[REVIEW] OnePlus 8 PRO: Be ready, 5G is here!

  • 22 April 2020
  • 8 reacties
  • 1067 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4

Ik weet nog goed dat ik Pocketline Swing, Sagem RC 715 en Nokia 3310 toestellen verkocht. Stuk voor stuk populaire toestellen en stapjes in de technologische groei van de mobiele telefoons. Het eerste toestel met een klepje, dat je kon dichtklappen, het eerste 4 kleurenscherm (Siemens). Het kon niet op. Inmiddels zijn we mijlen veel verder in de ontwikkeling en weten we niet beter dan dat schermen kleurrijker, sneller en touchscreen zijn. Dat smartphones ‘slimmer’ zijn geworden met features op basis van biometrische gegevens, spraakgestuurde features en gebaren. Een totaal andere wereld. Daarbij zijn merken opgekomen, weer verdwenen en sommige ook weer in kleinere vorm teruggekeerd. 

OnePlus was enige jaren geleden nog dat budget nieuwkomertje op markt, maar daar is weinig meer van over. Het merk is uitgegroeid tot een fenomeen en past prima in de line up met andere grote merken. Zeker met de steeds bredere range van beschikbare toestellen; van budget in de vorm van de verwachte OnePlus Z, zwaardere Pro toestellen tot aan limited editions. Zoals het OnePlus betaamd staat het voorjaar in het teken van een nieuwe versie; de 8 series. Voor deze review is de OnePlus 8 Pro 12GB uitgebreid bekeken.

 

 

Mag het een onsje meer zijn?

De koerier stond voor de deur. Zoals verwacht. Dat geldt niet voor wat hij bij zich had. De doos was enorm. Nu is dat wel vaker het geval bij bekende webwinkels, maar ook de inhoud was enorm. De verpakking van de OnePlus 8 Pro ziet er luxe uit met een zonnepaneel-achtige voorzijde. Bij het openen van de verpakking prijkt een luxe coffee table size boekwerk, wat een handleiding blijkt te zijn. Het oogt netjes met veel afbeeldingen. Verder zitten er 2 bumpers in en nog een verpakking. In die verpakking zitten dé OnePlus 8 Pro, nog een transparante bumper en de Warp lader. Het kan niet op en indrukwekkend is het zeker. 

 

 

Warp zone

De telefoon is leeg, dus eerst opladen. Dit gaat snel, zoals we gewend zijn. Je ziet de percentages nog net niet continu oplopen, zoals bij de Oppo. Dat haalt niet weg dat ze in de wedloop van snel laden weer een stap verder zijn en tegenwoordig telt iedere minuut. Draadloos laden is ook mogelijk, maar was niet mogelijk met deze test. De eigen lader zou naar verluid de accu in een half uur met 50% kunnen laden.

Bij het aanzetten prijkt het vertrouwde logo. Op het eerste gezicht niet heel anders dan dat ik gewend ben. Al zijn er in deze versie weer enkele features verbeterd en toegevoegd aan deze Android versie met OxyGen laag. Het blijft een schone versie, zonder een legioen aan verplichte apps. Dat werkt wel zo fijn en zorgt voor minder belasting van de smartphone. Al vrij snel staat er een update klaar om de eerste gebruikersbevindingen op te lossen, zoals door sommige gebruikers ervaren schermissues. Dit is niet anders dan de ervaringen met eerdere releases, waar ook vrij kort na de launch updates voor de eerste bugs beschikbaar kwamen. Dit doen ze erg goed en dat geeft vertrouwen in het merk. 

Mini cinema

De afgelopen jaren nam het gebruik van onderweg series en films kijken steeds meer toe. Steeds meer reizigers tuurden naar het scherm gedurende het voorthobbelen van de trein of bus. Hoewel het voor mij nooit hetzelfde zal zijn als de echte ervaring of tenminste mijn thuisopstelling met High Definition geluid en Ultra HD Dolby Vision beeld, kijkt dit scherm niet vervelend weg. In tegendeel. Het scherm is mooi door gebruik van 120Hz beeldverversing in combinatie met het AMOLED scherm, dat HDR ondersteunt. Het oogt prettig en naar mijn mening draagt dat zeker bij aan de ervaring van een film of serie. Zelf geef ik de voorkeur aan een natuurlijke weergave van het beeld. Dit kijkt rustiger dan een te fel kleurenspectrum met onnatuurlijke waarden. Het geluid, geluisterd met mijn OnePlus Wireless Bullets (eerste versie) klinkt het geluid prima en virtueel ruimtelijk door Dolby Atmos. Al is dat verschil in geluid niet zozeer anders dan met mijn OnePlus 7 Pro

Picture this

Met de camera van de OnePlus 7 Pro was ik over het algemeen tevreden. Toch weet de OnePlus 8 Pro mij te overtuigen dat het beter kan. Het beeld oogt rijker qua detail en balans. Hiermee geeft OnePlus gehoor aan een klacht uit de community dat het camerawerk onderbelicht bleef. De OnePlus 8 Pro heeft dan ook een breder arsenaal aan camera's als ook een verbetering van de mogelijkheden. Het heeft in positieve zin effect en maakt de OnePlus 8 Pro een waardige upgrade.

De OnePlus 7 Pro en de OnePlus 7T Pro hadden geen notch en hadden de camera weggewerkt via een automatisch uitschuifmechanisme. Voor mij een belangrijke reden om voor die versie te gaan. Het was van korte duur, want in deze serie is toch weer gekozen voor een notch in het scherm. Iets waar ik persoonlijk niet aan kan wennen en waarin OnePlus juist positief afweek van de concurrent. Zeker niet bij het bekijken van een full screen foto of video opname. Een nadeel voor deze versie. Al is het wel praktischer bij gezichtsherkenning dat de camera niet continu uitschuift.

De dag door

De OnePlus 8 Pro heeft een iets grotere accu, dan zijn voorganger. Dit zegt natuurlijk niet automatisch dat je ook nog beter de dag door komt. Het werkgeheugen is immers groter en het beeldscherm weer iets groter. Dat snoept ook extra van de accucapaciteit. Toch is de accuduur voldoende om de dag met geregeld gebruik door te komen.

De smartphone werkt prima al is de homeknop wel wennen. Deze is namelijk standaard met 1 homeknop in plaats van de drie buttons. Dit is erg wennen, maar dat is wel vaker bij Android updates waarin de bediening net wat anders is. Verder voelt de OnePlus 8 eigenlijk vooral vertrouwd met de schone Android 10 versie met Oxygen, waarbij features weer wat gefinetuned zijn. Een belangrijke feature is nog niet testbaar; 5G. De telefoon is 5G ready en is dus voorbereid op deze toekomstige techniek. Het behoort daarmee tot de early adopters die deze techniek omarmt. Hoe dit in de praktijk zal uitpakken is dus nog even afwachten.

Verder is deze series de eerste van OnePlus die water- en stofdicht zijn. Iets dat nog niet eerder gecertificeerd was en is het toestel bovenal lichter en dunner dan zijn voorganger.

Upgraden of niet?

Vorig jaar had ik nog een OnePlus 3 en was de upgrade naar de OnePlus 7 Pro groot. Ach, de stervende accu van mijn OnePlus 3 was een heel goed excuus om te upgraden. Een belangrijke feature van de Pro was dat er geen druppel of notch in het scherm aanwezig was. Hèt toestel voor mij. Mooi om te zien waar dat een jaar later weer mooie nieuwe features zijn toegevoegd. Daarmee weet OnePlus weer te verrassen. De glasen behuizing, 120Hz scherm, water- en stofdicht, draadloos laden, een stuk betere resultaten bij foto's en bovendien voorbereid op 5G. Bovendien. Stuk voor stuk mooie updates, die de telefoon weer meer volwassen maken. Een waardige stap vooruit, waarbij diverse kritiekpunten op de 7 series zijn opgelost.

 

Wat is er top?

V Kracht en snelheid
V 5G ready
V Eindelijk waterdicht en stofdicht
V Oxygen is een fijne, relatief schone versie van Android
V Beter resultaat foto's ten opzichte van voorgangers
V Draadloos laden
V Ondersteuning en updates

Wat kan er beter?

X Notch in het scherm
X Geen toegevoegde waarde curved scherm en wegvallen beeld door afgeronde hoeken


8 reacties

Reputatie 7

@TAVL

Heel erg gave review! Het is dat ik én enorm tevreden ben met mijn OnePlus 7 Pro én deze nog niet aan vervanging toe is, maar anders stond de OP 8 Pro nu zeker op mijn verlanglijstje! :heart_eyes:

Reputatie 7
Badge +4

Dank jullie wel! Erg leuk en eervol om te mogen doen. 

Reputatie 7
Badge +3

Mooie review @TAVL! Die enkele home knop in Android 10 went snel en is veel efficiënter dan de drie knoppen van weleer. Apps afsluiten en wisselen tussen apps gaat sneller met minder acties. Het werkt nu net zo mooi en makkelijk als een iPhone.

Reputatie 7
Badge +15

Weer een top review geschreven by @TAVL 👌

Reputatie 7
Badge +14

Zoals ik (wij) gewend zijn @TAVL Is het een duidelijk en goed review.

👏🏻👍🏻

Reputatie 7
Badge +14

In de titel zeg je “ 5G is here” .. Maar Oneplus is blijkbaar nog niet zover! Zelfs voor Voda 5G (min) moet er nog een software update komen. Of heeft T-Mobile een (5G) streepje voor ?

 

Reputatie 7
Badge +4

Heb het nu ook zo ingesteld op mijn OP7 en het begint te wennen. 

Reputatie 7
Badge +4

Een software update is zeker te verwachten. Daarmee wordt de configuratie van de serviceprovider ingeladen of geactiveerd. Niets anders dan andere functionaliteiten die uitgerold worden, zoals VoLTE, VoWIFI en eSIM.

Dit betekent dat een toestel wel voorbereid kan zijn voor die techniek, maar nog niet actief. Het is niet even een simpel vinkje aanzetten, maar er komt meer bij kijken. Ook aan de kant van de serviceprovider, zoals T-Mobile. Ook daar moeten systemen opgetuigd worden. Met die providergegevens moet de update voorbereid, getest en waar nodig bijgesteld worden. Pas als al deze stappen positief zijn, dan kan de configuratie in het toestel via een update toegevoegd/geactiveerd worden. Dit is, zoals je in feite al aangeeft, niet anders bij andere providers. Niets raars en in feite klopt de titel; het toestel is er klaar voor. Daarbij kan het, mits roamingcontracten dat toestaan, het op buitenlandse netwerken al wel werken. 

Reageer