Informatie

Alles over de eSIM

  • 7 September 2021
  • 14 reacties
  • 4356 Bekeken
Alles over de eSIM
Reputatie 7
Badge +9

Naast de traditionele plastic simkaart bieden wij bij Odido ook de eSIM aan. Een eSIM doet hetzelfde als je vertrouwde simkaart, maar is digitaal: de gegevens van je mobiele aansluiting download je op de in je telefoon ingebouwde chip.

 

In dit topic kun je alle informatie vinden die je nodig hebt over bijvoorbeeld het downloaden en activeren van de eSim. 

 


Hoe download ik een eSIM?

Heb je een nieuw Odido abonnement afgesloten, dan krijg je de QR-code op een plastic kaartje. Heb je je Odido abonnement verlengd, dan krijg je de QR-code op een brief. Vervolgens scan je de eSIM QR-code met de eSIM QR-codescanner via de instellingen van je telefoon. Daarmee download je direct je eSIM-gegevens op je telefoon. Bestaande klanten kunnen een simswap aanvragen. Dit kan via Mijn Odido, de Odido Shop of de klantenservice.


Hoeveel kost eSIM?

Als je je normale simkaart wilt omwisselen voor eSIM, dan betaal je de eerste keer het bedrag (€ 5,09) voor een nieuwe eSIM. Wel kan je als je eSIM hebt, tot twee keer per jaar een nieuwe eSIM aanvragen. Dit is handig als je bijvoorbeeld van telefoon wilt wisselen.In sommige landen kan een Apple Watch met eSIM gebruikmaken van het mobiele netwerk zonder verbonden te zijn met een iPhone. eSIM van Odido is een eerste stap om dat ook in Nederland op het Odido netwerk mogelijk te maken. Op dit moment ondersteunt Odido het gebruik van Apple Watch zonder verbinding met een iPhone nog niet. Zodra dit wel kan, laten wij dit weten.


Is eSIM wel veilig?

Dual sim, duo sim. Het lijkt op elkaar, maar het zijn twee totaal verschillende diensten. Duo sim betekent dat je twee simkaarten hebt voor één mobiel nummer. Zo kan je één nummer gebruiken in twee verschillende telefoons. Bel je met één van die simkaarten, dan is de andere niet actief. Met dual sim kan je bellen en gebeld worden met twee verschillende nummers op één telefoon. Beide nummers zijn tegelijkertijd actief.


Welke telefoons ondersteunen eSIM?

Kijk voor actuele informatie op onze website.


Gaat Odido ook eSIM voor Apple Watches aanbieden?

In sommige landen kan een Apple Watch met eSIM gebruikmaken van het mobiele netwerk zonder verbonden te zijn met een iPhone. eSIM van Odido is een eerste stap om dat ook in Nederland op het Odido netwerk mogelijk te maken. Op dit moment ondersteunt Odido het gebruik van Apple Watch zonder verbinding met een iPhone nog niet. Zodra dit wel kan, laten wij dit weten.


Wat is het verschil tussen Dual sim en duo sim?

Dual sim, duo sim. Het lijkt op elkaar, maar het zijn twee totaal verschillende diensten. Duo sim betekent dat je twee simkaarten hebt voor één mobiel nummer. Zo kan je één nummer gebruiken in twee verschillende telefoons. Bel je met één van die simkaarten, dan is de andere niet actief. Met dual sim kan je bellen en gebeld worden met twee verschillende nummers op één telefoon. Beide nummers zijn tegelijkertijd actief.


Werkt WhatsApp ook met dual sim?

WhatsApp ondersteunt het gebruik van twee mobiele nummers op één WhatsApp-account niet. Alleen Android is momenteel een uitzondering. Maar, niet getreurd, als je op je dual simtelefoon ook de WhatsApp Business app installeert, dan kan je met beide nummers op één telefoon appjes sturen en ontvangen.


Ik gebruik dual sim op mijn iPhone, maar iMessage werkt maar voor één nummer, wat moet ik doen?

iMessage ondersteunt de dual simfunctionaliteit nog niet. Dat wil zeggen dat je inderdaad maar één nummer op iMessage kan hebben per telefoon. Dit wordt waarschijnlijk opgelost bij iOS13.

 

Kan ik apparaten uit het buitenland hier met eSIM gebruiken?

Dat kan, maar houd er wel rekening mee dat sommige toestellen aangeschaft in het buitenland nog niet met ons netwerk gebruikt kunnen worden. Alle toestellen die je direct bij Odido koopt (zowel met en zonder eSIM), werken met ons netwerk.

 

Kan ik meerdere eSIM-profielen op mijn toestel hebben?

Zeker! Je kan meerdere eSIM-profielen op je toestel downloaden. Dit betekent dat je meerdere telefoonnummers op je toestel kan gebruiken. Dat is een van de voordelen van eSIM. Je kan naast het nummer van je normale simkaart één eSIM-profiel tegelijk actief hebben. Wisselen tussen eSIMs doe je eenvoudig via de instellingen van je telefoon.


Hoe werken pin- en pukcode met eSIM?

Precies hetzelfde als bij een normale simkaart. Op het kaartje met de QR-code staan ook de pin- en pukcode van het eSIM. De pincode staat bij eSIM standaard uit; wil je zelf een pincode instellen, dan voer je de standaard PIN 0000 in om daarna de PIN te veranderen naar een zelfgekozen code. Vul je drie keer de verkeerde pincode in, dan moet je de pukcode invullen. Vul je 10 keer de verkeerde pukcode in, dan wordt de eSIM onbruikbaar en moet je een nieuwe eSIM bestellen.


Ik heb eSIM en wil mijn telefoon laten repareren, hoe werkt dat?

Geen probleem! Je kan het standaard reparatieproces volgen. Heeft je vervangende telefoon geen eSIM? Dan kan je eenvoudig een nieuwe simkaart aanvragen in de Odido shop of bellen naar onze Klantenservice. Komt je gerepareerde telefoon weer terug? Wissel dan je simkaart ook weer om naar eSIM. Deze simswaps zijn kosteloos.Nee, dit kan niet omdat elke eSIM eenmaal te downloaden is. Dat doen we voor jouw veiligheid. Wanneer je je gegevens toch wilt overzetten op een andere eSIM-telefoon, dan moet je een nieuwe eSIM bestellen en activeren. Dit kan via Mijn Odido, de Odido Shop of de klantenservice.


Kan ik nog een normale simkaart gebruiken in nieuwe toestellen?

Ja, je kan er nog steeds een normale Odido simkaart in stoppen. De komende jaren ondersteunen de meeste toestellen waarschijnlijk én eSIM én normale simkaarten.


Wis ik mijn eSIM wanneer ik mijn telefoon terugzet naar fabrieksinstellingen?

Nee. Wanneer je je telefoon terugzet naar fabrieksinstellingen zal de vraag gesteld worden of je je eSIM wilt behouden of ook wilt wissen (iOS).


Kan je je eSIM overzetten op een ander toestel?

Nee, dit kan niet omdat elke eSIM eenmaal te downloaden is. Dat doen we voor jouw veiligheid. Wanneer je je gegevens toch wilt overzetten op een andere eSIM-telefoon, dan moet je een nieuwe eSIM bestellen en activeren. Dit kan via Mijn Odido, de Odido Shop of de klantenservice.


Kan je na het wissen je eSIM nog een keer downloaden?

Nee, een eSIM is eenmaal te downloaden. Dat doen we voor jouw veiligheid.

 

Ik wissel vaak tussen twee telefoons, moet ik dan telkens een nieuwe eSIM aanvragen?

Ja. Je eSIM kan maar op één telefoon tegelijk actief zijn. Bij het wisselen van telefoons moet je dus telkens een nieuwe eSIM bestellen. Je kunt op dat moment jouw huidige simkaart blijven wisselen of kiezen voor een duo sim. Je krijgt dan twee simkaarten voor hetzelfde nummer.


Heb ik een nieuwe eSIM nodig als ik mijn abonnement verleng?

Nee, dit is niet nodig tenzij je een verlenging met nieuw toestel doet: dan heb je een nieuwe eSIM nodig. Deze eSIM krijg je van Odido.


Kan ik mijn eSIM alvast downloaden als mijn abonnement pas in de toekomst ingaat?

Ja, dit is mogelijk. Je kan gebruikmaken van je eSIM zodra jouw abonnement ingaat.


Hoe lang blijft een eSIM beschikbaar in Mijn Odido?

Na aankoop van de eSIM heb je 9 maanden de mogelijkheid om de aangeschafte eSIM te downloaden en te inxstalleren op je toestel. Na deze 9 maanden periode, te rekenen vanaf moment aanschaf, vervalt de eSIM automatisch zonder dat je daarbij aanspraak kunt maken op terugbetaling of compensatie. Je kunt dan geen gebruik meer maken van deze eSIM. Tevens komt de eSIM te vervallen indien de Dienstenovereenkomst wordt beëindigd.

 

Wat te doen wanneer ik een eSIM gebruik en mijn nieuwe abonnement annuleer (Wet Koop op Afstand, Bedenktijd Toestelkrediet)?

Je meldt je toestel retour aan bij Odido. Voordat je het toestel opstuurt (je telefoon retourneren loopt niet via de Odido Shop), bestel je een nieuwe simkaart (of eSIM). Je activeert deze simkaart zodat je weer bereikbaar bent en stuurt je telefoon op.


Biedt Odido ook eSIM aan voor zakelijke klanten?

Ja, op dezelfde manier als voor particuliere klanten. Grootzakelijke klanten krijgen - net als nu bij normale simkaarten - een apart proces.


Biedt Odido ook eSIM aan voor PrePaid klanten?

Nee, je kan geen PrePaid eSIM bestellen.

 

Biedt Odido ook eSIM aan voor 097-nummers?

Ja, op dezelfde manier als 06-nummers.


Biedt Odido ook eSIM aan voor MB-verdeler?

Ja, als je een MB-verdeler heb, kan je de normale simkaart vervangen door een eSIM.

 


14 reacties

Wat jammer is dat ik overstap naar T-Mobile afgelopen weekeind. Online vul ik alles in en vink aan dat ik in de winkel de Sim ophaal. In de winkel kom ik met mijn online bestelnummer mijn bestelling afhalen. De verkoper cancelled de order, want voel mijn telefoon trillen met een e-mail dat de order in de winkel is gecanceld. We doorlopen een nieuwe order en vraag om eSIM. Dat kan, maar moet je eerst een Simkaart afnemen. De T-Mobile winkel verlaat ik met een simkaart in mijn zak. Afgelopen maandag over op het T-Mobile netwerk en die avond eSIM besteld. Conclusie: dubbele kosten gemaakt voor niks omdat ik voor eSIM en Simkaart, die nog geen 24 uur gefunctioneerd heeft, betaald. Gaat om €5,50 maar klopt gewoon niet! U bent gewaarschuwd. 

Reputatie 2

Als je verlengt met een nieuw toestel en al een esim had dan brengen ze ook 5,08€ in rekening in tegenstelling tot wat hierboven staat. Echter, je kan niet een esim overzetten. Best wel idioot! 

Reputatie 7

Hi @Night Rider @CowboyHenk,

Jammer om te lezen dat jullie allebei tegen problemen aan zijn gelopen met onze eSIM-kaarten. Ik wil graag kijken of en wat er precies fout is gegaan en of hier nog wat aan te doen is. 

Zouden jullie me een privébericht kunnen sturen met het telefoonnummer, volledige adres, geboortedatum en laatste vier cijfers IBAN? Dan kan en mag ik meekijken in onze systemen en dat zal ik dan ook maandag gelijk doen.

Voor nu een goed weekend toegewenst!

Ik heb inmiddels contact gehad met een oplettende T-Mobile medewerker en credit op mijn.factuur. Dame gaat het verder onderzoeken. Bedankt voor je reactie.

Reputatie 1

Ook raar dat een 100% elektronische simkaart via de post MOET. Waarom niet gewoon per mail oid, wat is de logica hierachter?

 

Ik dacht ff snel een simkaart te bestellen, maar tijdwinst maak je dus niet et eSim, raar?

Reputatie 4

Als je nu verlengt met een toestel wat eSim ondersteunt (iPhone 14 pro), krijg je dan standaard een eSim abonnement of moet je dit altijd apart aanvragen?

Reputatie 6
Badge +3

Hi @Mad_Wally

Wat leuk dat je aan het kijken bent naar de nieuwe iPhone 14 Pro! Je kunt aan het begin van je abonnement kiezen of je voor een Esim wilt gaan of voor de fysieke simkaart. Dit kun je altijd nog aanpassen! 😊 Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag! 

Reputatie 4

Ik probeer een eSIM te bestellen voor mijn iPhone 14 pro maar ik krijg steeds de melding dat er een fout is opgetreden “wij hebben je gegevens niet op kunnen halen. Probeer het later opnieuw.” maar dit probleem blijft zich voordoen.

Reputatie 2

Ik probeer een eSIM te bestellen voor mijn iPhone 14 pro maar ik krijg steeds de melding dat er een fout is opgetreden “wij hebben je gegevens niet op kunnen halen. Probeer het later opnieuw.” maar dit probleem blijft zich voordoen.

Zelfde probleem hier, gister contact gehad met de klantenservice en die geeft aan dat ze een storing hebben. Ze weten ook niet hoelang het duurt

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Mad_Wally,

Wat @Aliciaatje zegt klopt helemaal. Onze IT-afdeling is ervan op de hoogte en zijn al hard bezig met een onderzoek om dit op te lossen! Ik hoop dat dit snel is opgelost, zodat jullie snel jullie eSIM kunnen bestellen. 😊

Hi @Mad_Wally,

What @Aliciaatje says absolutely correct. Our IT department is aware of it and are already working hard on an investigation to solve this! I hope this is resolved soon so you can order your eSIM soon.

Is it now fixed?

Reputatie 6
Badge +6

@Bea_tix It should be resolved for now. Could you try it now? I'd love to hear from you if it worked!

 

Kind regards, 

Pharwin 

@Pharwin ik krijg momenteel dezelfde foutmelding bij het bestellen van een e-sim namelijk: “Wij hebben je gegevens niet op kunnen halen. Probeer het later opnieuw.”. Ligt het systeem er weer uit?

Reputatie 6
Badge +6

Hi @denniedegroot er is momenteel geen storing bij ons bekend en het zou gewoon moeten lukken. Probeer je dit in de app of via een browser op je telefoon? Zou je de andere optie voor mij kunnen proberen (afhankelijk van hoe je het nu probeert) en het eventueel nog via een laptop kunnen proberen om te kijken of het dan wel lukt? Is de app up-to-date en je telefoon ook? Mocht het niet lukken, stuur me dan gerust een privébericht met je telefoonnummer, postcode + huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van het bij ons bekende IBAN rekeningnummer ter verificatie. Dan kijk ik gelijk met je mee! 

 

Groetjes, 

Pharwin 

Reageer