Beantwoord

Superslecht bereik

• 3 januari 2017
  • 11 reacties
  • 252 Bekeken

Midden in de grote stad valt mijn telefoon tijdens een gesprek 8 van de 10 x uit of weg, of ik of de ander is zeer slecht verstaanbaar. Ook hoor ik dat er smsen van mij niet aankomen, of ik ontvang een sms van iemand (die heeft dan net gesmsd) van bv anderhalf jaar geleden! Als ik het bij t-mobile vraag (het best bereikbare netwerk van nederland zeggen ze) , komt het omdat ik geen smartphone heb !! Belachelijk! Hoor van andere mensen die ook geen smartphone hebben dat zij bij andere providers (die niet claimen het best bereikbare netwerk te hebben) daar geen last van . Wat is dit ?
icon

Beste antwoord door Poco-Loco 3 januari 2017, 15:06

Hoi Manana,

Het heeft te maken met het feit dat jouw telefoon alleen 2G aankan en dat er maar 4 banden zijn waarop die dat zoekt. Jouw Nokia 100 kan alleen 2G zoeken op 850/900/1800/1900 als frequenties. De helft daarvan zijn niet van T-Mobile....

Dat betekent dat je alleen op 900/1800 naar 2G zoekt en.... T-Mobile biedt 2G alleen nog aan op de 1800 Mhz...

In dit geval heeft het dus voornamelijk te maken met het wegvallen van de 2G systemen. Ik moet overigens wel zeggen dat ik even geschrokken ben van het feit dat jouw toestel uit 2011 komt en geen 3G aankan. Dat is wel heel erg beperkt qua verbinding en dat had ik niet van Nokia verwacht...

Voor een vervangende telefoon zou ik dus wel even kijken welke frequenties deze aankan en of er buiten 3G mogelijk ook nog 4G in zit... Tenzij je zegt dat elke 5 jaar een prima tempo is.
Bekijk origineel

11 reacties

Welkom op het forum Manana,

Wat voor mobiel heb je dan wel? Smartphone maakt inderdaad niet uit, maar wat wel uitmaakt is of jouw mobiel nieuw genoeg is qua signalen... Als jouw mobiel wat ouder is en niet alle frequenties kan oppakken, dan zal jouw telefoon inderdaad moeite hebben met een beperkter aanbod aan signalen.
Overigens heb ik al een nieuwe simkaart geprobeerd en gebeurt me dit op allerlei plekken in Nederland. Ook gaat ie bv niet over , maar krijg dan later een sms dat ik gebeld ben geweest .. Moet ik nou naar een andere provider ? Was zo tevreden over dit abonnement.
😞
Ok, heb wel een oude Nokia (kan dit merk bij jullie ook niet instellen).. Maar tot een jaar geleden had ik helemaal nergens last van en had ik zelfs in een afgelegen bos of bovenop een berg bereik 😳 , maar sinds ik dit abonnement heb gebeurt het ,steeds vaker.
Hoi Manana, kan je misschien vertellen welke Nokia ;)

Ik ben namelijk bang dat je last hebt van het feit dat de netwerken worden gemoderniseerd... Dat betekent in kort dat de frequenties anders worden ingezet en dat jouw telefoon steeds minder mogelijkheden overhoudt om contact te hebben.

Dat heeft overigens niets met je abonnement te maken, maar puur met het vervangen van de apparatuur. Uiteindelijk zal je steeds meer last gaan ondervinden en is het idee om toch eens naar een nieuwe telefoon te kijken (en dat hoeft echt geen smartphone te zijn) een goed idee.

T-Mobile is de afgelopen jaren hier heel actief in geweest en dat is wat je op de verkeerde wijze gemerkt hebt. Het verklaart ook waarom je gesprekken uitvallen, dan loop je namelijk van mast naar mast en in de overgang verlies je (in ieder geval kortstondig) het contact.

Helaas is hier alleen niets aan te doen dan toch je telefoon te gaan moderniseren.... Ook een andere provider gaat je (op zijn best) kortstondig helpen, want eigenlijk zijn alle netwerkbeheerders zo bezig. Ik zou wel adviseren om lekker gebruik te maken van het forum als je een ander toestel hebt gevonden (voordat je deze aanschaft), dan kunnen we kijken of deze de juiste frequenties aankan 😉
Heb een Nokia 100. En het valt niet uit omdat ik van mast naar mast loop, ik loop sowieso niet met mn telefoon, maar zit gewoon thuis in mn huis in de centrum van één vd grootste steden vh land. Dus omdat er overal 4G komt, kan ik niet meer bellen ?? Écht?
En welke (geen smart) telefoons zouden dat dan wel aankunnen voor de komende jaren? Niet veel denk ik. Wordt gewoon beetje gedwongen smartphone aan te schaffen, ook al wil ik niet continu traceerbaar zijn (want zelfs als je die uit zet, kunnen ze nog van alles op je telefoon zien en eraf halen. Ook kan ik nu 2 weken in het bos zitten omdat ik niet elke dag mn batterij hoef op te laden zoals bij zo'n smart(really smart:?), maar er gewoon enkele weken mee doen ! En die Nokia's 100; heb em al meerdere keren hard laten vallen, kunt em gewoon in elkaar zetten weer en hij doet het gewoon (scherm is niet eens iets aan stuk). Iedereen die ik ken heeft een kapot scherm omdat ze het eventjes een beetje tegen iets gestoten hebben 😛
Hoi Manana,

Het heeft te maken met het feit dat jouw telefoon alleen 2G aankan en dat er maar 4 banden zijn waarop die dat zoekt. Jouw Nokia 100 kan alleen 2G zoeken op 850/900/1800/1900 als frequenties. De helft daarvan zijn niet van T-Mobile....

Dat betekent dat je alleen op 900/1800 naar 2G zoekt en.... T-Mobile biedt 2G alleen nog aan op de 1800 Mhz...

In dit geval heeft het dus voornamelijk te maken met het wegvallen van de 2G systemen. Ik moet overigens wel zeggen dat ik even geschrokken ben van het feit dat jouw toestel uit 2011 komt en geen 3G aankan. Dat is wel heel erg beperkt qua verbinding en dat had ik niet van Nokia verwacht...

Voor een vervangende telefoon zou ik dus wel even kijken welke frequenties deze aankan en of er buiten 3G mogelijk ook nog 4G in zit... Tenzij je zegt dat elke 5 jaar een prima tempo is.
Tja op de rest Manana kan ik maar heel kort zijn:
- Mijn oude smartphone staat in flightmodus (geen netwerk, niet traceerbaar dus) gewoon 15 dagen aan... Is mijn huidige 'slimme' afstandsbediening van tv / decoder etc. Daar heb ik de IR poort voor nodig, geen sim en geen netwerk en derhalve niet traceerbaar/dat iemand er op kan...

- Smartphones en glas breken, tja.. mijn M7 ziet er dus zo uit:

Nog steeds geen gebroken glas gehad, maar wel letterlijk een deuk in laminaat gehad. Niet elke smartphone is plastic en gammel, alleen is het dan wel de moeite waard om daar dus goed onderzoek naar te doen.

- Opties.... Tja... Eigenlijk is mijn vraag dan heel simpel omgekeerd:
Waarom acht je de Nokia 100 niet een smartphone terwijl die gewoon ook een computertje bevat?

Ik snap best dat je geen interesse hebt in een volledige smartphone etc, maar elke telefoon bevat een processor, een geheugen en een interface. De vraag is dan, waar leg je de grens en vooral, kijk eens gewoon in de winkel wat je nog wel en niet zou accepteren.
Dank je wel Poco-Loco voor je heldere antwoorden !
Dacht dat ik deze in 2013 nieuw had gekocht.
Hee, en waarom kan dat 2G niet ook gewoon blijven, naast 3G ?
Thanks, Greetz, Manana
Ohw dat je hem in 2013 nieuw hebt gekocht kan prima, alleen het toestel is ontworpen en geproduceerd in 2011... Helaas dus al 2 jaar oud, maar dat hoeft niet per se een probleem te zijn...

Het 2G zal ook wel blijven, maar het blijft niet op alle frequenties. Er worden slechts gedeeltes voor vrij gehouden. Dit heeft te maken dat alle providers samen maar een beperkte hoeveelheid 'ruimte' in de lucht hebben en dit onderling verdeeld hebben. Zo heeft KPN andere frequenties dan T-Mobile ter beschikking.

Dan komt daar bovenop dat we inmiddels 2G, 3G en 4G hebben, inclusief tussenvormen (technisch zou je moeten spreken over 2G, 3G, 3.5G, 3.9G en 4G want 3.9G is wat als 4G is gepresenteerd en 4G+ is pas werkelijke 4G... maar nu ga je snel een het konijnenhol in hoor ;)). Die moeten dus allemaal / een selectie actief worden gehouden en daarom kan niet elk type op elke frequentie worden aangeboden. Er is maar een beperkte hoeveelheid ruimte per frequentie voor elke provider dus proberen ze het zo goed mogelijk in te delen.

Daarom was ik ook al verbaasd dat Nokia (beetje zitten kijken vandaag) zoveel toestellen met alleen 2G hebben gemaakt. Sommige zelfs met slechts 2 frequenties... Dan kan je zelfs de pech hebben dat hij het niet op T-Mobile doet, maar alleen op KPN bijvoorbeeld...

2G gaat niet volledig verdwijnen, maar reken er ook niet op dat het netwerk voor jouw telefoon makkelijker/beter gaat worden. Het zal dus lonen om toch eens (langzaam... geen haast) te gaan kijken naar een ander toestel wat iig 3G en eigenlijk... overweeg waar jouw grens op smartphone ligt... 4G...
Hoi Manana,

Ik hoop dat je al een beetje rond gekeken hebt, maar we zaten op de chat te kletsen en toen kwam het volgende wonder langs: Alcatel 20.45

Nu, ik ga niet pretenderen dat dit toestel iets is waar ik als complete maffe nerd met smartphone ooit naar zou kijken, maar het bevat de 900Mhz (deze heeft de beste dekking in NL bij T-Mobile) en daarop kan deze 3G / UMTS... dus voorlopig een zeer goede verbinding. Daarbij, voor die prijs mag je niet klagen... ook niet als hij na 1 maand stuk zou vallen 😉

Reageer