Alcatel 3080 werkt niet goed met autoradio

  • 11 August 2022
  • 4 reacties
  • 85 Bekeken

Inmiddels heb ik een Alcatel 3080 gekocht, zoals ik in een eerder topic al had besproken.
Door het verlengen van mijn abo bij T-mobile en met allerlei kortingen ben ik toch niet zo veel duurder uit.

Aardig toestel maar met een groot probleem.

Ik kan de telefoon koppelen met mijn autoradio Travelpilot FX, maar tijdens het koppelen krijg ik de melding dat er muziek wordt afgespeeld op de radio. Dat klopt, wat ik kan dat niet uitschakelen zonder de hele radio uit te zetten.

Na die melding blijft het zoeken op de telefoon doorgaan, maar op zeker moment is er wel een koppeling tot stand gekomen en kan ik bellen over de radio.

Maar als ik de volgende dag weer in de auto zit, dan is de verbinding verbroken en wordt niet automatisch hersteld. Dat was ik wel gewend met de Nokia 3310.

In de handleiding van de Alcatel vind ik alleen dit over Bluetooth:

    Na het koppelen kunt u binnen een beperkt bereik
    gegevens zoals video's, afbeeldingen en audio,
    uitwisselen met andere apparaten waarop Bluetooth
    wordt ondersteund.

Maar niets over telefoneren over Bluetooth..

Is de Alcatel daar niet geschikt voor en hoe kan het dan dat ik in eerste instantie wel verbinding kan maken?
De telefoon heeft Bluetooth v4.1 en de radio heeft v3.0
Maar Bluetooth is toch backward compatible?


This topic has been closed for comments

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Dat zou gewoon moeten werken. Is de firmware van jouw Alcatel up jouw date? Kan zijn dat de combi van 4.1 en 3.0 issues geeft. Dat er een lagere versie op de Nokia staat, waardoir dit soepeler werkte. Kan ook een bug zijn, die met eem firmware update op te lossen is. 
 

kun je ook de radio updaten?

Updaten is het eerste waar ik naar heb gekeken. Ik had dat in de oorspronkelijke post moeten vermelden. Zowel telefoon als radio is up to date, alhoewel de laatste radio update van 2017 en voor zover mijn info strekt is dat ook de nieuwste.

Het heeft de laatste keer ook wel een paar dagen gewerkt, ook nadat ik de auto een dag niet had gebruikt.

Dus ik vermoed dat de telefoon de instellingen kwijtraakt na verloop van tijd, want soms gaat het koppelen helemaal niet en kan ik op de telefoon ook Bluetooth niet meer inschakelen, nadat ik het eerst heb uitgeschakeld bij wijze van uitproberen. Dan moet ik eerst de telefoon helemaal uitschakelen en weer inschakelen, pincode invullen en dan kan ik Bluetooth weer inschakelen.

Ik heb ook nog geprobeerd om een koppeling te maken met mijn iPad Air 2 met Bluetooth versie 4.2 maar de iPad geeft dan de melding dat de telefoon niet wordt ondersteund.

Alles wijst dus op een bug in de telefoon. Ik weet alleen nog niet hoe ik hier melding van moet maken. Ik had gehoopt dat iemand van T-Mobile hier zou reageren, want die hebben het ding aan mij verkocht.

Reputatie 7
Badge +4

Thanks voor je reactie. We zijn hier op een klant helpt klant community, dus denk graag mee. Ik neem aan dat je de connectie ook al eens helemaal eruit hebt gegooid. Radio “vergeten”?

edit: sorry, verkeerd geklikt en jouw reactie als beste antwoord gemarkeerd. Kan ik helaas niet weghalen. 

Dat soort voor de hand liggende handelingen heb ik ook al uitgevoerd. Zoals hierboven al vermeld op de telefoon Bluetooth en hele telefoon uitschakelen en alles weer inschakelen, alsook op de autoradio.

Ik ga wel een gebruikte Nokia 3310 3G scoren op Marktplaats en dan maar hopen dat T-Mobile het 3G netwerk nog zo lang in de lucht houdt tot ik een andere auto of autoradio heb.

Als je mee wil komen met al die nieuwe techniek wordt je wel gedwongen om elke 3 - 4 jaar alles nieuw te kopen. Nou, daar doe ik niet aan mee.