Beantwoord

Geen 5G op Google Pixel 5

  • 19 oktober 2020
  • 54 reacties
  • 4802 Bekeken

Reputatie 1
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

Goedemiddag,

 

Ik heb sinds afgelopen week een Google Pixel 5 weten te bemachtigen.

Deze is uiteraard 5G-Ready.

Ook heb ik een T-Mobile Unlimited abonnement, welke 5G zou moeten bevatten.

 

Echter geeft mijn telefoon alleen nog 4G weer, de snelheden volgens een speedtest zijn ook nog in het 4G-gebied.

 

Het ligt denk ik niet aan de regio waarin ik mij bevind. Aangezien ik op meerdere plekken in NL ben geweest afgelopen week. Ook hier geen succes.. 

 

Waarom ontvang ik nog geen 5G?

icon

Beste antwoord door Sjoerd01 29 oktober 2020, 11:53

Hallo allemaal,

 

Even een korte update. Ik heb het een en ander uitgezocht en het lijkt erop dat Google ervoor heeft gekozen om 5G in Nederland niet aan te zetten in het toestel. Dat wil dus zeggen dat wij hier op dit moment niets aan kunnen veranderen. Mijn vergelijking met de trein lijkt dus te kloppen.

 

We zijn nog wat zaken aan het valideren en als ik een officieel statement heb, zal ik dat met jullie delen.

 

Groet, Sjoerd

 

Bekijk origineel

54 reacties

Reputatie 2

Hallo allemaal,

 

Ik werk bij T-Mobile en ik kan jullie hopelijk een goed antwoord geven. Eigenlijk is het niet zo simpel als jullie hierboven beschrijven. We kunnen niet zomaar een nieuw toestel toevoegen aan het lijstje van ondersteunende apparaten. Een nieuw toestel moet uitvoerig getest worden en in sommige gevallen moet de software geoptimaliseerd worden om goed te kunnen werken op ons netwerk.

 

De toestellen die wij verkopen zijn vanzelfsprekend uitvoerig getest en werken goed op ons netwerk. Voor de toestellen die wij niet verkopen is dit echter niet altijd het geval. We proberen deze toestellen wel goed te laten werken, maar het is onmogelijk om alle toestellen die op de markt zijn maar niet te koop zijn bij ons, uitvoerig te testen.
 

Dus als je er zeker van wilt zijn dat een toestel goed werkt op ons netwerk is het aan te raden om het toestel bij ons te kopen.

 

Hopelijk geeft dit wat duidelijkheid als toevoeging op het antwoord van Hajar.

 

Groet, Sjoerd

Reputatie 2

Hi Colin,

 

Ik snap je frustratie en daarom probeer ik ook meer duidelijkheid te geven. Ook snap ik dat het voelt alsof je gedwongen wordt om een toestel bij ons te kopen, maar de techniek van mobiele netwerken en smartphones is ingewikkeld. Daarom werken toestellen niet automatisch op elk netwerk. Zie het als een trein op een netwerk van treinrails. Als er een nieuwe trein komt kan die trein alleen op het netwerk rijden als hij daarvoor aangepast is. De wielen moeten aan bepaalde voorwaarden doen en de stroomafnemer ongetwijfeld ook.

 

De Pixel 5 is dus eigenlijk een trein die ‘zomaar’ binnen komt rijden op het netwerk zonder zich aangemeld te hebben, aangezien het toestel niet in NL uitgebracht is.

 

Als een leverancier een toestel in NL uitbrengt zorgen wij ervoor dat dit toestel goed werkt op het netwerk, maar de Pixel is officieel niet uitgebracht in NL. Voor ons is het dan nog niet zo gemakkelijk om er zorg voor te dragen dat het toestel goed werkt.

 

Dat neemt niet weg dat we dit wel proberen. Ik heb daarom de technische teams gevraagd om te kijken wat er mis gaat. @Pitt96 & @Veldkornet, willen jullie mij een berichtje sturen met jullie gegevens zodat het technische team mee kan kijken?

 

Groet, Sjoerd 

Reputatie 2

Hallo allemaal,

 

Even een korte update. Ik heb het een en ander uitgezocht en het lijkt erop dat Google ervoor heeft gekozen om 5G in Nederland niet aan te zetten in het toestel. Dat wil dus zeggen dat wij hier op dit moment niets aan kunnen veranderen. Mijn vergelijking met de trein lijkt dus te kloppen.

 

We zijn nog wat zaken aan het valideren en als ik een officieel statement heb, zal ik dat met jullie delen.

 

Groet, Sjoerd

 

Update:

Voor mensen die handig zijn met root: https://forum.xda-developers.com/pixel-5/help/how-to-add-5g-configurations-to-pixel-5-t4187025/page2

In het bestand carrier_policy.xml staan letterlijk de providers voor welke 5G aangezet is. Dit bestand kun je aanpassen, duurde 2 minuten. Google MOET dit dus oplossen. Of het is toch een spelletje. Bizar verhaal...

Ik heb in ieder geval net 5G aangezet. 

 

Reputatie 1

@Sjoerd01 bedankt voor de uitleg, heel fijn.

Alleen, dit is voor mij dan nog steeds niet duidelijk wat dat betekend voor de Pixel 5. Gaat T-Mobile iets hieraan doen of niet?

Reputatie 1

Dit probleem heb ik ook op mijn Pixel 5, terwijl mijn OnePlus wel 5G krijgt in precies dezelfde locatie. 

Ik heb een paar verschillende locaties geprobeerd, geen 5G. 

Iedereen die dit probleem ondervindt moet een klacht indienen bij T-mobile zodat ze dit toestel aan het lijstje van ondersteunde apparaten gaan toevoegen. Zolang er niet genoeg mensen over klagen is het niet significant genoeg om het toe te voegen aan een zogenaamde “Witte lijst” van 5G toestellen.

Reputatie 6
Badge +12

Tja, het zijn leuke telefoons, maar ze worden helaas niet in Nederland verkocht. Google zorgt dus ook niet voor Nederlandse aanpassingen. Kijk voor je volgende toestel eens bij Oppo of Oneplus. Ook die hebben maar een lichte schil om Android.

@Sjoerd01 

 

Je laat het nu moeilijker klinken dan het is. De Pixel 5 heeft gewoon 5G op de Duitse T-mobile. Dus al dat testen enzo zal dan toch ook wel meevallen?

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Dat ligt eraan of Google het toestel formeel in Nederland gaat releasen. EIgenlijk zelfde verhaal als met bijvoorbeeld Apple watches en eSIM, waarbij de watches wel via import beschikbaar zijn, maar niet officieel en daarmee niet officieel ondersteund worden voor dit soort technieken. Dat is toch echt aan de hardware leverancier om die samenwerking aan te gaan met Nederlandse providers.

Jij bent wel goed bezig @Sjoerd01 

Bedankt voor de inzet, wordt in ieder geval dan een stuk duidelijk.

 

Groet,

Colin

Wow. Ik ben wel boos. Maar bedankt voor de update

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Pitt96 

5G werkt voorlopig altijd in combinatie met 4G. Het netwerk kiest welke verbinding op dat moment voor jouw toestel de meest optimale gebruikerservaring geeft. Dit is de reden dat het netwerk soms alleen 4G gebruikt voor een optimale verbinding.

Ik hoop dat je nu meer duidelijkheid hebt!

Reputatie 1

Hi @Pitt96 

5G werkt voorlopig altijd in combinatie met 4G. Het netwerk kiest welke verbinding op dat moment voor jouw toestel de meest optimale gebruikerservaring geeft. Dit is de reden dat het netwerk soms alleen 4G gebruikt voor een optimale verbinding.

Ik hoop dat je nu meer duidelijkheid hebt!

Ok, duidelijk!

 

Bedankt voor het snelle antwoord!

Hi Colin,

 

Ik snap je frustratie en daarom probeer ik ook meer duidelijkheid te geven. Ook snap ik dat het voelt alsof je gedwongen wordt om een toestel bij ons te kopen, maar de techniek van mobiele netwerken en smartphones is ingewikkeld. Daarom werken toestellen niet automatisch op elk netwerk. Zie het als een trein op een netwerk van treinrails. Als er een nieuwe trein komt kan die trein alleen op het netwerk rijden als hij daarvoor aangepast is. De wielen moeten aan bepaalde voorwaarden doen en de stroomafnemer ongetwijfeld ook.

 

De Pixel 5 is dus eigenlijk een trein die ‘zomaar’ binnen komt rijden op het netwerk zonder zich aangemeld te hebben, aangezien het toestel niet in NL uitgebracht is.

 

Als een leverancier een toestel in NL uitbrengt zorgen wij ervoor dat dit toestel goed werkt op het netwerk, maar de Pixel is officieel niet uitgebracht in NL. Voor ons is het dan nog niet zo gemakkelijk om er zorg voor te dragen dat het toestel goed werkt.

 

Dat neemt niet weg dat we dit wel proberen. Ik heb daarom de technische teams gevraagd om te kijken wat er mis gaat. @Pitt96 & @Veldkornet, willen jullie mij een berichtje sturen met jullie gegevens zodat het technische team mee kan kijken?

 

Groet, Sjoerd 

Werkt de Samsung A42 dan wel op jullie 5G netwerk want die wil ik kopen via het grijze netwerk

Sjoerd

Werkt de Samsung A42 dan wel op jullie 5G netwerk want die wil ik kopen via het grijze netwerk

Dank voor de update @Sjoerd01 . Ik lees trouwens vergelijkbare 5G problemen met de Pixel 5 op de forums van KPN en Vodafone…

Groet, Jeroen

Nu je dit zegt, gaat er ineens een lichtje branden. Dit geneuzel had ik ook met bellen over 4G.

Toen moest de Pixel 4 ook aan zo'n lijst toegevoegd worden..

Ben benieuwd, zelf ben ik al jaren T-Mobile klant, ik hoop dat ze ons kunnen helpen.

@Hajar  kun je dit wellicht verifiëren?

Zojuist bevestigd gekregen dat er inderdaad een lijst met ondersteunende toestellen is.

Ik begrijp dat de Pixel 5 niet officieel is uitgebracht in de Benelux, ik ben ook niet boos, maar ik mag het is toch gek vinden dat als ik gebruik wil maken van het 5G netwerk, met een 5G telefoon en een geschikt abonnement alsnog een telefoon zou moeten kopen die in een lijst van ondersteunende toestellen voorkomt?

 

Het kan hier ook zo bij zijn dat Google alleen maar landen in deze lijst heeft gezet waar de Pixel verkocht wordt. Ik blijf het raar vinden dat Google 5g echt uitgezet zou hebben voor landen waar de Pixel niet verkocht wordt.

Ik heb mijn Pixel 5 in elk geval terug gestuurd.

 

Dag Sjoerd,

 

Bedankt voor de tekst en uitleg.

Ik ben mij (en ik denk de andere ook) er van bewust dat sommige dingen niet zo eenvoudig zijn. Daar heb ik ook wel begrip voor :)

Het is echter vanuit de consument wel frustrerend, dat providers met zulke dergelijke lijsten werken, waardoor je dus min of meer “gedwongen” word om een telefoon te kopen die in zo'n lijst voor komt.

Je koopt een telefoon, met 5G compabiliteit en beschikt over het juiste abbonement, maar kan er geen gebruik van maken. Tevens denk ik wel dat mijn Pixel 5 op 4G++ draait, nog steeds rete snel daar niet van..

 

Groet,

Colin

Je kunt mij ook op het lijstje zetten. Als ik dit geweten had, dan……. had ik een andere telefoon gekocht. ben normaal zeer tevreden, dit is m'n vierde Google telefoon. Jammer!

Hi Jesse,

https://support.google.com/pixelphone/answer/10082009?p=networkinfo&visit_id=637395698954923362-2068714953&rd=1#certified_carriers_table

Is dit wat je bedoelt met ‘source’?

Gr, Sjoerd 

Top :D

Hi! 

Ik stond op het punt pixel 4a 5g te kopen. Nu lees ik dit. Denk je dat er nog een kans is dat Google de 5g in NL wel aanzet? Al is het over een jaar ofzo? Is dat met 4g ook zo gegaan?

Wat een onzin, dit. T-mobile ondersteunt gewoon sub-6 en heeft de Pixel 5 gewoon op de whitelist staan voor DE. Zelfde netwerk en ja, ik weet wel degelijk waar ik over praat. Jullie klanten afwimpelen met simpele antwoorden als 'er zit verschil in 5G' of 'Google heeft dit voor NL uitgezet' zijn pure misleiding (en regelrechte onzin) en zorgt er in ieder geval voor dat jullie aan mij een klant minder hebben. Je verhaal over de trein op het spoor slaat overigens kant noch wal. Tijd om over te stappen.

Reageer