Beantwoord

Vol bereik, 4G+ in het beeld staan maar totaal geen internet

  • 20 juni 2017
  • 2 reacties
  • 198 Bekeken

Dit is mij nu al 2x gebeurd, de laatste keer was in de Kuip rond de wedstrijd NED-LUX en de eerste keer was midden in utrecht op een plein op koningsdag.

Ik ben zo benieuwd waar de bottleneck nu echt zit in deze situaties, als ik wel op mijn telefoon gewoon vol 4g+ zie staan. maar toch komt er bijna geen bytes door de pijp heen, waar ligt dat dan aan? Is het dan echt dat het frequentie spectrum helemaal vol zit? (bij de kuip heb je 2 palen in de buurt, beide 3CA) of is het toch echt zo dat de backbone helemaal dicht zit?
icon

Beste antwoord door tmoesel 20 juni 2017, 11:59

Het lijkt erop dat het label 'nummer 1 netwerk' voornamelijk slaat op het radio gedeelte van de TMO-NL infrastuctuur. Mijn eerste ervaring 3 maanden geleden met een TMO-NL SIMkaart leek ook op een 'verstopte backbone', was op een gewone doordeweekse middag naast hamburgerketen in Assen. Was welliswaar pre-paid op een GalaxyS5, maar toch. Op drukke tijden/plaatsen kan ik me het voorstelllen, maar ook voor abo SIMkaart (4GvoorThuis) zijn er onregelmatigheden m.b.t IP netwerk/backbone.



Het kan simpelweg haperende DNS/DCHP functionaliteit zijn. Als ik over de 4GvoorThuis link een VPN gebruik, is de internetervaring merkbaar beter (o.a. chrome browser op computer), maar goed je moet dan wel in staat zijn die verbinding op te zetten. Ik heb (nog) geen detail timing/meting gedaan, maar zie o.a. dan DNS requests some problematisch zijn.



In theorie zou je als je 4G+ in beeld ziet staan, best een aggregatie van b.v. 5Mhz op 2100MHz en 10MHz op 900Mhz kunnen hebben, maar als dit een weinig voorkomende spectrumcombinatie is, zal een fabrikant dat niet ge-implementeerd/beschikbaar hebben, laat staan dat het als combinatie in 3GPP gespecificeerd is.
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 6
Badge +11
Het lijkt erop dat het label 'nummer 1 netwerk' voornamelijk slaat op het radio gedeelte van de TMO-NL infrastuctuur. Mijn eerste ervaring 3 maanden geleden met een TMO-NL SIMkaart leek ook op een 'verstopte backbone', was op een gewone doordeweekse middag naast hamburgerketen in Assen. Was welliswaar pre-paid op een GalaxyS5, maar toch. Op drukke tijden/plaatsen kan ik me het voorstelllen, maar ook voor abo SIMkaart (4GvoorThuis) zijn er onregelmatigheden m.b.t IP netwerk/backbone.

Het kan simpelweg haperende DNS/DCHP functionaliteit zijn. Als ik over de 4GvoorThuis link een VPN gebruik, is de internetervaring merkbaar beter (o.a. chrome browser op computer), maar goed je moet dan wel in staat zijn die verbinding op te zetten. Ik heb (nog) geen detail timing/meting gedaan, maar zie o.a. dan DNS requests some problematisch zijn.

In theorie zou je als je 4G+ in beeld ziet staan, best een aggregatie van b.v. 5Mhz op 2100MHz en 10MHz op 900Mhz kunnen hebben, maar als dit een weinig voorkomende spectrumcombinatie is, zal een fabrikant dat niet ge-implementeerd/beschikbaar hebben, laat staan dat het als combinatie in 3GPP gespecificeerd is.
In theorie zou je als je 4G+ in beeld ziet staan, best een aggregatie van b.v. 5Mhz op 2100MHz en 10MHz op 900Mhz kunnen hebben, maar als dit een weinig voorkomende spectrumcombinatie is, zal een fabrikant dat niet ge-implementeerd/beschikbaar hebben, laat staan dat het als combinatie in 3GPP gespecificeerd is.
mijn toestel kan dit wel aan (S7 Edge) als ik nu ook even snel kijk met service code *#0011#
Dan zie ik daar 3 banden staan B3:20mhz, B8:10mhz en B1:5mhz

ik heb toen niet gekeken wat ik precies had in de Kuip, volgende keer dat dit weer gebeurd zal ik eens checken

Reageer