[REVIEW] Oppo Reno6 Pro 5G

  • 7 December 2021
  • 1 reactie
  • 261 Bekeken

Reputatie 6
Badge

Ik mocht onlangs weer een toestel van Oppo proberen. Deze keer was het de Reno6 Pro!

 

Plus- en minpunten

v Kleur

v Prestaties

v Scherm

v Cleane Android skin met weinig bloatware, die wél te verwijderen is

 

x Video opnames

x Oplaadblok is gigantisch

x Geen headphone jack, de X3 lite had dit wel

 

Ontwerp

Het ontwerp van de Reno6 Pro is een vrij standaard ontwerp. De achterkant is gemaakt van plastic, en is uitgebracht in vier verschillende kleuren, namelijk; Black, Blue, Aurora en Majestic Gold. Voor zover ik kan zien zijn in Nederland officieel alleen blauw en zwart verkrijgbaar. Ik mocht de blauwe variant uitproberen. Wat een mooie kleur zeg! Vergeleken met de Oppo Find X3 Lite die ik eerder mocht proberen, is de achterkant van de  Reno6 Pro wel van veel prettiger materiaal gemaakt. De achterkant van de X3 Lite voelde heel ruw aan, bijna alsof hij van schuurpapier gemaakt was, waardoor voor mij het gebruik van het meegeleverde hoesje een must was. Dat was bij de Reno6 Pro niet het geval. De achterkant is prettig glad. Je krijgt er nog steeds een hoesje bij, maar die is niet meer per se een must voor mij.


 

Display

De Reno6 Pro is uitgerust met AMOLED scherm van 6.55 inch en een resolutie van 1080 x 2400 pixels. Zoals we gewend zijn van een AMOLED scherm zijn ook hier de kleuren mooi en fel, en ook met de resolutie zit het dikke prima. Het scherm heeft een verversingssnelheid van 90Hz. Dit is langzamer en dus minder smooth aanvoelend dan de 120Hz die we in sommige andere toestellen zien, maar in de praktijk went dit snel. Het scherm voelt in ieder geval smoother aan dan het 60Hz paneel in mijn iPhone 11 Pro. Onder het scherm vinden we ook de vingerafdrukscanner. Deze werkt dikke prima. Waar de X3 Lite nog wel eens erg langzaam kon zijn met ontgrendelen via de vinger, is dat bij de Reno6 Pro niet het geval, al vermoed ik dat dit meer te maken heeft met de processor dan met de vingerafdrukscanner.

 

Camera’s

Aan de achterkant van het toestel vinden we het camera eiland, met daarop welgeteld 4 sensoren. Een 50MP “wide” sensor, ofwel de hoofdcamera, een 13MP telephoto (zoom), een 16MP ultrawide en een 2MP macro sensor. Ik ben zelf blij om te zien dat de zoomlens terug is. De X3 Lite had dit niet. Ik maak op mijn iPhone redelijk vaak gebruik van de zoomlens. Het toestel maakt op zich prima foto’s, al blijven naar mijn mening de vlaggenschepen van Samsung en Apple hier net wat beter in, maar slecht zijn ze zeker niet! 

 

Opvallend is de aanwezigheid van de dedicated macro sensor.  Met de macro lens kun je foto’s van heel dichtbij maken, zonder hierbij digitaal te moeten inzoomen. Op toestellen zonder macro lens is dit vrij lastig. Dit kan soms handig zijn, maar ik betwijfel of de gemiddelde persoon hier veel gebruik van zal maken. 

 

Net zoals bij de X3 Lite ben ik ook hier niet echt te spreken over de video. Ik ben wederom geen fan van het geluid. Ik was een beetje met de zoom aan het spelen, en het klinkt in de video alsof ik met mijn vinger over de microfoon aan het vegen ben. Op mijn iPhone heb ik dit bijvoorbeeld niet. Wel moet ik erbij zeggen dat dit in een rustige ruimte was. Ik weet niet of dit probleem nog steeds aanwezig is als ik bijvoorbeeld buiten zou staan met iets meer omgevingsgeluid, maar helaas ben ik dit vergeten te testen.

Mooie zonnige kleurtjes buiten

 

Under the hood

Onder de motorkap vinden we een Qualcomm Snapdragon 870 5G. Deze chipset is beduidend krachtiger dan de Snapdragon 765G van de X3 Lite.  Waar de X3 Lite nog wel eens wilde haperen, had ik daar bij de Reno6 Pro totaal geen last van. Voor mij dus een aanzienlijk beter match. Het toestel presteert prima! 

Geluid op de Reno6 Pro is ook beter dan op de X3 Lite. Waar de X3 Lite maar 1 speaker had, aan de onderkant, heeft de Reno6 Pro wel twee speakers, aan de boven- en onderkant zoals we dat tegenwoordig gewend zijn van andere toestellen. Dit geeft de speakers toch net een wat beter geluid naar mijn mening. 

 

Qua software vinden we op het toestel Android 11, met daar overheen een likje verf onder de naam ColorOS 11.1. Net zoals bij de X3 Lite heb ik hier vrij weinig op aan te merken.
 

Conclusie

Al met al een prima toestel, dat naar mijn mening beter is dan de Oppo X3 Lite die ik eerder mocht testen. Dit is echter wel terug te zien in de prijs. Waar de X3 Lite verkrijgbaar was rond de 400 euro, is de Reno6 verkrijgbaar met een prijs van rond de 700-800 euro. Ondanks denk ik wel dat dit een prima toestel is voor een redelijke prijs.


1 reactie

Reputatie 7

Weer super leuk geschreven en heel informatief! 🎈🎈

Reageer