Beantwoord

2G frequentie wissel ?

• 24 februari 2020
  • 4 reacties
  • 484 Bekeken

Het lijkt erop dat de 2G frequentie van 1800 Mhz wordt gewisseld met de 900 Mhz frequentie van de 3G band. 3G houdt dan alleen nog de 2100 Mhz frequentie over. Klopt dit ? 

icon

Beste antwoord door DennisAmeling 25 februari 2020, 09:35

@gemschoen

Wat je aangeeft klopt. 2G is/wordt weer verplaatst naar 900MHz. Dit staat nog niet zo in het Antenneregister van de overheid, maar waarschijnlijk volgt dit binnenkort. Dus op 900MHz heb je dan alleen nog 2G en 4G. Ik merk dit laatste tijd, omdat ik inpandig (kantoor) en op diverse andere locaties bij bellen sinds een aantal weken terugschakel naar 2G (normaliter was dit 3G) en echt belabberde spraakkwaliteit heb, op 2G is namelijk geen HD Voice. Mijn toestel (Google Pixel 2 XL) wordt niet ondersteund voor bellen over 4G, dus ik ben afhankelijk van 2G/3G voor bellen. 

In november gaat 2G volledig uitgeschakeld worden (zoals @Doornekamp33 aangeeft), misschien dat 3G dan weer terugkomt op 900MHz. 

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

4 reacties

Nee, 2G word in zijn geheel uitgeschakeld en verdwijnt dus.

Reputatie 7
Badge +18

Voor zover ik kan zien op 4gmasten.nl gebruikt TM nog steeds 1800 MHz voor 2G. De app Network Signal Info Pro laat bij mij helaas de gebruikte frequentie niet zien als ik op 2G (EDGE) overschakel.

Het kan zijn dat na uitschakeling van 2G de 900 MHz deels voor 3G gebruikt gaat worden en deels voor 4G. Providers hebben op elke frequentie een bepaalde bandbreedte toegewezen die ze zelf kunnen verdelen volgens mij.

Reputatie 5
Badge +11

@gemschoen

Wat je aangeeft klopt. 2G is/wordt weer verplaatst naar 900MHz. Dit staat nog niet zo in het Antenneregister van de overheid, maar waarschijnlijk volgt dit binnenkort. Dus op 900MHz heb je dan alleen nog 2G en 4G. Ik merk dit laatste tijd, omdat ik inpandig (kantoor) en op diverse andere locaties bij bellen sinds een aantal weken terugschakel naar 2G (normaliter was dit 3G) en echt belabberde spraakkwaliteit heb, op 2G is namelijk geen HD Voice. Mijn toestel (Google Pixel 2 XL) wordt niet ondersteund voor bellen over 4G, dus ik ben afhankelijk van 2G/3G voor bellen. 

In november gaat 2G volledig uitgeschakeld worden (zoals @Doornekamp33 aangeeft), misschien dat 3G dan weer terugkomt op 900MHz. 

Inmiddels is in het Antenneregister goed te zien dat 2G terug naar de 900 MHz gaat.

Kennelijk is de behoefte aan meer 1800 MHz capaciteit zo groot dat T Mobile deze omvangrijke omschakeling er voor over heeft ook al is het maar voor een paar maanden.