Beantwoord

Mensen bellen via mijn telefoonnummer

• 23 augustus 2016
  • 16 reacties
  • 9883 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Goedenavond T-Mobile(forumleden),

Vandaag ben ik twee keer gebeld door mensen die beweren dat ik hen heb geprobeerd te bereiken, ze waren opzoek naar een Pieter, waar ik zelf nog nooit van had gehoord. Het klinkt heel apart, maar ik had één van de personen aan de telefoon en die zei dat mijn nummer hem had gebeld en dat hij me terug belde en toen vertelde hij me mijn nummer. Ik weet niet wat er aan de hand is maar zou iemand misschien even kunnen checken wat er aan de hand is?

Alvast bedankt! :)
icon

Beste antwoord door Sam- 25 augustus 2016, 15:39

Hey,

Hmm heel vreemd dit. Ik kan me heel goed voorstellen dat je hier duidelijkheid over wilt hebben!

Zou je allereerst voor de zekerheid alle doorschakelingen in je toestel willen uitschakelen door te bellen naar ##002#. Mocht je per ongeluk een doorschakeling hebben ingeschakeld of iets dergelijke dan wordt dit direct verwijderd.

Zou je daarnaast, wanneer dit nogmaals gebeurd willen noteren op welke dag (datum en tijdstip één van je contactpersonen is gebeld. Dan kunnen onze collega's van de netwerkafdeling controleren waar dit telefoontje vandaan komt.

Laat het ons weten, want dit moet natuurlijk zo snel mogelijk opgelost worden. Ik ben benieuwd naar je reactie.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hey Rogier,

Dat is wel heel erg bizar zeg, rare praktijken! :S

Helaas kunnen we er op dit moment nog weinig tegen doen, omdat dit nog legaal is. Ik houd in ieder geval mijn oren en ogen open om te zien of dit ergens ter sprake komt en kijken of wij er wat tegen kunnen doen. Voor nu raad ik je vooral aan om dit scherp in de gaten te houden en te kijken of je erachter kan komen wat voor soort persoon er nou precies belt.

Mocht je nog vragen voor ons hebben, laat het dan weten! Als wij misschien iets weten of bedenken hoe het te blokken is, dan laten we dat ook weten!
Reputatie 6
Badge +5

Hi @CloudCastle 

Om te beginnen wil ik graag mijn excuses aanbieden voor het teleurstellend gesprek. Ik ga mijn uiterste best doen om je zo goed mogelijk verder te helpen! Ik snap natuurlijk helemaal dat je niet zomaar van nummer wilt wisselen na 10 jaar. Wat ik voor nu kan bedenken is een vervangende simkaart met het zelfde nummer, dit kan ik vandaag nog naar je opsturen! Nu weet ik niet of dit de oplossing is maar het is zeker het proberen waard! Verder heb ik het probleem nogmaals aangekaart. Ik ben hier graag zo open en eerlijk mogelijk in en hier zal ik niet direct antwoord op terug krijgen.  

Laat je even weten of je dit wilt proberen? Dan zorg ik dat jij binnen een paar dagen een vervangende simkaart in huis hebt!:grinning:

Kan ik je op dit moment nog ergens anders bij helpen? 

Het probleem is inderdaad niet of ze het kunnen, maar ze mogen het simpelweg niet doen. Als iemand mij zou bellen "je hebt mij net gebeld?” en het zou een T-Mobile nummer zijn, dan mag netwerk beheer niet zomaar kijk waar die persoon door gebeld is (mogelijk dus een sip nummer welke mijn nummer mee stuurt)

Ik had het een beetje verkeerd. De persoon die gebeld is moet contact opnemen met zijn/haar provider. Het heeft voor mij als T-Mobile klant geen zin contact op te nemen met T-Mobile, als een derde partij gebruik maakt van een SIP provider en mijn nummer spoofed. T-Mobile heeft het uitgaande gesprek dan tenslotte niet gelogd maar wel de provider van de persoon die het gesprek heeft ontvangen/gemist.  

Die persoon zou T-Mobile moeten bellen, en zoals ik de laatste keer 50 minuten in de wacht staan, vragen naar netwerk beheer, terug gebeld worden, papieren toegestuurd krijgen, ondertekend terug moeten sturen, en nog wat dingen

De oproep heeft plaatsgevonden tussen bijvoorbeeld een SIP-Account en de ontvangende partij, alleen als jij de partij bent die het gesprek heeft ontvangen - dus niet het gedupeerde “de gespoofde” bent… kun je in feite niets. T-Mobile logt geen gesprekken die niet via of naar haar abonnees plaatsvinden, het gaat dan tenslotte niet via haar infrastructuur. Als gedupeerde kun je dus in feite helemaal niets.

waardoor netwerk beheer zelf al zegt dat ze de kans klein achten hier iets aan te kunnen doen. Maar het is kut als je een mooi nummer hebt van T-Mobile (silver of zeker brons range) en je moet een nieuw nummer nemen en genoegen nemen wat er aangeboden wordt, of meer betalen voor een mooi nummer.

Ik snap het van T-Mobile echt wel, maar is zeker een verschil tussen kunnen en willen :)

Netwerk beheer kan de provider alwaar het nummer gespoofed is, terugzien en daarmee contact opnemen en hen informeren dat één van haar gebruikers een nummer gespoofed heeft. Daarmee heeft T-Mobile alles gedaan wat kan en mag en geheel binnen de wettelijke kaders ligt. Het is dan vervolgens aan de (bijvoorbeeld) SIP-Provider om te kijken of ze hier iets mee doen of niet.

Als gedupeerde kun je in feite eigenlijk helemaal niets. Eigenlijk hoef je als gedupeerde ook niet te gaan nadenken hoe iemand erop is gekomen om jouw nummer te gebruiken/misbruiken. Het kan gewoon willekeurig zijn geselecteerd ondanks dat je nog zo voorzichtig bent geweest. Jammer, helaas maar dit soort taferelen zie je helaas steeds vaker.

Reputatie 6
Badge +5

Hi @boekee 

Ik kan me helemaal voorstellen dat dit niet ideaal is! Ik had je hier met alle liefde in verder geholpen, maar mijn collega’s hebben jou al het juiste advies gegeven. Ik snap dat dit liever niet iets wat je wilt doen, maar wanneer je toch overweegt voor een nummerwijziging geef ik je hier graag wat meer informatie over. Je hebt dan de keuze uit een standaard nummer, een bronzen nummer, een zilveren nummer en een gouden nummer. De kosten van de wijziging hangen af van het type nummer wat je graag zou willen. Het wijzigen van het nummer doe je telefonisch door te bellen naar 06-24001200. Laat je het weten als je nog vragen hebt? Ik help je graag!

Reputatie 5
Badge +17
Hey,

Hmm heel vreemd dit. Ik kan me heel goed voorstellen dat je hier duidelijkheid over wilt hebben!

Zou je allereerst voor de zekerheid alle doorschakelingen in je toestel willen uitschakelen door te bellen naar ##002#. Mocht je per ongeluk een doorschakeling hebben ingeschakeld of iets dergelijke dan wordt dit direct verwijderd.

Zou je daarnaast, wanneer dit nogmaals gebeurd willen noteren op welke dag (datum en tijdstip één van je contactpersonen is gebeld. Dan kunnen onze collega's van de netwerkafdeling controleren waar dit telefoontje vandaan komt.

Laat het ons weten, want dit moet natuurlijk zo snel mogelijk opgelost worden. Ik ben benieuwd naar je reactie.
.. zei dat mijn nummer hem had gebeld

Ik heb precies hetzelfde. Een eerdere keer schonk ik er geen aandacht aan. Ik zou op 29 feb om 23:07 een vriend gebeld hebben. Ik wist van niets, mijn telefoonspecificatie ook niet. Hij heeft me een screenshot gestuurd van een gemiste oproep.

Vandaag een vergelijkbare situatie. Om 11:09 is een vriend gebeld door 'mij'. Ik heb geen uitgaand gesprek. Hij heeft wel een gemiste oproep en een voicemail van 'iemand' met een heel warrig verhaal. Morgen kan ik in de specificatie/verbruikstatus controleren of ik volgens T-mobile gebeld heb.

Wordt mijn nummer gespoofed? Is er iets stuk bij T-mobile?
Inmiddels weet ik dat ik zelf officieel niet gebeld heb, het gesprek komt niet voor in mijn verbruikstatus. Dat is dus fijn.

Dit artikel is minder fijn: http://www.ad.nl/binnenland/bellen-met-een-fake-nummer-is-fluitje-van-een-cent~a1f043d9/ Ik denk dat ik daar slachtoffer van ben.
Thnx David, ik laat het je weten.

Beste T-Mobile,

Zojuist heb ik een zeer teleurstellend gesprek mogen voeren met een van jullie klantenservice medewerkers over exact dit probleem. 

We zijn nu 3 jaar verder sinds dit probleem aangekaart is, wat is de status hiervan?
Er wordt nu namelijk ook met mijn nummer uitgebeld en ik word terug gebeld door willekeurige personen. Heel irritant voor alle partijen.

De klantenservice geeft mij alleen de oplossing om afstand te doen van het nummer wat ik al meer dan 10 jaar heb. 

Alvast bedankt voor wie er ook hulp kan bieden! 

Heel irritant dit. 
Mijn piek ligt nu op ca 1.000 belletjes per dag waarin men aangeeft door mijn nummer gebeld te zijn. 

dit is nu de 3e periode binnen 2 maanden. 
wederom naar fraude doorgezet, maar waar heel nederland massaal mijn nummer weet te vinden is dit voor t-mobile blijkbaar erg moeilijk.…

topic loopt nu 3jr, als andere providers hier geen last van hebben switch ik!

Ik kreeg vandaag ook een belletje dat er iemand gisteravond rond 23 uur was gebeld door mij.
Het betrof wel iemand die in mijn adressenboek staat.
Erg vaag en erg vervelend.

Reputatie 1

In principe is het bellen vanaf een fake-nummer niet zo moeilijk, het artikel waarnaar elders in dit topic wordt verwezen zegt al genoeg. In principe kan T-Mobile hier helemaal niets tegen doen omdat de telefoongesprekken niet echt via T-Mobile worden opgezet.

Bij diverse aanbieders kan iemand een VoIP/SIP account nemen en voor uitgaande gesprekken kan de gebruiker echter een heel ander telefoonnummer opgeven waardoor het lijkt dat er vanaf het valse-telefoonnummer wordt gebeld. Het gesprek vind dan dus plaats via die aanbieder en helemaal buiten T-Mobile om. Niet al die aanbieders hanteren een verificatie-procedure waarmee het valse-telefoonnummer kan worden geverifieerd.

Er zijn twee mogelijkheden waar de consument uit kan kiezen;

1. Een ander mobiele telefoonnummer nemen.
    of
  2. Kijken of de telefoon ondersteuning biedt om “Onbekende bellers” te blokkeren. Bij Samsung smartphones is dit vaak aanwezig onder, telefoon → Instellingen → Nummers Blokkeren → Onbekende nummers blokkeren (aanvinken).

T-Mobile zelf zou overigens moeten kunnen zien via welke aanbieder het gesprek tot stand is gekomen, ze kunnen zelfs verborgen nummers naar een individu herleiden. Daarnaast is in diverse logs exact te zien vanaf welk netwerk een beller de gebelde benadert.

Zie laatste stukjes van mijn reactie hierboven. Wellicht even doorzetten naar de juiste afdeling want d.m.v. een tracelog kan gewoon worden gezien via welke aanbieder het nummer gespoofed wordt.

Het probleem is inderdaad niet of ze het kunnen, maar ze mogen het simpelweg niet doen. Als iemand mij zou bellen "je hebt mij net gebeld?” en het zou een T-Mobile nummer zijn, dan mag netwerk beheer niet zomaar kijk waar die persoon door gebeld is (mogelijk dus een sip nummer welke mijn nummer mee stuurt) Die persoon zou T-Mobile moeten bellen, en zoals ik de laatste keer 50 minuten in de wacht staan, vragen naar netwerk beheer, terug gebeld worden, papieren toegestuurd krijgen, ondertekend terug moeten sturen, en nog wat dingen, waardoor netwerk beheer zelf al zegt dat ze de kans klein achten hier iets aan te kunnen doen. Maar het is kut als je een mooi nummer hebt van T-Mobile (silver of zeker brons range) en je moet een nieuw nummer nemen en genoegen nemen wat er aangeboden wordt, of meer betalen voor een mooi nummer.

Ik snap het van T-Mobile echt wel, maar is zeker een verschil tussen kunnen en willen :)

Het is nog iets genuanceerder, ze willen misschien wel maar mogen niet, iets met privacy en wet, je zou dan aangifte moeten doen en die kunnen het wel oppakken, allen willen die het vaak niet.

Een duit in het zakje.

Ik wordt al maanden lang teruggebeld door mobiele nummers die niet in mijn telefoon bekend zijn onder een naam, ik ken ze dus niet. Geen probleem natuurlijk, want ik ken niet iedereen die mij belt,. Ik neem geen privegesprekken of gesprekken uit het buitenland aan, maar NL mobiele nummers wel.

Inmiddels wordt ik meerdere keren per week teruggebeld door mensen die zeggen dat ik hun gebeld heb, soms wel 3x. Het wordt ook steeds vaker, een paar weken terug was het heel even rustig.

Ik vind dit heel vervelend voor die mensen, maar wordt er zelf ook knettergek van. T-mobile geeft idd aan om een ander nummer te nemen, maar deze heb ik al vanaf mijn eerste mobiel zo’n 20 jaar terug.

Wat gebeurd hier? Hoe kan er gebeld worden met mijn nummer zonder dat dit te zien is op mijn specificaties? Wat is het doel van deze fraudeurs? Wat kan hier tegen gedaan worden?

Ik lees dat dit al jaren een probleem is. Er zullen meer mensen zijn die er niets over hebben gemeld. Misschien tijd om er iets aan te doen?

In principe is het bellen vanaf een fake-nummer niet zo moeilijk, het artikel waarnaar elders in dit topic wordt verwezen zegt al genoeg. In principe kan T-Mobile hier helemaal niets tegen doen omdat de telefoongesprekken niet echt via T-Mobile worden opgezet.

Bij diverse aanbieders kan iemand een VoIP/SIP account nemen en voor uitgaande gesprekken kan de gebruiker echter een heel ander telefoonnummer opgeven waardoor het lijkt dat er vanaf het valse-telefoonnummer wordt gebeld. Het gesprek vind dan dus plaats via die aanbieder en helemaal buiten T-Mobile om. Niet al die aanbieders hanteren een verificatie-procedure waarmee het valse-telefoonnummer kan worden geverifieerd.

Er zijn twee mogelijkheden waar de consument uit kan kiezen;

1. Een ander mobiele telefoonnummer nemen.
    of
  2. Kijken of de telefoon ondersteuning biedt om “Onbekende bellers” te blokkeren. Bij Samsung smartphones is dit vaak aanwezig onder, telefoon → Instellingen → Nummers Blokkeren → Onbekende nummers blokkeren (aanvinken).

T-Mobile zelf zou overigens moeten kunnen zien via welke aanbieder het gesprek tot stand is gekomen, ze kunnen zelfs verborgen nummers naar een individu herleiden. Daarnaast is in diverse logs exact te zien vanaf welk netwerk een beller de gebelde benadert.

Zie laatste stukjes van mijn reactie hierboven. Wellicht even doorzetten naar de juiste afdeling want d.m.v. een tracelog kan gewoon worden gezien via welke aanbieder het nummer gespoofed wordt.

Reputatie 1

Ik heb al een aantal maanden precies hetzelfde aan de hand. Ik wordt gebeld door mensen dat ik hun heb gebeld, maar T-Mobile ziet helemaal niets vanaf mijn kant komen qua telefoontjes. Dit klopt ook want ik bel niet, ben niet geacked of iets.

De mensen die ik spreek komen van Groningen tot Maastricht.

Met netwerk beheer een aantal keer gesproken, en die zijn erg behulpzaam, echter kunnen ze mij niet helpen omdat ze in hun eigen netwerk niets zien gebeuren.

Maar als iemand met een T-Mobile nummer mij zou bellen zouden ze wel kunnen kijken maar dat mogen ze niet, daar moeten ze eerst toestemming van krijgen van die persoon, maar de mensen die mij bellen zijn niet blij, en gaan zeker niet zoals gisteren bij mij 50 minuten in de wacht staan om mij te helpen. Bovendien zal er daarna allemaal officiële documenten getekend moeten worden en verstuurd.

Dit is echt heel vervelend, het enige alternatief wat mij geboden kan worden is een nieuw nummer, en dat is nou net wat ik niet wil.

Jammer dat misbruik maken van iemand zijn nummer boven privacy staat. 

Reageer