Waarom kan ik op mijn toestel geen gebruik maken van VoLTE (bellen over 4G)?

• 25 oktober 2019
  • 3 reacties
  • 992 Bekeken

Reputatie 5
Badge +11

In diverse topics op het forum komt de vraag voorbij waarom men niet kan bellen over 4G. Hier zijn erg veel factoren bij betrokken; in dit topic probeer ik hier wat dieper op in te gaan, maar helaas is het vrijwel onmogelijk om geen technische termen te gebruiken. Heb je vragen, stel ze dan vooral onder dit topic! De volgende vraag staat centraal in dit topic:

Met 2G en 3G kon ik al vanaf het begin gewoon bellen over het betreffende netwerk. Wat is er anders aan 4G dat je niet altijd kan bellen met 4G?

Niet kunnen bellen over 4G heeft een technische reden en is lang niet zo simpel als het lijkt. 4G (LTE) is geïntroduceerd in 2009 (de 3GPP specificatie was klaar, wat het startsein was voor netwerkleveranciers en providers om 4G uit te rollen). VoLTE (Voice over LTE) kwam pas veel later, in 2014 (en T-Mobile heeft dit dus in de afgelopen maanden pas geactiveerd voor alle klanten). Bij 2G en 3G was bellen wél direct vanaf het begin in de specificatie opgenomen.

Om o.a. die reden (maar ook technische redenen) is het niet per definitie zo dat je met een 4G toestel ook kunt bellen met 4G:

• Providers moeten nieuwe telefoniesystemen, zogeheten IMS-systemen, kopen en integreren in hun netwerk om o.a. VoLTE (bellen over 4G) mogelijk te maken. Dit heeft T-Mobile een aantal jaren geleden gedaan;
  • Providers moeten VoLTE activeren op de abonnementen van hun klanten, dit heet provisioning. T-Mobile is hier op het moment van schrijven bijna mee klaar;
  • Providers moeten een “circuit-switched fallback” inbouwen in hun netwerk. Simpel gezegd betekent dat wanneer je tijdens een gesprek je 4G verbinding verliest (bijv. omdat je naar een gebied reist waar alleen nog 2G of 3G dekking is), het telefoongesprek overgezet moet kunnen worden naar 2G of 3G. Dit wordt tevens gebruikt voor telefoons die (nog) geen VoLTE ondersteuning hebben, deze schakelen bij ieder gesprek terug van 4G naar 3G. Dit is een technisch complex verhaal, maar T-Mobile heeft dit bij de introductie van 4G een aantal jaren geleden direct geactiveerd, omdat klanten anders niet meer zouden kunnen bellen (VoLTE was simpelweg nog niet beschikbaar);
  • Toestelfabrikanten moeten hun toestellen d.m.v. een software-update per provider wereldwijd aangeven of VoLTE aan staat of niet. Apple gebruikt hiervoor de zogeheten “Aanbiedersintellingen” die los van iOS updates geïnstalleerd kunnen worden. Dit doet een fabrikant doorgaans alleen nadat er is getest met het betreffende netwerk, in dit geval dus T-Mobile NL (dit is technisch een compleet ander netwerk dan dat van bijv. T-Mobile DE en T-Mobile US, deze moeten dus apart gecertificeerd worden).

Waarom kan mijn vriend/kennis/collega wel over 4G bellen en ik niet?

Zoals aangegeven moet voor ieder toestel/iedere fabrikant eerst worden getest met het T-Mobile netwerk of VoLTE goed werkt. Alle door T-Mobile aangeboden toestellen ondersteunen inmiddels VoLTE; de meest actuele lijst vind je hier. In dit topic van de VoLTE test destijds zie je dat er legio problemen waren met verschillende toestellen, daarom is het zo belangrijk dat er nog per toestel getest wordt.

We nemen als voorbeeld even de Google Pixel. Dit toestel wordt niet officiëel aangeboden door Nederlandse providers. Google zal naar T-Mobile moeten stappen om het toestel te testen op het T-Mobile netwerk. Of T-Mobile moet contact opnemen met Google (die op zijn beurt weer tijd/geld moet willen besteden voor het testen op het T-Mobile netwerk). Een kip en ei verhaal dus, en omdat de Pixel niet in Nederland wordt aangeboden zijn zowel Google als T-Mobile er op dit moment niet bij gebaat om te gaan testen. Op dit moment wordt bij geen enkele Nederlandse provider (Vodafone, KPN, Tele2) VoLTE op de Google Pixel ondersteund.

Ik denk dat je mag verwachten (maar dat is mijn mening) dat niet door T-Mobile verkochte toestellen (zoals de Pixel) in de toekomst alsnog VoLTE gaan krijgen, als de technologie “meer volwassen” is en zowel de fabrikanten als providers het aan durven om de “knop om te zetten” zonder voor ieder toestel te moeten testen.

Is bellen over 4G/VoLTE belangrijk voor mij?

T-Mobile biedt simpel gezegd een dienst, “bellen”, onafhankelijk van gebruikte netwerktype (2G/3G/4G). De komende tijd kun je dus gewoon blijven bellen over 2G en 3G, daar verandert dus niets aan. VoLTE heeft wel een aantal voordelen, waaronder:

• Snellere gespreksopbouw dan bij 2G/3G;
  • Mogelijkheid om snel internet te blijven gebruiken tijdens een telefoongesprek (handig als je bijv. een hotspot van je telefoon maakt of tijdens het bellen iets wilt opzoeken).

Om nu simpelweg VoLTE aan te zetten op de Google Pixel (en andere toestellen) zou zeer onverstandig zijn, omdat de meeste klanten verwachten dat de dienst “bellen” gewoon werkt en verder niet over de technische kennis beschikken om problemen op te lossen als het toch fout gaat. Wil je nu al bellen over 4G/VoLTE, koop dan een toestel dat door T-Mobile verkocht wordt en in de lijst van ondersteunde toestellen, en anders heb je kans dat over een tijdje (dat is mijn persoonlijke verwachting, je kunt er dus geen rechten aan ontlenen :wink: ) VoLTE alsnog geactiveerd wordt voor jouw toestel.

Waar vind ik meer info over VoLTE?

Mocht je meer details willen, raad ik je aan om deze video over VoLTE te bekijken (in het Engels). Voor wat meer algemene info (zoals 112 bellen, VoLTE in het buitenland, enz.), bekijk het VoLTE/VoWiFi topic van T-Mobile.

Ik hoop dat dit topic heeft kunnen verduidelijken waarom VoLTE zo'n complex geheel is en niet simpelweg even “aan gezet kan worden” voor alle toestellen. Heb je vragen, laat het dan vooral weten in de reacties :relaxed:

3 reacties

Het kan niet aangezet worden, want het zit onder de motorkap. T-Mobile en Google zijn er wel bij gebaat dat hun diensten door zoveel mogelijk mensen gebruikt kunnen worden. De Pixel wordt aangeboden in Nederland. Dat het fout kan gaan bij het activeren van VoLTE is geen argument om het niet te activeren. Het toestel zal zelf waarschijnlijk toch terugvallen op 3G in dat geval.

Volgens de klantenservice hebben maar weinig mensen een Pixel telefoon. Iedereen een iPhone.

Hij wordt wel verkocht in Nederland, onder meer bij belsimpel.nl, met evt. een abonnement bij T-Mobile.

Op Tele2.nl: Een toestel dat geschikt is voor de Nederlandse markt. Als je je mobiel in het buitenland hebt gekocht, dan werkt deze waarschijnlijk niet.

Reageer