[REVIEW] OPPO Find X3 NEO: I can sea it

  • 25 May 2021
  • 1 reactie
  • 400 Bekeken

Reputatie 7
Badge +4

  

‘Riders on the Storm’ is één van mijn favoriete nummers van ‘The Doors’ en schalt op moment van schrijven door de kamer. Dat doet mij denken aan uitwaaien op het strand tijdens de recent stormachtige dagen. Dat was een mooi moment om een gloednieuwe smartphone te testen; de OPPO FIND X3 NEO. De prachtige, chique diepblauwe gloed van de achterkant brengt mij alvast in de stemming van het strand en zee. OPPO is inmiddels geen onbekend merk meer op de Nederlandse mobiele markt. In tegendeel. Samen met zustermerken OnePlus en RealMe veroveren ze een goede plek in de mobiele markt. Terecht?

 

 

Uitwaaien
Vlak voor we een weekje weg gaan komt een pakketje van T-Mobile aan. Mooi, dan kan de smartphone mee. Maar uiteraard eerst uitpakken. Dat begint goed. De blauwige gloed kleur heeft wat weg van de iPhone 12 Pro kleur. Niets mis mee. Het toestel oog netjes, zonder al te veel poespas. De camerapuist is minder grotesk dan bij de recente Samsung S21 Plus Ultra of iPhone 12 Pro Max. Naar mijn mening een aardig pluspunt. ‘Less is more’ gaat hier zeker op. Zeker gezien de wijze waarop deze geïntegreerd is in de glazen achterzijde van het toestel.

Het toestel wordt geleverd met een 65 Watt SuperVOOC Flash Charge snellader. Dit is gelijkend aan de WARP laders van OnePlus. Dat laadt snel, zelfs wanneer het toestel in gebruik is. Met Android 11 zitten er ook enkele functies op dit die batterijduur van het toestel verbeteren. De accu is 4500mAh, wat een prima werktijd voor het toestel betekent.

 

 

Het AMOLED-scherm ziet er kleurrijk  en strak uit. Niet anders dan wat je mag verwachten bij dergelijke schermen. Al is ook hier alweer snel afgestapt van het mechanisme om de selfiecam te verbergen, zoals bij de OPPO Reno serie. Jammer, want nu is de notch ook hier weer zichtbaar. Het scrollen gaat soepel dankzij de 90Hz verversingssnelheid. Hiermee sluit dit toestel aan bij de groeiende lijn van toestellen die een hogere verversingssnelheid toepassen voor een gedetailleerde beeld bij beweging. Een logische en prettige keuze. Al is het jammer dat ze niet gelijk voor 120Hz zijn gegaan, zoals bij de Pro.
 

Kleurrijke luchten

Het ColorOS lijkt steeds meer op het OxyGen van zustermerk OnePlus. Dat is uiteraard niet verrassend. Ook niet erg, want het went daardoor snel. Het is gebaseerd op de nieuwere Android 11 variant, waarmee ook de ondersteuning voor 5G weer een verbetering kent. Uiteraard ondersteunt de OPPO FIND X3 NEO deze nieuwste techniek, maar dit heb ik niet kunnen testen. Op het toestel zijn vooraf geïnstalleerde apps te vinden. Naast de Android en OPPO eigen apps, zijn er eveneens enkele apps van derde partijen te vinden zoals Facebook. Voor sommigen handig, voor anderen niet gewenst.  

 

 

Zeezicht

Een minder groteske camerapuist. Zou dit invloed hebben op de prestaties? Op het eerste zicht zien de foto's er kleurrijk en gedetailleerd uit. Zowel de close ups via de macrolens als overzichtsfoto's. De ondersteuning van HDR en een Ultra HD optie maken de beelden nog wat scherper, zonder dat het er direct heel gekunsteld uit ziet. Bij de groothoeklens zag ik beperkte vervorming. Bij het inzoomen merkte ik echter dat het toestel er bij 5x zoom toch moeite mee leek te krijgen met scherpte en dat is jammer. Over het algemeen is het toestel echter zeer geschikt. 

 

 

Uitgewaaid

De OPPO FIND X3 NEO is een mooi ogend toestel dat qua design net iets subtieler is dan de nieuwe iPhone en Samsung Galaxy toestellen. Dat valt met name op bij de camerapuist op de achterzijde. Deze oogt netter afgewerkt dan andere recente toestellen. De camera is daarbij goed, maar kan nog verder geoptimaliseerd worden. Het toestel is stevig in de specificaties, wat aansluit bij wat je in deze ranges mag verwachten. Een prettig en fijn werkend toestel, maar zonder écht te verrassen. Dat haalt niet weg dat de prijs kwaliteit erg goed is. Zeker geschikt als je een mooi toestel zoekt, dat een stevige set specificaties bevat.

 

Wat gaat goed?

V Nette vormgeving
V ColorOS
V SuperVOOC lader is echt snel
V Amoled scherm met 90Hz

 

Wat kan beter?

X Voor geïnstalleerde apps derde partijen
X Zoomen met camera bij 5x zoom
X Notch


1 reactie

Reputatie 7
Badge +16

.

Reageer