informatie

Voorkom hoog dataverbruik. Bekijk hier de tips!

  • 20 January 2016
  • 11 reacties
  • 42702 Bekeken
Voorkom hoog dataverbruik. Bekijk hier de tips!
Reputatie 5

Een (nieuwe) smartphone bij je abonnement. Het liefst ben je de hele dag online! Maar hoeveel MB heb je daar voor nodig?

In dit topic proberen we je te helpen om het maximale uit je databundel te halen. Dit doen we door je te informeren over hoe je zelf inzicht kunt krijgen in je dataverbruik.

 



Privacywetgeving

Vanwege de wet op Privacy mogen wij niet naar de inhoud van jouw dataverkeer kijken. Odido registreert slechts het aantal MB’s dat je verbruikt. Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om zelf inzicht te krijgen in je dataverbruik!

Daarnaast proberen wij vanuit Odido natuurlijk zoveel mogelijk te doen om te voorkomen dat je onverwachte, extra kosten maakt. Wist je al dat je met het Go abonnement (binnen Nederland) nooit onverwachte kosten kunt krijgen voor het gebruik van internet? Wanneer je bundel op is krijg je een sms’je van ons en stopt je internet automatisch. Met twee klikken verder: kies je tussen gratis doorgaan op vertraagd internet of snel internet door een MB aanvuller te kopen (of helemaal geen internet).

Wil je meteen de specifieke tips voor Android of iOS zien? Klik hier voor Android en klik hier voor iOS.

 

Hoe kan ik mijn internetgebruik in de gaten houden?

Je internetgebruik kun je eenvoudig volgen in Mijn Odido of in de Mijn Odido app. Bij onze abonnementen toont de Verbruikstatus het internetgebruik apart. Dit is de eerste stap om inzicht te krijgen in je dataverbruik.

 

Kan ik mijn dataverbruik ook volgen via mijn eigen toestel?

Veel toestellen hebben een interne datateller die het verbruik per app registreert. Dit is naast Mijn Odido wellicht de belangrijkste tool om je dataverbruik te managen.


Vaak staat de datateller zo ingesteld dat die zich iedere eerste van de maand reset. Zorg ervoor dat het moment van de reset gelijk ligt met de dag waarop je jouw nieuwe tegoed ontvangt. Je kunt deze dag eenvoudig vinden op Mijn Odido of in de Mijn Odido app. Hiermee kun je het aantal MB’s dat je hebt verbruikt zien. Andere apps kun je gebruiken om een indicatie te krijgen van de processen die op jouw toestel de meeste MB’s verbruiken, en je gebruik hierop aanpassen.

 

 

Kan ik ook een app downloaden om het dataverbruik te volgen?

Naast de interne datateller kun je ook gebruik maken van een app van een derde partij om zo je dataverbruik te kunnen zien. Een voorbeeld van zo’n app is My Data Manager. Een andere veelgebruikte app om je verbruik per app bij te houden is Dataman Pro. Belangrijk om te weten is wel dat geen enkele datateller jouw verbruik 100% kloppend en up-to-date kan weergeven. Het is dus zaak om je hier niet op blind te staren. Het geeft natuurlijk wel een goed beeld van je internetverbruik en is daarom zeer handig!
 

 

Wat is een MB?

De bovenstaande functies geven je dus inzicht in het aantal MB’s (of misschien wel GB’s) wat je apps verbruiken. Maar wat is nou een MB? MB staat voor MegaByte en geeft de grootte van een bestand weer. Mbps drukt de snelheid per seconde uit, oftewel; de snelheid waarmee data over het internet wordt verzonden. 1000 MB is 1 GigaByte(GB).

 

Hoeveel MB verbruikt een app?

Dat is afhankelijk van de app die je gebruikt. Zo zijn bijvoorbeeld Facebook en Instagram echte dataslurpers. Streamen van video's via Youtube kan ook veel data verbruiken. Voor iOS en Android hebben we topics met gedetailleerde tips & tricks om het dataverbruik van de social apps(Facebook, Twitter, Instagram en Whatsapp) te verminderen. Ook hebben we voor zowel iOS als Android tips om functies van de toestellen te optimaliseren met als doel het verminderen van dataverbruik. Wil je deze tips bekijken? Deze zijn zeker de moeite waard!

 

  • Klik hier voor Android
  • Klik hier voor iOS

 

Zijn er verder nog dingen die ik kan doen om mijn dataverbruik te beheren?

Onderstaande tips kun je gebruiken om je datamanagement nog verder te optimaliseren.

Maak zoveel mogelijk gebruik van Wi-Fi, bijvoorbeeld thuis of op het werk. Zo wordt er geen data verbruikt vanuit je bundel van Odido. Tegenwoordig hebben veel openbare voorzieningen een Wi-Fi hotspot waar je als bezoeker vaak kosteloos gebruik van kunt maken. Denk hierbij aan vliegvelden, stations, bibliotheken, cafés, winkelcentra en treinen (soms zijn de Wi-Fi spots beveiligd met een wachtwoord, maar vraag hier gerust naar!). In veel plaatsen kun je zelfs gebruik maken van Wi-Fi in de bus.

Veel nieuwsbronnen en websites hebben apps. Gebruik deze apps i.p.v. een bezoek via de browser. Een voorbeeld hiervan is de Nu.nl app. Zorg dat je je Deezer-muziek offline beschikbaar maakt. Dit doe je natuurlijk door de muziek enkel te synchroniseren als je op een Wi-Fi netwerk zit.

 

Hoe voorkom ik onverwachte kosten?

Zoals in het begin al aangehaald hoef je bij Odido niet bang te zijn voor onverwachte kosten; je ontvangt namelijk een sms zodra je 80% van je bundel hebt verbruikt en nog een sms als je 100% van je bundel hebt verbruikt. Zo weet je precies vanaf wanneer je extra kosten gaat maken voor het gebruik van internet. Met het Go abonnement maak je overigens nooit extra kosten. Wanneer jouw bundel op is stopt je internet automatisch tenzij je een MB-aanvuller koopt of kiest voor traag internet. Dit geldt overigens wel alleen voor het gebruik in Nederland!

Je doet er goed aan om een abonnement te kiezen wat bij je internetgedrag past. Kijk regelmatig via mogelijkheden vanuit je telefoon, Mijn Odido Verbruikstatus of een app naar de hoeveelheid data die je apps gebruiken. Zo krijg je een goed overzicht.

 

Unlimited data for a day

Is je databundel op, heb je geen wifi verbinding en wil je ervaren hoe het is om 24 uur lang onbeperkt online te zijn? Activeer dan een Unlimited data for a day bundel voor maar €3,50 en geniet lekker van onbeperkt internet! Log in op Mijn Odido en ga naar je verbruikstatus. Daar kun je Unlimited Data for a Day NL aanschaffen. Na aankoop gaat je databundel met 24 uur Unlimited data in Nederland meteen in. Je krijgt dan een tegoed van 20GB op je mobiel. Dit zie je terug in je overzicht op Mijn Odido en voilà het onbeperkt internetten kan van start!

 

Nooit meer zorgen maken over je MB's? Go for Unlimited!

Mocht je graag veel data willen verbruiken, kies dan voor het Unlimited abonnement. Het Unlimited NL & 21 GB EU biedt onbeperkt internetgebruik tegen de hoogste internetsnelheid via 4G in Nederland, unlimited bellen en sms'en in de EU plus elke maand 21GB in de EU! Bij Unlimited start je iedere dag met een dagtegoed van 5 GB. Geldig in Nederland. Zijn deze GB’s (bijna) op? Dan sturen we je een sms. Daarna activeer je zo vaak je wilt gratis 1 GB-aanvullers. Zo hoef jij je nooit meer druk te maken om je MB's!


Heb je nog vragen over je dataverbruik? Stel je vraag dan in dit topic!


11 reacties

Sms sturen
Reputatie 5
Hey Badr74,

Wat bedoel je precies met 'SMS sturen'?

Kunnen we iets voor je doen? :8
Wanneer ik email etc. via mijn iphone bekijk verbuik ik niet extreem veel. Wanneer ik echter een hotspot aanmaak met de iPad en het hierop doe verrbuik ik zomaar 300MB in een half uur. Enig idee waar dit aan kan liggen? Het is niet zo dat ik dan wat doe op de iPad. Ik heb gisteren bijv. een mail ontvangen die ik op de iPad wilde lezen. Via de Hotspot binnen gehaald. Mail is 48KB maar een half uur lezen van de mail kostte mij bijna 300MB. Verder dus niets gedaan. Het lijkt erop dat er iets is dat data kost maar ik kan dit niet achterhalen. Alvast bedankt.
@jaaps
Als je een hotspot gebruikt, denkt de iPad dat deze 'gewoon' op de Wi-Fi zit. Updates etc. kunnen op die manier gewoon opgehaald worden.

Loop bepaalde settings eens na, kijk ook in de interne datateller (als de iPad die heeft) wat er allemaal data heeft verbruikt in de tijd dat de hotspot aan stond.

Oeps! Mag verwijderd!

Ik heb helaas al aantal maanden te veel databundel verbruikt waardoor ik veel moest betalen elke maand. Ik vraag me af waarom ik geen waarschuwing via sms kreeg van T-mobile. Kunnen jullie het uitzoeken waarom? 
 

Alvast bedankt voor de snelle reactie.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @MTaff 

Wij mogen vanwege de wet op Privacy niet naar de inhoud van jouw dataverkeer kijken. T-Mobile registreert slechts het aantal MB’s dat je verbruikt dus wij kunnen niet inzien waaraan je MB’s zijn opgegaan. Dit kun je wel zelf controleren met de tips die wij bovenaan het topic geven. 

Wij sturen alleen waarschuwings sms uit wanneer je bundel bijna op is, maar je  kan ten alle tijden je eigen verbruik in de gaten kan houden. Je internetgebruik kun je eenvoudig volgen in My T-Mobile of in de My T-Mobile app. Bij onze abonnementen toont de Verbruikstatus het internetgebruik apart. Zo kun je altijd inzien of je nog genoeg MB’s hebt. Wanneer je databundel bijna op is dan krijg je een waarschuwing met 80% verbruikt. Wanneer je bundel helemaal op is krijg je ook een sms met de opties om je MB’s aan te vullen. 

Ik hoop dat je nu meer duidelijkheid hebt. 

Dank je wel voor je reactie maar je hebt mijn vraag niet beantwoord. Mijn vraag was:

”Waarom kreeg ik geen waarschuwing dat ik al 80% en zelfs meer dan 100% heb verbruikt van mijn databundel?”.

Ik hoor heel erg graag van je.

Alvast bedankt.

Myce Taffijn

Reputatie 7
Badge +9

Hi @MTaff 

Zou je mij een privebericht kunnen sturen met je 06-nummer, naam, geboortedatum, volledige adres en laatste 4 cijfers van de IBAN? Dan kan ik met je meekijken.

Ik snap er niks van. Elk abonnement heb ik meer internet als voorheen en nog elke keer zijn mijn MB’s op. Vorige week kreeg ik mijn 80% sms en 100% sms letterlijk achter elkaar. Seconde verschil tussen de 2 sms’Sen. En dit terwijl ik momenteel meer thuiswerken dan op kantoor. Dus zit vaak op WiFi. Ik woon op de grens dus ik zit vaak op het Belgische netwerk en ik weet ook dat ik mijn mobiele data eigenlijk uit moet zetten als ik thuis ben maar dan nog, kan toch niet kloppen 😖…. Geld groeit niet op mijn rug 🤬

Reputatie 7
Badge +9

Hi @virella1 

Wij hebben vanwege de privacy wet geen inzicht in je dataverbruik. Wij kunnen alleen zien hoeveel data er is verbruikt. Heb je de tips die hierboven in het topic staan al doorgenomen? Je kan dit proberen om hoog dataverbruik te verminderen. 

Ik hoop dat je verder komt met deze tips!

Reageer