Beantwoord

Voorkomen dat apps worden verwijderd


Reputatie 2

Hoewel ik een trotse vader ben van een dochter van 7 gaat het nu juist om de andere generatie: mijn moeder.

De laatste tijd komt het voor dat ze per ongeluk apps verwijdert. Net iets te lang op het icoontje drukken en dan op het kruisje bij verwijderen klikken in plaats van er naast, of (bij haar vorige telefoon) zonder nadenken de eerste apps uit het rijtje verwijderen om een nieuw spelletje te kunnen installeren etc.

Dat gebeurt dan met name bij haar bankieren app, Whatsapp en andere apps die ze niet kwijt wil. Vervolgens raakt ze in paniek omdat ze “ineens niet meer kan telebankieren” bijvoorbeeld.

Ik heb App Lock op mijn eigen telefoon maar dat is met name bedoeld om te voorkomen dat anderen bij bepaalde apps kunnen. Mijn moeder vragen om steeds haar pincode te gebruiken om bijvoorbeeld Whatsapp te kunnen openen vind ik niet echt een oplossing.

 

Weet iemand of er een app of instelling is die er voor zorgt dat je niet onbewust een app kunt verwijderen maar hem wel zonder extra drempels kunt blijven gebruiken?

 

Alvast bedankt!

Joost

icon

Beste antwoord door Anonymous 17 April 2022, 08:02

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

10 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @jbiggel 

Iets afleren kan moeilijk zijn maar in het vervolg verwijderen via instellingen > apps kan een optie zijn?

Reputatie 7
Badge +14

Hallo @jbiggel  Over welke telefoon heb je het?

vastzetten zonder code te gebruiken is lastig maar als je nu eens de apps die niet weg mogen op een tweede/derde scherm zet?  
 

Er zijn via Google wel opties te vinden maar daarmee maak je het gebruik van apps niet fijner op! 
 

ik heb er op iPhone ook wel eens last van maar zelden op mijn iPad. 

 

Reputatie 2

Het gaat (nu) om een A13 4G. 

Het probleem is dat ze er soms niet meer helemaal bij is en dan wil ze iets doen wat niet lukt. Dat zorgt er voor dat ze bijvoorbeeld apps wist zonder dat ze er erg in heeft. 

Het probleem met de meeste apps die hier opties in hebben ook het gebruik van de app lastiger maken door bijvoorbeeld steeds om een pincode te vragen.

We willen juist dat ze de mogelijkheid houdt om als ze hulp nodig heeft die makkelijk te bereiken. Vandaar dat ik specifiek zoek naar iets dat alleen het verwijderen aanpakt.

Reputatie 7
Badge +5

@jbiggel 

Zoiets?

Reputatie 7
Badge +4

@jbiggel

Zoiets?

Als ik de reviews onder het artikel lees, dan maak ik me een beetje zorgen over de app, maar ik heb dan zelf ook geen Android device en kan het dus ook niet testen. 

Ik gebruik een alternatieve launcher op Android, namelijk Nova Launcher, hier kun je het instellen dat je apps niet zomaar kunt verwijderen van het startscherm of app lade, als je dan het icoontje langer vasthoud komt er een pop-up scherm waar je een tijdje een slotje moet vasthouden en dan nogmaals het werkelijk programma weer en op verwijderen drukken.

Reputatie 2

@jbiggel

Zoiets?

AppLock gebruik ik zelf al maar dat gaat hier niet helpen. Als je daar wilt voorkomen dat een app wordt verwijderd maak je in feite de hele app ‘onbruikbaar’ tot je hem weer vrij geeft. Dat is een veel te hoge drempel. 

Apps waar ik met name aan denk zijn apps die ze dagelijks gebruikt zoals Whatsapp. Als ze daar elke keer een aantal handelingen voor moet doen weet ik zeker dat mij dat uiteindelijk een hoop ellende op gaat leveren.

Reputatie 2

Ik gebruik een alternatieve launcher op Android, namelijk Nova Launcher, hier kun je het instellen dat je apps niet zomaar kunt verwijderen van het startscherm of app lade, als je dan het icoontje langer vasthoud komt er een pop-up scherm waar je een tijdje een slotje moet vasthouden en dan nogmaals het werkelijk programma weer en op verwijderen drukken.

Is dat een vergelijkbare functie als die in Android zit waardoor je het startscherm vast zet zodat je er niets meer bij kunt zetten of weg kunt halen?

Weet iemand of er een app of instelling is die er voor zorgt dat je niet onbewust een app kunt verwijderen maar hem wel zonder extra drempels kunt blijven gebruiken?

Met excuses voor het off-topic antwoord (iOS ipv Android), maar mochten er hier iOS gebruikers meelezen met dezelfde vraag, dan zou dit kunnen helpen:

https://www.techbout.com/prevent-apps-being-deleted-iphone-ipad-13134/

(ik dacht dat ik een iOS “power user” was, maar kende deze instelling niet… 😉)

Ik gebruik een alternatieve launcher op Android, namelijk Nova Launcher, hier kun je het instellen dat je apps niet zomaar kunt verwijderen van het startscherm of app lade, als je dan het icoontje langer vasthoud komt er een pop-up scherm waar je een tijdje een slotje moet vasthouden en dan nogmaals het werkelijk programma weer en op verwijderen drukken.

Is dat een vergelijkbare functie als die in Android zit waardoor je het startscherm vast zet zodat je er niets meer bij kunt zetten of weg kunt halen?

Dat zou kunnen, die launchers zijn vaak merk afhankelijk die gebruikt worden, een echte Android startscherm kom je bijna niet tegen alleen bij Google zelf.