Wat uiteraard vervelend is, als je graag van je aansluiting gebruik wilt maken, maar tot de conclusie komt dat dit niet gaat.
Daarom heb ik dit topic aangemaakt, waarin je kunt nagaan wat je hieraan kunt doen.
Om te beginnen, kunnen er diverse redenen zijn waarom je geen gebruik kunt maken van je aansluiting in het buitenland:
- 1 Je hebt een achterstand met betalen van je facturen (kun je o.a. nagaan binnen My T-Mobile).
- 2 De roaming instellingen in je toestel staan niet goed of heb je nog niet aangezet.
- 3 Je bent net nieuwe klant van T-Mobile (minder dan twee maanden)
- 4 Er kunnen netwerk storingen zijn, op het lokale netwerk van het land waar je verblijft.
Wat kun je aan bovenstaande punten doen:
1 > Zorg dat je altijd je facturen op tijd betaald, hiermee voorkom je een betaal achterstand waardoor je een roamingblokkade op je aansluiting kunt krijgen.
Deze blokkade wordt automatisch, maar NIET eerder nadat het volledig openstaande bedrag bij T-Mobile binnen is en tevens is verwerkt, van je aansluiting af gehaald.
2 > Zorg dat roaming aanstaat in je toestel, deze kun je vinden in het menu van je toestel bij netwerkinstellingen of mobiele netwerk(en).
Heb je een iPhone, laat dan de optie "EU-roaming" uitstaan, aangezien je dan ook geen gebruik kunt maken van je aansluiting, al komt hij bij de laatste updates niet meer voor in het menu.
3 > Als nieuwe klant van T-Mobile, staat er automatisch een roaming blokkade op je aansluiting, die automatisch wordt verwijderd nadat je de eerste twee facturen hebt betaald.Dit ter voorkoming dat je gelijk hoge kosten kunt maken in het buitenland.
Dit is in de meeste gevallen ook het probleem bij de meeste klanten (op het forum), die geen gebruik kunnen maken van hun aansluiting in het buitenland.
Je kunt daarom het beste het volgende doen:
Je bent nog in Nederland:
Bel met de klantenservice (via 1200 of 06 - 2400 1200), om te laten controleren of er nog een roamingblokkade op je aansluiting zit.
Zo ja, dan zal de medewerk(st)er deze blokkade in de meeste gevallen van je aansluiting gaan afhalen, zodat je gelijk gebruik kunt maken van je T-Mobile aansluiting zodra je de grens bent overgegaan.
Je bent al in het buitenland:
Bel met een ander mobiel (+31 6 2400 1200) of via een vaste lijn (0031 6 2400 1200) met de klantenservice van T-Mobile, om eveneens te laten controleren of je roamingblokkade op je T-Mobile aansluiting hebt.
Is dat het geval, dan zal eveneens de medewerk(st)er deze voor je gaan verwijderen.
Doe vervolgens je toestel even uit, en na enkele minuten weer aan, zodat je op je vakantiebestemming weer probleemloos gebruik kunt maken van je aansluiting.
De klantenservice is bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 8:00 en 20:00 uur, en op de zaterdag van 9:00 tot 17:30 uur.
Op zon- en feestdagen is de klantenservice gesloten.
Je kunt ook een bericht plaatsen op het forum, maar dan kan het langer duren voordat je gebruik kunt maken van je aansluiting in het buitenland.
4 > Ook op buitenlandse netwerken kan een storing voorkomen, waardoor je niet kunt bellen, sms,en of internetten.
In zulke gevallen, kun je het beste jouw toestel handmatig laten zoeken naar andere beschikbare netwerken op je vakantiebestemming, en daar dan vervolgens je toestel op laten aanmelden.
Je vind "handmatig zoeken naar een netwerk" in het menu van je toestel, onder netwerkinstellingen of mobiel netwerk.
LET WEL!: dit geldt uiteraard alleen als er geen roamingblokkade op je aansluiting zit, en je eerste wel gewoon kon bellen, sms,en of internetten op je vakantiebestemming.
Ik hoop dat met mijn topic de nodige duidelijkheid te hebben gebracht, zodat je straks probleemloos gebruik kunt maken van je T-Mobile aansluiting in het buitenland.
Ik wens een ieder een hele fijne vakantie toe!!