Beantwoord

Ik kan niet bellen via 4G

• 23 oktober 2019
  • 48 reacties
  • 1342 Bekeken

Ik kan niet bellen via 4G. Android 10.

icon

Beste antwoord door Folkert 23 oktober 2019, 19:12

Beste @Phaedon 

Kijk eerst hier even of je telefoon al ondersteund wordt.  https://www.t-mobile.nl/mobiel/4g-wifi-bellen De uitrol van bellen over 4G wordt dit kwartaal afgerond. Bij onvoldoende 4G dekking schakelt de telefoon terug naar 3G.

Groet, Folkert

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

48 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Beste @Phaedon 

Kijk eerst hier even of je telefoon al ondersteund wordt.  https://www.t-mobile.nl/mobiel/4g-wifi-bellen De uitrol van bellen over 4G wordt dit kwartaal afgerond. Bij onvoldoende 4G dekking schakelt de telefoon terug naar 3G.

Groet, Folkert

Hi Folkert,

Je kan het niet aan- of uitzetten. Ik heb geen optie “bellen via 4G”. Betekent dat dat het niet werkt met mijn toestel, de Google Pixel 3a? Het probleem is dat als je gaat bellen, de hele boel terugschakelt op 3G.

T-Mobile support document 39908

Reputatie 7
Badge +18

Hi @Phaedon 

De Pixels worden officieel nog niet ondersteund door T-Mobile voor VoLTE.

Niet door T-Mobile Nederland wellicht, maar dus wel door T-Mobile Verenigde Staten. Die verkopen ze ook. Die lijst is incompleet mag ik aannemen, als je een “bellen via 4G” toestel hebt, is het goed mogelijk dat je wel kunt bellen via 4G. Ik heb het toestel in Duitsland gekocht. Ik balen dat ik een Google Pixel heb, want die worden hier niet verkocht en werken daardoor waarschijnlijk alleen niet in Neederland. ABN Amro ondersteunt het toestel ook niet, die hebben een lijst met toestellen die niet ondersteund worden, maar daar staat hij ook niet in.

https://www.telekom.de/unterwegs/google/google-pixel-4

Reputatie 7
Badge +18

Wellicht mogelijk als ie niet in de lijst staat maar hij is dan nog niet officieel gecertificeerd voor T-Mobile Nederland.

VoLTE moet per toestel getest worden voordat ie in de lijst komt en er ondersteuning gegeven kan worden.

Dus een mobiele telefoon moet eerst gecertificeerd worden? Door welke instantie? Apple iOS iPhone? Ik weet niet of wachten tot het einde van het kwartaal loont, want op deze site staat dat nieuwe abonnementen 4G bellen inbegrepen hebben.

Reputatie 7
Badge +18

Dus een mobiele telefoon moet eerst gecertificeerd worden? Door welke instantie? Apple iOS iPhone?

Door T-Mobile Nederland. 

Dus een mobiele telefoon moet eerst gecertificeerd worden? Door welke instantie? Apple iOS iPhone?

Door T-Mobile Nederland. 

Want doen ze dan met het “certificeren”? Ik heb een SIM-only abonnement. Het begint te lijken op contractbreuk. Nummerbehoud wordt ook al niet verwerkt. En ik heb een eSIM waarmee ik geen ander toestel kan gebruiken.

Reputatie 7
Badge +18

Met certificeren gaan ze uitgebreid testen of de telefoon goed werkt met VoLTE. Er zijn veel soorten en typen Android telefoons met elk hun specifieke software versie.

Hetzelfde geldt voor de eSim, ook hier moet alles grondig getest worden. Telefoons van diverse merken en typen hebben allemaal verschillende hardware (chips).

Heeft niets met contractbreuk te maken. Je betaalt voor bellen en dat werkt gewoon. Staat niets in de voorwaarden dat T-Mobile verplicht is om bellen over 4G aan te bieden. 

Jawel. Ik heb een nieuw abonnement. Mijn eSIM probleem is een heel andere. Heeft niets met toestel te maken en nummerbehoud heb ik ook al een klaagschrift over in moeten dienen.

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/telefoonnummers/telefoonnummers-gebruiken/nummerbehoud

Ik heb drie klachten.

1. Nummbehoud
  2. eSIM activeren
  3. 4G bellen / internetten

Dat is contractbreuk. Drie keer is scheepsrecht.

Reputatie 7
Badge +18

Kun je mij laten zien in welke voorwaarden staat dat T-Mobile bellen over 4G (VoLTE) verplicht moet aanbieden? Alle voorwaarden vind je hier: https://www.t-mobile.nl/voorwaarden

Reputatie 7
Badge +17

Verwijderd. Sorry ging per ongelijk tijdens het doorlezen.

Reputatie 7
Badge +20

Hallo@Phaedon Wat een narigheid allemaal, gelukkig kan je wel bellen en internetten👍🏻

Nummerbehoud wat is er fout gegaan? Heb je dat wel aangevraagd of ging het fout bij TM?

eSim probleem  ga gewoon even langs de winkel die helpen graag.

4G bellen> ik zag dat je het juiste Onderwerp al hebt gevonden.

Verder wens ik je een fijne rustige avond! 

Reputatie 7
Badge +5

Dit heeft niets, maar dan ook niets met contractbreuk te maken. Je koopt een prepaid of schaft een abonnement aan, waarmee je bepaalde diensten als bellen en/of internet afneemt. Niet de techniek erachter. T-Mobile biedt daarbij, onder voorwaarden, technieken aan en deze worden steeds verder ontwikkeld. Zo ook de nieuwere technieken als 4G bellen/VoLTE als eSim. Bij de introductie is aangegeven onder welke condities voldaan moet zijn om gebruik te maken van deze technieken, dus nu bij bepaalde abonnementen én bepaalde toestellen (na firmware update). Dit is o.a. op deze community gecommuniceerd. Dat is gangbaar, omdat een provider aanpassingen moet doen om deze technieken mogelijk te maken. Bijvoorbeeld in de software of in het netwerk. Ook aan de kant van toestelleveranciers moet er het nodige gebeuren. De hardware moet aansluiten maar ook het toestel moet het gaan ondersteunen. Dit is dus een samenspel, waarbij meerdere partijen betrokken zijn. Dat het bij T-Mobile USA beschikbaar is zegt niets. Het is weliswaar een zusterbedrijf, maar verder een totaal ander netwerk met eigen specificaties en eigen afspraken met leveranciers. Het is dus appels en peren vergelijken om te veronderstellen dat het daar werkt, dus hier ook.

Daarnaast heb je een toestel aangeschaft, dat officieel niet beschikbaar is in Nederland. Je had dus kunnen weten dat ondersteuning voor de Nederlandse markt niet vanzelfsprekend is. Een bedrijf zal niet snel investeren in een product dat niet (grootschalig) beschikbaar is. Zie bijvoorbeeld ook de Apple watch met eSim. Ook dat wordt hier niet aangeboden, waardoor eSim voor zo'n apparaat niet de eerste prioriteit heeft om te ontwikkelen. Dat wil dus niet zeggen dat het niet komt, maar het zal hoogstwaarschijnlijk niet als eerste gereleased worden. 

Ook had je gemakkelijk kunnen weten dat toen je het toestel aanschafte dat daarnaast eSim en/of VoLTE nog niet ondersteund werd, dat het niet zeker was of het ondersteund zou gaan worden  of als de diensten al aangekondigd waren onder welke condities dat is. Dat heet onderzoeksplicht. Een contract komt immers van 2 kanten.

Al met al heeft@Folkert dus gewoon gelijk. Met een beetje geluk kun je een workaround vinden op bijvoorbeeld Tweakers om een en ander weekend te krijgen, maar het blijft een gok met het importeren van een gadget dat hier niet officieel wordt aangeboden. Maar je kunt bellen en internetten conform jouw contract. Dat je daarbij ook van de nieuwste technieken gebruik wil maken is heel begrijpelijk, maar dan moet dat wel op elkaar aansluiten. 

Kun je mij laten zien in welke voorwaarden staat dat T-Mobile bellen over 4G (VoLTE) verplicht moet aanbieden? Alle voorwaarden vind je hier: https://www.t-mobile.nl/voorwaarden

De voorwaarden van het contract heb ik gelezen, maar ik werd daar niet blij van. Er staat in dat T Mobile niet verantwoordelijk is voor het welslagen van nummer behoud.

Het is heel eenvoudig. T Mobile biedt 4G bellen aan. Tele2 heeft al jaren VoLTE, Tele2 is van T Mobile.

Ik mag toch verwachten dat als ik een X-standaard apparaat heb dat deze dan compatible is met een X-standaard dienst?

Dit heeft niets, maar dan ook niets met contractbreuk te maken. Je koopt een prepaid of schaft een abonnement aan, waarmee je bepaalde diensten als bellen en/of internet afneemt. Niet de techniek erachter. T-Mobile biedt daarbij, onder voorwaarden, technieken aan en deze worden steeds verder ontwikkeld. Zo ook de nieuwere technieken als 4G bellen/VoLTE als eSim. Bij de introductie is aangegeven onder welke condities voldaan moet zijn om gebruik te maken van deze technieken, dus nu bij bepaalde abonnementen én bepaalde toestellen (na firmware update). Dit is o.a. op deze community gecommuniceerd. Dat is gangbaar, omdat een provider aanpassingen moet doen om deze technieken mogelijk te maken. Bijvoorbeeld in de software of in het netwerk. Ook aan de kant van toestelleveranciers moet er het nodige gebeuren. De hardware moet aansluiten maar ook het toestel moet het gaan ondersteunen. Dit is dus een samenspel, waarbij meerdere partijen betrokken zijn. Dat het bij T-Mobile USA beschikbaar is zegt niets. Het is weliswaar een zusterbedrijf, maar verder een totaal ander netwerk met eigen specificaties en eigen afspraken met leveranciers. Het is dus appels en peren vergelijken om te veronderstellen dat het daar werkt, dus hier ook.

Daarnaast heb je een toestel aangeschaft, dat officieel niet beschikbaar is in Nederland. Je had dus kunnen weten dat ondersteuning voor de Nederlandse markt niet vanzelfsprekend is. Een bedrijf zal niet snel investeren in een product dat niet (grootschalig) beschikbaar is. Zie bijvoorbeeld ook de Apple watch met eSim. Ook dat wordt hier niet aangeboden, waardoor eSim voor zo'n apparaat niet de eerste prioriteit heeft om te ontwikkelen. Dat wil dus niet zeggen dat het niet komt, maar het zal hoogstwaarschijnlijk niet als eerste gereleased worden. 

Ook had je gemakkelijk kunnen weten dat toen je het toestel aanschafte dat daarnaast eSim en/of VoLTE nog niet ondersteund werd, dat het niet zeker was of het ondersteund zou gaan worden  of als de diensten al aangekondigd waren onder welke condities dat is. Dat heet onderzoeksplicht. Een contract komt immers van 2 kanten.

Al met al heeft@Folkert dus gewoon gelijk. Met een beetje geluk kun je een workaround vinden op bijvoorbeeld Tweakers om een en ander weekend te krijgen, maar het blijft een gok met het importeren van een gadget dat hier niet officieel wordt aangeboden. Maar je kunt bellen en internetten conform jouw contract. Dat je daarbij ook van de nieuwste technieken gebruik wil maken is heel begrijpelijk, maar dan moet dat wel op elkaar aansluiten. 

Je koopt, of huurt, wel de techniek erachter. Het eSIM probleem is dat ik alsnog een fysieke kaart moet bestellen bij een nieuw toestel. Ik heb een "nieuw" abonnement (na 19 januari in ieder geval), was het niet altijd zo dat je gewoon een 3G toestel nodig had om te kunnen bellen met 3G? Wat is er anders aan 4G dat je niet kan bellen met 4G? Dat was Nokia, maar die was niet gecertificeerd, ik kon de SIM kaart in elk toestel doen en er gewoon mee bellen. Dat eSIM probleem lijkt op een omgekeerde simlock.

Hallo@Phaedon Wat een narigheid allemaal, gelukkig kan je wel bellen en internetten👍🏻

Nummerbehoud wat is er fout gegaan? Heb je dat wel aangevraagd of ging het fout bij TM?

eSim probleem  ga gewoon even langs de winkel die helpen graag.

4G bellen> ik zag dat je het juiste Onderwerp al hebt gevonden.

Verder wens ik je een fijne rustige avond! 

Ik kan niet terugzien of ik het heb aangevraagd. Ik dacht dat je het altijd kan aanvragen. Ben wijst het af, dus ik kan mijn contract niet opzeggen. Ik had een nieuwe eSIM, daardoor kwam ik er achter. Het komt allemaal omdat ik geen sms kan ontvangen op mijn oude SIM, die is onbruikbaar gemaakt. 

Reputatie 7
Badge +5

Je importeert een apparaat dat hier niet uit is, dus per definitie niet standaard, want niet officieel beschikbaar en derhalve niet getest en niet ondersteund in Nederland.

3G en 4G zijn technieken op bepaalde frequenties. Dat is iets anders dan VoLTE. Dat een ander bedrijf, hoewel tegenwoordig zusterbedrijf, het aanbiedt zegt niets. Ander netwerk met  veel aandere opbouw. Ik zie annames, waarop een verwachting is ontstaan. De werkelijkheid is helaas anders. Ik gun je een werkende eSim of VoLTE, maar het is er voor jouw geïmporteerde toestel nog niet. Dat is niet alleen aan T-Mobile, maar ook aan Google om de Pixels en het netwerk op elkaar aan te sluiten.

Ik heb de presentatie van de Pixel 4 bijgewoond, en het gaat er Google om hun producten in winkels te leggen. Want daar kopen de meeste consumenten hun toestel. Dat vraagt om veel investering. Het gaat er niet om dat het apparaat niet de weg op mag. Ik heb een verwachting die ik baseer op informatie uit nieuwsberichten en forum postings. Er zijn geen importregels voor telefoons, anders zijn dat Uniebrede regels. Het moet gewoon werken. T Mobile hoeft geen cent te investeren. Het is in het belang van T Mobile om hun netwerk op zoveel mogelijk toestellen te laten werken, maar zoals je kan lezen op de Amerikaanse pagina is het toestel gewoon geschikt ervoor. Je kan het alleen niet aan- of uitzetten staat er, VoLTE. En het zou ook vreemd zijn als het niet zou werken, want dan konden Amerikanen hun telefoon niet in Nederland gebruiken. En dan komen er geen $ binnen. Het ligt dus niet aan Google denk je?

Je importeert een apparaat dat hier niet uit is, dus per definitie niet standaard, want niet officieel beschikbaar en derhalve niet getest en niet ondersteund in Nederland.

https://www.belsimpel.nl/google-pixel-3a/64gb-zwart/aanbieding?abonnement=t-mobile-normaal-go-10-gb-unlimited-bellen-2-jaar&bundel%5B0%5D=t-mobile-toestelservice-000-2-jaar

https://www.belsimpel.nl/google-pixel-3a/64gb-zwart/aanbieding?abonnement=t-mobile-normaal-go-10-gb-unlimited-bellen-2-jaar&bundel%5B0%5D=t-mobile-toestelservice-000-2-jaar

Het eSIM probleem is dat ik alsnog een fysieke kaart moet bestellen bij een nieuw toestel, want je kan jouw SIM maar een keer downloaden en activeren moet je voor naar de winkel, het

toestel is gewoon verkrijgbaar in Nederland.

Reputatie 5
Badge +10

De frequenties en opzet netwerk zijn in Duitsland en Nederland zijn niet gelijk.

De frequenties en opzet netwerk zijn in Duitsland en Nederland zijn niet gelijk.

Je kan wel bij Deutsche Telekom een pixel bestellen en die zijn wel gelijk. Een pixel is een pixel net zoals een iPhone een iPhone is.

Reputatie 5
Badge +10

Dus een Amerikaanse I-Phone zou hier ook prima werken op de Nederlandse netwerken?

Dus een Amerikaanse I-Phone zou hier ook prima werken op de Nederlandse netwerken?

Ja natuurlijk. Iedere telefoon. Hier zijn de beste netwerken ter wereld. En Apple is de beste telefoon. Daarom begrijp ik niet dat het niet werkt. Ook werkt de hotspot op 2.4 GHz, 72.2 Mbps en kan je niets instellen, behalve een "voorkeur voor 5 GHz", terwijl hij verbinding maakt met Ziggo op 866 Mbps, 5 GHz.