[Info] 900 Mhz frequentie in hoogspanningsmasten

• 17 november 2016
  • 40 reacties
  • 7773 Bekeken

Badge +2
Onderdeel van het SRAN project is het activeren van de 900 Mhz frequentie op onze masten.
Deze lagere frequentie verbetert over het algemeen de klantervaring omdat dit signaal verder reikt, stabieler is en betere indoordekking geeft. Een nadeel is dat deze frequentie minder snel is en minder capaciteit biedt.
Door op de masten een mix aan te bieden van hogere (1800 Mhz en 2100 Mhz) en lagere frequenties (900 Mhz) kan het T-Mobile netwerk zowel snelheid als stabiliteit leveren.

Om dit te realiseren heeft T-Mobile al haar masten vervangen voor nieuwe masten die werken met de SRAN technologie. Dit houdt in dat alle technieken (2G, 3G, en 4G) in één systeem zitten.
Daarnaast moesten de oude antennes ook vervangen worden omdat deze alleen geschikt voor de hogere frequenties waren. Door deze te vervangen voor nieuwe antennes, die een stuk langer en zwaarder zijn, is het mogelijk om de 900 Mhz frequentie uit te zenden.

Op sommige locaties hangen deze antennes in een HVP.
HVP is een afkorting voor High Voltage Pylon oftewel een hoogspanningsmast. Het vervangen van de antennes op deze hoogspanningsmasten is een stuk lastiger dan andere antennes die meestal op gebouwen staan. Omdat het primaire doel van deze HVP’s elektriciteitsvoorziening is, moet er voldaan worden aan strenge regels en eisen om de antennes te vervangen.

Allereerst moet er door een ingenieursbureau getoetst worden of de mast geschikt is voor de nieuwe antenne. Omdat de nieuwe antennes, die geschikt zijn voor de 900 Mhz frequentie, een stuk zwaarder zijn moet er een berekening gemaakt worden of de hoogspanningsmast dit gewicht kan dragen. Het kan dus zijn dat de hoogspanningsmast versterkt moet worden om het gewicht van de nieuwe antenne te dragen.

Daarnaast zijn er strenge veiligheidseisen. Zo mogen er alleen monteurs ingehuurd worden die werken voor gecertificeerde bedrijven en een speciale klimopleiding hebben gehad.

Vaak moet de elektriciteit op de hoogspanningslijnen uitgeschakeld worden. Dit mag alleen op bepaalde vastgestelde tijden en natuurlijk gebeurd dit alleen met toestemming van de Netbeheerder.

Het kan ook voorkomen dat de antenne op korte termijn verwijderd moet worden uit de HVP. Het heeft dan niet zoveel zin om de antenne te vervangen. In dit geval wordt er gekeken naar een vervangende mast op een andere locatie.

Ondanks alle barrières en moeilijkheden strijden wij ervoor om onze klanten zo spoedig mogelijke de beste ervaring te bieden. Soms moeten we daarvoor moeilijkheden overwinnen, problemen oplossen en extra geld spenderen. Maar dit alles doen wij met plezier omdat voor ons de klant op nummer één staat.

Zie onderstaande video met uitleg over het plaatsen van antennes in HVP’s:

40 reacties

Reputatie 3
Badge +4

Goed bezig T-Mobile aan locatie Hessenpoort Zwolle!
Reputatie 2
Ziet er goed uit. Interessant filmpje goed bezig T Mobile
Badge +2
@harryme dank je voor de leuke foto!!

@flipoving jij ook bedankt voor je posts en feedback. Stilstaan is achteruitgaan. Dus we moeten blijven verbeteren. De mouwen opstropen en aan de slag!!
Reputatie 3
Badge +4
Goedenavond, hier de eerste ervaring met de nieuwe antennes locatie Hessenpoort Zwolle (foto).
Het bereik was eerder NIET om over naar huis te schrijven in de Ikea Zwolle...
GPRS/ H/ H+ (maar zo slecht, haast onbruikbaar!)/ of "Noodoproep" in beeld.

Nu geen last meer! De nieuwe antennes staan aan, nog wel in de oude configuratie (nog niet boven 50 Mbps downl., maar dat gaat nog wel veranderen), maar nu al: wat een verschil! De telefoon blijft MAKKELIJK op het netwerk nu!
(En dat gewoon op 4G 1800!)
Badge +2
@Harryme

Super!!!

Kijk dat geeft weer nieuwe energie om te blijven verbeteren.

Hop Hop op naar de volgende!!
Reputatie 2
Wanneer gaat de lage frequentie aan in de hoogspanning mast in Sauwerd. 3G is al volop aanwezig. Wordt 4G op de 2100 mhz dan ook toegevoegd. De prestaties van het netwerk zijn de afgelopen tijd enorm verbeterd.
Top!!!

Groet Philip
Badge +2
Hallo flipoving,

Dank voor je post! Mooi om te horen dat de prestatie vooruit is gegaan.
Daar krijg je dan weer nieuwe energie van he.

900 mhz frequentie komt er ook aan. Alles staat eigelijk klaar voor activatie. Dit kan niet lang meer duren. Ik zie nog geen concrete datum maar ik zal deze informatie even proberen te achterhalen en ze achter de broek aan zitten :P

zodra ik meer info heb zal ik het plaatsen!!

groetjes
Reputatie 2
Reputatie 2
Is er al meer bekend over de activatie van 4G 900 op de hvp bij Sauwerd?. Wordt 4G 2100 ook nog geactiveerd op de mast in Winsum?

Groetjes Philip
Badge +2
@flipoving

De vraag staat uit. Ik ben het niet vergeten! Zodra ik de informatie heb zal ik deze delen

groetjes
Badge +2
Er is voorlopig nog geen planning voor de activatie van 4G900. Dus dat betekent de komende twee maanden sowieso nog niet.
Reputatie 2
Dank je voor je reactie , fijne feestdagen alvast.
Hallo ik heb een vraag.
Ik heb sinds kort een samsung galaxy s7.
Maar als ik de wifi uitdoe pakt hij de 3g of 4g niet.
Hoe kan dat? Hoe krijg ik dat aan?
Reputatie 6
Hoi priscillax,

Staat je mobiele data wel aan?

Veeg met je vinger omlaag over het scherm vanaf de bovenkant van de telefoon. Druk op het icoontje voor mobiele data om de functie in of uit te schakelen.

Controleer ook even of de internetinstellingen kloppen. Op DEZE pagina vind je alle info hierover.

Wanneer het niet lukt, laat het dan even weten.
Reputatie 2
Het lijkt erop dat 4G 900 geactiveerd is op de hoogspanningsmast bij Sauwerd zie namelijk een nieuwe Cell id klopt dit?
Wordt de mast ook nog verder geoptimaliseerd. Het bereik is weer een stuk beter geworden.

Groeten Philip
Reputatie 1
Badge
ga er maar van uit dat 4G900 geactiveerd is als je de cell-id bijvoorbeeld 0000-21 22 23 eerder niet ontving, dan de in winsum 0001-21 22 23

De hoogspanningsmast is ook van 2 sectoren uitgebreid naar 3 sectoren, volgens het antenneregister 2x2G1800 3x3G2100 2x4G1800 daar is dus 3x4G900 bij gekomen

Ja wordt geoptimaliseerd tot dat het voor iedereen werkt
Reputatie 2
4G werkt hier nu super ben nieuwsgierig naar hoe het zijn zal als de optimalisatie van de hoogspanning mast af is.

Goed bezig T Mobile!
Ik zag afgelopen week onderhouds busjes bij de hoogspanningsmast in het noorden van Oss staan, zou het dan eindelijk zover zijn dat deze mast ook omgebouwd naar 4g gaat worden?
Momenteel is het bereik noordelijk van Oss verre van optimaal en ik heb me door onze experts laten vertellen dat de ombouw plaats zou moeten gaan vinden zodra er weer onderhoud gepland stond voor deze specifieke mast *fingers crossed*, is er iemand die dit zou kunnen bevestigen?
Volgens de dekkingskaart zijn er op 20, 21 en 23 februari werkzaamheden.
Badge +2
Hallo Arjan85,

Ik zie wel in mijn systemen dat de infrastructuur is vervangen van een aantal masten in het noorden van Oss, Vandaar de werkzaamheden. Dit is inderdaad een fase die voorafgaat aan de activering van 4G.
@Tabali
Ik zie 3 maanden later inmiddels op vrijwel alle sites in de stad 3CA aan staan, ik heb echter bij de betreffende mast geen leven meer gezien en ook geen activatie van 4g900. Het lijkt mij zo onwaarschijnlijk dat alle apparatuur tot aan de zenders zelf vervangen wordt en vervolgens de zender zelf niet? Hierdoor blijft het nog steeds een beetje behelpen in de noordelijke woonwijken van Oss helaas.
Reputatie 3
Badge +13

Ik zie 3 maanden later inmiddels op vrijwel alle sites in de stad 3CA aan staan, ik heb echter bij de betreffende mast geen leven meer gezien en ook geen activatie van 4g900. Het lijkt mij zo onwaarschijnlijk dat alle apparatuur tot aan de zenders zelf vervangen wordt en vervolgens de zender zelf niet? Hierdoor blijft het nog steeds een beetje behelpen in de noordelijke woonwijken van Oss helaas.

Voor het vervangen van de antennes in hoogspanningsmasten moet TenneT eerst goedkeuring geven. TenneT stelt ook bepaalde eisen aan het vervangen van de masten. Zo mogen alleen de door hun geselecteerde bedrijven in zo'n mast klimmen om de antennes te vervangen. Je begrijpt natuurlijk dat andere providers dit ook willen. Dit en de langere wachttijd voor zo'n afspraak maakt dat het langer duurt voordat zo'n locatie volledig vervangen is. 😞
@leroy98ecker
Duidelijk verhaal. Toch apart dat er zo veel tijd gaat zitten tussen het (met de hijskraan) vervangen van de kasten en de bekabeling (tot bovenin?) en de antennes zelf. Je zou haast verwachten dat dit op 1 afspraak tegelijk zou gaan, in verband met het afzetten van de straat, en het risico beperken van het werken met een hijskraan onder een hoogspanningsmast.

Is ergens een planning bekend? We krijgen gelukkig niet veel klachten uit de regio, maar als er klachten zijn dan is dit altijd in het noorden en ten noorden van Oss. Apart om dan in de stad 3CA te hebben en 2 km verderop terug te vallen naar minder dan 2 mbit/s.
Het blijft een probleem dat er wat gaten zijn in de 900mhz
je kunt het heel duidelijk zien via 4gmasten.nl en dan via google maps:
https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1z2A6xdROL41ulQ0mDYD3Q5SqKkQ&ll=52.65754303375076%2C5.945533341800797&z=10

als je eerst bv alleen de checkboxes checked waar je ook 900mhz in ziet staan (dus niet de 1800 of 1800/2100) dan zie je dat er op bepaalde plekken redelijk wat gaten zitten, voornamelijk in de polder tussen Lelystad en Almere. Dat kun je ook mooi zien als je de selectie precies spiegelt dus alle palen toont die geen 900mhz hebben..
Dat zijn er nu nog bijna 300 en ik denk dat dat voornamelijk hoogspanningsmasten zijn, dus als het zo lastig is om daar mensen in te krijgen kan het nog wel even gaan duren.... :(

Je merkt dit vrij goed als je in de trein zit tussen Lelystad en Almere.
Reputatie 3
Badge +4
"De ombouw van de resterende sites gaat nu wel een stuk langzamer. In de lange periode van zo'n 2 1/2 maand sinds de laatste update zijn 15 sites omgebouwd. In totaal resteren er nu nog 288 locaties die blijkbaar nog steeds geen 4G900 kunnen ondersteunen."

Bron: 4gmasten

Klopt dus wel... dat het niet zo heel vlot gaat snap ik met deze lastiger locaties... maar slechts gemiddeld 1,5 site per week?!

Er zijn nog steeds plekken waar het signaal/ bereik zwaar ondermaats is (bijv. Hattem),
iets meer schot in de zaak lijkt me niet verkeerd.

Reageer