[REVIEW] Xiaomi 12 Pro

  • 15 June 2022
  • 0 reacties
  • 235 Bekeken
[REVIEW] Xiaomi 12 Pro
Reputatie 6
Badge

In mijn andere review {HIER} konden jullie mijn ervaringen lezen met de nieuwe Samsung Galaxy S22 Ultra. Een paar maanden voor de release van de S22, heeft Xiaomi ook een nieuw vlaggenschip uitgebracht, namelijk de 12 Pro. Ook deze heb ik mogen testen samen met de S22 Ultra.

Plus- en minpunten

Ontwerp

V Camera's

Gratis hoesje erbij

 

X MIUI schil van Android

X Geen IP-certificering

 

Ontwerp

De 12 Pro naast mijn iPhone 11 Pro

In tegenstelling tot de S22 Ultra, die met zijn extreem ronde zijkanten en platte boven- en onderkant een vrij opvallend uiterlijk heeft, is de Xiaomi 12 Pro iets “normaler” qua ontwerp. Ondanks dat ik de huidige markt van smartphones qua design een beetje “saai” vind geworden, neemt dit niet weg dat deze Xiaomi een mooi toestel is.

 

Wat ik wel opvallend vind, is de manier waarop het camera-eiland aan de achterkant is neergelegd. Normaliter zijn de meerdere lenzen even groot, waardoor je een redelijk uniform aanzicht krijgt, als je even niet kijkt naar de eventuele plaatsing van de lenzen. Xiaomi heeft er echter voor gekozen om de hoofdcamera aanzienlijk groter te maken. Op het eerste oog ziet dit er best wel apart uit, maar eigenlijk vind ik het wel wat hebben. Het is meteen duidelijk welke camera de hoofdcamera is. 

 

Wat goed is om in het achterhoofd te houden, is dat de 12 Pro geen IP-certificering heeft. Dit betekent dat ze officieel gezien niet stof- en waterdicht zijn. Voor een toestel uit deze prijsklasse vind ik dat wel heel erg opvallend. De meeste toestellen in deze prijsklasse hebben deze certificering namelijk in de meeste gevallen wel. Het weglaten ervan is iets wat ik normaliter zou verwachten in budget toestellen.


 

Display

De 12 Pro is uitgerust met een 6.73 inch AMOLED display, dat een maximale verversingssnelheid heeft van 120Hz. Het scherm heeft ook zogenaamde LTPO-technologie aan boord, waardoor het toestel deze verversingssnelheid kan aanpassen aan wat er op het scherm gebeurd. Wanneer je dingen aan doen bent waar een hoge verversingssnelheid niet nodig is, bijvoorbeeld omdat je een artikel aan het lezen bent, dan kan het scherm de snelheid terugschroeven. Dit heeft als voornaamste voordeel dat batterij bespaart wordt. 

Verder is het scherm mooi scherp, en zijn de kleuren erg mooi, zoals we dat van een AMOLED scherm gewend zijn.


 

Camera’s

Mooie regenboog!

De 12 Pro is aan de achterkant uitgerust met 3 camera's, die alle drie 50MP tellen. De drie camera’s zijn de standaard setup van wide (normaal), zoom (2X) en ultrawide. De camera’s zijn dik in orde en schieten mooie scherpe kiekjes met mooie kleuren. Alleen jammer is dat de optische zoom “maar” 2X is. Ja, de S22 Ultra was met zijn 10X optische zoom wel heel extreem, maar 2X is niet super praktisch, en goedkopere toestellen zoals de OnePlus 10 Pro en de normale Samsung Galaxy S22 ondersteunen respectievelijk 3.3X en 3X optische zoom. Dat brengt je toch net wat dichterbij voordat je gebruik moet gaan maken van digitale zoom, waar je gewoon per definitie kwaliteitsverlies krijgt.


 

OS en processor

De 12 Pro is uitgerust met een Qualcomm Snapdragon 8 Gen 1, het huidige vlaggenschip van Qualcomm. Dit is dezelfde chip die Samsung in de VS gebruikt voor de S22 Ultra. Qua performance is dit toestel dan ook goed te vergelijken met de S22 Ultra, ook al heeft deze in Europa een Exynos chip van Samsung erin zitten.

 

Het toestel draait op Android 12, met daar bovenop Xiaomi’s schil genaamd MIUI 13. Helaas ben ik hierover totaal niet te spreken. Er staat behoorlijk wat bloatware op, iets wat niet iedereen kan appreciëren. In mijn geval waren het voor een groot deel apps die ik sowieso zou installeren om te gebruiken, maar liever zie ik alleen de normale systeem apps, en dat ik de rest zelf installeer. Gelukkig zijn deze apps wel te verwijderen, wat niet altijd het geval is met apps die vooraf zijn geïnstalleerd.

 

Ook ben ik niet te spreken over de opdringerigheid van MIUI. Meerdere malen werd de achtergrond van mijn lockscreen vervangen door een of ander plaatje van MIUI, met de vraag of ik niet alsjeblieft gebruik wilde maken van hun wallpaper carrousel feature. Deze melding blijft regelmatig terugkomen totdat je in de instellingen gaat zoeken om het uit te zetten. Dit vond ik zeer onprettig.

 

Wat mij ook irriteerde, was dat de software niet altijd even logisch is. Van Android toestellen ben ik gewend dat een veeg vanaf de bovenkant van het scherm het notificatiescherm opent, met daarin ook wat snelle toggles voor instellingen. Xiaomi wil blijkbaar de iPhone na doen door een swipe van de rechterkant de instellingen te doen openen, terwijl een swipe aan de linkerkant voor het notificatiescherm is. Ja, je went eraan, immers gedraagt mijn persoonlijke iPhone zich hetzelfde, maar Xiaomi is de enige Android fabrikant die ik tot nu toe heb gebruikt waar dit ook zo ingesteld is. Op een Android zie ik liever altijd hetzelfde scherm, ongeacht aan welke kant ik veeg.


 

Conclusie

Hoewel de 12 Pro een mooi toestel is, met prima prestaties, een mooi scherm, en prima camera’s, ben ik er toch geen fan van. Xiaomi laat naar mijn mening flink wat steken vallen in de software, en dan zodanig dat ik mij op sommige momenten echt eraan ging irriteren. Op zo’n momenten moest ik mezelf dwingen of af en toe de S22 Ultra die ik op dat moment ook aan het testen was weg te leggen, om zo de 12 Pro toch een eerlijke kans te geven.

 

Ook is het gebrek aan een IP-certificering in mijn ogen een behoorlijk minpunt op een toestel uit deze prijsklasse. Hij is met zijn vanafprijs van rond de € 800 namelijk zeker niet goedkoop!

 

Deze minpunten zorgen ervoor dat ik in mijn persoonlijke mening het toestel niet kan aanraden. Is het een prima toestel? Jazeker, want er zijn ook genoeg pluspunten. Voor de prijs die je betaalt, denk ik echter dat je betere toestellen van andere fabrikanten kunt krijgen.

 

0 reacties

Geen reactie

Reageer