Beantwoord

Melden scammer telefoonnummer

• 10 april 2021
  • 11 reacties
  • 95 Bekeken

Ik ben gebeld door een scammer vanaf een vast nummer. Ik wil dit nummer aangeven, maar bij de telefonische helpdesk werd verwezen naar de community. Bij deze dus: wat is de ingang om zo een nummer aan te geven, zodat het uit de lucht gehaald wordt?

icon

Beste antwoord door CrisTien 10 april 2021, 12:20

Goedemiddag @ggoorden  Fijn dat je dit bekent wil maken.Wat was het nummer? 
Er zijn duizenden scammer tegenwoorden. Als TM dat alles uit de lucht kon  halen zijn ze nog wel even zoet. 

Waarom kunnen ze dat niet blokkeren. Enerzijds komt dit door het wisselen van de telefoonnummers en de verschillende landen en anderzijds, omdat providers dit gewoonweg niet mogen doen volgens mij

https://meld.nl/melding/cybercrime/mail-fraude

https://www.fraudehelpdesk.nl

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @ggoorden 

Als het een lokaal vast nummer is kun je hem dan niet gewoon blokkeren in je telefoon?

Jazeker, dat kan ik. Maar het gaat er mij om dat dit nummer bij de bron weggehaald wordt, zodat het niet meer gebruikt kan worden om anderen lastig te vallen. Bij de operator die het nummer heeft uitgegeven staat dat ik klachten over misbruik bij mijn eigenprovider (in dit geval T-Mobile) in moet dienen. Dat probeer ik te doen. 

Reputatie 7
Badge +20

Goedemiddag @ggoorden  Fijn dat je dit bekent wil maken.Wat was het nummer? 
Er zijn duizenden scammer tegenwoorden. Als TM dat alles uit de lucht kon  halen zijn ze nog wel even zoet. 

Waarom kunnen ze dat niet blokkeren. Enerzijds komt dit door het wisselen van de telefoonnummers en de verschillende landen en anderzijds, omdat providers dit gewoonweg niet mogen doen volgens mij

https://meld.nl/melding/cybercrime/mail-fraude

https://www.fraudehelpdesk.nl

Dag @CrisTien,

Het nummer is een lokaal Den Haag regio nummer (070-2074195) en is geregistreerd bij Destiny White Label Services in Heerlen. Zij kunnen het nummer weghalen, maar dat doen ze alleen op verzoek van een andere operator. In mijn geval is dat TM. Dat dat er veel zijn, is niet van belang, anders komen we hier nooit vanaf. Iemand betaalt voor dit nummer, die kan in ieder geval aangepakt worden. Ik weet ook wel dat het protocol vereist dat er eerst een brief naar de klant gestuurd moet worden, zodat bij een volgende overtreding ze echt aangepakt kunnen worden. Ik heb op het internet ook anderen gevonden die met dit nummer te maken hadden. 

Reputatie 6
Badge +12

Ik gebruik de app Hiya.

Die popt op zodra ik gebeld wordt en zie ik wie het is. Als anderen een call center o.i.d rapporten kan ik de call negeren.

Ik denk dat Destiny bedoeld de overlast procedure tussen operators. Maar daarmee wordt alleen een waarschuwing naar de beller gestuurd als hij jou 3 x belt en jij deze tijdstippen rapporteert.

Reputatie 7
Badge +20

@ggoorden Ik neem gewoon niet op bij onbekende nummers. Er kwam bij mij donderdag nog zo’n oplichter voorbij.

Mensen hebben hier zelf ook een verantwoording in. Het is net als kopen aan de deur Doe het niet of vraag bedenktijd! 

Fijn weekend en stay safe  allemaal! ⭐️

Reputatie 7
Badge +20

Ik gebruik de app Hiya.

Die popt op zodra ik gebeld wordt en zie ik wie het is. Als anderen een call center o.i.d rapporten kan ik de call negeren.

Ik denk dat Destiny bedoeld de overlast procedure tussen operators. Maar daarmee wordt alleen een waarschuwing naar de beller gestuurd als hij jou 3 x belt en jij deze tijdstippen rapporteert.

Voor iPhone is dat vet duur en als ik de reacties lees wekt het half, gewoon zelf opletten werkt voor mij beter!

En wie zegt dat die scammer dat nummer niet spooft,  is een onwetende houder de dupe van de scammer, lijkt dus makkelijker gezegt dan gedaan.

@Doornekamp33  Ik heb het bewuste nummer teruggebeld en krijg een bandje “ U spreekt met de helpdesk, spreek uw naam en telefoonnummer in en wij bellen u zo spoedig mogelijk terug” Dit lijkt mij geen onschuldige onwetende houder van het nummer. Dus ik heb nog niet zo snel medelijden met de eigenaar van het nummer.

Reputatie 6
Badge +12

Aflsuiten van een nummer gebeurt niet zomaar. Zelfs ook met de overlast procedure is dat de provider van de beller degene is die de abonnee een (schriftelijke) waarschuwing stuurt. Afsluiten is geen onderdeel van dit proces. Pas na aangifte bij de politie als de overlast gever niet ophoudt kan dit na een justitie bevel van toepassing zijn. Maar dat proces moet degene die overlast ervaart voeren.

Dat zegt nog steeds niks @ggoorden , Ook dat nummer kan gespoofd worden en kan gewoon een net helpdesk bedrijf zijn die nergens vanaf weet, zekerheid heb je nog steeds niet.

Reageer