Beantwoord

HD Voice Inter-connect met andere netwerken


T-Mobile ondersteunt HD Voice, mits je met een andere T-Mobile klant belt.

Bij KPN is het echter zodat je ook HD Voice hebt als je met een Vodafone klant belt, en omgekeerd.

Is T-Mobile ook bezig om HD-Voice netwerkoverschrijdend aan te bieden zodat we met KPN- en Vodafone klanten ook in HD-Voice kwaliteit bellen? Ik ben er redelijk aan gewend geraakt en vind de verstaanbaarheid met HD-Voice stukken beter dan zonder.

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Dave 7 August 2017, 16:51

Bekijk origineel

72 reacties

Reputatie 6

Hi @joerif 

Goed dat je dit navraagt, hier geef ik je uiteraard wat meer duidelijkheid over! Bellen met HD voice is een tijdje geleden al beschikbaar gesteld. Ondersteund jouw toestel dit al? Op deze pagina kun jij checken of je hier gebruik van kunt maken, wanneer je een stukje naar beneden scrolt zie de vraag staan: Welke toestellen zijn geschikt voor bellen via 4G en wifi? Wanneer jouw toestel dit ondersteund, gaan we naar de volgende stap! Via Toestelhulp kun je precies te stappen volgen om dit in te stellen op jouw telefoon. 

Wanneer dit helemaal gelukt is, neem dan een gesprek aan zoals je dat gewend bent met je toestel. Afhankelijk van de netwerkcondities bepaalt je toestel of het telefoongesprek over het 2G, 3G of 4G netwerk gaat. De voorkeursvolgorde hierin is: 4G > 3G > 2G. Je toestel schakelt automatisch tussen netwerken om de hoogst mogelijke kwaliteit voor je te handhaven.

Je kunt als volgt controleren of je belt over 4G:

  • Schakel WiFi (tijdelijk) uit op je toestel.
  • Kijk tijdens een telefoongesprek naar het beeldscherm van je toestel. Zie je nog steeds het 4G icoon? Zo ja, dan bel je via het 4G netwerk.

Hopelijk kom je zo verder! Laat je het even weten? :smile:

Reputatie 3

Hi @joerif 

Goed dat je dit navraagt, hier geef ik je uiteraard wat meer duidelijkheid over! Bellen met HD voice is een tijdje geleden al beschikbaar gesteld. Ondersteund jouw toestel dit al? Op deze pagina kun jij checken of je hier gebruik van kunt maken, wanneer je een stukje naar beneden scrolt zie de vraag staan: Welke toestellen zijn geschikt voor bellen via 4G en wifi? Wanneer jouw toestel dit ondersteund, gaan we naar de volgende stap! Via Toestelhulp kun je precies te stappen volgen om dit in te stellen op jouw telefoon. 

Wanneer dit helemaal gelukt is, neem dan een gesprek aan zoals je dat gewend bent met je toestel. Afhankelijk van de netwerkcondities bepaalt je toestel of het telefoongesprek over het 2G, 3G of 4G netwerk gaat. De voorkeursvolgorde hierin is: 4G > 3G > 2G. Je toestel schakelt automatisch tussen netwerken om de hoogst mogelijke kwaliteit voor je te handhaven.

Je kunt als volgt controleren of je belt over 4G:

  • Schakel WiFi (tijdelijk) uit op je toestel.
  • Kijk tijdens een telefoongesprek naar het beeldscherm van je toestel. Zie je nog steeds het 4G icoon? Zo ja, dan bel je via het 4G netwerk.

Hopelijk kom je zo verder! Laat je het even weten? :smile:

 

Ik heb het gevoel dat mijn (en die van de anderen) bericht niet goed gelezen is. HD voice bellen werkt alleen via 3G als ik bellen via 4G aanzet is de kwaliteit merkbaar minder.

Ook sinds vandaag werkt bellen over wifi maar de kwaliteit is daar net zo slecht op als bellen op 4G.

 

Reputatie 5

@Evy het gaat om HD-voice bij het bellen naar KPN en Vodafone klanten, tussen T-Mobile klanten werkt HD voice idd al een tijdje.

Dus:

4G bellen T-Mobile > T-Mobile: HD Voice werkt
4G bellen T-Mobile > KPN: HD Voice werkt niet (slechte geluidskwaliteit)
4G bellen T-Mobile > Vodafone: HD Voice werkt niet (slechte geluidskwaliteit)
3G bellen T-Mobile > T-Mobile: HD Voice werkt
3G bellen T-Mobile > KPN: HD Voice werkt
3G bellen T-Mobile > Vodafone: HD Voice werkt

Om dus in HD te kunnen bellen met KPN en Vodafone klanten moeten we nu onze toestellen forceren op bellen via 3G! Wil je navragen bij de netwerkafdeling wanneer HD Voice via 4G naar andere providers (interconnect) ook mogelijk wordt?

Reputatie 3

@Evy het gaat om HD-voice bij het bellen naar KPN en Vodafone klanten, tussen T-Mobile klanten werkt HD voice idd al een tijdje.

Dus:

4G bellen T-Mobile > T-Mobile: HD Voice werkt
4G bellen T-Mobile > KPN: HD Voice werkt niet (slechte geluidskwaliteit)
4G bellen T-Mobile > Vodafone: HD Voice werkt niet (slechte geluidskwaliteit)
3G bellen T-Mobile > T-Mobile: HD Voice werkt
3G bellen T-Mobile > KPN: HD Voice werkt
3G bellen T-Mobile > Vodafone: HD Voice werkt

Om dus in HD te kunnen bellen met KPN en Vodafone klanten moeten we nu onze toestellen forceren op bellen via 3G! Wil je navragen bij de netwerkafdeling wanneer HD Voice via 4G naar andere providers (interconnect) ook mogelijk wordt?

 

Dankje voor duidelijk overzicht!

Deze moet ook niet vergeten worden

wifi bellen T-Mobile > T-Mobile: HD Voice werkt niet (slechte geluidskwaliteit)
wifi bellen T-Mobile > KPN: HD Voice werkt niet (slechte geluidskwaliteit)
wifi bellen T-Mobile > Vodafone: HD Voice werkt niet (slechte geluidskwaliteit)

Reputatie 3

Hoe lang duurt eigenlijk voordat @Evy terugkoppeling hierover kan geven?

Reputatie 6

Hi @joerif en @DennisAmeling 

Dank voor de aanvulling van de vraag, het is mij helemaal duidelijk nu! Ik heb dit gelijk aangekaart bij onze netwerkspecialist. Ik vermoed hier spoedig een antwoord over te krijgen! Zodra ik meer weet, kom ik uiteraard bij jullie terug. 

Reputatie 5

Hey.

Als toevoeging, ik heb hier ook last van.

HD Voice werkt wel naar T-Mobile nummers, maar richting andere providers bel je eigenlijk op 2G Kwaliteit.

Reputatie 6

Hi All,

Update vanuit de netwerkspecialist: HD voice interconnectie gaat eraan komen. Ik had jullie met alle liefde een specifiek antwoord gegeven, maar het is nog niet bekend wanneer dit gaat gebeuren. Momenteel loopt er geen project die dit gaat realiseren. Wanneer meer bekend is over deze functie tijdens bellen over 4G, zal hier uiteraard meer duidelijkheid over worden gegeven!

Mochten jullie nog andere vragen hebben, dan kan dat hier in het topic. 

Dag Evy,

Dank voor de terugkoppeling. Ik vind het echter wel erg teleurstellend. Het komt eraan, maar er is geen project dat het gaat realiseren? Dat kan ik niet volgen. 
 

Ik had wat dat betreft meer verwacht van een grote provider als T-Mobile. De ontwikkelingen duren erg lang, net als VoWiFi en de communicatie over de voortgang vind ik altijd erg summier. Goede kwaliteit voice is toch een van je speerpunten als telecomprovider zou je verwachten. Blijkbaar ziet T-Mobile dit anders. 
 

Ik waardeer je snelle reactie Evy, nogmaals bedankt, maar ik vind de uitkomst erg teleurstellend. 

Reputatie 3

Hi Evy, bedankt voor de terugkoppeling. Ook ik ben erg teleurstellend. Zoals Stevenw zegt het komt eraan maar er is geen project om het te realiseren beetje vreemd.

Het blijft alsnog vreemd dat het op 3G wel werkt maar niet op 4G en via wifi bellen. Lijkt me niets een project of groep beta testers voor nodig is maar kwestie van de setup anders zetten of iets aanzetten want als het voor 3G werkt moet het ook niet lastig zijn voor 4G en via wifi bellen.

 

 

Reputatie 2

Ook ik baal hier enorm van, hoe geweldig ik T-Mobile ook vindt. In Augustus mag ik verlengen, wacht nu al een jaar lang op HD bellen via 4G naar andere providers. Ga denk eerder kijken naar een andere provider die me wel HD voice kan aanbieden via 4G.

Reputatie 3

Dan kom je al gauw uit bij KPN of simyo.nl als je niet veel data nodig hebt.

Reputatie 5

@joerif Het werkt ook niet op 3G bellen, niet via mijn Galaxy S20 Ultra.
Heb dit op meerdere nummers getest maar er verschijnt maar geen HD tekententje tijdens het bellen.

Reputatie 3

@joerif Het werkt ook niet op 3G bellen, niet via mijn Galaxy S20 Ultra.
Heb dit op meerdere nummers getest maar er verschijnt maar geen HD tekententje tijdens het bellen.

 

Een of andere reden wordt dat inderdaad niet zichtbaar bij T-Mobile maar het is er wel zelf ook getest.

Maar inderdaad ook jammer dat ook niet werkt.

Reputatie 6

Hi All,

Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie hiervan balen. Ik ben dan ook liever eerlijk hierover dan een een valse verwachting scheppen. Wanneer hier in de toekomst wat mee gaat gebeuren, zijn jullie de eerste die ik op de hoogte stel! :smile:

Reputatie 3

Daar hou ik je aan 😉

Reputatie 3

@Evy  @DennisAmeling 

Ik gebruik zelf nog KPN/Simyo voor het bellen en mijn moeder heeft Samsung A51 met T-Mobile en belt via 4G en heeft wel HD voice. Tijdens gesprek staat er ook HD icon.


Ze heeft nog een oude T-Mobile Sim Go only abonnement,


Hoe zit dit eigenlijk? Zou beetje raar zijn dat de oude type abonnementen het wel hebben en de nieuwe niet.

Reputatie 3

Goedemorgen @Evy of collega's,

Is er inmiddels al iets meer bekend over HD Voice? Ik wil graag weg bij KPN en dit nummer bij jullie onderbrengen :heart:

Reputatie 3

Ik baal enorm dat er nog steeds geen duizeligheid gegeven dan worden hierover. :rage:

Reputatie 6

Hi @joerif 

Ook bij ons is op dit moment niet bekend wanneer HD Voice gaat komen. Zoals eerder aangegeven zullen we dit uiteraard laten weten zodra hier wel informatie over is! :smile:

Reputatie 3

Hi @joerif 

Ook bij ons is op dit moment niet bekend wanneer HD Voice gaat komen. Zoals eerder aangegeven zullen we dit uiteraard laten weten zodra hier wel informatie over is! :smile:

Beste T-Mobile,

Ik mag nu wel hopen dat er nu iets meer bekend is?

Ook ik zou graag willen weten wanneer dit wordt gerealiseerd. Ik was altijd erg tevreden over T-Mobile, maar de geluidskwaliteit tijdens het bellen over 4G naar KPN en Vodafone klanten was voor mij de reden om niet te verlengen en over te stappen. Zodra dit gerealiseerd is, ben ik zo weer terug.

Ik vind het teleurstellend dat T-Mobile hier geen prioriteit aan geeft. De geluidskwaliteit is heel matig als je HD-voice gewend bent. Ik ben verder zeer tevreden over T-Mobile, maar dit is wat mij betreft wel een dealbreaker voor een eventuele verlenging. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi,

Ik ga het navragen. Zodra ik meer weet, laat het direct weten in dit topic!

Reputatie 3

Hi,

Ik ga het navragen. Zodra ik meer weet, laat het direct weten in dit topic!

En zo gaan we maanden verder en geen enkele verandering, ik ervaar zelfs dat de kwaliteit van bellen steeds vaker slechter wordt en onderbrekingen plaatsvinden.

Reageer