[REVIEW] OnePlus Nord: Norderster

• 12 October 2020
  • 0 reacties
  • 879 Bekeken
[REVIEW] OnePlus Nord: Norderster
Reputatie 7
Badge +4

In de begindagen van OnePlus stond het bedrijf bekend om zijn zeer scherpe prijzen en uitzonderlijke hoge specificaties van hun smartphones. Zowel in hardware als software bewees OnePlus zich en wist het zich te ontwikkelen tot een serieuze concurrent van de flagship toestellen van onder andere Samsung en Apple. Daarmee groeide ook de prijs evenredig mee en leek het of een groep OnePlus klanten vergeten was. Die groep klanten wilden stevige specificaties, maar geen premium prijs. Deze midrange miste steeds meer aansluiting bij OnePlus. Daar lijkt met de OnePlus Nord toch echt verandering in te komen.

Looking Nord

De verpakking oogt bekend. Netjes, mat zwart met een zwart glimmende letters prijken. Bij het openen glimt de Nord. Niet enkel het AMOLED scherm, maar ook de glazen achterzijde toont zich als een ware verschijning. Dit keer geen curved scherm, zoals we dat eigenlijk al gewend zijn van OnePlus. En stiekem vind ik dit wel mooier. Dat afgewerkt met een metalen rand oogt luxe. Zeker voor een smartphone uit dit segment. Al kiezen concurrenten steeds minder voor glas en dat heeft een reden. Glas is breekbaar en dat leek in vroege berichten ook voor dit toestel een issue. In hoeverre dit is bij normaal en voorzichtig gebruik valt te bezien, maar een extra laag bescherming is het devies. De bijgeleverde, doorzichtige bumper is zeker geen overbodige luxe.

Al met al schittert het toestel terecht en heeft het toestel wel wat weg van een aantal Apple ranges. Verder is in der verpakking een WARP lader van 30 Watt te vinden. Deze is gelijk aan de lader van onder andere de OnePlus 8 Pro. Uiteraard zit er ook een korte handleiding bij. Een prima startset. Zeker gezien dit toestel ook 5G ondersteuning biedt.

To the stars

Bij het aanzetten van de telefoon toont het toestel het bekende OnePlus op het scherm. Tot zover is er - op het uiterlijk na - weinig onderscheid met het hogere segment OnePlus telefoons. Als we naar de binnenkant van de telefoon kijken zien we wel degelijk verschil. Niet vreemd gezien de prijs toch een paar honderd euro uit elkaar ligt. Het grote verschil ligt vooral in snelheid. Het toestel is iets minder zwaar uitgerust met een iets minder krachtige processor en werkgeheugen. Dat is niet per sé erg. Het ligt aan hoe zwaar je zo’n toestel inzet. Zware games en filmpjes op hoge resolutie zullen in dat geval iets soepeler draaien op de OnePlus 8 (PRO). Met wat internetten, social media en af en toe een spelletje of filmpje zul je weinig verschil merken en biedt de OnePlus Nord prima en nog steeds stevige specificaties voor een midrange toestel.

Het scherm is vergelijkbaar met de OnePlus 8 en heeft gelijke prestaties. Niet het hoogst haalbare, zoals bij de OnePlus 8Pro, maar toch netjes HD en kleurrijk. De verversingsfrequentie is hoger dan gemiddeld. Dit stokpaardje is de inzet van meerdere smartphoneleveranciers in de strijd om een soepeler bewegend beeld te creëren. Dat werkt en zorgt bij het scrollen voor een vloeiender en vooral rustiger beeld. Nieuwere high end toestellen, waartoe naar waarschijnlijkheid ook de OnePlus 8T behoort, gaan nog een stapje verder met 120Hz verversingssnelheid of hoger. In die zin is het jammer dat OnePlus dat hier nog achterwege laat.

De accu van de Nord is zo’n 185mAh minder dan de OnePlus 8. Een klein verschil, waarmee het toestel prima de dag door komt. Met het testen heb ik het toestel weggelegd en verder niet gebruikt. Na enkele dagen was het toestel nog niet leeg. Maar goed. In de huidige tijd is dat haast een ondenkbaar scenario en komt de OnePlus Nord de dag met normaal gebruik goed door.

Macrolens achterzijde

... And beyond

Aan de OS kant weinig verrassends. Android 10 (binnenkort 11) is een vast gegeven, waarbij OnePlus blijft sleutelen met het optimaliseren via de OxygenOS laag. Daarbij staan ze bekend om hun schone Android versie, maar daar is recent verandering in gekomen met een voor geïnstalleerde versie van Facebook en Netflix apps. Ik snap de keuze vanuit een commercieel oogpunt, maar ik ben geen liefhebber. Met name niet van Facebook en alle onderliggende apps van het bedrijf, die hierdoor niet volledig te verwijderen zijn en daardoor altijd in de achtergrond van de OxygenOS blijven draaien. Ook bij de OnePlus Nord is dit al het geval. Dit is keuze beperkend of je wel of geen gebruik wilt maken en dus de mikmak van social media op jouw smartphone wil.

Shooting for the stars

Helaas geen noorderlicht om te fotograferen. Dan maar op zoek naar andere mooie plaatjes. Wat opvalt is dat met name de camera’s op de voorkant een hoger aantal Megapixel kennen. Vroege modellen van OnePlus laten zien dat dit niet altijd een voordeel biedt en de firmware en apps dan ook nog een hoop invloed hebben op de kwaliteit. Dit heeft de laatste jaren gelukkig meer aandacht gekregen en dat biedt vertrouwen in een goed plaatje. Doordat er inmiddels twee camera’s op de voorzijde zitten is de notch ofwel druppel ook groter. Dit blijft een dingetje en het is jammer dat ze niet doorgezet hebben met de uitschuifbare frontcamera’s, zoals ze bij de OnePlus 7 series hadden.

Reguliere camera achterzijde

Op de achterzijde ook een lichte aanpassing met nog een extra camera. Dit is leuk, maar die puist met camera’s neemt wel steeds meer ruimte in. Dat is niet specifiek iets voor OnePlus, maar hoort bij de wedloop om de ultieme cameraphone op de markt te brengen. We gebruiken de smartphone tegenwoordig als een volwaardige vervanging van de losse camera. Gelukkig valt het oppervlakte voor camera’s mee bij de OnePlus Nord. Nieuw bij deze is de dieptecamera. Deze is (nog) niet te vinden bij de OnePlus 8. De geschoten foto's ogen met beide camera's prima. De kleuren lijken iets meer in balans te zijn. iets dat bij eerdere firmware nog wel eens te veel was, waardoor een plaatje onnatuurlijk oogde. Dat lijkt hier minder te zijn. Al met al een prima foto. Zowel voor als achter. Handig voor de influencers die graag in de camera kijken.

Selfie Halloween style

Is it a star?

De OnePlus Nord is een mooie, complete telefoon met stevige specificaties én inclusief 5G ondersteuning. Zeker met de gedachte dat dit een midrange toestel is. Het design oogt totaal anders dan we van OnePlus gewend zijn, maar dat laat het onderscheid met het hogere segment goed zien. In het totaalplaatje is de OnePlus Nord misschien wel een betere package deal gezien de scherpe prijs ten aanzien van de specs. Een mooie stap om die initiële doelgroep uit de begindagen weer aan te spreken. OnePlus laat weer goed zien waar ze goed in zijn. Nu weer terug naar de schone versie van Oxygen.

Helaas was het niet mogelijk om 5G mee te nemen in de test.

Wat is er top?

V Ontwerp ziet er gelikt uit