[REVIEW] OnePlus 7T Pro McLaren Limited Edition: The need for speed

  • 7 November 2019
  • 0 reacties
  • 2698 Bekeken
[REVIEW] OnePlus 7T Pro McLaren Limited Edition: The need for speed
Reputatie 7
Badge +4

 

In de afgelopen jaren heb ik van ongeveer ieder merk wel een GSM en later smartphone gehad. Via Honor kwam ik uiteindelijk bij mijn vervangend toestel terecht; de OnePlus 3. Na de eerdere review van de OnePlus 7 kon ik het niet laten om op de OnePlus 7 Pro over the stappen. Maar zoals OnePlus, en ook meerdere andere merken, betaamd is 1 model per jaar niet voldoende. In het voorjaar en najaar zien we daarom vaak de launch van een toestel. In het najaar is dit een verbeterde versie toestel, waarbij de serie van dat jaar de toevoeging T krijgt. Dit jaar dus de OnePlus 7T-series. Op het OnePlus launch event werd daar nog een schepje bovenop gedaan met een McLaren limited edition. Mede ontworpen door de gelijknamige designers van het luxueuze auto- en racemerk. Dat kan niet anders dan een gelikt ontwerp opleveren. De eerste beelden zagen er veelbelovend uit, maar of dat ook in real life zo uitpakt…

 

 

Zou je misschien…?

Net voordat de OnePlus 7T Pro McLaren beschikbaar kwam kreeg ik bericht vanuit T-Mobile. Of ik een toestel wilde reviewen? Daarbij zat een foto van van een oranje doosje met een OnePlus en McLaren logo. Zag ik dat goed? Daar hoefde ik niet na te denken. Natuurlijk wil ik dat! De volgende dag ontving ik het toestel al. De verpakking oogt luxueuzer dan de reguliere varianten. Net of je een doos goede wijn uitpakt. De laadkabel is oranje omvlochten en er zit een speciaal voor dit type ontworpen bumpercase in de verpakking, die naadloos aansluit op het ontwerp van de telefoon. De bumper voelt stugger aan, dan de bumper van de reguliere OnePlus 7 Pro. Deze is bovendien zwart met een geblokt motief. In het midden is de bumper voorzien van een stoffen laag waarin de logo's van OnePlus en McLaren in het chroom zijn geplaatst. Het voelt absoluut premium aan. 

 

 

De telefoon zelf is uitgevoerd in zwart hoogglans met oranje metallic details. Op de achterkant van de telefoon prijkt een mooi olievormig gevlekt motief, welke met de ondoorzichte bumper helaas niet zichtbaar is. Zonde, gezien al die mooie details.

 

 

Ready, get set and go

Ook bij het aanzetten is de McLaren theme doorgetrokken. Het always on display voert je verder mee in de oranje details. Standaard is hier een oranje, analoge klok te zien. De standaard achtergrond voert ook het zwart/oranje thema door. Ook voor buttons, iconen, vingerafdrukscanner en andere details is gekozen om de oranje accentkleur door te voeren. Er zijn meerdere achtergronden in McLaren style. Naar mijn mening zijn de verschillende achtergronden wat weinig insperend. Ze allen erg op elkaar lijken. Het geheel is mooi gedetailleerd en passend. Zonde om dit anders in te richten.

 

 

Het toestel voelt snel en vlot aan. Het verschil met de reguliere OnePlus 7 is maar beperkt. Het 12GB werkgeheugen is daarmee een leuke extra, maar niet meer dan leuk voor de specs. Haalt niet weg dat het toestel gewoonweg lekker navigeert. Mede door de toch al snelle specs en de 90hz verversing. Het went erg snel en terug gaan naar een telefoon die geen 90hz heeft valt dan toch wat tegen. Maar het is niet heel erg vernieuwend ten opzichte van de al erg fijne OnePlus 7 Pro. Dat hoeft ook niet. Het gaat bij deze telefoon om de luxe en die upgrade is erg goed gelukt. 

 

Cockpit view

In de Formule 1 gaat het om de details die een race kunnen bepalen. Een kwestie van winnen of verliezen. Ik zie dit als een tweak van de OnePlus 7 (Pro) serie, waarbij de winnende features nog verder gefinetuned zijn in deze T-serie. Het is niet opzienbarend, maar alle beetjes helpen. Er is een Snapdragon 855+ gebruikt. De OnePlus 7 Pro had de reguliere Snapdragon 855. Qua opslag is er 256GB beschikbaar. Dit zal voor velen, zeker met een aanvullende clouddienst als Google Drive, voldoende zijn. Toch blijft het jammer dat er geen mogelijkheid is om dit geheugen uit te breiden.

 

De OnePlus 7T serie is de eerste lijn toestellen dat dit out of the box Android 10 - met de OxygenOS laag - heeft. Deze Androidversie heeft een aantal nieuwe features. De donkere modus zorgt ervoor dat achtergronden donker standaard zijn, wat rustiger kijkt en energiebesparend is. Ook bij steeds meer apps zie je zo'n modus terug. Ik vind dit erg prettig en veel rustiger. Ook andere features zijn verbeterd, zoals meer opties bij Zenmode, een dashboard optie, optimalisatie van privacy en security instellingen en de introductie van Google lens. Deze laatste kan met behulp van de camera zoeken.

Het is wat je van dit merk mag verwachten; veel mogelijkheden om het toestel optimaal op jouw behoefte aan te laten sluiten. Het laat bovendien zien dat ze naar hun community luisteren.

 

Photofinish

Ook op het gebied van camera blijft OnePlus verbeteren. Zeker in het begin waren er vanuit de OnePlus community klachten dat de kwaliteit te over laat. Dit resulteerde in verschillende updates om het product te optimaliseren. Dat resulteert in - voor velen - een optimaal resultaat. Al lijken kleuren steevast wat aan de hoge kant. 

Nieuw bij de OnePlus 7T Pro McLaren is een autofocus bij de ultragroothoeklens mogelijkheid. Dit heb ik tijdens het launchevent kunnen testen. Het focussen voor zo'n macroshot lukt daarbij lang niet altijd even soepel . Soms duurt het een behoorlijke tijd en gehannes om het voor elkaar te krijgen. Het resultaat valt mij niet tegen. 

 

OnePlus 7T Pro McLaren screenshot: Ultrawide foto met autofocus (macro)

Ook is het mogelijk om nu met de ultragroothoeklens te filmen en is de dark mode nu verder ontwikkeld naar versie 2.0. Dit laatste zorgt ervoor dat foto's in het donker een gedetailleerder resultaat geven. Een goede ontwikkeling en levert doorgaans een veel beter resultaat op dan het gebruik van de flits. 

 

Beeld en geluid

Qua scherm en geluid is er eigenlijk niet echt iets veranderd ten aanzien van de OnePlus 7 Pro. Het beeld ziet er goed uit en het kijken van een video is prima te doen. Ik moet wel zeggen dat ik snel gewend raak aan de omzetting naar Dolby Atmos geluid. Dit klinkt toch net wat voller en ruimtelijker, dan “gewoon” stereo.

 

OnePlus 7T Pro McLaren screenshot: Carfection review​​ McLaren 720S in 4K

Pitstop

De McLaren editie maakt gebruik van Warp 30T. Deze versie heeft als unicum een oranje omvlochten kabel. Het laden van de telefoon gaat snel. Als je op de telefoon kijkt, dan zie je binnen een paar minuten het percentage van de accu stijgen. Binnen een half uur is de accu voor zo'n 70% vol. Dit maakt hem weer wat sneller dan de voorgaande Warp30 laders. Als ik een lage accu heb, dan laad ik hem vaak nog even een 10 minuten op voor ik ga. Dit zorgt voor een voldoende volle accu om mijn reis onderweg te overbruggen.

De accuduur heb ik niet uitgebreid kunnen testen. Tijdens de test presteert de OnePlus 7T Pro niet anders dan de OnePlus 7 Pro. Dit betekent dat de telefoon een ruime dag mee gaat bij geregeld tot vrij intensief gebruik. 

 

OnePlus 7T Pro McLaren screenshot: McLaren's Technology Centre 4K (Andysvideo)

Podiumplek?

Het mag geen verrassing zijn; jazeker, deze McLaren editie verdient een podiumplek. Hoewel de telefoon niet heel erg vernieuwend is ten aanzien van de eerdere release van de OnePlus 7Pro, zorgt OnePlus toch voor verderde finetuning. Qua basisontwerp is de telefoon niet veel anders dan de OnePlus 7 Pro of OnePlus 7T Pro. De afwerking is echter een ander verhaal. Dat ziet er prachtig uit, waarbij er duidelijk is gelet op detail. Niet alleen aan de buitenkant van de telefoon, maar ook het design van de theme is in de hele user interface goed doorgevoerd. Het voelt erg premium en luxe aan. OnePlus en McLaren hebben hier een mooie, snelle smartphone geleverd, zoals je van deze merken mag verwachten. Vind je het thema minder van belang dan biedt de telefoon technisch gezien weinig meerwaarde ten aanzien van de OnePlus 7(T) Pro. Maar zeg nou zelf; ook al ben je geen autofanaat, dan ziet dit er toch nog steeds waanzinnig uit?

 

Wat is er top?

V Vlot, stijlvol ontwerp
V Kracht en snelheid
V Oxygen is een fijne, relatief schone versie van Android
V Fluid Oled scherm en weergave
V Geen notch in het scherm
V Geluidsweergave door Dolby Atmos
V Ondersteuning en updates
 

Wat kan er beter?

X Geheugenuitbreiding niet mogelijk
X Niet optimaal qua camerafirmware (volgt waarschijnlijk nog)
X Geen toegevoegde waarde curved scherm en wegvallen beeld door afgeronde hoeken
X Bumpercase is mooi, maar laat door ondoorzichtigheid weinig zien van het telefoonontwerp


0 reacties

Geen reactie

Reageer