Beantwoord

Privédoorgifte werkt niet meer op mobiele data

  • 27 May 2022
  • 4 reacties
  • 101 Bekeken

Sinds een aantal weken geleden doet Privédoorgifte (Private Relay) het niet meer als mobiele data wordt gebruikt van mijn T-Mobile abbonement. Ik vroeg me hierbij af of dit anderen ook zijn overkomen of dat het een speciaal geval is en of dit op te lossen is.

icon

Beste antwoord door eric 27 May 2022, 07:54

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

4 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Ik weet niet waarom dit niet werkt, maar de Apple term privé doorgifte is wat misleidend. Vooral bedoeld voor landen waar het, in tegenstelling tot Nederland, is toegestaan dat bepaalde bits richting internet anders worden behandeld. Denk bijvoorbeeld aan video wat wordt geknepen op een mobiel netwerk. Nogmaals totaal wettelijk verboden hier. Wat Apple nu doet is een ingebouwde relay/ VPN maken zodat alle mobiele data via servers van Apple loopt. En daar zit het misleidende, de uitgepakte VPN data gaat vanaf de Apple server weer het internet op en is dus niet private voor het Amerikaanse Apple! Die hebben met een wetgeving te maken die het voor die overheid toestaat om data in te zien! (Big brother). Tevens legt jouw data een langere weg af dan dat het vanaf de provider gelijk naar internet gaat, je verbinding wordt langzamer.

Mijn vraag dus, waarom zou je Apple relay gebruiken?

de uitgepakte VPN data gaat vanaf de Apple server weer het internet op en is dus niet private voor het Amerikaanse Apple!

Private Relay is geen VPN, maar Apple kan de data niet (volledig) zien:

Normally when you browse the web, information contained in your web traffic, such as your DNS records and IP address, can be seen by your network provider and the websites you visit. This information could be used to determine your identity and build a profile of your location and browsing history over time. iCloud Private Relay is designed to protect your privacy by ensuring that when you browse the web in Safari, no single party—not even Apple—can see both who you are and what sites you're visiting.

When Private Relay is enabled, your requests are sent through two separate, secure internet relays. Your IP address is visible to your network provider and to the first relay, which is operated by Apple. Your DNS records are encrypted, so neither party can see the address of the website you’re trying to visit. The second relay, which is operated by a third-party content provider, generates a temporary IP address, decrypts the name of the website you requested and connects you to the site. All of this is done using the latest internet standards to maintain a high-performance browsing experience while protecting your privacy.

 

Bron: Apple (…)

Reputatie 7
Badge +14

The second relay, which is operated by a third-party content provider, generates a temporary IP address, decrypts the name of the website you requested and connects you to the site

Dus je data wordt door Apple naar een third-part content provider geleid en die DECRYPTS (ontcijferd) de naam van de website en laat je daarmee verbinden… Wie is die third party provider?  En slaat die zaken op zoals original IP and Temporary IP… Staat er allemaal niet bij..  Ik bedoel te zeggen, je data gaat ergens heen en je weet niet waar. In Nederland mag een provider dit allemaal niet inzien en opslaan, dus ben je echt beter uit zonder Apple relay functie.

 

 

Wie is die third party provider?

Het (Amerikaanse) Cloudflare is een van de partners van Apple voor Private Relay:

https://blog.cloudflare.com/icloud-private-relay/

Misschien gebruiken mensen deze dienst (of een echt VPN) ook/vooral om anoniemer te zijn voor de websites die ze bezoeken? (Voor het eindpunt ipv de transportdienst)