[REVIEW] Samsung Galaxy S22 Ultra

  • 19 May 2022
  • 0 reacties
  • 91 Bekeken
[REVIEW] Samsung Galaxy S22 Ultra
Reputatie 6
Badge

Onlangs heeft Samsung zijn nieuwste vlaggenschepen uitgebracht, in de vorm van de S22 toestellen. Ik mocht twee weken de S22 Ultra uitproberen.

Plus- en minpunten

V Ontwerp

V Camera's

 

X Niet het meest comfortabele toestel om vast te houden

 

 

Ontwerp

De S22 Ultra naast mijn iPhone 11 Pro


De S22 Ultra heeft een vrij opvallend ontwerp. De zijkanten zijn namelijk mooi afgerond zoals we dat wel vaker zien, maar de boven- en onderkant zijn volledig plat gemaakt. Dit is een keuze die je niet op veel toestellen terug ziet. Persoonlijk vind ik dit toestel erg mooi, maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat mensen het maar vreemd vinden en liever voor een ander ontwerp gaan. Ondanks dat ik het ontwerp erg mooi vind, is het niet per se het meest comfortabele toestel dat ik ooit heb vastgehouden. De platte onderkant zorgt ervoor dat de hoeken van het toestel nogal scherp aanvoelen in je hand wanneer je het toestel in een hand vasthoudt. Het is een kwestie van smaak of je hiermee kunt leven of niet. Ikzelf had er minder moeite mee. 

Wat ook opvalt aan de Ultra, is aan de onderkant van het toestel te vinden. Aan de linkerkant vind je hier namelijk een stylus, de S-Pen. Dit was voorheen gereserveerd voor toestellen uit de Note serie. Samsung is echter gestopt met het uitbrengen van nieuwe telefoons in deze serie, en het lijkt erop dat deze vervangen is door de Ultra van de normale S-serie. 


Display
De S22 Ultra is uitgerust met een 6,8 inch Dynamic AMOLED 2X display, met een resolutie van 1440 x 3088 pixels en een verversingssnelheid van 120Hz. Dit zorgt ervoor dat het scherm mooi scherp is, terwijl de verversingssnelheid ervoor zorgt dat animaties super soepel aanvoelen, vergeleken met de 60Hz die ik bijvoorbeeld op mijn persoonlijke iPhone 11 Pro zie. Zoals we gewend zijn van Samsung zijn de kleuren van dit AMOLED scherm fantastisch mooi en fel. Mocht je de standaard kleuren te overdreven vinden en houd je meer van wat natuurlijkere kleuren, dan kan dit altijd bijgesteld worden in de instellingen van het toestel.


Camera's


Op de achterkant van de S22 Ultra vinden we welgeteld 4 (!) camera's. Ook deze presteren zoals we dat gewend zijn van een topmodel Samsung uitstekend. Het toestel heeft de standaard wide-angle, ultra-wide angle en zoomlens met 3x optische zoom aan boord. De vierde camera is bijzonder, aangezien ik dit nog niet eerder in een moderne Android smartphone gezien heb. Deze camera heeft namelijk een optische zoom van 10x! De plaatjes die je hiermee kunt schieten zijn indrukwekkend voor een smartphone, al vraag ik me af of de meeste mensen dit in het dagelijks leven veel zullen gebruiken. Samsung claimt dat deze camera ook zeer goed zou moeten presteren in donkere situaties, zowel video als foto, maar dit heb ik helaas niet kunnen testen. Hieronder kunnen jullie een plaatje zien van een luchtballon, geschoten met 100x zoom (10x optisch en 10x digitaal, het maximale), en een volledig uitgezoomde foto van dezelfde ballon.

100x zoom (10x optisch en 10x digitaal)

 

1x zoom, wat een verschil!


OS en processor
De S22 Ultra wordt in Europa geleverd met de Samsung Exynos 2200 aan boord. De Amerikaanse versie wordt geleverd met een Snapdragon processor. Dit verschil heb ik zelf nooit begrepen, vooral aangezien de Exynos processoren door veel Samsung fans niet op prijs werden gesteld. De Qualcomm processoren waren op veel vlakken vaak beter, al is het verschil de laatste jaren steeds meer afgenomen. In de twee weken dat ik het toestel heb mogen uitproberen, presteerde de Exynos dikke prima, en ook batterijduur was dik in orde voor mijn specifieke gebruik. Ik heb ook de Xiaomi 12 Pro mogen testen (review van dit toestel volgt later), en deze draait wel op een Snapdragon processor van vergelijkbaar caliber. Qua prestaties heb ik ook niet veel verschil gemerkt tussen de twee toestellen.

De S22 wordt geleverd met Android 12, en Samsungs schil van OneUI 4.1 er bovenop. Waar ik vroeger totaal geen fan was van het oude TouchWiz, vind ik dat Samsung grote stappen heeft gemaakt met OneUI, waardoor het er prima uitziet en ook prima presteert. De software draait soepel, en ook de bloatware valt in mijn ogen mee. Waar ik mij op mijn oude Galaxy S6 vroeger genoodzaakt voelde om een third party launcher te installeren, heb ik dat tegenwoordig met OneUI totaal niet meer.

 

Conclusie
De S22 Ultra is eigenlijk de nieuwe Note, maar dan met een nieuwe naam. Hoewel ik me kan voorstellen dat niet iedereen het design van de Ultra even mooi vindt, en wellicht dus beter kan kijken naar de gewone S22 of de S22+, vind ik persoonlijk de Ultra prachtig! Samsung's AMOLED schermen blijven de mooiste om naar te kijken, de camera's zijn top of the line, en Samsungs Android schil blijft naar mijn mening een van de betere non-vanilla versies om te gebruiken. In mijn ogen een prima toestel en zeker een aanrader als je budget wat hoger is!

 

0 reacties

Geen reactie

Reageer