Beantwoord

2G wordt uitgeschakeld terwijl 4G bellen (voLTE) nog niet beschikbaar is

• 6 juni 2020
  • 9 reacties
  • 267 Bekeken

T-Mobile gaat zoals inmiddels bekend later dit jaar 2G uitschakelen. Ik heb vandaag op de dekkingspagina gekeken wat de dekking voor spraakoproepen via 3G dan zal zijn en zie dat die dramatisch slechter is (geen dekking zelfs in vrij centrale buurten van Haarlem). Bellen over 4G zou dan uitkomst moeten bieden maar T-Mobile ondersteund lang niet alle gangbare toestellen voor de nodige VoLTE technologie (zelfs lang niet alle toestellen die ze zelf verkopen in hun winkels) en mijn toestel (Motorola One Action) is niet een van de toestellen die ondersteund wordt, hoewel de toestel zelf gewoon geschikt is voor VoLTE.

Ik heb vandaag gesproken met een medewerker van de T-Mobile klantendienst met de vraag wanneer mijn toestel ondersteund zal worden door T-Mobile voor VoLTE. De betreffende medewerker begreep de vraag overduidelijk niet, gaf me vervolgens verkeerde informatie (dat de ondersteuning er al zou zijn) en zei uiteindelijk dat ze het nagevraagd had maar dat er geen informatie beschikbaar was. Ik ging vervolgens op de site op zoek naar hoe ik een klacht kon indienen hierover en ben in een doolhof beland met als eindpunt dezelfde klantendienst waarmee ik al gesproken heb.

Eindresultaat van dit allemaal is dat mijn dekking (samen met die van veel anderen) voor spraakoproepen over enkele maanden veel slechter zal worden terwijl ik nog anderhalf jaar vastzit aan een contract met T-Mobile en een klacht indienen hierover bijzonder moeilijk wordt gemaakt. Ik was een aantal jaar een tevreden klant van T-Mobile maar met deze avontuur is dat niet meer het geval.

Is het misschien via deze route mogelijk om in contact te komen met een T-Mobile medewerker die begrijpt hoe hun dienst werkt en een fatsoenlijk antwoord kan bieden?

icon

Beste antwoord door DennisAmeling 8 juni 2020, 10:01

@Randomgebruiker

T-Mobile zendt 3G (tijdelijk?!) alléén op 2100MHz uit (was eerst ook op 900MHz voor betere dekking) en 2G alléén op 900MHz (zie dit topic). Vermoeden is dat dit is gedaan om ruimte vrij te maken op de 1800MHz band voor een 2e 4G blok, eerst zat 2G alléén op 1800MHz.

Momenteel is T-Mobile bezig om de 800MHz band van Tele2 over te zetten naar het eigen netwerk voor 4G. Ik denk dat je mag verwachten dat, vóórdat 2G uitgeschakeld wordt aan het einde van dit jaar, 3G weer op 900MHz beschikbaar zal komen. Of ze maken in één keer de aanpassing: 2G uit (900MHz), 3G aan (900MHz).

Het zijn aannames van mijn kant, maar dit zou in mijn ogen een logische strategie zijn. We gaan het zien :fingers_crossed_tone2:

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @Randomgebruiker 

Antwoord krijgen van een medewerker kan zeker maar vanwege het weekend kan het wat langer duren.

4G bellen zou inmiddels voor alle klanten moeten werken. Zie :

https://community.t-mobile.nl/mobiel-netwerk-347/nieuws-t-mobile-klanten-bellen-vanaf-deze-zomer-ook-via-4g-en-wifi-312148

4G bellen zou inmiddels voor alle klanten moeten werken. Zie :

https://community.t-mobile.nl/mobiel-netwerk-347/nieuws-t-mobile-klanten-bellen-vanaf-deze-zomer-ook-via-4g-en-wifi-312148

Bedankt voor uw antwoord maar dit is juist mijn punt: Zelfs in de post die u citeert staat een lijst van ondersteunde toestellen waarin de meeste smartphones nog ontbreken (overigens komt die lijst niet overeen met de lijst op officiële pagina: https://www.t-mobile.nl/mobiel/4g-wifi-bellen). 

Als T-Mobile 2G gaat uitschakelen, moeten ze ervoor zorgen dat bellen over 4G werkt voor al hun klanten. Anders gaat de dekking voor spraakoproepen (in tegenstelling tot data) echt hard achteruit, zoals hun eigen dekkingskaart laat zien.

Reputatie 7
Badge +18

@Randomgebruiker Het T-Mobile 3G netwerk draait op 900 en 2100 MHz en met de laagste frequentie zal het bereik m.i. voldoende blijven voor bellen via 3G. Er zijn namelijk ook toestellen die helemaal geen VoLTE ondersteunen. Zie hieronder de kaart met 3G masten in Haarlem.

Reputatie 7
Badge +18

@Randomgebruiker De kaart op 4gmasten.nl blijkt niet meer actueel te zijn. 900 MHz is niet meer actief helaas. Maar in het centrum zie ik masten genoeg.

@Randomgebruiker De kaart op 4gmasten.nl blijkt niet meer actueel te zijn. 900 MHz is niet meer actief helaas. Maar in het centrum zie ik masten genoeg.

Bedankt voor het antwoord. Ik baseer me op de dekkingskaart van T-mobile zelf: https://www.t-mobile.nl/mobiel/netwerk/dekking

Ga naar deze pagina, voer een locatie in (in mijn geval Haarlem) en selecteer ‘bellen’. Ziet er goed uit met zowel 2G als 3G aangevinkt. Vink 2G echter uit en zie je meteen een heleboel lichtgekleurde plekken verschijnen. Ergo: Als 2G wordt uitgezet en VoLTE niet beschikbaar is, gaat de dekking voor spraakoproepen hard achteruit. 

Reputatie 7
Badge +18

Ik zou het eerst even afwachten hoe het in de praktijk gaat uitwerken @Randomgebruiker .Bij de concurrent gaat 3G helemaal uit en val je terug op 2G.

Ik zou het eerst even afwachten hoe het in de praktijk gaat uitwerken @Randomgebruiker .Bij de concurrent gaat 3G helemaal uit en val je terug op 2G.

Dat is natuurlijk waar, al zou ik persoonlijk liever 3G dan 2G verliezen (als één van de twee weg moet). Toch vind ik dat T-Mobile meters moet maken met VoLTE beschikbaar stellen op meer toestellen. Spraakoproepen lijken vergeten te worden terwijl die voor velen de belangrijkste functie van een mobiele toestel blijven. 

Reputatie 7
Badge +18

Ik zou het eerst even afwachten hoe het in de praktijk gaat uitwerken @Randomgebruiker .Bij de concurrent gaat 3G helemaal uit en val je terug op 2G.

Dat is natuurlijk waar, al zou ik persoonlijk liever 3G dan 2G verliezen (als één van de twee weg moet). Toch vind ik dat T-Mobile meters moet maken met VoLTE beschikbaar stellen op meer toestellen. Spraakoproepen lijken vergeten te worden terwijl die voor velen de belangrijkste functie van een mobiele toestel blijven. 

Het probleem is dat er veel toestellen zijn die helemaal geen VoLTE optie hebben! Zoals mijn eigen Nokia 6.1 wat qua updates nog steeds een gangbaar toestel is. Mocht 2G en 3G verdwijnen dan word ik gedwongen een andere telefoon te kopen.

Reputatie 5
Badge +11

@Randomgebruiker

T-Mobile zendt 3G (tijdelijk?!) alléén op 2100MHz uit (was eerst ook op 900MHz voor betere dekking) en 2G alléén op 900MHz (zie dit topic). Vermoeden is dat dit is gedaan om ruimte vrij te maken op de 1800MHz band voor een 2e 4G blok, eerst zat 2G alléén op 1800MHz.

Momenteel is T-Mobile bezig om de 800MHz band van Tele2 over te zetten naar het eigen netwerk voor 4G. Ik denk dat je mag verwachten dat, vóórdat 2G uitgeschakeld wordt aan het einde van dit jaar, 3G weer op 900MHz beschikbaar zal komen. Of ze maken in één keer de aanpassing: 2G uit (900MHz), 3G aan (900MHz).

Het zijn aannames van mijn kant, maar dit zou in mijn ogen een logische strategie zijn. We gaan het zien :fingers_crossed_tone2:

Reageer