basis van sympathie) wellicht ontleent voor coulance, hier ook gehoor aan kunnen/mogen geven. 

Neemt niet weg dat het natuurlijk zeer ongelukkig is dat een achterstand is ontstaan door een situatie waarin je ogenschijnlijk zelf weinig tot geen aandeel in hebt gehad. Ik heb even zitten neuzen in jurisprudentie en ik ben deze uitspraak tegengekomen: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBOVE:2018:4797&showbutton=true&keyword=algemene+verordening+gegevensbescherming.

Ik moet daarin bekennen dat gezien hetgeen de Rechtbank overweegt, niet waarschijnlijk is dat er een grond is waarop de registratie kan worden verwijderd. Desalniettemin wil ik er wel tijd en energie in steken om in ieder geval minimaal navraag te hebben gedaan. Dit heb ik dan ook zojuist gedaan. Zodra ik een terugkoppeling heb laat ik het weten. Ik wil de verwachting wel managen; op basis van wat ik lees (jouw verhaal en de uitspraak) lijkt het mij onwaarschijnlijk dat de registratie kan worden verwijderd.

Mocht niet helemaal duidelijk zijn wat de overwegingen zijn van de Rechtbank, laat het dan vooral weten. Dan lopen we de uitspraak samen even door.  

Reageer