Vraag

Security updates alleen na verwijderen SIM-card?

Ik heb een Motorola G7 Power (unlocked), aangeschaft in juli 2019, met een T-Mobile abonnement.

Vrij snel na aankoop kreeg ik twee keer een system-update, het patch-level was toen augustus 2019. Daarna kwam niets meer.

Nu staat Motorola bekend om het matige updatebeleid dus ik besteedde daar geen aandacht aan.

Het is nu intussen juli 2020 en ik zat nog steeds op security-level augustus 2019. Dat leek me niet de bedoeling, ook omdat ik zeker wist dat Motorola intussen al een paar keer patches had gepusht.

ik heb dit voorgelegd op het Motorola-forum en we kwamen er niet uit. Er stonden updates voor me klaar maar die kwamen om een of andere reden maar niet door, vreemd. Op hun verzoek heb ik van alles geprobeerd, tot en met factoryreset toe. Zonder resultaat.

Totdat ik gisteren (omdat ik die tip ergens had gezien) de SIM-kaart uit de telefoon haalde. Het toestel begon meteen met updaten!

Ik kreeg vier updates achter elkaar en de telefoon is inmiddels up-to-date.

Blijkbaar hield de T-Mobile SIM-kaart dus de updates tegen. Ook Motorola had geen idee hoe dat kon.

Iemand enig idee hoe dit kan én: betekent dit dat ik - als ik in de toekomst wil checken op system-updates - iedere keer eerst de SIM-kaart eruit moet halen? Frappant is dat de eerste twee updates die ik in 2019 kreeg gewoon mét SIM-kaart werden uitgevoerd.

Alex

10 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hallo @Alex5019 

Welke niveau beveiligingspatch heb je nu? Sinds een paar dagen is Android 10 met beveiligingspatch april 2020 te downloaden zie :

https://www.google.nl/amp/s/www.androidplanet.nl/nieuws/motorola-moto-g7-power-android-10-update/%3famp

Een simkaart hoort normaal geen updates tegen te houden, vreemd. Ik zou zeggen om je simkaart er gewoon weer in te plaatsen en het internet in de gaten houden voor een nieuwe update en dan kijken of je hem kunt downloaden.

Je geeft ook aan dat het in het begin wel ging dus toen was het wel gewoon goed.

Dank voor je snelle reactie (Moto doet er langer over...).

ik zit nu op beveiligingspatch april 2020 en Moto heeft bevestigd dat dat de meest recente voor mijn toestel is.

Dus G7 Power hing achteraan bij de update naar A10 dus daar had ik geen haast mee, ik maakte me wel zorgen om het uitblijven van de beveiligingsupdates.

ik hou het voorlopig gewoon even in de gaten of de OTA-updates gewoon binnenkomen met SIM. Eruithalen kan altijd nog als ik zeker weet dat A10 gepusht moet zijn.

Reputatie 7
Badge +16

Volgens de link komt Android 10 samen met april 2020, misschien even je software informatie bekijken in instellingen?

Het is nog steeds A9.

Maar ik wacht gewoon geduldig af.

Het enige wat ik terug kon vinden op fora omtrent het SIM-probleem was het volgende. Ik snap er echter zelf weinig van.

De Moto G7 Power heeft stock-Android. De mijne komt van BelSimpel.

Sommige unlocked toestellen worden blijkbaar geleverd met een buitenlands (of in het buitenland geïnstalleerd) OS waar je niks van merkt normaal.

De SIM-kaart is NL en geeft bij het zoeken naar updates een mismatch waardoor OTA-updates tegengehouden worden.

Dan zou het normaal updaten in 2019 echter weer niet te verklaren zijn.

Dus ik kijk het voorlopig gewoon even aan hoe het gaat. Ik ben al blij dat ik nu eindelijk op april zit.

Ok, ik wil hier toch nog even op terugkomen.

Ik ben er intussen achter wat het probleem is, dit heeft idd. te maken met wat ik in de vorige post schreef.

Het toestel is gekocht via BelSimpel, ik ben erachter dat het is gemaakt voor de Servische markt.

Bij het kopen van het toestel heeft uiteraard de nietsvermoedende consument totaal niet in de gaten dat men een buitenlands toestel krijgt via grijze import. BelSimpel claimt dat dat geen probleem oplevert; in 9 van de 10 gevallen zal dat ook niet, jij krijgt hoogstens je updates wat later (of zelfs soms eerder). BelSimpel heeft dit overigens in de voorwaarden (die 99% van de klanten niet helemaal gaat doorlezen) juridisch dichtgetimmerd.

Ik ben 1 van die 10 waar het wel issues geeft. De combinatie buitenlands toestel + NL SIM geeft een kink in de kabel.

Zie bijv. dit:

https://eu.community.samsung.com/t5/galaxy-s9-s9/update-android-9-0/td-p/981431/page/3

Een oplossing kan zijn om het toestel (het zit nog in de garantie) terug te sturen naar BelSimpel voor een handmatige flash van het NL OS; die sturen het echter dan naar Dynafix en daar ben ik geen voorstander van.

Eigenlijk wil ik gewoon een ander toestel kopen (ik neig naar een Xiaomi Redmi Note 9 Pro) en de huidige Moto achter de hand houden als WiFi-only toestel. Zo duur was de Moto niet.

Nu mijn vraag: waar kan ik een nieuw toestel kopen (los, unlocked) en er zeker van zijn dat dit ook echt een 100% Nederlands toestel is?

Het antwoord zal zeker geen BelSimpel zijn, maar waar dan wel? Ik heb gegoogeld maar kan zo niets zinnigs terugvinden hierover.

Reputatie 7
Badge +16

hallo @Alex5019 

Ik heb me hier ook nog nooit echt in verdiept maar ik doe mijn aankopen altijd via mobiel.nl. tot nu toe heb ik een goede ervaring daar en geen buitenlandse toestel voor zover ik weet. De 64GB versie is vanaf 169 euro en de 128GB versie vanaf 190 euro dus hij is zeker niet duur de Xiaomi Redmi note 9 64 of 128GB.

64GB versie

128GB versie.

Edit net zoals Belsimpel een kleine kans dat het een Europees model is maar het merendeel is gewoon Nederlands.

Om die buitenlandse modellen reden koop is ze tegenwoordig bij Coolblue, iets duurder maar gewoon NL modellen zonder gezeur.

En belangrijk, ook een hele goede garantie afwikkeling.

Reputatie 7
Badge +16

In mijn eerste reactie stond in de link dat de G7 mogelijk zijn laatste grote update met Android 10 heeft gehad dus zoveel kwaad kan het ook niet. En beveiligingsupdates zijn misschien maar om de zoveel maanden.

Dank voor de reacties!

Ik had idd. mobiel.nl ook al eerder gecheckt maar die hebben alleen de Redmi Note 9, niet de Note 9 Pro versie.

De Pro heeft een uitstekende battery-life wat ik heel belangrijk vind, daarom heb ik ook destijds de Moto G7 Power gekocht.

De tip van CoolBlue ga ik zeer zeker eens bekijken. Thanx!

Reputatie 7
Badge +16

@Alex5019

De Note 9 heeft een 48 mp camera, 3/4GB werkgeheugen, 6,53 inch scherm en een 5020 Li-pro batterij.

De Note 9 pro heeft een 64 mp cameda, 6GB werkgeheugen, 6,77 inch scherm en een 5020 Li-pro batterij.

Accuduur is hetzelfde alleen de andere specificaties verschillen wat. Uiteindelijk kies jij natuurlijk maar kijk ook naar de prijsverschil. 😉

Reageer