Vraag

DHCP adres opkrijgen

• 25 juni 2020
  • 2 reacties
  • 182 Bekeken

Beste leden,

Ik heb totaal geen verstand van DHCP, maar ik wil mijn eigen router opzetten (TP-LINK). Dit heeft te maken met het feit dat ik voor een oude game WEP beveiliging moet hebben om mee te kunnen verbinden. Ik wil een access point instellen op een andere router die wel WEP beveiliging ondersteunt, maar daarvoor heb ik het ip-adres en DHCP nodig van mijn huidige router (T-Mobile). 

Mijn vraag is: weet iemand het DHCP adres van T-mobile, want ik krijg constant geen antwoord op mijn vraag via bellen en kan het op de community niet vinden. Bij ip-adres heb ik 192.168.1.1. Weet iemand de DHCP?

~ Ryan

2 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hallo @Ryanvg2000 

Je hoeft enkel de TP-Link op een internet poort van je T-Mobile modem aan te sluiten, bijvoorbeeld poort 1 T-mobile naar poort 1 TP-Link (WAN poort is voor de Acces Point niet nodig), vervolgens verbindt je een laptop met de TP-Link en navigeer je naar 192.168.0.1 in je browser of zoals het op de sticker achter de TP-Link staat om in te loggen in de interface.

Standaard is de gebruikersnaam en wachtwoord vaak admin/admin. Zoek nu de optie operating mode en kies Acces Point, volg de verdere instructies en sla het op. Verder hoef je niks te doen.

Reputatie 7
Badge +18

@Ryanvg2000 Voor de duidelijkheid: Er bestaat geen DHCP adres. DHCP is een stukje software in de router welke in dit geval lokale IP adressen uitdeelt aan alle apparaten die je aansluit. Bij T-Mobile liggen die adressen in het bereik van 192.168.1.1 t/m 192.168.1.254. Maar omdat de router zelf ook een lokaal IP adres heeft, namelijk 192.168.1.1 mag hij dit adres niet meer uitdelen aan een ander apparaat.

In de router staat aangegeven wat de DHCP Pool is, laagste en hoogste adres dat de DHCP software mag uitdelen, elk apparaat moet een uniek adres hebben. In de route spreken we van een DHCP server en ieder aangekoppeld apparaat heeft een stukje software genaamd DHCP Client die met de router onderhandelt over het adres.

Hoop dat het een beetje duidelijk is.

Reageer