Beantwoord

Help! 3G, H, H+, E, 4G, wat betekent dat allemaal?

  • 9 November 2013
  • 124 reacties
  • 334874 Bekeken

Reputatie 5
Help! 3G, H, H+, E, 4G, wat betekent dat allemaal?
icon

Beste antwoord door DennisAmeling 9 November 2013, 16:52

Bekijk origineel

124 reacties

Reputatie 5

[Update: Er is nu ook 5G bij T-Mobile! Zie dit topic voor meer informatie.]

Ik zie op het forum de laatste tijd regelmatig berichten voorbijkomen waarin jullie bijvoorbeeld aangeven dat je geen 3G hebt, omdat je H of H+ in je scherm ziet staan. Laten we dat misverstand gelijk even de wereld uit helpen: H is 3.5G en H+ is 3,75G, dus sneller dan 3G. Hoe hoger het getal voor de G, hoe sneller! 😉
Ik kan me voorstellen dat al die benamingen best verwarrend zijn en wil graag een en ander voor jullie verduidelijken in dit topic.

Waarom zie ik opeens H+ of E in mijn scherm, terwijl ik dat voorheen nooit had?
Zoals je wellicht weet is T-Mobile bezig met het grootschalige netwerkprogramma Samen Meer Bereiken, waarin het complete netwerk onder handen wordt genomen. Niet alleen wordt 4G toegevoegd, maar eerst worden het 2G en 3G netwerk compleet vernieuwd. Hierdoor kan T-Mobile de laatste technieken op het netwerk activeren zodat je verbinding op 2G en 3G ook sneller wordt.

Fijn dat het netwerk sneller wordt, maar hoe zie ik dat dan terug?
Op het 2G netwerk zal EDGE worden geactiveerd, op het 3G netwerk zal HSPA+ worden geactiveerd en ten slotte wordt het 4G netwerk geactiveerd. Hieronder alles overzichtelijk op een rijtje met de bijbehorende maximale snelheden.
 

82b32721-2d73-4907-b749-e1b4ea94ba91.png

 


Dit zijn maximale theoretische snelheden die alleen in optimale omstandigheden kunnen worden gehaald. De praktische snelheid ligt vaak lager.

Let op: de manier waarop je dit terug zult zien in het display van je toestel verschilt per fabrikant. Zo zullen de meeste fabrikanten de term 4G gebruiken, maar dat klopt eigenlijk niet helemaal. In sommige gevallen zie je LTE in beeld, dat is de technisch correcte benaming. Verder heeft dit geen invloed op je netwerkervaring: je zit gewoon op hetzelfde 4G netwerk.
Voor 3G dezelfde kanttekening: de meeste fabrikanten zullen H+ in het scherm tonen bij het nieuwe netwerk, maar op de iPhone bijvoorbeeld blijf je gewoon 3G in het scherm zien. Apple maakt geen onderscheid tussen 3G, H en H+ in de benaming, maar je zult uiteraard wel gebruik maken van het H+ netwerk. Klinkt tegenstrijdig, maar dit is puur een manier van netwerkindicatie die Apple aanhoudt.

En hoe zit het met mijn bereik, wordt dat ook beter?
Jazeker! Een mobiel netwerk werkt met frequenties. Hoe lager de frequentie, hoe beter het bereik, maar hoe lager de maximale snelheid die kan worden behaald. 2G wordt nu grotendeels op de 900MHz band uitgezonden en 3G op de 2100MHz band. Na de netwerk-upgrade op jouw locatie zal T-Mobile 3G op 900Mhz uit gaan zenden, dus wordt je bereik op 3G (grotendeels) gelijk aan dat van 2G. 4G zal worden uitgezonden op 1800MHz om zo hogere snelheden mogelijk te maken. Dit zal betekenen dat je dekking binnenshuis misschien niet altijd optimaal zal zijn met 4G, maar in ieder geval beter dan nu met 3G het geval is. Binnenshuis zul je dan wel bijna altijd 3G hebben. Omdat ik zo van plaatjes houd, hier even een illustratie:

 

 

 

3e7ead1e-f7cd-4024-bd56-8bf182bc95d3.jpg

 


Blijft mijn belkwaliteit hetzelfde na de upgrade?
4G is een data-only netwerk. Dat betekent dat je (voor nu) alleen kunt internetten op het netwerk en voor bellen zal je toestel terugschakelen naar 2G of 3G. Er is wel één groot voordeel: op 3G heeft T-Mobile in de omgebouwde gebieden HD Voice aan staan. Dit betekent dat je een sterk verbeterde geluidskwaliteit zult ervaren! Let hierbij op het volgende:

 

 

 

  • HD Voice werkt alleen bij T-Mobile klanten onderling, niet als je naar KPN of Vodafone klanten belt;
  • HD Voice wordt niet op alle toestellen ondersteund. Op deze pagina vind je een overzicht met veel toestellen die HD Voice ondersteunen, maar het kan zijn dat jouw toestel hier niet tussen staat terwijl het wel HD Voice ondersteunt. In dat geval geldt dat je het vanzelf ervaart als jouw toestel het ondersteunt 🙂

Het netwerk heeft na de upgrade enkele weken nodig om zich te optimaliseren. In die periode kun je prolemen ervaren met het opzetten van gesprekken of het gebruiken van je mobiele internetverbinding. Heb je na een lange periode (bijv. langer dan een maand) nog steeds problemen? Schroom dan niet om dat via de Dekkingskaart door te geven.

Ziet er goed uit! Wanneer ben ik aan de beurt?
Op de 4G pagina van T-Mobile kun je je postcode invoeren om te checken wanneer 4G in jouw woonplaats beschikbaar is. Als 4G beschikbaar is dan zullen ook de bovenstaande werkzaamheden (de upgrade van 2G en 3G) grotendeels afgerond zijn in jouw woonplaats en zul je dus ook op die netwerken een betere mobiele verbinding ervaren.

Ik hoop dat ik een en ander zo heb kunnen verduidelijken en dat jullie, net als ik, niet kunnen wachten tot het netwerk geüpgraded is.
Mocht er iets ontbreken of niet kloppen, laat het dan vooral weten! 😉

 

[quote=DennisAmeling]Ik zie op het forum de laatste tijd regelmatig berichten voorbijkomen waarin jullie bijvoorbeeld aangeven dat je geen 3G hebt, omdat je H of H+ in je scherm ziet staan. Laten we dat misverstand gelijk even de wereld uit helpen: H is 3.5G en H+ is 3,75G, dus sneller dan 3G. Hoe hoger het getal voor de G, hoe sneller! ;) 
Ik kan me voorstellen dat al die benamingen best verwarrend zijn en wil graag een en ander voor jullie verduidelijken in dit topic.

Waarom zie ik opeens H+ of E in mijn scherm, terwijl ik dat voorheen nooit had?
Zoals je wellicht weet is T-Mobile bezig met het grootschalige netwerkprogramma Samen Meer Bereiken, waarin het complete netwerk onder handen wordt genomen. Niet alleen wordt 4G toegevoegd, maar eerst worden het 2G en 3G netwerk compleet vernieuwd. Hierdoor kan T-Mobile de laatste technieken op het netwerk activeren zodat je verbinding op 2G en 3G ook sneller wordt. 

Fijn dat het netwerk sneller wordt, maar hoe zie ik dat dan terug?
Op het 2G netwerk zal EDGE worden geactiveerd, op het 3G netwerk zal HSPA+ worden geactiveerd en ten slotte wordt het 4G netwerk geactiveerd. Hieronder alles overzichtelijk op een rijtje met de bijbehorende maximale snelheden (blauw is hoe het "oude" netwerk was opgebouwd, magenta laat de technieken zien die met de upgrade worden geïntroduceerd):


Dit zijn maximale theoretische snelheden die alleen in optimale omstandigheden kunnen worden gehaald. De praktische snelheid ligt vaak lager.

Let op: de manier waarop je dit terug zult zien in het display van je toestel verschilt per fabrikant. Zo zullen de meeste fabrikanten de term 4G gebruiken, maar in sommige gevallen kun je LTE in beeld krijgen. Klopt technisch eigenlijk niet helemaal, maar wees je ervan bewust dat je dus ook LTE in beeld kunt krijgen. Verder heeft dit geen invloed op je netwerkervaring: je zit gewoon op hetzelfde 4G netwerk.
Voor 3G dezelfde kanttekening: de meeste fabrikanten zullen H+ in het scherm tonen bij het nieuwe netwerk, maar op de iPhone bijvoorbeeld blijf je gewoon 3G in het scherm zien. Apple maakt geen onderscheid tussen 3G, H en H+ in de benaming, maar je zult uiteraard wel gebruik maken van het H+ netwerk. Klinkt tegenstrijdig, maar dit is puur een manier van netwerkindicatie die Apple aanhoudt.

En hoe zit het met mijn bereik, wordt dat ook beter?
Jazeker! Een mobiel netwerk werkt met frequenties. Hoe lager de frequentie, hoe beter het bereik, maar hoe lager de maximale snelheid die kan worden behaald. 2G wordt nu grotendeels op de 900MHz band uitgezonden en 3G op de 2100MHz band. Na de netwerk-upgrade op jouw locatie zal T-Mobile 3G op 900Mhz uit gaan zenden, dus wordt je bereik op 3G (grotendeels) gelijk aan dat van 2G. 4G zal worden uitgezonden op 1800MHz om zo hogere snelheden mogelijk te maken. Dit zal betekenen dat je dekking binnenshuis misschien niet altijd optimaal zal zijn met 4G, maar in ieder geval beter dan nu met 3G het geval is. Binnenshuis zul je dan wel bijna altijd 3G hebben. Omdat ik zo van plaatjes houd, hier even een illustratie:



Blijft mijn belkwaliteit hetzelfde na de upgrade?
4G is een data-only netwerk. Dat betekent dat je (voor nu) alleen kunt internetten op het netwerk en voor bellen zal je toestel terugschakelen naar 2G of 3G. De belkwaliteit zal blijven zoals je al gewend was. Het netwerk heeft na de upgrade enkele weken nodig om zich te optimaliseren. In die periode kun je problemen ervaren met het opzetten van gesprekken of het gebruiken van je mobiele internetverbinding. Heb je na een lange periode (bijv. langer dan een maand) nog steeds problemen? Schroom dan niet om dat via de Dekkingskaart door te geven.

Ziet er goed uit! Wanneer ben ik aan de beurt?
Op de 4G pagina van T-Mobile kun je je postcode invoeren om te checken wanneer 4G in jouw woonplaats beschikbaar is. Als 4G beschikbaar is dan zullen ook de bovenstaande werkzaamheden (de upgrade van 2G en 3G) grotendeels afgerond zijn in jouw woonplaats en zul je dus ook op die netwerken een betere mobiele verbinding ervaren.

Ik hoop dat ik een en ander zo heb kunnen verduidelijken en dat jullie, net als ik, niet kunnen wachten tot het netwerk geüpgraded is.
Mocht er iets ontbreken of niet kloppen, laat het dan vooral weten! goedemiddag dit is duidelijke taal precies zoals met alles zou moeten zijn of gaan nu weet ik precies wat die symbolen betekenen en in houden zodat als andere met die zelfde vraag zitten als ik die nu beantwoord heb gekregen kan uitleggen of kan door verwijzen naar deze duidelijke uitleg want nu weet ik ook wanneer ik over 4G kan beschikken en dat ook nog eens zonder extra kosten wat ik erg sympathiek vindt van T-MOBILE maar ik was zowiezo al tevreden over ze.

met vriendelijke groet
henk van haaren
goedenavond bedankt voor uw snelle reactie natuurlijk ben ik tot nu toe tevreden mede ook omdat ik nu alles weet wat me dwars zat natuurlijk is het zo dat jullie niet overal een antwoord op hebben en dat verwacht ik ook niet alleen door te reageren op eventuele vragen helpen jullie mij al voldoende alleen wordt mijn volgende telefoon zeker geen huawei meer dat is wel zeker als je beloftes niet na komt of waar maken kunt doe ze dan ook niet ondanks dat ik tevreden ben met mijn ascend P-6 want daar draait het allemaal om ga ik de volgende voor een ander toestel.

met vriendelijke groet
henk van haaren
mooi overzicht handig om te kijken welke frequenties mijn nieuwe telefoon moet ondersteunen.
duidelijk overzicht! goed om te weten
Reputatie 3
@XriccardoX post 91,
daar ben je zeeeeker 10 minuten mee bezig geweest 😉.
Zeg, als ik vragen mag... hoe kom je erachter welke cell id bij welke zender hoort?
(Bijvoorbeeld app als OpenSignal slaat als een tang op een varken als het gaat om waar het signaal vandaan komt.)
Reputatie 1
@XriccardoX post 91,
daar ben je zeeeeker 10 minuten mee bezig geweest 😉.
Zeg, als ik vragen mag... hoe kom je erachter welke cell id bij welke zender hoort?
(Bijvoorbeeld app als OpenSignal slaat als een tang op een varken als het gaat om waar het signaal vandaan komt.)

Een omgebouwde mast ziet er zo uit, antenne's vervangen voor nieuwe, bereik sterk verbeterd




ander type, antenne's vervangen voor nieuwe, bereik sterk verbeterd




weer ander type, antenne's niet vervangen, bereik het zelfde gebleven




een weer een ander type, antenne's niet vervangen, bereik het zelfde gebleven




ander type, antenne's vervangen voor nieuwe, bereik sterk verbeterd



oude type 2G 4G, umts is apart, dit wordt zelden gebruikt, antenne's niet vervangen, bereik het zelfde gebleven



ander type, antenne's vervangen voor nieuwe, bereik sterk verbeterd



ander type, antenne's vervangen voor nieuwe, bereik sterk verbeterd



ander type, antenne's vervangen voor nieuwe, bereik sterk verbeterd




ander type, antenne's niet vervangen, bereik het zelfde gebleven




ander type, antenne's vervangen voor nieuwe, bereik sterk verbeterd

[/img]



ander type, antenne's vervangen voor nieuwe, bereik sterk verbeterd




ander type, antenne's niet vervangen, bereik het zelfde gebleven




type 1800 2 antenne's 4G. 900 1 antenne geen 4G, antenne's niet vervangen, toch goed sterk bereik





1800 type antenne's niet vervangen, toch goed sterk bereik





ander type, antenne's niet vervangen, toch goed sterk bereik





nog meer dingen waar aan je kunt zien dat een mast is omgebouwd
3G is H in ide, met de app Gsm Signal Monitoring zie je dat Rnc veranderd is in 215 en begint met een 2 bij een niet omgebouwde mast begint het met een 7, bijvoorbeeld 717, ook zie je dat je met cell 7229 verbonden bent, de 9 geeft aan met sector 3 van de antenne 6 en 9 wordt ook gebruikt


Voorbeeld deze is niet omgebouwd Rnc geeft 739 aan en 3G in ide, ook zie je dat je met cell 57241 verbonden bent, de 1 geeft aan met sector 1 van de antenne 4 en 7 wordt ook gebruikt



4G site is makelijker te vinden
bijvoorbeeld deze site via Gsm Signal Monitoring



bij Gsm Signal Monitoring geeft hij aan 236710-9, het houd in dat je met de site 23671 verbonden bent, en de 9 geeft aan met sector 1 van de antenne, bij 4G is het 9, 10 en 11



deze site zijn de antenne's vervangen voor nieuwe en is het bereik sterk verbeterd, toch is de mast niet
omgebouwd, foto is van een jaar geleden, bts kast is niks veranderd


deze foto is pas gemaakt zo als je ziet is er niks veranderd, alleen antenne's zijn vervangen, en tele 2 mast site is duidelijk zichtbaar geworden



laatste voorbeeld van een niet omgebouwde mast site
deze staat er nog steeds


deze zijn al allemaal vervangen






Help! 3G, H, H+, E, 4G, wat betekent dat allemaal?
Ik heb deze topic doorgelezen, maar heb toch nog een vraag over de H in mijn scherm.
Toen ik mijn toestel net had, stond er 4g in mijn scherm. Nu sinds een 2/3 maanden staat er een H+ in mijn scherm. Begrijp ik het nu goed, dat dit het nieuwe tekentje is voor 4g?
Reputatie 4
verklaard een hoop... behalve het feit waar de "E" dan nog voor staat. kneem aan dat G=goed H=Heel erg en E extreem goed? en 4g is natuurlijk gewoon perfect. 😃
Reputatie 4
@storm91

Neej.. :p

G staat voor: GPRS betekent: General Packet Radio Service.
E staat voor: EDGE betekent: Enhanced Data rates for Gsm Evolution
3G staat voor: WCDMA betekent: Wideband Code Division Multiple Access.
H staat voor: HSDPA betekent: High Speed Download Packet Access. 
H+ staat voor: HSPA+ of HSPAP betekent: High Speed Packet Access
4G staat voor: LTE betekent: Long Term Evolution. 

Nu nog 5G, die laat zich nog wel even wachten.. :p
Reputatie 4
ah ok. vandaar... want als ik thuis zit zie ik vaak de E staan. zou dit kunnen komen doordat er een zendmast verdwenen is? aangezien ik hier een tijdje geleden een melding heb gemaakt over het bereik thuis, en kreeg toen dat te horen.... verder zie ik meestal wel een H staan. (en natuurlijk dat ik in huis zit, maar meestal wel dicht bij het raam)

kzie het trouwens nu pas op het plaatje... was wat moeilijk te lezen, dus per ongeluk overheen gekeken. mijn excuses!

edit 17:21
5G? pff, als we aan de 5G zitten is 6G alweer onderweg... of wat voor benoeming het dan ook maar krijgt
Reputatie 5
@storm91
De plaatjes zijn door het uploaden hier wel erg klein geworden inderdaad. Ga ik aanpassen! 🙂
Hoi Dennis,

Kun je mij vertellen of de gesprekskwaliteit ook naar (minimaal) het 'oude' niveau gaat met het nieuwe netwerk?
Het gaat in dit forum steeds over de internetverbinding (E, 3G, 4G, etc), maar ik heb (sinds de werkzaamheden aan het netwerk) vooral een probleem met bellen. 

Ik kan sinds 6 juni jl. niet bellen en gebeld worden in huis. Van de ene op de andere dag... Tot deze datum had ik 5 streepjes bereik, daarna 1 of geen streepje.
In het begin ook geen 3G en E, momenteel ontvang ik vooral E en soms 3G. EDGE is onbruikbaar traag, 3G werkt naar behoren (maar zie ik dus zelden op mijn telefoon).

Hier heb ik eind juni een melding van gemaakt en ik ben teruggebeld met de uitleg dat er aan het netwerk gewerkt werd. Mij is destijds verteld dat het 3 maanden zou duren, helaas duurt het inmiddels alweer ruim 4 maanden.
Ik ben bereid om tot 18 november a.s. te wachten, tot het netwerk beschikbaar komt. Maar ik ben ondertussen wel benieuwd of het nut heeft om hierop te wachten, en of de gesprekskwaliteit dan ook weer verbeterd?

Wat kun je vertellen over telefonisch bereik?

Met vriendelijke groet,

Simone
Reputatie 5
@Simone.
Goedemorgen, van harte welkom op het T-Mobile Forum! :)

Goed dat je dit punt even aankaart. Ik zal de beginpost ook even aanpassen met deze info.
4G is een data-only netwerk. Dat betekent dat je (nog) niet kunt bellen over 4G, daarvoor schakelt je toestel terug naar 2G of 3G. De belkwaliteit zou dus hetzelfde moeten blijven na het onderhoud.
Wel heeft het netwerk even nodig om zich te "fine-tunen" na het onderhoud. Volgens de website duurt dit een aantal weken, dus het lijkt me stug dat je een aantal maanden problemen kan houden met het netwerk.

Mijn vermoeden is dan ook dat jouw toestel of simkaart niet helemaal lekker werkt met het nieuwe netwerk. Ervaar je op andere plaatsen ook een verminderd bereik? Zou je je simkaart in een ander toestel willen testen en kijken of je daarmee ook niet kunt bellen in huis? 

Ik hoor het graag! 🙂
@ DennisAmeling

Erg duidelijk en overzichtelijk topic Dennis, ik denk dat veel klanten hier wat aan zullen hebben! 🙂
Het valt me op dat als op mijn LG 3G staat, internet niet werkt maar hij een paar seconden later in H verandert en dan werkt het wel. Is dat normaal?
Reputatie 5
@ColonelChocomel
Dat is normaal inderdaad. Als je internet gaat gebruiken, heeft je toestel even nodig om van 3G naar H over te schakelen. Je gaat dan gebruik maken van snel mobiel internet. Met 4G hoeft je telefoon niet eerst meer over te schakelen en kun je direct gebruik maken van mobiel internet. 🙂
Oke. Bedankt voor je reactie.
@DennisAmeling: erg mooi en duidelijk overzicht! Thanks voor het maken, maakt het een stuk duidelijker allemaal 😃
Reputatie 2
waar nu 4G is. Daar is nu toch ook H+??? want mijn moeder moet naar rotterdam waar ze 4G hebben maar zij heeft geen 4G toestel maar werkt H+ wel? want mijn moeder heeft S3
Reputatie 3
Waarom begint T-Mobile met LTE ipv LTE-A, wat als grote voordelen heeft ondersteuning voor meer clients, hogere bandwidth efficiëntie en ook een veel hogere maximale performance?

Is het straks niet een dubbele investering om te upgraden van LTE naar LTE Advanced? of kan de huidige LTE aparatuur ook met LTE A overweg???
Reputatie 4
@harmentiem 

Ik had op de A12 tussen Utrecht en Gouda H+. 
En tussen Gouda en Rotterdam ook. 

Maar ertussen is nog geen 4G geactiveerd. 

In Rotterdam hebben ze H+ en 4G al geactiveerd. 
Reputatie 5
@ManticoreNL

Omdat er maar een toestel is met LTE-A capaciteit buiten Azie.

Hoe groot schap je de kans dat alle Apple gebruikers het gaan accepteren als alleen de Samsung Galaxy Note 3 gebruik kan maken van de snelheid? Precies.... Zodra Apple gaat komen met Cat4 chips komt LTE-A ook wel.
Irritant genoeg, want mijn telefoon voelt als een Vehron op de NL snelweg.. Alle hardware maar niet de infrastructuur.

En het is het zelfde principe als met Televisies.
Toen HD-Ready kwam (720P) was de hardware voor 4K er allang. Maar ze nemen de stappen ertussenin eerst, anders lopen ze inkomsten most. Immers, mensen die in 3 jaar tijd 3x een nieuw toestel moeten kopen om mee te kunnen gaan brengen meer geld op dan mensen die in die 3 jaar maar een toestel kopen.

@harmentiem H+ werkt gewoon op de S3. En in Rotterdam en Gouda werkt H+ inderdaad. 🙂 Tussen de twee steden in niet, in de trein heb ik op een punt alleen nog maar G.
Reputatie 4
@ShadowLea 

Tussen het traject vanaf A28 Zeist t/ m A20 Rotterdam had ik H+. 
Was erg stabiel. Het rare eraan vond ik was dat H+ in Rotterdam en Utrecht zo werkt: van 3G naar H naar H+. 
En ertussen bij Gouda gaat het zo: 3G naar H+. Het laatste werkt (nog) sneller. Op de snelweg had ik minimaal 3 streepjes. 
Ik checkte het via Sensorly en zag dat de masten meer bereik geven, dan de vorige. 🙂

Reageer