Beantwoord

VoWifi / 4G bellen lijkt niet te werken Z-O Twente

  • 8 augustus 2019
  • 8 reacties
  • 637 Bekeken

Goedendag,

T-Mobile 3/4G bereik is hier in 't Twentse buitengebied niet geweldig. Binnenshuis mobiel bellen ging al helemaal niet.
Vowifi bellen zou dat moeten oplossen, maar het (b)lijkt niet te werken. Bij inkomende calls gaat m'n iphone niet over en komen bellers direct in de voicemail. Uitgaande calls mislukken heel vaak bij het opzetten van de verbinding.
Als het al lukt dan moet ik alsnog het huis uit en het gesprek afraffelen zolang de verbinding stand houdt.

Abo GO 17.2. Binnen en rondom huis uitstekend wifi netwerk - Fritzboxen in mesh.

Heb hierover met T-Mobile klantenservice gebeld (met bovenstaande hindenissen), maar dat heeft niets opgeleverd.

Erg lastig omdat ik dagelijks nogal wat internationale gesprekken heb.
MvG, Peter
icon

Beste antwoord door DennisAmeling 9 augustus 2019, 14:29

@Peter buitengebied

Wellicht ten overvloede, maar bij Instellingen > Mobiel netwerk > Bellen via Wifi, staat de schakelaar daar aan?



Zo ja, dan is er een kans dat VoWiFi simpelweg nog niet geactiveerd is voor jouw abonnement. Is je GO 17.2 abonnement particulier of zakelijk? Zo lang je geen "WLAN Call" bovenin het scherm ziet, is VoWiFi óf niet actief op het toestel óf nog niet actief op je abonnement.



Ik heb zojuist voor de zekerheid even getest met de iPhone van een familielid in Vliegtuigstand en een @Work abonnement, dat gaat goed en er staat inderdaad "WLAN Call" bovenin het scherm tijdens het gesprek. De functionaliteit is er dus in ieder geval wel op de iPhone! 🙂
Bekijk origineel

8 reacties

@DennisAmeling

Bedankt voor je hulp en speurwerk.👍
Kan niet wachten tot de zomer voorbij is...☺️
Reputatie 5
Badge +11
@Peter buitengebied
In dit topic wordt het volgende vermeld:

Verwacht wordt ook dat in de nazomer ook bellen via wifi beschikbaar wordt voor particuliere T-Mobile klanten

"Nazomer" is een breed begrip, dus wellicht kan @David of een andere moderator hier inmiddels wat meer info over kwijt 🙂 Sommige klanten lijken het namelijk al wel te hebben en anderen weer niet.
@DennisAmeling
Bellen via Wifi staat aan.

Ik heb een prive abonnement.
Zou VoWiFi daarvoor nog niet beschikbaar zijn? (In dat geval is't knap verwarrend dat de optie al wel is toegevoegd aan de T-Mobile instellingen.)
Reputatie 5
Badge +11
@Peter buitengebied
Wellicht ten overvloede, maar bij Instellingen > Mobiel netwerk > Bellen via Wifi, staat de schakelaar daar aan?

Zo ja, dan is er een kans dat VoWiFi simpelweg nog niet geactiveerd is voor jouw abonnement. Is je GO 17.2 abonnement particulier of zakelijk? Zo lang je geen "WLAN Call" bovenin het scherm ziet, is VoWiFi óf niet actief op het toestel óf nog niet actief op je abonnement.

Ik heb zojuist voor de zekerheid even getest met de iPhone van een familielid in Vliegtuigstand en een @Work abonnement, dat gaat goed en er staat inderdaad "WLAN Call" bovenin het scherm tijdens het gesprek. De functionaliteit is er dus in ieder geval wel op de iPhone! 🙂
@DennisAmeling
Slimme move...

In dat geval lukt het niet om een gesprek op te zetten.
De iPhone is verbonden met het wifi netwerk (kan gewoon het internet op), maar geeft bij bellen de popup
"Geen netwerkverbinding
Maak verbinding met een wifi-netwerk of schakel de vliegtuigmodus uit om te bellen"
Reputatie 5
Badge +11
@Peter buitengebied
Dank voor de info! Aangezien WhatsApp bellen goed gaat en de ping laag/jitter A+ zijn, denk ik dat we de WiFi verbinding op dit moment uit kunnen sluiten als mogelijke oorzaak.

Wil je eens proberen je toestel op vliegtuigstand te zetten, en vervolgens alléén WiFi aan te zetten? Hiermee forceer je je toestel op VoWiFi. Als je daarna een gesprek opzet, blijft de verbinding dan wel goed en constant? Als het goed is zie je tijdens het gesprek dan ook "WLAN Call" bovenin het scherm staan i.p.v. T-Mobile NL.
@DennisAmeling
Dank voor je reactie. Hieronder de antwoorden op je vragen:

Beide: 2.4 en 5 GHz - m'n iPhone zit op de 5G band.
Ping: 7ms (jitter vlgs DSLReports: grade A+)
IOS: 12.4
Aanbieder: T-Mobile NL 36.1
WhatsApp bellen: prima - stabiele verbinding en uitstekende kwaliteit.
Reputatie 5
Badge +11
@Peter buitengebied
Draaien de Fritzboxen op 2.4GHz of 5GHz? Als je een speed test doet via Speedtest.net, welke ping/jitter krijg je dan? Is er eventuele packet loss wellicht? Dit zijn factoren die van grote invloed kunnen zijn op de VoWiFi verbinding. Kun je met applicaties als WhatsApp/Skype wel soepel bellen? Zo kunnen we e.e.a. uitsluiten. Tot slot, welke iOS versie gebruik je en wat is de versie van de aanbiederinstellingen (Instellingen > Algemeen > Info)?

Een hele berg vragen, maar hopelijk helpt dit om de oorzaak van de wegvallende verbinding sneller vast te stellen. Alvast bedankt voor je reactie 🙂

Reageer