Beantwoord

Verschil in bereik met iPhone op 3G en iPhone op 4G

• 29 januari 2017
  • 14 reacties
  • 635 Bekeken

• Doet lekker mee
  • 42 reacties
Hi,

Ik heb onlangs een iPhone SE aangeschaft en merkte dat ik maar 3 van de 5 streepjes bereik heb. Toen ik naar de instellingen ging switchte ik naar 3G en zag dat het aantal streepjes 4 werd en soms zelfs 5. Ik testte dit ook uit op mijn oude iPhone 5 en ook hier zie ik dat ik met 4G maar 3 streepjes bereik heb en met 3G, 5 streepjes. Betekent dit dat het 4G netwerk van t-mobile nog niet echt optimaal is?
icon

Beste antwoord door Pilovali 31 januari 2017, 13:16

Het batterijverbruik tussen 3/5 bolletjes en 5/5 bolletjes is bijna geen verschil op 4G.
De reden waarom je op 4G minder bereik hebt, is dat T-Mobile één van de weinig 4G2100 masten bij jou in de buurt hebben. Daar door is een hele hoge snelheid en heel veel capaciteit mogelijk, maar het bereik is wat minder, omdat het minder ver komt.

Groet,
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 4
Badge +9
Hey Emre.

3G en 4G(+) werken op 2 verschillende frequentie bereik. Het is zeer mogelijk dat je 'beter' bereik hebt met 3G omdat het langer bestaat, en "misschien" ook nog gebruik maakt van lang-afstand frequentie, terwijl T-Mobile 4G gebruik maakt van korte afstand frequentie. Doordat het korter is kan je minder streepjes halen, (afhankelijk waar je bent, binnen huis, enz) maar wel sneller verbinding hebt omdat 4G minder moet reizen naar je toestel.

Ik weet niet zeker of 3G gebruik maakt van kort of lang bereik, maar ik ben zelf ook benieuwd naar.

Met vriendelijke groeten,
Skyrider
Dat zou inderdaad kunnen, alleen vind ik het wel jammer. 3 streepjes oogt zo weinig. Hoop dat iemand van T-Mobile ook op deze vraag kan reageren zodat we een beter beeld hebben.
Kleine aanvulling... Gelukkig zitten we dan niet bij Tele2, die gaan 2G,3G verwijderen en iedereen verplichten op 4G te gaan. T-Mobile doet dit gelukkig niet, dan weet je tenminste zeker dat je overal wel bereik hebt, fijn toch 😳
Reputatie 5
Badge +17
T-Mobile heeft 3G op 900 MHz en op 2100 MHz. 4G zit op 900, 1800 en 2600 MHz.
Bij 4G maakt het niet uit als je een paar bolletjes meer of minder hebt, de snelheid blijft goed en stabiel.

Je telefoon maakt automatisch verbinding met het beste (lees: capaciteit/snelheid) 4G frequentie, als je telefoon denkt dat je niet genoeg bereik heeft, dan schakelt die over naar een 4G frequentie die meer bereik heeft maar minder capaciteit/snelheid.

Wat is je postcode? Dan kan ik even voor je kijken.
Reputatie 6
Badge +15
Hi Emre,

Fijn dat je al een aantal reacties hebt gehad! Wat Pilovali aangeeft klopt, Bij 4G maakt het niet uit als je maar een paar bolletjes of streepjes hebt. Je hebt dan alsnog een stabiele verbinding en goed bereik.

Merk je daadwerkelijk ook dat je netwerkproblemen hebt? In dat geval kun je het beste dit forumtopic even doornemen.

Ik ben benieuwd naar je reactie!
T-Mobile heeft 3G op 900 MHz en op 2100 MHz. 4G zit op 900, 1800 en 2600 MHz.
Bij 4G maakt het niet uit als je een paar bolletjes meer of minder hebt, de snelheid blijft goed en stabiel.

Je telefoon maakt automatisch verbinding met het beste (lees: capaciteit/snelheid) 4G frequentie, als je telefoon denkt dat je niet genoeg bereik heeft, dan schakelt die over naar een 4G frequentie die meer bereik heeft maar minder capaciteit/snelheid.

Wat is je postcode? Dan kan ik even voor je kijken.

Hey bedankt voor je antwoord, ik heb wel gelezen dat bij minder bolletjes je telefoon meer batterij zal verbruiken. Weet niet in hoeverre dat waar is. Mijn postcode is: 1062 CR.
Reputatie 5
Badge +17
Het batterijverbruik tussen 3/5 bolletjes en 5/5 bolletjes is bijna geen verschil op 4G.
De reden waarom je op 4G minder bereik hebt, is dat T-Mobile één van de weinig 4G2100 masten bij jou in de buurt hebben. Daar door is een hele hoge snelheid en heel veel capaciteit mogelijk, maar het bereik is wat minder, omdat het minder ver komt.

Groet,
Duidelijk! en bedankt:)
Reputatie 6
Badge +15
Wat moeten we zonder Pilovali! 😉
Wat moeten we zonder Pilovali! ;)
Zeg dat wel, dat is best handige informatie. Wist het zelf ook niet en heb er weer iets van geleerd.
Heb een korte aanvullende vraag. Daarom even hier en geen nieuwe topic.

Ik heb gemerkt dat het aantal bolletjes ook verschilt per kamer. In mijn slaapkamer heb ik 3 en soms 4 bolletjes bereik. In de woonkamer 5 bolletjes. De woonkamer is echt slechts 5 meter verwijderd van mijn slaapkamer. Kan dit echt zo een grote impact hebben?
Reputatie 5
Badge +17
Hallo Emre,

Dat kan zekers. Het ligt aan de positie van de mast (misschien zit je net tussen 2 cellen), de gebruikte frequentie (soms schakelt de telefoon naar 1800 MHz, omdat 900 MHz soms niet door bepaalde materialen in kan) en aan je isolatiemateriaal (een systeemwand houd niks tegen, maar gewapend beton kan het signaal flink blokkeren).

Vergelijk het met wifi. Je hebt ook niet overal in je huis goed wifi bereik, omdat de muren/ramen de boel blokkeren.

Groet,
Hallo Emre,

Dat kan zekers. Het ligt aan de positie van de mast (misschien zit je net tussen 2 cellen), de gebruikte frequentie (soms schakelt de telefoon naar 1800 MHz, omdat 900 MHz soms niet door bepaalde materialen in kan) en aan je isolatiemateriaal (een systeemwand houd niks tegen, maar gewapend beton kan het signaal flink blokkeren).

Vergelijk het met wifi. Je hebt ook niet overal in je huis goed wifi bereik, omdat de muren/ramen de boel blokkeren.

Groet,

Dat klinkt logisch, bedankt voor je uitgebreide antwoord alweer:)
Badge
De reden dat 3G900, 2100 veel sterker is is dat de band is veel smaller is dan bij 4G900, 1800, 2100
4G900, 1800, 2100 heeft een brede band breedte dat ten kosten gaat van het bereik maar meer capaciteit en snelheid geeft
Hoe breder de band hoe kleiner het bereik hoe meer capaciteit en snelheid

Reageer