Vraag

RIVM

• 29 mei 2020
  • 13 reacties
  • 241 Bekeken

Bij deze wil ik graag weten of t-mobile aan het RIVM ons te volgen via mijn mobiel telefoon.

Ik vind dit een afbreuk op mijn privacy, en T-Mobile zou hier nooit geen toestemming voor mogen geven 

13 reacties

Reputatie 7
Badge +18

@kikken Ja dat zal elke provider (gaan) doen want ze worden ertoe gedwongen door de regering middels een noodwet. Ik ben het ook niet eens met deze gang van zaken maar providers zullen hier weinig tegenin kunnen brengen.

Uit dit artikel blijkt dat T-Mobile zich gelukkig uiterst kritisch opstelt: https://nos.nl/artikel/2335543-kabinet-wil-rivm-tijdelijk-gebruik-laten-maken-van-zendmastgegevens.html

Reputatie 5
Badge +4

We hebben een AP (autoriteit persoonsgegevens) om een uitspraak te doen of de privacy voldoende is gewaarborgd. In het wetsvoorstel staat namelijk dat er uitsluitend geanonimiseerde gegevens verwerkt gaan worden.

Reputatie 7
Badge +18

@pipodeclown_2 Het probleem is dat geanonimiseerde gegevens ook locatie gegevens bevatten die naar een persoon te herleiden zijn, hetzij indirect. Velen van ons hebben namelijk vaste verplaatsing patronen, van huis naar werk etc. Zo kun je aan een anoniem nummer soms toch een persoon koppelen. 

Reputatie 7
Badge +20

Beste allemaal, wil je dit niet zet je toch onderweg je telefoon uit!

Ook ik ben er niet blij mee! Voelt als aantasting van mijn vrijheid

T-Mobile stelt strenge voorwaarden

De Autoriteit Persoonsgegevens zal het wetsvoorstel kritisch bekijken en dan advies uitbrengen aan de Kamer. "Meedoen is niet vrijwillig. Er is namelijk geen mogelijkheid om iets uit te zetten", zegt een woordvoerder van de privacywaakhond.

Telecomprovider T-Mobile is onder strenge voorwaarden bereid om mee te doen. Het mag alleen gaan om volledig anonieme en geaggregeerde gegevens, die bovendien alleen worden gebruikt in de strijd tegen corona en niet door politie of justitie. "We zullen het wetsvoorstel uitvoerig bestuderen om te weten of aan deze strikte uitgangspunten wordt voldaan", zegt een woordvoerder. De Autoriteit Persoonsgegevens moet zijn fiat hebben gegeven, vindt T-Mobile.

Kabinet wil RIVM tijdelijk gebruik laten maken van zendmastgegevens

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) mag als het aan het kabinet ligt maximaal een jaar lang gebruik gaan maken van geanonimiseerde gegevens van telecomzendmasten. Met de gegevens kan worden achterhaald of het in bepaalde gemeentes te druk is geweest en of de coronamaatregelen verscherpt moeten worden. Het kabinet heeft een noodwet gemaakt die dit mogelijk maakt. Die is vandaag naar de Tweede Kamer verstuurd. Daarna moet ook de Eerste Kamer er nog mee akkoord gaan.

Reputatie 7
Badge +20

Je kan altijd een klacht indienen bij Autoriteiten persoonsgegevens als je denkt dat er iets niet klopt.

ik weet uit ervaring dat ze elke klacht zeer serieus nemen. 
Groetjes en een veilige Pinksterdagen 

Reputatie 5
Badge +4

@pipodeclown_2 Het probleem is dat geanonimiseerde gegevens ook locatie gegevens bevatten die naar een persoon te herleiden zijn, hetzij indirect. Velen van ons hebben namelijk vaste verplaatsing patronen, van huis naar werk etc. Zo kun je aan een anoniem nummer soms toch een persoon koppelen. 

De bedoeling is dat het CBS de gegevens gaat verwerken en dat het RIVM dan kan zien waar het druk is/was en waar de stromen mensen overwegend naartoe zijn gegaan. De AP is niet makkelijk en kijkt mee, dus laten we dat oordeel afwachten voordat we meteen roepen dat het een inbreuk op de privacy is, zoals TS deed.

We geven van alles zelf vrij op sociale media, we zijn daar geweest en hier dit gedaan, met foto en tijd erbij.

En gaan piepen als er data gebruikt word om te kijken hoeveel personen er op een bepaalde plaats waren en via welke weg zij daar kwamen, zonder naam en toenaam.

Ik heb de hoop allang opgeven dat je anoniem en niet gevolgd door het leven kan, zolang je elektronica met een verbinding gebruikt is het herleidbaar naar waar en wanneer je ergens was.

Reputatie 7
Badge +20

@Doornekamp33 Wij geven veel info maar dat is in de meeste gevallen vrijwillig.

Nu spreek je over dwang en in mijn ogen is dat not down.

Gelukkig ben ik niet verplicht mijn gsm aan te laten onderweg.

Fijn weekend allemaal

Reputatie 5
Badge +4

Maar we vinden het wél allemaal fijn als we geholpen kunnen worden indien we Corona hebben. Of komen die mensen onderaan op de wachtlijst bij de IC omdat ze hun gegevens niet (anoniem) wilden laten verwerken?

Reputatie 7
Badge +18

Maar we vinden het wél allemaal fijn als we geholpen kunnen worden indien we Corona hebben. Of komen die mensen onderaan op de wachtlijst bij de IC omdat ze hun gegevens niet (anoniem) wilden laten verwerken?

Al deze data verzamelwoede gaat niet helpen. Gewoon thuis blijven bij klachten, afstand houden en een beetje verstandig met elkaar omgaan werkt echt veel beter. En lekker in beweging en gezond proberen te blijven, goed voor je weerstand.

Je wilt gewoon niet dat dit soort verzamelgedrag als “normaal” gaat worden beschouwd.

@CrisTien , En jij weet zo wat je allemaal prijs geeft als je iets op sociale media plaatst?

In ieder geval veel meer dan wat je denkt, en erger nog, het word schaamteloos doorverkocht aan een ieder die er belang bij denkt te hebben.

En je hebt er nog toestemming voor gegeven ook, zeer waarschijnlijk zonder te lezen waarvoor precies.

En zodra de overheid iets wil wat niet te herleiden is naar jou als persoon staan we op de achterste benen, schiet mij maar lek, terwijl ze alles al van je weten.

Reputatie 7
Badge +20

@Doornekamp33 ik weet precies wat ik allemaal prijs geef(heb gegeven) en ja ik lees altijd eerst voor dat ik toestemming voor iets geef. Dat zouden er meer moeten doen👍

Reputatie 5
Badge +4

Al deze data verzamelwoede gaat niet helpen. Gewoon thuis blijven bij klachten, afstand houden en een beetje verstandig met elkaar omgaan werkt echt veel beter. En lekker in beweging en gezond proberen te blijven, goed voor je weerstand.

Je wilt gewoon niet dat dit soort verzamelgedrag als “normaal” gaat worden beschouwd.

Klopt helemaal, maar er worden (ten onrechte) BOA’s aangevallen dus veel mensen hebben die discipline helaas niet. In het wetsvoorstel staat een einddatum/termijn genoemd. En nee, het moet zeker niet normaal worden, maar een pandemie is ook niet echt een normale situatie. We leven gelukkig niet in een land als China, laten we gewoon eerst kijken wat de AP van het voorstel vindt.

Reageer