Beantwoord

tplink archer als Wifi versterker gebruiken


Reputatie 2

Hoi, ik ben onlangs verhuisd. Op mijn oude adres maakte ik ook gebruik van T-Mobile thuis . Alleen daar gebruikte ik mijn TP-link als router voor de wifi. Echter nu ben ik verhuisd en heb ik de nieuwe Zyxel modem die al goede wifi heeft dus wil ik mijn TP-link gebruiken als versterker voor boven maar hoe doe ik dit? Telkens als ik wil inloggen in de TP-link krijg ik de inlog van de Zyxel. Ik snap er dus niks van, hopelijk kan iemand mij helpen met deze opstelling!

icon

Beste antwoord door Folkert 1 June 2020, 16:24

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Jlinders82 

Je kan ook Fing downloaden op je telefoon, lees het ip adres van de TP Link af en stel hem in als Acces Point (AP).

Reputatie 2

Thanx, de computer herkent de wifi wel maar die app niet. Het wifi lampje op de tplink blijft ook maar knipperen snap er niks van! 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Jlinders82

Als je Fing op een telefoon installeert die gewoon verbonden is met de wifi van de Zyxel, die laat je vervolgens alle ip adressen van de apparaten aangesloten op je netwerk zien. Ook het ip adres van de TP Link zal er tussen staan.

Als je voor de AP mode gaat sluit dan een internerkabel vanaf de Zyxel op LAN poort 1 van de TP-Link. Je sluit hem aan op de WAN als je een tweede router wilt instellen. Wil je nu nog eens proberen in te loggen in de interface met de gegevens achterop? Als het niet lukt gebruik dan bovenstaande.

Reputatie 7
Badge +3

@Jlinders82 Dit gaat niet werken zonder enige voorbereiding want zoals ik het even snel kan zien gebruiken zowel de Zyxel als de TP-Link dezelfde lokale IP adressen en dan krijg je conflicten.

Probeer dit eens: koppel de TP-Link geheel los van de Zyxel. Geef de TP-Link een fabrieks reset via het reset knopje, moet je aantal seconden met een prikker ingedrukt houden. Verbind een pc met de standaard fabrieks Wifi van de TP-Link zoals op de sticker aan de onderzijde staat. Stel nu het lokale IP adres van de TP-Link op iets anders in b.v. 192.168.5.1 volgens deze handleiding https://www.tp-link.com/nl/support/faq/67/

Na het wijzigen van het IP adres zul je opnieuw moeten inloggen, nu via 192.168.5.1 of wat je dan ook hebt ingesteld. Als je de TP-Link verder naar wens hebt ingesteld zet ‘m dan uit, koppel de WAN aansluiting aan de LAN aansluiting van de Zyxel en start ‘m opnieuw.

Nu werkt ie als 2e router, apparaten die je met de Zyxel verbind zullen allemaal een IP adres in de range 192.168.1.x krijgen, via de TP-Link 192.168.5.x

Beide apparaten zijn nu via aparte adressen te bereiken, Zyxel 192.168.1.1 en TP-Link 192.168.5.1 op voorwaarde dat je op de betreffende Wifi van het apparaat bent aangemeld.

Ik hoop dat je er zo uitkomt.

Groet, Folkert

Reputatie 2

Thanx folkert

, heb dit indd al geprobeert! Echter heb ik een geflashte ziggo route dus er staan geen inloggevens van tplink onderop de route. Ik kon de route op deze manier ook niet bereiken. Mijn uiteindelijke doel is om te gebruiken als versterker met hetzelfde wifi netwerk net zoals via z'n fritzbox. 

Reputatie 7
Badge +15

@Jlinders82 

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2066/

Sluit de internetkabel vanaf de Zyxel op lan1 van de TP Link.

Reputatie 2

Ik ben eindelijk in de route. Hoe stel ik hem nu als accespoint in? Moet ik de lan nog gebruiken!? Moet ik ook iets met dhcp ofzo doen? Kan k gewoon dezelfde wifi naam gebruiken, zodat ik overal dezelfde wifi naam heb en niet opnieuw hoef in te loggen?! 

Reputatie 2

Kan ik Tplink ook gebruiken zonder internetkabel dus echt alleen voor wifi versterking zoals de fritzbox? 

Reputatie 7
Badge +15

@Jlinders82

Ik denk het niet, het is een router met AP mode en geen versterker.

Als je geen kabel kan trekken naar boven kun je misschien gebruik maken van powerline adapters?

En voor het instellen volg de guide in de link, het is misschien wel een andere router maar de interface is vergelijkbaar. Je moet niks doen bij DHCP, gewoon bij operating mode AP, de quick setup doen, wifi naam en wachtwoord kun je daar ook instellen. Zelfde gegevens als Zyxel mag zeker.

Kabel blijft in de LAN poort uiteraard.

Reputatie 7
Badge +3

En mocht het verhaal in de link die @Waqqas gegeven heeft niet overeenkomen omdat Ziggo er eigen firmware in geflashed heeft dan kun je originele firmware flashen, volgens mij is het een C7 maar je moet wel goed weten wat je doet! Firmware zie https://www.tp-link.com/nl/support/download/archer-c7/#Firmware

Reputatie 2

Het is een accespoint van ziggo maar ik heb die zelf geflasht met de originele TPLINK firmware. Ik lees overal dat je de dhcp op disabled moet zetten maar hoeft dus niet?

Reputatie 7
Badge +3

Het is een accespoint van ziggo maar ik heb die zelf geflasht met de originele TPLINK firmware. Ik lees overal dat je de dhcp op disabled moet zetten maar hoeft dus niet?

Nee als je m zoals @Waqqas aangeeft in AccessPoint mode zet word de DHCP server uitgeschakeld. Deze mode is de meest optimale qua snelheid.

Reputatie 2

Ok bedankt voor al het meedenken!

Reputatie 7
Badge +15

De DHCP server uitschakelen was enkel nodig geweest als je de TP-Link als router wou gebruiken. De AP mode dient eigenlijk als een soort extra zender voor de wifi en router functies werken dus niet oa DHCP zoals @Folkert al aangaf. 😄

Reputatie 2

Hoi, ik heb eindelijk een utp kabel vanaf de zyxel router onder naar gekregen. Nu wou ik mijn TPlink aansluiten maar ik kan deze op geen enkele manier meer benaderen. Als ik het ipadres 192.168.1.1 intoets kom ik op de zyxel. Ik heb de TPlink al gereset maar werkt ook niet. Wie weet raad?

Reputatie 2

Ik heb nu ook alleen internet via de Tplink als ik de kabel in de wan poort stop

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Jlinders82, top dat je de UTP getrokken hebt. Zoals eerder aangegeven is door Waqqas en Folkert, delen de TP-link en Zyxel lokale IP-adressen binnen dezelfde DHCP-range, daarom kun je de TP niet direct benaderen wanneer je erop probeert in te loggen. 

Wat gebeurt er wanneer je UTP in poort één, twee, drie of vier aansluit op de Zyxel? 

Reputatie 2

Ben erin gekomen. Maar nu nog instellen als acces point. Ik heb nog de oude sofyware en vind niet hor ik hrm daar indtel qls acces point!

Reageer