Beantwoord

Waarom wel BTW op factuur voor maandelijks abonnement maar niet voor toestelkrediet

• 11 februari 2018
  • 9 reacties
  • 4562 Bekeken

Hallo,

Ik zag op mijn factuur wel de BTW over het maandelijks abonnement vermeld maar niet dat voor het toestel. Ik heb hiervoor al het gehele forum afgezocht en ergens wordt er door een T Mobile medewerker gezegd dat de BTW wel vermeld staat op het contract (factuur) bij kostprijs van het gehele toestel. Maar dat is bij mij ook niet. Bij aanschaf in de T Mobile winkel in Oss heb ik gevraagd of ik BTW op de factuur vermeld kon krijgen. Dat kon maar er werd niet gezegd dat van verreweg het grootste bedrag van het toestel dit niet kan. Ik belde gisteren met de klantenservice hier over en daar zegt een mevrouw dat er geen BTW over het toestel betaald was en het daarom niet op de factuur staat. Maar ook T Mobile moet BTW betalen in Nederland en aan de hoogte van de prijs van het toestel te zien is dat ook zeker wel gebeurd.

Waarom wordt er zo moeilijk gedaan om BTW op een factuur te vermelden? En dan zou ik graag ook een andere verklaring horen dan dat dit voor particulieren gemakkelijker is. Iedereen weet toch dat BTW afgedragen moet worden.
Als een ZZPer zoals ik perse een duurder zakelijk abonnement af moet sluiten moet dat wel veel beter vermeld worden bij aanschaf in winkel lijkt mij.
Achteraf gezien had ik beter ergens anders het toestel met een fatsoenlijke factuur kunnen kopen en een particulier SIM only abonnement met BTW vermelding. Vreemd toch? Hopelijk kan dit nog worden geregeld.

Met vriendelijke groet, Frank
icon

Beste antwoord door Bas 12 februari 2018, 15:36

Hey Frank,

Ik heb het meteen voor je opgezocht, zodat ik je van een antwoord kan voorzien! Zoals je zelf ook al duidelijk aangeeft, zie ik in ons systeem dat je hier contact over hebt gehad met mijn collega Amy. Het is echter juist dat de toestelbetaling is vrijgesteld van BTW. De betaling van het grootste deel van de hardware loopt namelijk via de maandelijkse factuur in 12 of 24 termijnen, afhankelijk van het contract. Omdat de factuur met btw al is uitgereikt (de factuur voor de hardware), is de toestelbetaling op de maandelijkse factuur alleen een betaling, en wordt daar geen btw meer over berekend.

Verder heb ik je een privebericht gestuurd waarin we samen kunnen kijken naar een oplossing, ik hoor het graag van je! 😃
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

9 reacties

Reputatie 4
Badge +13
Hey Frank,

Ik heb het meteen voor je opgezocht, zodat ik je van een antwoord kan voorzien! Zoals je zelf ook al duidelijk aangeeft, zie ik in ons systeem dat je hier contact over hebt gehad met mijn collega Amy. Het is echter juist dat de toestelbetaling is vrijgesteld van BTW. De betaling van het grootste deel van de hardware loopt namelijk via de maandelijkse factuur in 12 of 24 termijnen, afhankelijk van het contract. Omdat de factuur met btw al is uitgereikt (de factuur voor de hardware), is de toestelbetaling op de maandelijkse factuur alleen een betaling, en wordt daar geen btw meer over berekend.

Verder heb ik je een privebericht gestuurd waarin we samen kunnen kijken naar een oplossing, ik hoor het graag van je! 😃
Reputatie 2
Ook ik wil even inhaken op dit bericht. Ook op mijn factuur gaat er geen BTW over mijn toestelkrediet.
Ik heb mijn abonnement afgesloten bij de MediaMarkt en daar staat op de factuur een stuksprijs van 0 euro voor mijn toestel, dus geen BTW
Daarbij staat: Berekening van de Btw-bedragen op het bijhorend kasticket.
En op de Kassabon staat dus alleen de Thuiskopieheffing van 5,69 euro.

Bij mijn Toestelkredietovereenkomst staat het volgende:
"Bovengenoemde kredietbetalingen van je toestelkrediet worden via je maandfactuur in rekening gebracht." en daarachter staat: "Alle bedragen zijn inclusief BTW"

Aangezien het gaat om een toestel van 936 euro, is dit dus 162 euro.
En ik heb dan nog 2 toestellen genomen, dus even bijna 325 euro.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Lince,

Ook voor jou willen we hier natuurlijk achteraan gaan! Ik heb je zojuist een privéberichtje gestuurd met een e-mailadres waarnaar je de kopie van de kassabon mag opsturen. Wij gaan het dan voor jou in orde maken. 😃
Voor mij is de situatie omgekeerd. De toestelbetaling staat op de factuur vermeld mét BTW, maar volgens mij is de afbetaling niet met BTW belast. Kan dit worden aangepast?
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Jac,

Ik heb de factuur er even bij gepakt en de maandelijkse totale betaling staat wel inclusief BTW onder 'Maandkosten', maar in de specificatie van het bedrag zie je dit zonder de BTW. Vervolgens wordt de korting van de maandbundel gehaald en over het maandelijkse totaal wordt vervolgens de BTW verrekend. Het staat er dus los van elkaar, maar staat er uiteindelijk wel op.

Als je hier nog vragen over hebt, dan weet je ons te vinden, Jac! 🙂
Dank voor je reactie, David. Inderdaad, de BTW staat erop. Maar ik zou graag willen dat er voor de toestelservice géén BTW wordt gerekend, omdat de toestelafbetaling helemaal buiten de BTW heffing moet blijven. Zoals hierboven door Bas is aangegeven. Is dat te realiseren?
Reputatie 7
Badge +20
Hi Jacvdvoort,

Jij ook bedankt voor je reactie. Ik ben het gelijk voor je gaan navragen en de toestelkosten kunnen niet zonder BTW berekend worden. Je kan wel de prijs op de factuur inclusief en exclusief BTW zien.

Hoop dat het nu wat duidelijker is. Als je nog vragen hebt, laat het ons weten!
Beste,

ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een abonnement met een toestelkrediet. Heb wel een pakbon (factuur van gsmweb) ontvangen met daarin het toestel met BTW vermeld. Op de factuur die ik nu krijg maandelijks zie ik dat het toestelkrediet zonder BTW vermeld staat.

is er een oplossing hiervoor?
Reputatie 7
Badge +20
Hoi Abdel,

Je hebt hier ook een eigen topic over aangemaakt waar ook op is gereageerd. Houd er rekening mee dat het meerdere malen dezelfde vraag stellen als spammen wordt gezien.

Dit topic gaat op slot, aangezien het een ouder topic is.