[REVIEW] Oppo Find X5 Lite

  • 20 April 2022
  • 1 reactie
  • 250 Bekeken

Reputatie 7
Badge +6
  • Odido Superuser
  • 1528 reacties

De review van de X3 Pro is nog geen jaar oud of Oppo komt met de X5-serie. Ja, je leest het goed: de X4 wordt overgeslagen, omdat het cijfer 4 in China ongeluk brengt. De 5 daarentegen behoort tot de geluksgetallen en staat onder andere voor de 5 elementen: water, aarde, vuur, hout en metaal. Geldt dat geluk ook voor de X5 Lite?

 

 

Zee van kleuren

Oppo is niet zuinig geweest met de accessoires. In de riante doos vind je behalve het toestel een uit de kluiten gewassen 65 Watt oplader, waarmee de telefoon binnen het uur is opgeladen. Draadloos opladen is net te hoog gegrepen voor de Lite. Met de al aangebrachte screenprotector en doorzichtig hoesje is hij goed beschermd tegen krassen. Er zit zelfs een USB-A- naar -C-verloopstekkertje bij. De voorkant van het toestel is redelijk doorsnee. De camera zit linksboven en Oppo heeft geprobeerd om de randen zo dun mogelijk te houden. Dat is voor driekwart gelukt, want onderaan is de rand vrij dik. We zijn het inmiddels van ze gewend, maar de achterkant is, hoewel van plastic, erg mooi. Oppo is erin geslaagd om een zee van kleuren te vangen in het toestel, die ook nog eens veranderen als je er onder een andere hoek naar kijkt. Dat geldt eveneens voor het camera-eiland, dat even prachtig als subtiel is. De grote broers X5 en X5 Pro heb ik weliswaar niet in mijn handen gehad, maar ik denk dat de Lite ze qua uiterlijk aftroeft. En dat voor de helft van de prijs.

Maar zoals met meer in het leven gaat het om het innerlijk. Daar is alles aanwezig om met 5G overweg te kunnen als je op pad bent, of met WiFi 6 als je thuis een geschikte router hebt. Er kunnen twee simkaarten in, maar voor eSim moet ik je doorverwijzen naar de X5 of de X5 Pro. De camera legt niet alleen je selfies vast, maar klust ook bij als gezichtsherkenner. Voor de beveiliging van je gegevens kun je verder vertrouwen op de vingerafdrukscanner, al zit die naar mijn voorkeur wat aan de lage kant. Qua opslagruimte is er maar één smaak: 256GB. Dat zal voor de meesten genoeg zijn, maar als je meer wil, ben je bij de Lite aan het juiste adres. In tegenstelling tot zijn grote broers biedt hij ruimte voor een micro-SD-kaart. Nóg iets waar hij de concurrentie achter zich laat: een 3,5mm-aansluiting. Ben je geen fan van draadloze exemplaren, bijvoorbeeld omdat je ze altijd kwijtraakt, dan kun je hier je ‘ouderwetse’ oortjes gebruiken. Misschien verklaart dit de dikkere rand onderaan.

 

Software, beeld en geluid

Tijd om ‘m aan te zetten. Hoewel Android 12 alweer een half jaar oud is, komt bij het opstarten versie 11 je tegemoet. Ook een handmatige software-update biedt op het moment van schrijven nog geen soelaas. Naar verluidt komt daar halverwege het jaar verandering in, een paar maanden voor de release van Android 13 dus. De ColorOS-laag laat het menu er erg simpel uit zien, maar daardoor zitten sommige instellingen net op een andere plek dan je zou verwachten en dat maakt het juist minder makkelijk als je anders gewend bent. Naast de standaard Google-apps staan er ook een hoop apps op die je misschien niet allemaal nodig hebt. Daar wordt het niet overzichtelijker van, maar gelukkig kunnen ze eraf. Verder valt op dat de trilfunctie meer geluid dan trillingen produceert en niet erg nauwkeurig is. Het doet denken aan gamecontrollers die alweer een tijdje in het museum liggen.
Op de kwaliteit van het scherm is weinig aan te merken. Vooral bij lage helderheid zijn de kleuren mooi, er zit veel detail in en het contrast is uitstekend. De maximale helderheid is wat aan de lage kant. Dat kan lastig zijn bij fotograferen in de zon.
Bij het geluid heeft Oppo wat laten liggen. Als je in landscape mode een filmpje kijkt, verwacht je van beide kanten geluid. In plaats daarvan komt alles uit de onderste speaker en dat is jammer. Daardoor zul je vaker naar je oortjes moeten grijpen.

 

Camera’s

De camera’s zijn geen hoogvliegers, maar voor deze prijsklasse ook niet onaardig. De kleuren zijn minder intens dan bij de toptelefoons, waardoor het geheel wat flets is. Ook het contrast tussen lichte en donkere delen van de foto is iets lager. De groothoeklens biedt veel toegevoegde waarde met extra ruimte voor je foto’s. Helaas werkt de Pro-stand niet in combinatie met deze camera. De optische zoom is beperkt tot 2x, maar wel met een mooi en scherp resultaat.

 

Conclusie

De Oppo Find X5 Lite is er voor wie wat minder wil uitgeven aan een telefoon, genoegen neemt met wat bezuinigingen op de camera’s, maar wel een degelijk toestel wil met een mooi scherm. Ook zul je iets langer moeten wachten op de nieuwste updates. Daar staat tegenover dat er een goede basis is die je voor een zachtere prijs niet in de steek zal laten.

V Scherm
V Design
V Accessoires (65W-oplader)
V 5G, WiFi 6, micro-SD

X Android 11
X Geen eSim en draadloos opladen
X Geluid

 

 

Toen ik aan het spelen was met de X5 Lite was de kat erg onder de indruk van deze telefoon, die ik tegelijkertijd mocht uitproberen: de Samsung Galaxy S22+. Ik ook? Je leest het hier:

TMTVreviews


1 reactie

Reputatie 7
Badge +16

Ook voor deze review geldt: dankjewel! Het heeft me geholpen om toch weer voor een nieuwe Oppo te kiezen dit jaar! 😄👍

Reageer