Beantwoord

Melding van slecht bereik

• 22 maart 2017
  • 23 reacties
  • 1025 Bekeken

• is een Master Poster
  • 15 reacties
Ik heb zaterdag op de voorgeschreven wijze slecht bereik gemeld op locatie 3781NV. Ik heb tot nu toe nog geen enkele eactie mogen ontvangen. Is dat gebruikelijk dat het zo lang duurt?
icon

Beste antwoord door Pilovali 22 maart 2017, 12:18

Hallo en welkom op het T-Mobile forum,

Het 4G bereik op de aangegeven postcode is inderdaad niet perfect (dekkingskaart geeft "Buiten goed en binnen redelijk bereik" aan). Als je binnenhuis bent, én je huis heeft een goede isolatie, dan kan het zelfs zijn dat je totaal geen 4G dekking hebt.

Als je een dekkingsklacht in hebt gediend, duurt het meestal minder dan 2 weken voor dat je een terugkoppeling krijgt.

Groet,
Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 5
Badge +17
Hallo en welkom op het T-Mobile forum,

Het 4G bereik op de aangegeven postcode is inderdaad niet perfect (dekkingskaart geeft "Buiten goed en binnen redelijk bereik" aan). Als je binnenhuis bent, én je huis heeft een goede isolatie, dan kan het zelfs zijn dat je totaal geen 4G dekking hebt.

Als je een dekkingsklacht in hebt gediend, duurt het meestal minder dan 2 weken voor dat je een terugkoppeling krijgt.

Groet,
Dank voor reactie. Melding/klacht betreft overigens geen 4G. De hoop op een beetje bereik heb ik al opgegeven. Het gaat me nu om 3G waarvan bereik prima zou moeten zijn. Ik haal maximaal 6 - 8 MBps en dat lijkt me wat aan de magere kant om het maar voorzichtig uit te drukken. Vandaar.
Badge +2
@FraCo

Excuses dat je nog geen terugkoppeling hebt gekregen op je melding. Ik denk dat er iets misgegaan is in het systeem.
Ik zal je dan maar zo even informeren over de netwerksituatie want 6 - 8 Mbps is inderdaad wel aan de krappe kant als je gebruikt maakt van 4g voor thuis.
Ik zag ook gelijk waardoor dit het geval is. Het is namelijk zo dat de antenne van de mast, die deze locatie bedient, in een hoogspanningsmast hangt. Deze mast beschikt momenteel alleen over UMTS900 en GSM900. (Nog geen 4G). Dit verklaart de beperkte snelheid en dat is natuurlijk jammer.
Voor meer informatie over de antennes in hoogspanningsmasten zie topic: https://forum.t-mobile.nl/netwerk-347/info-900-mhz-frequentie-hoogspanningsmasten-273566

Nu het goede nieuws. Ik zie in mijn gegevens dat de infrastructuur van de mast pas is vervangen. Dat betekent meestal dat er een upgrade gaat plaatsvinden. In de komende maanden zal naar verwachting alsnog 4G geactiveerd worden. Ik kan nog geen precieze data geven en de reden hiervan is dat we moeilijk kunnen plannen als het om een mast in een HVP gaat (zie link)

Ik hoop dat ik zo wat duidelijkheid heb kunnen geven over deze locatie. Indien je nog vragen hebt kan je deze altijd stellen!
Bedankt voor de info. Ik blijf overigens waarden van 3 - 6 Mbps buiten gemeten voor een 3G-netwerk ook meer dan bijzonder mager vinden. Klopt het dat het de mast betreft zoals op het kaartje in de bijlage is weergegeven? Verder lees ik her en der in het forum dat T-Mobile ontvangers bij particulieren plaatst als de ontvangst onder de maat is. Hoe zit dat dan in mijn geval?
Reputatie 3
Badge +13
Hoi FraCo,

Dat klopt inderdaad!
In het gebied waar je je bevindt, is inderdaad (nog) geen 4G te ontvangen.

Ik woon zelf in Voorthuizen, dus dat is bekend terrein. Dat hele gebied is slecht met de bedekking van 4G. Zodra je vanaf Voorthuizen komt en bij de golfbaan bent, houdt het op.
Ik weet dat je op de Zevenbergjesweg wel 4-5 strepen 3G ontvangt. De snelheid komt inderdaad niet boven de 10 Mbit/s uit volgens de metingen die ik zelf heb gedaan. Meestal haal je ook niet veel hoger op 3G. Er zijn meer klachten over het netwerk op die locatie, echter is er in de afgelopen twee jaar geen 4G bijgeplaatst doordat het een hoogspanningsmast betreft. Hopelijk wordt het binnenkort allemaal beter voordat de vakantieperiode weer begint.

Ik heb de omgeving op de kaart gezet qua wat je van het 3G/4G bereik kunt verwachten. Misschien is dat wel leuk om te zien. http://sensorly.com/map/4G/NL/Netherlands/T-Mobile/lte_20416#q=3781+NV+Voorthuizen%2C+Nederland|coverage
Dag Voorthuizenaar,
leuke link heb je doorgestuurd. Overigens kun je in een eerdere reactie lezen dat er aanpassingen aan de betreffende zendmast zijn gedaan. Wanneer die werken en of het helpt is afwachten. Ik gebruik T-Mobile om op mijn locatie in een chaletpark internet te hebben (voor van alles en nog wat) omdat een vaste lijn (van KPN) nog minder oplevert en ik vermoed dat het glasvezelproject in de buitengebieden van deze streek nog heel ver weg is. Het onbeperkt-gebruik-abonnment van T-Mobile is dan de enige andere optie. Maar dan wel graag wat meer snelheid. We wachten maar even af.
Reputatie 3
Badge +13
Volgens mij waren de antenne's nog niet vervangen, zoals ik het vanmiddag zag. De rest heb ik niet zo goed kunnen zien. Die donkergroene kasten staan nog steeds onder de mast.
DSL in het buitengebied is niet erg prettig... Glasvezel moet wel komen in de gemeente: http://www.barneveld.nl/actueel/nieuws_43017/item/barneveld-blij-met-duidelijkheid-over-aanleg-glasvezel-in-buitengebied_89791.html

Ik hoop dat T-Mobile binnenkort 4G inschakelt! 🙂
Badge
@FraCo

Excuses dat je nog geen terugkoppeling hebt gekregen op je melding. Ik denk dat er iets misgegaan is in het systeem.
Ik zal je dan maar zo even informeren over de netwerksituatie want 6 - 8 Mbps is inderdaad wel aan de krappe kant als je gebruikt maakt van 4g voor thuis.
Ik zag ook gelijk waardoor dit het geval is. Het is namelijk zo dat de antenne van de mast, die deze locatie bedient, in een hoogspanningsmast hangt. Deze mast beschikt momenteel alleen over UMTS900 en GSM900. (Nog geen 4G). Dit verklaart de beperkte snelheid en dat is natuurlijk jammer.
Voor meer informatie over de antennes in hoogspanningsmasten zie topic: https://forum.t-mobile.nl/netwerk-347/info-900-mhz-frequentie-hoogspanningsmasten-273566

Nu het goede nieuws. Ik zie in mijn gegevens dat de infrastructuur van de mast pas is vervangen. Dat betekent meestal dat er een upgrade gaat plaatsvinden. In de komende maanden zal naar verwachting alsnog 4G geactiveerd worden. Ik kan nog geen precieze data geven en de reden hiervan is dat we moeilijk kunnen plannen als het om een mast in een HVP gaat (zie link)

Ik hoop dat ik zo wat duidelijkheid heb kunnen geven over deze locatie. Indien je nog vragen hebt kan je deze altijd stellen!
Die informatie klopt niet wat je zegt

Ben vrijdag zelf geweest kijken zo als de locatie er in 2014 uitzag ziet die er nog steeds uit
het verschil alleen is in 2015 is de Bts kast vervangen, sinds die tijd staan de RRU,s op de grond en is er verder niks veranderd dus hoe kom je erbij dat de infrastructuur vervangen is want dat klopt niet
Foto 2014

Vrijdag 31 maart 2016

Badge +2
@Hcblids

Je hebt helemaal gelijk!! Ik weet niet of het verkeerd in het systeem stond of dat ik niet goed heb gekeken. Feit is dat ik nog een keer heb gekeken en ik zie dat het voor eind maart gepland stond, maar het is nog niet finalized. (vertraging) Dank je voor je scherpte. Ik zag wel dat ze al toestemming hebben van Tennet om erbij te kunnen. Toch nog even afwachten dus maar het zit wel in de pijpleiding.
Badge
Maakt niet uit dat is toch goed nieuws 😃 dan is er daar 4G voor de zomer dat is toch wel goed nieuws
Vandaag zag ik mannetjes in de betreffende mast en op de grond aan het werk. Heb ze niet gevraagd of ze voor T-mobile aan de gang zijn.
Zie foto
Badge
Zie foto
Ja is voor T-Mobile antenne's en kabels worden vervangen en de rru's worden achter de antenne's geplaats hier naar wordt 4G900, 1800 en 2100 mogelijk en kun je er binnenkort 300mbit/sec halen
Badge +2
@FraCo

Dat kan heel goed kloppen. Er zijn rond 15 mei inderdaad werkzaamheden verricht.
Dus jouw informatie klopt helemaal.

Dank voor je leuke foto's!

Tja, van die 300 Mbits/sec is het nooit gekomen. Ook niet van de helft of een kwart. Ik blijf meestal op enkele tientallen steken. Overigens zie ik de resultaten van mijn speedtesten bij Ookla nergens op jullie netwerkkaart terug te vinden!! De laatste tijd - het lijkt erop na de werkzaamheden in het weekend van 17 juli - gaat de snelheid met grote regelmaat spontaan terug naar ergens tussen de 5 en 10. het lijkt wel of er dan wordt afgeschaald naar het niveau dat je hebt als je data zijn opgebruikt. Maar dat check ik altijd en dat is NIET het geval. Wat gaan we hieraan doen want zo zijn het wel dure euro's voor het data-abonnement.

Reputatie 7
Badge +20

Hi @FraCo 

Er zit inderdaad een verschil tussen theoretische maximum snelheden zoals de 300 Mbit/sec en praktische gemeten snelheden. Wat zijn de snelheden die je ervaart en ervaar je overal trage snelheden? 

We horen graag van je zodat we met je mee kunnen denken.

De gemiddelde snelheid op telefoon en mifi-router - beiden met TM - abonnement - bedraagt in juli 2020 afgerond 35 Mbps (36 metingen). Dat is iets meer dan 10% van de zgn “theoretische” capaciteit. Daarvan waren er 9 stuks die een waarde van 15 of lager hadden (allemaal bij het data-abonnement). Zie ook mijn vorige bericht wat erop lijkt dat ik dan behandel wordt als ware er een datagebrek hetgeen dus niet zo is. Ik dacht dat al deze Ookla-metingen ook op jullie netwerkkaart terecht kwamen? Er is overigens geen significant verschil tussen binnen en buiten.

Aanvullend. De metingen zijn allemaal uitgevoerd op mijn tijdelijk verblijfadres Zevenbergjesweg 27 in Voorthuizen.

Reputatie 4
Badge +2

De gemiddelde snelheid op telefoon en mifi-router - beiden met TM - abonnement - bedraagt in juli 2020 afgerond 35 Mbps (36 metingen). Dat is iets meer dan 10% van de zgn “theoretische” capaciteit. Daarvan waren er 9 stuks die een waarde van 15 of lager hadden (allemaal bij het data-abonnement). Zie ook mijn vorige bericht wat erop lijkt dat ik dan behandel wordt als ware er een datagebrek hetgeen dus niet zo is. Ik dacht dat al deze Ookla-metingen ook op jullie netwerkkaart terecht kwamen? Er is overigens geen significant verschil tussen binnen en buiten.

Er zitten meer gebruikers in een cell en daar deel je die maximum capaciteit mee. 35Mbps is al een prima snelheid en als dat soms 15 Mbps is dan is het nog steeds sneller dan een ADSL lijn. 

Nu is het T-Mobile netwerk ook 5G geschikt en zullen gebruikers met een correct toestel ook via 5G data gaan gebruiken, wat weer ten goede komt aan het minder gebruikers in een 4G cell. Zo zie je dat het heel dynamisch is en garanties op snelheden nooit gegeven kunnen worden.

Garanties zijn trouwens in een 5G netwerk wel te geven, ze kunnen dan een stukje bandbreedte reserveren voor een aansluiting, of voorrang geven boven een andere gebruiker. Dat zal daar vooral voor zakelijke klanten van toepassing zijn, zo'n garantie op bandbreedte door de lucht kost natuurlijk wel geld.

Wat een bijzonder antwoord. Uw collega eindigt de correspondentie van een paar jaar geleden met zijn opwekkende bericht dat ik "binnenkort 300 Mbps kan halen”. Daarvan wordt niets waargemaakt: ik blijf steken op een schamel gemiddelde van 35 Mbps. De vergelijking met een ADSL-lijn is niet interessant en een dooddoener; daar tegenover kan ik een glasvezelnetwerk zetten waarbij de feitelijke waarde van 4G van TM verbleekt. Ik heb een abonnement op een 4G-netwerk dat nauwelijks 10% haalt van de voorgeschotelde kwaliteit. Dat in een kwart van de gevallen maximaal 15 Mbps wordt gehaald  waarvan de helft ook nog onder de 10 is, is verre van de aangegeven kwaliteit. De vraag over het ontbreken van de Ookla-metingen wordt niet beantwoord; dat is zeker omdat die géén reclame zijn.

Reputatie 4
Badge +2

Je praat hier op een forum met medegebruikers. De moderators van T-Mobile zijn te herkennen aan hun T-Mobile logo achter hun naam. Hajar geeft ook al aan dat 300Mbps de maximaal theoretische 4G waarde is. Dan zijn de voorwaarden dat je dicht bij een mast woont voor optimale dekking, er geen andere gebruikers in de radio cell zetten en dat jouw apparatuur de juiste aggregatie (4G+) ondersteund.

Die T-mobile medewerker van 3 jaar geleden refereerde aan deze wijziging in het T-Mobile netwerk die het maximum per cell verhoogde.

Zo zijn er heel wat afhankelijkheden en blijkt in de praktijk 35 Mbps een prima snelheid te zijn. 

Reputatie 3
Badge +13

@FraCo

Ik woon in de buurt en ben even gaan testen en kan de bevindingen met je delen. Alhoewel denk ik wel dat die mast het zwaar te verduren heeft door de hoeveelheid toeristen die er nu aanwezig zijn. Op sommige plekken heb ik echt slechte snelheden behaald. Zelfs met 4 CA (50 MHz bandbreedte!) en vol bereik kwam ik niet hoger dan 7 Mbit op sommige plekken. Zie screenshot:

Het lijkt op een dode hoek bij de Hunnenweg/Meeuwenveenseweg waar snelheden niet boven de 10 Mbit uitkomen. De upload is op veel plekken ondermaats, de pingtijden zijn wel prima. Zelfs in line of sight met de mast wordt er niet meer dan 100 Mbit gehaald. Behalve als je richting Voorthuizen gaat.
Deze mast heb ik al vaker afgevraagd (ook in de wintermaanden) waardoor die trager is dan de mast in Voorthuizen zelf, waar ik met gemak 350 Mbit haal.

Ik heb hier een overzicht met locaties van de speedtest die ik heb gedaan. Ik heb een iPhone XS Max die de frequenties vol benut, dus maximaal haalbare snelheden.

Op de locatie die je hebt aangegeven heb ik een scan gedaan wat de signaalsterkte is van het netwerk. De speedtest die bij die signaalsterkte hoort, heb ik ook toegevoegd.

Wat uit de fieldtest is op te maken, is dat de telefoon met 4 carriers verbonden is. De hoofdband is band 8 (900 MHz) en de banden 3 (1800 MHz), 3 (1800 MHz) en 1 (2100 MHz) worden gekoppeld. Totaal 50 MHz bandbreedte.

RSRP (Reference Signal Received Power) geven -113 (antenne onderin telefoon) en -111 dBm (antenne bovenin telefoon).
SINR (Signal-to-Interference-plus-Noise Ratio) 9.5 en 11.

RSRQ (Reference Signal Received Quality) 2x -21 dB

Tabel om de resultaten te interpreteren:

Signaalsterkte is voldoende, de kwaliteit van het signaal is slecht en de doorvoercapaciteit is goed/perfect.

Ik hoop dat er door T-Mobile naar gekeken kan worden, want het netwerk is alles behalve stabiel in die omgeving.

Ik hoop je zo meer info hebben te geven! :)

Hoi,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Het bevestigt mijn eigen waarnemingen en metingen. Op de locatie Zevenbergjesweg 27 zit ik aan de westzijde van het park en daarmee dichterbij Hunnenweg/Meeuwenveenseweg. Ik meet nu op mijn iPhone SE 2020 32, 3 (en een ping van 24). Ik ben benieuwd of TM nog reageert op je bericht. 

Ik heb zojuist telefonisch contact gehad met T-Mobile. Die bevestigen de ondermaatse kwaliteit en melden dat ze er verder nu niets aan willen/kunnen doen. Triest. Ze geven me een zgn “coulancekorting” van € 6 pm.  Daar heb ik natuurlijk weinig aan want dan betaal ik nog € 29 voor een slechte verbinding. Rest mij weinig anders dan op zoek te gaan naar een andere aanbieder en tot dat moment maar even door te modderen. 

Mocht je nog tips hebben, dan hou ik me aanbevolen. 

mvg Frans 

Reageer