Beantwoord

[Pilot] Bellen via het UNLIMITED 4G netwerk van T-Mobile (VoLTE)

• 21 september 2017
  • 232 reacties
  • 24425 Bekeken

Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

232 reacties

Ervaring tot nu toe: Top! Naar Vodafone, Tele2 en vast gebeld en geen storingen of onderbrekingen. Blijft netjes op 4G en internetsnelheid blijft ook mooi stabiel 🙂
Reputatie 4
Badge
Ervaring tot nu toe: Top! Naar Vodafone, Tele2 en vast gebeld en geen storingen of onderbrekingen. Blijft netjes op 4G en internetsnelheid blijft ook mooi stabiel :)

En kun je nu naar tevredenheid multi-tasken 😉 ?
Reputatie 2
Hoi Mark,

Hierbij mijn versie:
Haha heerlijk! VoLTE blijft ook netjes werken als je een VPN aan hebt trouwens dus dat zit ook goed 🙂
Reputatie 3
Badge +13
Hoi Mark,

Hierbij mijn versie:

Zo te zien heb je niet een Nederlandse firmware op het toestel staan. Hoe ben je aan het toestel gekomen? De firmware die je nu hebt draaien heeft geen ondersteuning voor bellen over 4G in Nederland. Je hebt een Nederlandse firmware nodig om de optie zichtbaar te krijgen.
Reputatie 4
Badge +5
Dat is dan weer een nadeel van VoLTE op een Samsung. Je moet de Nederlandse firmware hebben. Zelf koop ik een telefoon bij een reseller en dan flash ik er de Nederlandse firmware op. Wat één keer mislukte:P
Hoi Mark,

Hierbij mijn versie:

Ik kan deze versie niet vinden op SamMobile. Heb je zelf een firmware gelashed via XDA? Je zal de laatste versie van SamMobile voor Nederland (PHN) moeten downloaden.
Reputatie 1
Tot nu toe goede reacties gehad op de geluidskwaliteit vanuit de auto. Het gesprek was voor de andere partij beter te verstaan dan voorheen. Ook bij gewoon bellen een duidelijke verbetering.
Reputatie 2
Ik heb (denk ik) een duitse versie. Deze heb ik niet zelf geflashed maar zo ontvangen van Belsimpel.nl
Ook ik ervaar een flinke verbetering. Meest directe aanleiding om mij aan te melden was de bereikbaarheid binnenshuis. Deze was op 2g/3g slecht. Met VoLTE durf me weer door het huis te bewegen tijdens het bellen. Alleen nog jammer dat mijn vrouw (ook T-mobile) hier nog niet van mee kan profiteren.

Verder merk ik dat de vertraging tussen het bellen en het overgaan veel korter is bij VoLTE. Mijn verstaanbaarheid is prima en ook de andere kant hoor ik goed.
Reputatie 4
Badge
Hi mede-forumleden, tot nu toe goede ervaringen met VoLTE. Alleen toen ik thuis kwam van mijn werk ben ik eens gaan kijken met mijn Samsung S7 om hem op LTE only te zetten, alleen het rare is dit werkt niet met VoLTE. Ik kan niet bellen in LTE only modus, oproep eindigt meteen.

Ik bel van en naar een Vodafone nummer, en naar een vaste aansluiting en geen van beide werken. Als ik hem terugzet naar LTE/WCDMA, dan werkt VoLTE weer prima en is er niks aan de hand.

Iemand enige idee hoe dit in elkaar steekt?

Hi gregorglenn,
Ik leg jouw klacht terug bij ons interne pilot team. Mogelijk is dit een van de known-issues die nog moet worden opgelost. Bedankt voor het melden!

Mark

Hi,

Ik heb met collega Niels van ons device test team gesproken. De firmware is zo gemaakt dat bellen niet werkt als je de netwerk mode op LTE only forceert. Dit is een soort business rule in je toestel software. De reden is dat noodoproepen (112) verplicht zijn, echter wordt bellen naar 112 alleen over 2G/3G ondersteund. Hiermee wordt voorkomen dat in een panieksituatie iemand niet naar 112 kan bellen omdat hij zijn toestel op 4G only had geforceerd.

Dus 2/3/4G multimode moet actief zijn. Wellicht wordt de 112 dienst ooit i.o. van de overheid uitgebreid. Maar tot die tijd kun je 112 alleen over 2G/3G bereiken.

Samenvattend: als je normaal via VoLTE belt, zodra je naar 112 belt doet je toestel een CS fallback naar 3G of 2G..

M.
Reputatie 4
Badge
INFO FOR OUR PILOT TESTERS:

My apologies to inform you so late: from Tuesday unitil Wednesday (daytime also) maintenance and upgrade activities were done by one of our suppliers in the network. Some of you may have experienced VoLTE outage in this period. You may have noticed this If you did a call which went though this geo-redundant node. (If you made a call via the twin node, you could make normal VoLTE calls) In those cases you may have noticed that your phone call went over 2/3G instead of 4G
Reputatie 4
Badge
INFO FOR OUR PILOT TESTERS #2:
for the tech experts: we did another service improvement this week. On 27/09 at 0600 hrs we improved the call setup time. I saw a graph from engineering; The average call setup time went down from 1.9 to 1.1 sec. Note: the average setup time. Experience with individual call will vary.
If you are fan of short setup times please check it out for yourself 🙂
Reputatie 3
Badge +13
Tot nu toe zijn mijn ervaringen met VoLTE goed! 🙂
Echter zijn er wel wat dingetjes die opvallen.

- Als ik over 4G naar een nummer bel die offline is, dan schakelt mijn telefoon naar 3G.
- Als ik naar T-Mobile-nummers bel, dan zie ik in My T-Mobile staan dat er naar 'overige mobiele nummers' is gebeld. Normaal staat er 'T-Mobile nummers'.
- De settuptijd van een gesprek was eerst 2-3 seconden en nu gaat de telefoon direct over.
- Vergeleken met 3G en vooral 2G is het kwaliteitsverschil echt goed te horen.

Ik ben echt super tevreden. 🙂
Reputatie 2
Bij mij vliegt ie nu weer direct naar h+ als ik wil bellen. Was vanmiddag ook zo, na een herstart weer even 4g bellen. Dus lijkt niet stabiel te werken bij mij.
Reputatie 4
Badge
Bij mij vliegt ie nu weer direct naar h+ als ik wil bellen. Was vanmiddag ook zo, na een herstart weer even 4g bellen. Dus lijkt niet stabiel te werken bij mij.

Het kan zijn dat het niet aan jouw toestel ligt. Gisteren (donderdag) was er iets aan de hand in het netwerk. Wordt uitgezocht en zodra ik het weet, post ik het hier. Anderen, en ik ook hadden gisteren ook 3G calls

Mark
Reputatie 2
Ik heb gistermiddag en vanmorgen geprobeerd maar nog steeds geen 4G bellen. De telefoon schakelt direct terug naar H+ of 3G. De eerste dagen werkte het wel.
Reputatie 4
Badge
Ik heb gistermiddag en vanmorgen geprobeerd maar nog steeds geen 4G bellen. De telefoon schakelt direct terug naar H+ of 3G. De eerste dagen werkte het wel.

Hi Mark-DenHaag
dat is vervelend om te horen! Zover ik kan overzien van alle pilot klanten en interne pilot gebruikers ben jij de enige waarbij dit voorkomt. Ik heb nog in de netwerkinstellingen gekeken; VoLTE is nog actief bij jouw telefoonnummer.
Probeer nog een keer door jouw toestel helemaal uit en in te schakelen. Heb je het probleem nog?
Als dat niet lukt, een factory reset kan ook wel helpen.
Als dat ook niet lukt, kan het zijn dat iets mis is met je firmware die jij van Sammobile heb gehaald(?) Laat me weten.
Beste Mark_K,

Zoals Mark-DenHaag aangeeft heb ik ook al sinds vorige week last van. Dat had ik ook al via PM laten weten 🙂.

Als ik even de flightmpde aan en uit zet, werkt 4G bellen wel. Na een tijdje gaat het weer via 3G. Toestel uit/aan lost het probleem niet op.
Reputatie 2
Ik ben blij dat ik toch niet de enige ben die er last van heeft.
Al heb ik vandaag wat testen gedaan en na een herstart werkt het. Na connecten met het ingebouwde carkit systeem van mijn auto (met Bluetooth) bel ik niet meer via 4G. Uit en Aan en 4G bellen werkt weer.

Ik ben bereid om goed te helpen met deze test maar dan vind ik het gek om te horen dat T-Mobile zegt dat ik de enige ben die nog over G/3G/H belt terwijl dit blijkbaar niet zo is. Hierbij roep ik dan iedereen op die test om te melden als hun telefoon ook terugschakelt naar G/3G/H(+) als ze bellen. Dan kan T-Mobile hier ook mee aan de slag.
Ik heb hier tot nu toe nog geen last van gehad, 1x teruggezet naar 3G maar dat lag denk ik meer aan het bereik dan aan VoLTE(ik liep naar de kelder)
Reputatie 4
Badge
Ik ben blij dat ik toch niet de enige ben die er last van heeft.
Al heb ik vandaag wat testen gedaan en na een herstart werkt het. Na connecten met het ingebouwde carkit systeem van mijn auto (met Bluetooth) bel ik niet meer via 4G. Uit en Aan en 4G bellen werkt weer.

Ik ben bereid om goed te helpen met deze test maar dan vind ik het gek om te horen dat T-Mobile zegt dat ik de enige ben die nog over G/3G/H belt terwijl dit blijkbaar niet zo is. Hierbij roep ik dan iedereen op die test om te melden als hun telefoon ook terugschakelt naar G/3G/H(+) als ze bellen. Dan kan T-Mobile hier ook mee aan de slag.

Hi Mark_DenHaag
kun je aan me bevestigen dat als je NIET belt, je toestel dan wel de meeste tijd op 4G staat? Graag een bevestiging want ik had even een andere indruk! Wat we met een aantal andere testers hebben gezien, en waar nu ook aan wordt gewerkt:
- lange 4G gesprekken droppen en als je opnieuw wil bellen, bel je over 3G
- toestel blijft op 3G 'plakken' en pas na flightmode aan/uitzetten, kun je weer een 4G gesprek opzetten

M.
Reputatie 2

- toestel blijft op 3G 'plakken' en pas na flightmode aan/uitzetten, kun je weer een 4G gesprek opzetten
M.

Ik had inderdaad vanmorgen dat mijn gesprek op 4G na iets van 7 minuten werd gedropt. Daarna zat ik inderdaad weer op 3G te bellen.

Ik heb voor de rest bijna altijd 4G staan. Bij bellen vliegt ie dan naar H/3G. Na herstarten of flightmodus is 4G bellen weer terug.
Reputatie 4
Badge

M.

Ik had inderdaad vanmorgen dat mijn gesprek op 4G na iets van 7 minuten werd gedropt. Daarna zat ik inderdaad weer op 3G te bellen.

Ik heb voor de rest bijna altijd 4G staan. Bij bellen vliegt ie dan naar H/3G. Na herstarten of flightmodus is 4G bellen weer terug.

hi Mark-DenHaag,

okay, dank voor de bevestiging!
Beste Mark_k,

Wat Mark-DenHaag aangeeft heb ik dus ook. Is er nog steeds een verstoring van vorige week?